mager

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:47

jup, ik baal dat t over t weekend heen wordt getild. eerlijk gezegd denk ik zelf t eerst aan haar lever oid. hartwormen... ik vraag me af of paarden die kunnen krijgen. alle teksten die er over te vinden zijn gaan over honden of katten...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:54

Weet je wat je ook zou kunnen proberen?
Je paard een drainagekuur geven in combinatie met pro-bioforte.
Kijk op de site van de paardendrogist.
Het is van de Groene Os.
Drainage kuur reinigt het lichaam en de pro-bioforte ondersteunt de darmwerking.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:28

het kan heel veel zijn, te veel om te gissen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:35

Het kan echt van alles zijn. Mijn pony had exact hetzelfde, ook mager, maar ondertussen glanzen als een gepoetste kastanje en energie voor 10. Hij is onderzocht en bij hem bleek het een infectie aan de lever te zijn die een lichte bloedarmoede als gevolg had. Aan zijn slijmvliezen was ook niks te zien.

Maak je niet al te druk over alles wat het zou kunnen zijn, daar help je jezelf en je paard niks mee. Wacht gewoon even rustig het onderzoek af.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:39

ikenindi schreef:
tanden zijn goed, ze eet ook gewoon goed,
ontwormen doe ik met verm-x, en sinds ik dat doe is ze niet meer zo ziek na het ontwormen. wel laat ik regelmatig een worm-ei-telling doen om te controleren of ze echt geen wormen heeft, en de laatste keer had ze die niet, maar daar zal ze vast ook op getest gaan worden dan...

bloedarmoede krijgen ze toch lichte slijmvliezen van? dat is me bij indi niet opgevallen nog, en ik let daar wel op omdat ik soms knoflookpoeder bij voer...

is het niet zo dat als een paard ziek is na het ontwormen,hij wel degelijk veel wormen had?
wat is verm-x? Toch niet iets homeopatisch hoop ik?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:01

mijn paard is ook zo onwijs afgevallen, heeft hij elk voorjaar wel, maar nu extreem.
nu heb ik gehoord, viavia dat dit waarschijnlijk komt door het hooi, het zietr er goed uit, ruikt lekker, maar door de slechte zomer van vorig jaar, zit er dus minder voedingswaarde in.

ook heb ik een mest onderzoek gedaan (met behulp van een da) om te kijken af hij zijn eten wel goed verteerd, dit was iets verminderd en er werd geadviseerd om meer stro te geven (staat op vlas, met beetje stro om te knabbelen) maar krijgt nu dus meer stro en een kuur van pro-biotica (soort yacult voor paarden)
hij begind nu weer wat body te krijgen.

maar dat verhaal van het hooi heb ik al uit meerdere hoeken gehoord en klopt ook wel, de paarden die bij ons kuil op stal krijgen hebben niet die terugval en de hooi-paarden wel.
en even voor de duidelijkheid ze krijgen 3x daags een flinke portie!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:11

Bij mijn paard hebben ze gister ook bloed afgenomen. morgen zouden ze de uitslag hebben. Toen ik aan de veearts vroeg wat het allemaal kon zijn zei ze : bloedwormen, gewoon wormen, vitamine e tekort, iets aan zijn lever ( hij had twee jaar geleden een leverwaarde die wat minder was maar dat zou vanzelf goed komen). Ben ook benieuwd wat het is hoop niks te erg ( zeker nadat iemand zei dat een vriend drie paarden dood heeft gehad van bloedwormen, maarja als je er op tijd bij bent gebeurd dat niet hoop ik)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:27

geerke schreef:
ikenindi schreef:
tanden zijn goed, ze eet ook gewoon goed,
ontwormen doe ik met verm-x, en sinds ik dat doe is ze niet meer zo ziek na het ontwormen. wel laat ik regelmatig een worm-ei-telling doen om te controleren of ze echt geen wormen heeft, en de laatste keer had ze die niet, maar daar zal ze vast ook op getest gaan worden dan...

bloedarmoede krijgen ze toch lichte slijmvliezen van? dat is me bij indi niet opgevallen nog, en ik let daar wel op omdat ik soms knoflookpoeder bij voer...

is het niet zo dat als een paard ziek is na het ontwormen,hij wel degelijk veel wormen had?
wat is verm-x? Toch niet iets homeopatisch hoop ik?

kruiden. en ik deed dat in overleg met da. die zei niet ontwormen, alleen wanneer worm-ei-telling niet goed was.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:28

Miska schreef:
Het is van de Groene Os.
Drainage kuur reinigt het lichaam en de pro-bioforte ondersteunt de darmwerking.

ik ga niet van alles proberen als ik niet weet wat het is;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:29

nuka schreef:
mijn paard is ook zo onwijs afgevallen, heeft hij elk voorjaar wel, maar nu extreem.
nu heb ik gehoord, viavia dat dit waarschijnlijk komt door het hooi, het zietr er goed uit, ruikt lekker, maar door de slechte zomer van vorig jaar, zit er dus minder voedingswaarde in.

ook heb ik een mest onderzoek gedaan (met behulp van een da) om te kijken af hij zijn eten wel goed verteerd, dit was iets verminderd en er werd geadviseerd om meer stro te geven (staat op vlas, met beetje stro om te knabbelen) maar krijgt nu dus meer stro en een kuur van pro-biotica (soort yacult voor paarden)
hij begind nu weer wat body te krijgen.

maar dat verhaal van het hooi heb ik al uit meerdere hoeken gehoord en klopt ook wel, de paarden die bij ons kuil op stal krijgen hebben niet die terugval en de hooi-paarden wel.
en even voor de duidelijkheid ze krijgen 3x daags een flinke portie!

ja dat kan altijd nog, maar dan zal ze ook wel te lage waardes van iets in het bloed hebben denk ik?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:51

ikenindi schreef:
Miska schreef:
Het is van de Groene Os.

ik ga niet van alles proberen als ik niet weet wat het is;)

Een drainage kuur is altijd goed om elk jaar te geven, in combi met pro-bioforte.
Het kan geen kwaad, maar reinigt je paard van alle onnatuurlijke stoffen in zijn lijf.
Het is bijvoorbeeld ook goed na een antibiotica kuur.

Vermagering staat veelal in verbinding met een verstoorde darmwerking en door de pro-bioforte komt de darmflora weer in balans.
Het kan helemaal geen kwaad om het te voeren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:59

drainage compositum kan ook te sterk inwerken, mijn trekpaard werd er alleen maar zieker van..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:15

Hield je je wel aan de aanbevolen hoeveelheid per dag?
Mijn paarden hebben er totaal geen hinder van ondervonden, maar zo is het ene paard het andere ook niet.
Waarom gaf je het je paard dan?
Had het een specifieke reden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:19

uiteraard hield ik me aan de aanbevolen hoeveelheid! Ik gaf het omdat mijn merrie ernstige mok had. Met de drainage compositum had ik heel haar darmflora en afweer vernaggeld. Nu staat ze op de pro bio-forte en Cat's Claw, dat laatste ipv drainage compositum. Dat gaat echt helemaal super. Met de drainage werd ze heel sloom en kreeg nog meer ontstekingen. Het bleek na uit laten meten te sterk te werken voor mijn paard. Ik geef nu dus de homeopatische middelen niet zomaar meer aan mijn paarden, maar laat het nu altijd eerst doormeten of het wel goed is voor ze.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:33

Waar meet je dat mee uit dan?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:52

met een biotensor of pendel bij een natuurgeneeskundige

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:01

Oke, dat dacht ik al!
Leuk! OK dan!
Maak er zelf geen gebruik van, want ik kan intuïtief heel goed beoordelen wat mijn paarden nodig zijn.
Is nog tot heden altijd goed geweest.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:08

mijn paard zijn uitslag net gehad alles was in orde nu nog wachten op de vitamine en mineralen. Vitamine e tekort kan nog zijn daar worde ze mager van en vermits hij regelmatig trilt in zijn spieren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 20:32

ik heb indi nog niet zien trillen hoor, maar wie weet. ik neem aan dat ze daar ook op wordt onderzocht. ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:53

Ik voel me toch geroepen om even te waarschuwen voor kruiden ontwormingspasta's. Deze werken onvoldoende! Bij een juiste dosering van een chemische pasta (het liefst óverdosern dan onderdoseren ivm resistentie), is dit het enige dat écht effectief is.

Ook het gebruik van reinigingskuren etc raad ik sterk af. En probiotica hebben weinig zin en soms ook het tegenovergestelde effect. Kijk maar naar die 'rel' laatst waarbij mensen die probiotica toegediend kregen méér problemen kregen dan mensen zonder.

Waar je naar moet kjken is het gezond houden van de darmflora en dat doe je door géén granen, suikers, zetmeel, soja en andere voor het paard onnatuurlijke voedingsstoffen te voeren. Die maken de darmflora kapot.

Ik voerde mijn paard granen bij elke winter en dan werd hij heel snel heel mager. Toen ik daarmee stopte was het probleem over.

Veel ruwvoer van goede kwaliteit is dé oplossing. Het liefste hooi want daar zit het meeste energie in. Wat je ook nog kunt proberen is compactgras van Hartog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:02

van een teveel eiwit kunnen paarden ook mager worden,en ook kan teveel eiwit de nieren beschadigen,normaal(als je geen olympische spelen doet met je paard..)kan een paard prima een uurtje arbeid verrichten zonder kilo's biks of muslie's,in hooi of kuil zitten doorgaans genoeg eiwitten...zeker in nederlands hooi..
die eiwitten zijn veel beter verteerbaar dan de eiwitten uit granen en biks ,(biks is ook granen maar dan geperst,dus hetzelfde..)
even over homeopatisch ontwormen,ik ken iemand die dat ook deed bij zijn ezeltjes,die zijn nu allebei dood,je krijgt parasieten niet dood met een kruidje,jammergenoeg..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 09:48

arabesk, dat ik ook de reden dat ik wel constant worm-ei-telling laat doen...

het nadeel is dat het even de keus is bij indi tussen 2 kwaden. of constant goed ontwormen met telkens een ziek paard als gevolg, of het risico dat ze wormen krijgt, maardat we er wel (redelijk) optijd bij zijn nog doormiddel van vaste controle dmv worm-ei-telling...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:09

Ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar het eerste wat bij me opkwam toen ik je beginpost las was ofwel problemen met de lever ofwel bloedwormen (kan natuurlijk ook nog iets totaal anders zijn). Ik heb in de rapte gezien dat ze idd problemen met haar lever heeft gehad, die kunnen het vermageren wel veroorzaken. Ook bloedwormen kunnen een erg mager paard geven. Maar goed, de uitslag van de test afwachten, hopelijk is het niets ernstig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 10:11

ik denk zelf ook t eerst aan de lever, maar ik snap niet waar dat dan vandaan zou moeten komen nu ineens. ze had het al vaker als ik haar ontwormde ofzo, maar dat is `logisch` omdat dat een extra zware belasting legt op de lever...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:14

Bij ons in de buurt is een paard gestorven aan problemen met de lever, die hem extreem mager maakten (moet er wel bijzeggen dat zn eigenaar hem absoluut niet voldoende verzorgde). Ik weet het fijne er niet van, wat de oorzaak was, maar het was wel al een ouder pard (in de 20) en dat is Indi niet... dus zou ook niet weten waar het vandaan moet komen.