Ik zal nu even uitgebreid vertellen over vanmiddag....
Toen ik aan kwam bij de kliniek keek Cash gelijk op toen ik dr riep. Niet heel snel, maar ik kreeg wel reactie.
Ze wou gelijk wel geknuffeld worden, en had wel het idee dat ze door had dat ik het was.
Toen ze later met een ander paard aan kwamen begon ze ook te hinniken.. Dus dat is voor mij ook een goed teken aangezien ze dat gister niet meer naar Casablanca deed.
De "wond" van de operatie ziet er heel erg goed uit. Mooi schoon en netjes gehecht met krammen.
De DA vertelde dat het Grass sickness is, maar dat we er gelukkig optijd bij waren.
Tijdens de operatie hebben ze nog een hele klont gras uit de maag/darm gehaald.
De darmen zagen er verder goed uit. Goede kleur, en er zat nog wel beweging in.
De DA vertelde dat normaal gesproken, als de paarden op de operatie tafel komen, het al te laat is. De darmen zijn dan al heel rood, bijna zwart.
Bij Aquarina was het dus al te laat. Haar darmen waren al donker rood.
Als Cashmere nog verder opknapt voor zondag komt ze er volgens de DA weer helemaal bovenop.
Waarschijnlijk blijft ze hier wel altijd gevoeliger voor. Dus dat betekend dat ze begin van de herfst en begin van de lente niet te veel op het land kan, of op een kale wei moet staan met voldoende hooi.
Het wordt veroorzaakt door micro toxine. Dat is als ik het goed begrepen heb een bacterie die in het gras zelf zit.
De andere paarden staan nu ook op stal. Ze mogen er per dag ongeveer 4 uur uit (op de wei) maar verder moeten ze deze maand op stal blijven. En die paarden natuurlijk goed in de gaten houden. Maar tot noch toe gaat het met de andere paarden goed.
Morgen ga ik weer even naar de kliniek als ik het red.