Knarstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Knarstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:21

Sommige paarden doen het door pijn/stress. Misschien even je paard na laten kijken of er iets niet helemaal goed is?

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:41

33Bonita33 schreef:
ladolcevita schreef:
Knarsetanden is stressverwerking, het strakker doen van de neusriem zal alleen meer stress veroorzaken. Knipoog

waarom zou mijn vz shet dat dan doen als hij ontspannen staat te genieten als ik hem aan het poetsen ben? en tegelijkertijd soms knarstand?

Kan ook, ja, dan doet hij het omdat hij van gekkigheid niet meer weet hoe hij zich bij al dat vertroetel moet houden. Dan is het misschien een substituut voor krouwen wat ze met elkaar doen. Die reflex hebben ze toch vaak met poetsen, vooral op lekker plekjes als de schoft. Die van mij staan ook altijd rare bekken te trekken en als je dan je rug aanbied gaan ze terug krouwen. Krijg ik zeg maar een poetsbeurt van ze.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:23

Hmm, sommige reacties hier vind ik een beetje raar. Ik heb er ook een die knarsetand. Dit is na een bezoekje aan de tandarts minder geworden, maar het gaat niet weg. Hij gaat elk jaar op controle en de laatste jaren doet de tandarts vrij weinig aan zijn gebit. Zijn vader knarsetandde trouwens ook!

Hij doet het op stal meer dan als met rijden. Met rijden doet hij het én als hij heet is, maar ook als hij heel ontspannen is. Op stal staat hij soms gekke bekken te trekken en ook te knarsetanden. De ene keer is het dus een uiting van spanning, de andere keer een uiting van ontspanning.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:12

Luckystory schreef:
Jeezes,....; neusriem strakker doen Gestoord Wat een advies zeg. Lips are sealed

Als ik jou was zou ik even een paardentandarts erbij halen. Knarstanden kan een paard doen uit pijn of stress. Duidt dus op een probleem in de mond of de manier van rijden.
Mijn paardje heeft het ook eens een periode gedaan. Na het wegvijlen van wat haken, heeft ze het nooit meer gedaan. Knipoog

Zo, je kan ook normaal reageren zeg! Ik zeg dit omdat een vriendin van mij dit laatst ook had bij haar paard, toen deed ze de neusriem strakker. Daarom zet ik het hier. En zeg nou niet; dan heeft zij er weing verstand van want dat heeft zij wel!
Ik zelf heb geen ervaring met paarden die dit doen dus dacht dat het wel goed advies was omdat zij dat dus deed. Dus de volgende keer aub een beetje normaal reageren, we proberen hier allemaal te adviseren dus respecteer dat ook gewoon joh!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:18

@Moelie: Als je de neusriem strakker doet kan het best zo zijn dat het knarsen weg is, maar je bestrijd daarmee niet de oorzaak van het knarsen.
Door de neusriem flink aan te trekken heeft een paard geen kans om te knarsen, en dus eventueel niet de kans om duidelijk te maken dat iets pijn doet.
Je kan beter op zoek gaan naar de oorzaak en daar wat aan doen, ipv de symptonen verdoezelen.
Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:07

Moelie schreef:
Zo, je kan ook normaal reageren zeg! Ik zeg dit omdat een vriendin van mij dit laatst ook had bij haar paard, toen deed ze de neusriem strakker. Daarom zet ik het hier. En zeg nou niet; dan heeft zij er weing verstand van want dat heeft zij wel!
Ik zelf heb geen ervaring met paarden die dit doen dus dacht dat het wel goed advies was omdat zij dat dus deed. Dus de volgende keer aub een beetje normaal reageren, we proberen hier allemaal te adviseren dus respecteer dat ook gewoon joh!

Als je niet weet waarover je het hebt, waarom geef je dan überhaupt advies?
Heus niet slecht bedoeld naar jou toe, maar een paard z'n bek dichtsnoeren wanneer hij tandenknarst getuigt niet bepaald van kundigheid.
Wat mij betreft kan je dat vergelijken met dat iemand de vraag zou stellen: 'Mijn paard loopt niet aan de teugel' en dat daar dan iemand op zou antwoorden: 'Dan moet je harder trekken'.
Een beetje het zelfde idee Knipoog En dat zoiets absurd is, zijn we het, denk ik, wel over eens?

Ufologue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:53

Mijn paard knarsetand de laatste tijd heel erg op zijn bit en ik denk dat het voornamelijk door stress komt. Ik heb een jonger zusje die ook op mijn paard rijd en wil dit probleem zo snel mogelijk verhelpen. Hij is ook al wel een heviger type het is een volbloedje en heeft wel wat pit in zich. Maar ik ben laatst samen met mijn mama een kleine wandeling gaan maken want heb hem nog maar pas en hij heeft het bijna de hele tijd gedaan.(Nu realiseer ik me een beetje dat het eigenlijk een beetje samenvalt). Hij mankt ook maar na de galop is dit weg. Hij mankt ook minder zonder zadel. En toen we een kleine wandeling gingen maken knarsetande hij alleen toen ik op hem zat. Dus ik denk dat ik maar naar een nieuw zadel moet zoeken dan :(

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 16:33

Hij mankt? En dan ga je rijden?
Lijkt me dat je eerst een DA laat komen.. combinatie mank en knarsetanden is wel een flinke rode vlag
Is hij klinisch en röntgenologisch goed gekeurd voor aankoop?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 16:41

Wel een heel oud topic uit 2008 :(:)
Maar het lijkt me niet goed, als je net een nieuw paard hebt die kreupel loopt, knarsetandt en je gaat er t mee rijden.

Ufologue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:02

Barbet schreef:
Wel een heel oud topic uit 2008 :(:)
Maar het lijkt me niet goed, als je net een nieuw paard hebt die kreupel loopt, knarsetandt en je gaat er t mee rijden.

Jha ik wist niet goed waar het te schrijven want heb dit pas :)
Maar het rare is nu dat ik er vandaag mee gereden heb en na de galop is dit weg... Heb vandaag ook pas voor de eerste keer met een martingaal gereden en tijdens het rijden heeft hij dan niet geknarstand.

Ufologue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:05

hasufel schreef:
Hij mankt? En dan ga je rijden?
Lijkt me dat je eerst een DA laat komen.. combinatie mank en knarsetanden is wel een flinke rode vlag
Is hij klinisch en röntgenologisch goed gekeurd voor aankoop?

Ja maar na de galop is dit weg en hij doet het hoogst waarschijnlijks denk ik gewoon fake want niemand vind van waar het vandaan komt. De staleigenaar had die aangekocht en doorverkocht aan ons en vandaag heb ik met een martingaal gereden e deed hij dit niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:14

Citaat:
Ja maar na de galop is dit weg en hij doet het hoogst waarschijnlijks denk ik gewoon fake want niemand vind van waar het vandaan komt. De staleigenaar had die aangekocht en doorverkocht aan ons en vandaag heb ik met een martingaal gereden e deed hij dit niet.

Hoi meis,
welkom op bokt.

Kleine waarschuwing: (sommige) bokkers zijn scherp op 'laat ten alle tijde de dierenarts komen'.

Er kunnen zowel voor het manken als het knarsetanden honderd redenen zijn, maar het is op zich zinnig om dit uit te zoeken. (Bijvoorbeeld bij artrose wil de pijn vaak verdwijnen na een tijdje bewegen - en doe je er goed aan om je qua management in te stellen op artrose.)

Het is balen 'dat niemand weet hoe en wat', maar er is pijn in het spel.
Persoonlijk geloof ik niet dat een prooidier zoals een paard zou doen alsof hij kreupel is. (= Als een roofdier dat ziet is er een veel te grote kans dat je lunch wordt.)
Een gladde verkoper wil iemand natuurlijk graag laten geloven 'dat er niets aan de hand is'.

En een marginaal kan van alles met de mond doen, maar voornamelijk door dat de martingaal de kracht van jouw hand versterkt.