beginnende artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: beginnende artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:13

Al die middeltjes en suplimenten maken artrose niet beter,het verzacht de pijn.Een paard met artrose moet het liefst 24 uur op het land en beter om er geen wedstrijden mee te rijden.De artrose [slijtage] gaat alleen maar sneller door intensief rijden.Artrose is helaas niet te genezen maar hoeft echt niet altijd pijn te geven.Er zijn goede pijnloze tijden maar ook tijden van pijn.Er is bij het programma "kassa" een heel gesprek geweest over artrose en over de middeltjes die er zijn.

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:48

Mijn pony heeft licht artrose 2 maanden geleden, ik doe met haar rustig opbouwen rijden. ze krijgt een medijcen enzo. Ik wil zo graag meer info.
Hoe verder rijden jullie met de medijcen?
het deed pijn voor je paarden om te trainen?
hoe vaak rijdt je met je pony en paarden?

groetjes kirsten
ik ben doof meisje. als je begrijpt het niet dan wilt u mij vragen..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:49

Mijn oudje heeft al jaren arthrose. Beweging naar kunnen is het belangrijkste. Veel weidegang.
Stalrust of 20 uur per dag op stal is het slechtste wat je kunt doen.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:40

Van de spuit van de (reguliere) dierenarts met ontstekingsremmer is mn paard niet opgeknapt dus ben ik met hem naar een homeopatisch dierenarts geweest. Daarnaast staat hij sinds een paar weken op glucosamine en het is nog even afwachten hoe hij hierop gaat reageren. Op dit moment doe ik alleen stapwerk met hem en over een week of 3 moet ik weer naar de homeopatisch dierenarts om te kijken of hij al wat is opgeknapt. Mn paard is 16 en als hij niet opknapt gaat hij gewoon met vervroegd pensioen.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:07

Mijn pony van 18 heeft nou een jaar artrose.2x ingespoten wat 2 dagen geholpen heeft en daarna liep hij weer even slecht.Glucosamine helpt ook niet.Hij is nou dus met pensioen en staat 24/7 op de wei met een schuilstal en weidemaatje.Hij gaat hooguit een x mee op stapritje zonder zadel of aan de hand maar verder doet hij niks meer. Lachen

Veer_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:10

Mijn vorige paard is 21 geworden met Artrose en het was een koudbloed dus je kan best een tijd door met een paard met artrose.

Bij mijn paard begon het in het straalbeen hierdoor moest hij op zgn wiggen staan deze heb je in ijzeren vorm maar ook een rubbere deze hadden wij eronder en ging stukken beter toen!

Verder heb ik een hele tijd artrose galinaat bijgevoerd en verschillende suplementen zoals hierboven vernoemt geprobeerd.

Verder beweging blijven geven veel stappen en gewoon lekker rijden zolang hij/zij niet kreupel loopt op zijn "slechte" dagen liepen soms lekker 2x per dag een uurtje buiten aan de hand en verder liep hij heel veel buiten.

Succes ermee!

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:17

Ik heb een pony die ook atrose heeft, dit weten we nu sinds 2 weken ongeveer. Gisteren zijn we weer naar de kliniek geweest omdat we alle opties willen weten, daar werd dus overduidelijk dat hij absoluut niet meer als sportpony gebruikt zal kunnen worden. Een SCHOK! want ik heb tot een half jaar terug nog ontzettend fanatiek Z2 wedstrijden met hem gereden en verder nooit iets gemerkt. Hij was 4 weken terug verkocht en 2 weken later stokkreupel.. de kliniek zei dat het vaker is dat de atrose pas verschijnt als er niet meer regelmatig en constant mee wordt gereden. Maar het is toch niet te begrijpen dat hij nu nooit meer een wedstrijdje zou kunnen rijden.. recreatief zonder dat je iets van hem verlangt zou de oplossing zijn.. Natuurlijk krijgt hij nu pensioen, maar ik wil het maar niet geloven.. mijn topper nooit meer te 'rijden'! pff..

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 06:26

Wie weet eigenlijk hoe lang het duurt voordat de glucosamine begint te werken??

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:10

Minimaal 4 tot 6 weken! (ligt ook aan de ernst van de aandoening)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:06

Kan het zijn dat het eerst erger wordt? Want dat is bij mij wel zo en ik geloof dat ik dat ook ergens heb gelezen.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:16

Dat klopt. Mss moet je even terug in de dosering. Daarna kan je het voorzichtig weer opbouwen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:43

Billy20 schreef:
Kan het zijn dat het eerst erger wordt? Want dat is bij mij wel zo en ik geloof dat ik dat ook ergens heb gelezen.

dat klopt ! ik ben ws een van de eerste mensen die gluc. voor zijn paard gebruikte, ik ben 7 jaar geleden begonnen (toen was er nog niets speciaal voor paarden) Mijn moeder en een collega hadden ook arthrose...en die heb ik als proefkonijn gebruikt Clown De eerste weken kan het erger worden, een goed teken !

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:22

Bij mijn paard is vandaag kogelartrose geconstateerd. 14 rust, staat wel overdag (en vanaf einde van deze week 24/7) buiten. Speciaal beslag wordt er zsm onder gezet. Verder zit ik te denken aan een supplement, maar zie door de bomen het bos niet meer. Helpt een supplement uberhaupt wel en wat is dan een goed supplement?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:26

Bij mijn paard is al heel vroeg (rond haar 8ste) hele zware artrose vastgesteld. Elk jaar na de zomer kreeg ze een terugslag maar verder heeft ze altijd prima gelopen tot haar 21ste! Helaas gaat het nu sinds een maandje niet zo goed, maar dat verwachtten we al langer...

Van een lichte artrose hoef je dus al zeker niets te merken! Zoek het niet op door te gaan springen enzo en verder komt het allemaal wel goed!

Van glucosamine enz. is nooit officieel aangetoond dat het werkt (behalve in twee onderzoeken die door het merk zelf gesponsord werden) maar als sommige paarden er hier blijkbaar wel baat bij hebben..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:07

Las inderdaad dat Cortaflex goed zou helpen, maar bel morgen eerst de DA voordat ik onnodig iets ga geven.

Op dit moment loopt hij niet helemaal goed, vandaar dat ik hem 14 dagen rust en speciaal beslag moet geven. Advies was om daarna rustig aan op te bouwen en regelmatig beweging te geven. Denk er ook aan om klassieke (rechtricht) lessen te gaan volgen. Iemand daar ervaring mee?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:22

Lancome schreef:
Las inderdaad dat Cortaflex goed zou helpen, maar bel morgen eerst de DA voordat ik onnodig iets ga geven.

Op dit moment loopt hij niet helemaal goed, vandaar dat ik hem 14 dagen rust en speciaal beslag moet geven. Advies was om daarna rustig aan op te bouwen en regelmatig beweging te geven. Denk er ook aan om klassieke (rechtricht) lessen te gaan volgen. Iemand daar ervaring mee?

cortaflex zit geen gluc. in als je de verpakking goed leest staat er zoiets als "bevat de BOUWSTENEN van glulc"

Mijjn paard heeft overigens zware arthrose- beoordeeld vanaf foto's- maar dat is het nu net met arthrose, er is geen pijl te trekken op het klinische beeld, vergeleken met de foto's

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:05

Mist schreef:
Mijjn paard heeft overigens zware arthrose- beoordeeld vanaf foto's- maar dat is het nu net met arthrose, er is geen pijl te trekken op het klinische beeld, vergeleken met de foto's

Het ene paard heeft inderdaad gigantische last terwijl de foto's bijna niks laten zien en het andere paard met zwarte artrose (zoals die van mij dus ook voor hele lange tijd) helemaal nergens last van heeft en de sterren van de hemel loopt!

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:07

Op onze manege loopt er ook `met Artrose. Hij krijgt verder helemaal niks speciaals qua voer ofzo. Gewoon iedere dag beweging en dan gaat het behoorlijk. In het begin is hij wel stijf, maar hij komt dan ook niet eens op de wei. Maar hij doet het wonderbaarlijk goed!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:45

Niggie schreef:
Op onze manege loopt er ook `met Artrose. Hij krijgt verder helemaal niks speciaals qua voer ofzo. Gewoon iedere dag beweging en dan gaat het behoorlijk. In het begin is hij wel stijf, maar hij komt dan ook niet eens op de wei. Maar hij doet het wonderbaarlijk goed!

Helaas zal dit paard ws niet lang meegaan, want de rekening krijg je toch gepresenteerd. De andere zijde ook. Nu ik 2.5 hectare tot mijn beschikking heb is mijn paard weer erg goed gaan lopen- ik was al tevreden (zeker met nu 21 jaar) maar we gaan weer langzamerhand dresuren !

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:57

Mijn merrie heeft ook artrose. IK had gehoopt dat ze met het moie weer van de afgelopen dagen wat beter zou gaan lopen, maar dat valt heel erg tegen.
Ik rij haar nu recreatief en ze staat op dynmix (kunststof beslag). Ik zit nu te twijfelen of ik daar door mee moet gaan. Het kost wel flink wat en ze loopt nog steeds niet echt fijn met rijden (stijf en soms onregelmatig).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:06

Bij mijn paard is het vorige week ontdekt. Gelukkig reden wij al recreatief en geen wedstrijden, maar we stappen nu elke dag met hem en het gaat al beter. Hij krijgt nu nog pijstillers, en gaat dan aan de supplementen. We zullen zien hoe het loopt, hopelijk kan ik er nog op rijden.. maar ga er echt niet meer veel van vragen (zoals ik hier lees, Z wedstrijden, springen.. phoe) daar zou je mijn paard niet beter op maken.. maar dat is natuurlijk per paard verschillend..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:36

pinuts schreef:
Bij mijn paard is het vorige week ontdekt. Gelukkig reden wij al recreatief en geen wedstrijden, maar we stappen nu elke dag met hem en het gaat al beter. Hij krijgt nu nog pijstillers, en gaat dan aan de supplementen. We zullen zien hoe het loopt, hopelijk kan ik er nog op rijden.. maar ga er echt niet meer veel van vragen (zoals ik hier lees, Z wedstrijden, springen.. phoe) daar zou je mijn paard niet beter op maken.. maar dat is natuurlijk per paard verschillend..

Denk inderdaad dat dat per paard verschilt. Ik ga gewoon rustig aan na 14 dagen weer beginnen en zie wel hoe het dan gaat. Omdat hij nu duidelijk zijn grens aan heeft gegeven weet ik ongeveer wel wat ik nog met hem kan doen.

Supplement raadde de DA in eerste instantie af omdat er (nog) niet (genoeg) wetenschappelijk bewijs voor de werking is. Morgen krijgt hij Equilibrium ijzers met silliconen, eens kijken hoe dat bevalt.

Inspuiten van de gewrichten vind ik persoonlijk erg eng, er kleven nogal wat nadelen aan.

Graag zou ik wel willen weten wat de ervaringen zijn met klassieke dressuur voor het rechtrichten. Of wellicht zijn er andere trainingmanieren of bepaalde zadels etc etc waar goede ervaringen mee zijn?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:17

eerlijk gezegd denk ik dat je eerst heel blij mag zijn dat je weer op kan zitten, en ff rusten met het intensieve trainen..

edit: het is misschien hard, maar bedenk wel, atrose is een begin van het einde. ( hoe lang dit zal duren verschilt per paard..)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 06:17

pinuts schreef:
eerlijk gezegd denk ik dat je eerst heel blij mag zijn dat je weer op kan zitten, en ff rusten met het intensieve trainen..

edit: het is misschien hard, maar bedenk wel, atrose is een begin van het einde. ( hoe lang dit zal duren verschilt per paard..)

Ben inderdaad wel realistisch, artrose is niet te genezen. Op dit moment gaat het goed en ik bekijk het van maand tot maand. Onbelast is er nu niets aan te zien, hij is vrolijk en dartelt lekker in het land.

Belast is een heel ander verhaal, dus dat is spannend straks. Het laatste wat ik wil is een paard met hevige pijnen. Ik geniet ervan zolang hij zich goed voelt en ga licht werk doen. Intensief trainen ben ik toch niet meer van plan. Gelukkig geeft hij zijn grenzen duidelijk aan dus dat is een goede indicatie.

Iemand trouwens ervaring met het supplement Riaflex?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 08:02

Na hoeveel weken kun je met zekerheid zeggen dat de glucosamine niet werkt??