Mok / Rasp een reden om een paard niet te kopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Mok / Rasp een reden om een paard niet te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:26

ze is 7 jaar Knipoog is het dan ook in de winter erger dan in de zomer?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:11

Nelleke1 schreef:
het zit echt in dr sokken alleen op dr voorbenen onder de knie tot de koot het eerste stuk echt geel en daaronder word het wittig dat gele maak ik me het meest ongerust over !

99% mijt Bloos

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:41

Ik zou graag foto's zien van de plekken. Mijt is gemakkelijk mok kan een heel ander verhaal zijn. Mijn merrie heeft chronische mok, idd door een slecht functionerende lever. En dat is werkelijk een gebed zonder end.
De bels hier heeft geregeld schurftmijt. Die krijgt een prik van de da en dan is het weer lange tijd weg.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:25

Nelleke1 schreef:
ze is 7 jaar Knipoog is het dan ook in de winter erger dan in de zomer?

Sinds ik mijn paard systematisch behandel tegen de mijten, heeft hij er geen last meer van gehad! Als je het topic uit mn eerste post doorspit kom je hele goede tips tegen!
Vaccinaties met ivomec of dectomax tegen de mijten zou ik niet aan beginnen, die zijn aardig risicovol (als in: een op de zoveel valt er bij neer...)

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:54

Ik zou hem kopen maar wel voor een lagere prijs. Lachen
Mok is makkelijk te behandelen. Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:58

Lady_Mad schreef:
Ik zou hem kopen maar wel voor een lagere prijs. Lachen
Mok is makkelijk te behandelen. Knipoog

Mooi help jij mijn merrie er dan maar eens vanaf!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 18:01

Ik heb haar wel gekocht en het lijkt wel of het minder doet terwijl ik er dus niets op smeer, misschien dat het aan de lucht ligt ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:10

ik weet een ding over mok , mijn merrie ( gelders) heeft maanden met mok gelopen heb er alles aan gedaan en ben aan veearts kosten ruim 400 e armer ,
het beste wat helpt is n brandschone stal , dus alle nat en mest eruit elke dag ,(kwam ik achter toen ik van stal verhuisde waar ze veel en veel sucuurder waren met schoonhouden ) en ik had n heel goed middel op t laatst van n andere DA als die de eerdere behandelingen heeft gedaan ,
de 1e DA heeft m zelfs gespoten met dat gevaarlijke middel ( en ik wist helemaal niks van risico,s ,dat hoorde ik daarna van n stalgenoot , en ben dus blij dat mijn beestje niet is omgevallen ...
het schijnt dat tinkers enzo ook veel last hebben van mok of
mijt , dus wellicht kun je bij tinkervereiniging oid ook info inwinnen hoe je t beste kunt behandelen ..
Wil je in elek geval alle plezier en geluk wensen met je trekpaard
geweldige dieren zijn het

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:12

Nelleke1 schreef:
Ik heb haar wel gekocht en het lijkt wel of het minder doet terwijl ik er dus niets op smeer, misschien dat het aan de lucht ligt ?

Ik zou het zowiezo even aan de DA laten zien. Ik vind het klinken als mijt en als je dat niet goed behandeld ben je verder van huis.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:36

het heeft voor 90% te maken met afweer, conditie en voeding.

Ranoeschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:28

hoi hoi,
tja mok....ik zou een paard er niet voor laten staan, maar....
echt makkelijk kom je er niet van af...
mijn merrie heeft vooral in de winter last van mok. in de zomer is er niks te vinden. ze is in goede gezondheid en krijgt goed voer. spuit der benen zo weinig mogelijk af en als ik ze afspuit maak ik ze zo goed mogelijk droog.
ik heb echt al van alles geprobeert!
vaseline, olieen, zalfje hier, zalfje daar. voeding verandert, benen geschoren (echte afrader!!! de mok verdubbelde!) ben nu al 3 jaar aan het tobben, maar alles werkt maar tijdelijk.
ik heb zelfs een middel van de dierenarts gekregen dat gebruikt wordt voor koeien. dat werkte goed, maar ook weer tijdelijk.
na de zomer, toen haar mok weer weg was, ben ik haar iedere dag in gaan smeren met sudocreme. gewoon iedere dag een beetje insmeren. dit werkt echt super! we zijn de winter door gekomen zonder mok! er is dus hoop! tis heel simpel, maar werkt perfect. brengt de geirriteerde huis tot rust.
echt een aanrader!
gr stefanie

i_kasperr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:32

ik zou hem gewoon kopen.
ik ken een middeltje tegen mok en dan is het in ongeveer een week bijna helemaal weg.
zonnebloem olie met zwavelbloem mixen wel goed roeren.
& dan 1x per dag een dikke laag op de mok smeren
en het been wel droog houden natuurlijk
maar ik zou het paardje dus wel kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:40

Schapewasmiddel werkt perfect al moet je de huid dan wel invetten.
Mijn paard heeft momenteel ook een beetje mok en ik behandel het met violetspray, werkt erg goed, het is al bijna weg. Zolang het geen einschuss is, is er niet veel aan de hand.
Verder moet je zorgen voor een superdroge stal en een flink strobed zodat het geen broeiplaats voor bacterien is en kan worden.
Ik ga me nog eens buigen over de middelen die hier door anderen worden aangereikt omdat twee meer weten dan één.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:28

Normaal gesproken zou ik een paard niet laten staan met mok maar met een Belg zou ik iets voorzichtiger zijn met mok en het eerst laten bekijken door een PA die hier ervarig mee heeft.
Heb de ballen verstand van koudbloeden maar heb er meerdere op verschillende klinieken zien staan met mokproblemen.