Wat ter vervanging van Sand-clear?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Wat ter vervanging van Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:35

Ik geef preventief iedere week 2 dagen achter elkaar gekookt lijnzaad. Ik kook dit ongeveer 20 minuten en geef de paarden daar 1 x daags 3 eetlepels van door het voer. Ik check regelmatig de mest en het lijkt goed te zijn, zit maar een klein beetje zand in. Ze staan nu overdag op zandpaddock, vandaar dat ik dit geef....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:04

mijn paard heeft ook flinke zandkoliek gehad de aflgelope 3 dagen, ik moet nu ook seandclear bijvoeren en idd fiets wat is die troep duur! ga dr vanavond mee beginnen, als hij t niet lust dan leer ik t m wel eten. ik voerder al lijnzaad bij maar dit heeft niet geholpen..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:10

Die van mij hebben (gelukkig) nog nooit zandkoliek gehad. Vandaar dat ik ook zie: preventief. Ik zou de eerste keren niet de totale hoeveelheid geven en dan door z'n lievelingsmaaltje, misschien dat ze het dan "leren" eten....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:12

santie schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe ik lijnzaad precies moet klaarmaken? Hoe lang koken? hoeveel voeren?

Ik denk niet dat lijnzaad helpt bij zand afvoeren uit de darmen. Het is zeker heel goed voor de slijmlaag in de maag maar eer dat de lijnzaad in de darmen is, is het zijn slijmerigheid al verloren.

Wil je lijnzaad geven dan gewoon 1 hele mok lijnzaad in een ruime pan met water koken. Gebroken lijnzaad is na ongeveer 5 min. klaar, ongebroken na 10-15 min.
Je kunt er een slobber van maken; water toegvoegen, geraspte appel (of beetje appelsap), beetje havermout, beetje zemelen of broodkruimels. Vinden ze heel lekker!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:13

moniekk schreef:
mijn paard heeft ook flinke zandkoliek gehad de aflgelope 3 dagen, ik moet nu ook seandclear bijvoeren en idd fiets wat is die troep duur! ga dr vanavond mee beginnen, als hij t niet lust dan leer ik t m wel eten. ik voerder al lijnzaad bij maar dit heeft niet geholpen..

Die physillium vezels zijn echt een goedkoper goed alternatief!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:19

Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag. Wat denk je dat er van sand clear overblijft in de maag of van de zaadjes los? In de maag wordt de meeste voeding compleet "vernietigd", maar het kan dus wel een werking hebben in de darmen... Sand clear vind je ook niets van terug in de mest, maar heeft blijkbaar wel een werking. Ik ben trouwens benieuwd of de losse zaadjes (die geweekt worden in water) ook een slijmlaag hebben... Dus wie daar ervaring mee heeft, graag uitleg over het er na het inweken uitziet...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:32

Zammie schreef:
Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag. Wat denk je dat er van sand clear overblijft in de maag of van de zaadjes los? In de maag wordt de meeste voeding compleet "vernietigd", maar het kan dus wel een werking hebben in de darmen... Sand clear vind je ook niets van terug in de mest, maar heeft blijkbaar wel een werking. Ik ben trouwens benieuwd of de losse zaadjes (die geweekt worden in water) ook een slijmlaag hebben... Dus wie daar ervaring mee heeft, graag uitleg over het er na het inweken uitziet...

Bedoel je de physillium zaadjes? Die worden wel slijmerig maar het duurt wat langer. Eet er maar eens een paar op of houd ze een poosje in je mond. Je voelt dan dat ze slijmerig worden.

V.w.b. de lijnzaad. Ik denk dat ongekookte lijnzaad meer effect heeft. Er is een speciaal geteelde lijnzaad die je niet hoeft te koken; Linosan.

Ik neem aan dat je de zandtest doet op het moment dat ze geen lijnzaad krijgen?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:56

singasong schreef:
santie schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe ik lijnzaad precies moet klaarmaken? Hoe lang koken? hoeveel voeren?

Ik denk niet dat lijnzaad helpt bij zand afvoeren uit de darmen. Het is zeker heel goed voor de slijmlaag in de maag maar eer dat de lijnzaad in de darmen is, is het zijn slijmerigheid al verloren.

Wil je lijnzaad geven dan gewoon 1 hele mok lijnzaad in een ruime pan met water koken. Gebroken lijnzaad is na ongeveer 5 min. klaar, ongebroken na 10-15 min.
Je kunt er een slobber van maken; water toegvoegen, geraspte appel (of beetje appelsap), beetje havermout, beetje zemelen of broodkruimels. Vinden ze heel lekker!

Lijnzaad is voor de extra (als hij geen sand clear oid krijgt) eigenlijk gewoon voor mijn eigen gemoedsrust Bloos

Die mok (gekookte) lijnzaad... ook in 1x voeren, of moet/kan je hier meerdere voerbeurten mee doen?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:43

Zammie schreef:
Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag.

ik voer al ruim een half jaar 3x per week lijnzaad, mijn paard heeft dus een 3 dagen lang flinke zandkoliek gehad, er zat heeel erg veel zand in zijn poep! dus wat mij betreft is lijnzaad niet betrouwbaar met het afvoeren van zand Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:06

moniekk schreef:
Zammie schreef:
Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag.

ik voer al ruim een half jaar 3x per week lijnzaad, mijn paard heeft dus een 3 dagen lang flinke zandkoliek gehad, er zat heeel erg veel zand in zijn poep! dus wat mij betreft is lijnzaad niet betrouwbaar met het afvoeren van zand Knipoog

Eet die van jou dan echt zand? Want daar zit natuurlijk ook verschil in. Hetzelfde geld voor de wei, daar staat nu meestal weinig tot zeer weinig gras meer in en dan gaan ze worteltjes zoeken en krijgen dan ongemerkt ook veel zand binnen. Ik doe de test met mestballen te pas en te onpas. Heb ook altijd prefentief 2 x per jaar sand clear gegeven, omdat ik weet dat ze ongemerkt zand binnen krijgen. Ook van hooi dat op de grond in het zand ligt, daarom heb ik onder de plaats (bij het hek) waar het hooinet hangt rubber matten gelegd, zodat het hooi wat eruit valt niet in het zand ligt. Ik bekijk de mest eigenlijk al jaren, maar was dus benieuwd of het lijnzaad zou helpen en ik heb het idee dat het dus wel werkt, maar kan natuurlijk niet ff in de darmen kijken. Zandkoliek kan trouwens ook komen van al jaren zand binnen krijgen en wat dus blijft zitten in de darmen. Ik zou wel graag willen weten wat het verschil dan is met psylium zaad en de sand clear aangezien sand clear bestaat uit dit zaad, maar er moet iets aan toegevoegd of het moet bewerkt zijn om tot een brok te komen. De sand clear veranderd in water in een rare grote zeer slijmerige bedoening en was dus benieuwd wat het zaad in water doet. Heb hier dus al gelezen dat dit dus ook slijmerig wordt.... Ik heb eens bij iemand meegemaakt dat zij een paard hadden gekregen om de wei kort te houden en dit paard had altijd (jaren) alleen maar op zand gestaan. In het verleden waren er nooit problemen maar ontstonden de problemen toen het paard al een poosje in de wei stond. kreeg toen zankoliek en paard is eraan gestorven. In die tijd bestond er nog geen sand clear en waren deze mensen ook niet op de hoogte dat zoiets kon gebeuren....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 07:52

die van mij staat in de winter in de bak/paddock omdat hij anders t grasland kapot loopt. hij kreeg dan hooi, wortel, muesli met biotine (voor de hoeven) en 3x per week lijnzaad voor de zandafvoer.
de koliek begon met vage klachten zoals stemmingswisselingen om t zo maar even te zeggen. dan was hij fit en goed en dan ging hij liggen en was hij niet meer overeind te krijgen en een uur later huppelde hij weer rond. zondag morgen begon t, ik was bij mn vriend blijven slapen in aarle-rixtel en pa belde me op dat ik moest komen want t was niet goed met m. ik meteen naar huis gekomen, maar t leek of er niks aan de hand was met m. toch even extra in de gaten gehouden. en zondag avond zag ik dat hij idd niet zo was zoals behoorde, hij was duf en ging vaker liggen en had dan nergens aandacht voor, hij hoefde niks te eten. dierenarts gebeld, heeft onderzoek gehad alles was prima hij had alleen wat veel maagsappen maar verder was tempratuur enz.. allemaal oke.
naja goed dan.
dag erna smorgens ging t slechter, hij had nog steeds niks gegeten. ik probeerde wat brok te voeren want dat vind hij zo lekker, hij zat zn bek in de voerbak maar t leek of hij niet eens kon eten.
hij rende naar buiten en de poep spoot er letterlijk uit.
toen ging hij steeds zn achterbeen strekken en ging weer liggen en had weer nergens aandacht voor.. dierenarts weer geweest temperatuur enz was allemaal goed. mestonderzoek gedaan.. wat in de mest zat was pure zand! 2 spuiten gekregen... en hij mocht niet meer op de zand staan, maar de wei in.
en t ging weer goed met meneer. savonds naar stage weer dr heen gegaan om te voeren, meneer lag languit in de wei.. ik riep m hij keek niet op, hij lag helemaal plat. ik dr heen gegaan, hij reageerde nergens op, liet zn tanden zien. weer de dierenarts gebeld. ik kreeg m maar niet overeind, toen zijn er nog mensen gestopt die mee hebben geholpen met 4 man hebben we m overeind gekregen.
dierenarts was er, en heeft hem weer 2 spuiten gegeven. temp enz was weer gewoon wel goed.
hij had dus alleen last van ernstige buikpijn. dierenarts zei ook dat t idd kan zijn dat hij al langer zand aan het eten is en dat t dr nu gewoon uit komt.
op maandag avond is hij weer begonnen met eten. hij mocht geen wortelen meer. alleen maar gewoon hooi, en dat sand clear spul.
nu gaat t goed met hem hij pak al weer t eten van de andere pony af, is actief en speels. maar ik heb dus heel lang niks aan hem gemerkt, terwijl hij dus al langer vol zat met zand..
ik heb m nog nooit écht zand zien eten, maargoed ik ben er ook niet steeds bij.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:20

@Moniekk; ik neem aan dat de DA je wel heeft geadviseerd om de zandkuur minstens 3 wk. te geven? Een kuurtje van een week doet weinig bij paarden die al veel zand in hun darmen hebben. Het beste is het idd om de oorzaak weg te nemen. Dus geen hooi meer in het zand geven. Niet in een periode op de wei zetten dat het gras te kort is e.d.

Ik heb mijn Haflinger bijna 8 jr. en zo lang ben ik al bezig met controleren m.b.t. zand in de darmen. Nu hij aan huis staat hoef ik hem nog maar 3x per jaar een kuur te geven maar vroeger moest dat echt iedere maand.

@Santie; die mok gekookte lijnzaad kun je in 1x geven. Bewaar het ook niet langer dan 1 dag!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:29

moniekk schreef:
Zammie schreef:

Nadat mijn pony afgelopen mei zwaar zandkoliek heeft gehad en een week in de kliniek in Utrecht heeft gestaan, vertelde de artsen mij daar dat sand-clear en aanverwante producten niet werken. Zij adviseerden elke dag een handje droge lijnzaad over de brokken te doen. Ik heb het wel vier keer nagevraagd omdat ik zoveel verschillende meningen al had gehoord, maar ze schijnen dit al jaren daar zo te doen en te adviseren ... Uiteindelijk heeft mijn pony nu als ze buiten in de paddock staat een mondkap om zodat ze uberhaupt geen zand kan eten en op de wei mag ze gewoon lekker grazen.
Maar vreemd blijft het wel....

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:45

Die van mij lust ook geen sand clear maar moet het wel hebben omdat hij ook een zandkoliek operatie heeft gehad. Ik meng het door de slobber werkt perfect natuurlijk pas erbij doen als je het geeft anders gaat het plakken.
ze hoeven niet perse zand te eten ze kunnen het ook binnen krijgen als het gras erg kort is en er te hard aan trekken dat ze zand pollen mee trekken dat doet die van mij namelijk

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:48

@Eva1969; idd vreemd dat daar zeggen dat die kuren niet helpen. Ik denk dat als ik in die 8 jr. geen zandkuren had gegeven ik toch al lang een paard moest hebben met koliek?!
Het allerbelangrijkte is het voorkomen dat ze zand binnen krijgen! En heel veel hooi helpt ook om zand af te voeren.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:13

Ik vind het ook vreemd dat ze zeggen dat het niet helpt. Na de operatie zei mijn da dat ik het juist moet gaan voeren in de periode dat het gras kort is. Dat was bij de lingehoeve.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:42

Utrecht zegt inderdaad dat je zo het lijnzaad (dus ongekookt) moet voeren. Maar waarom? Als je lijnzaad kookt (= om giftige stoffen/dampen) eruit te koken, dan blijft het lijnzaad zelf gewoon heel. Dus begrijp het verschil niet echt. Ik heb wel van meerderen gelezen dat ze ongekookt lijnzaad voeren en dat dit goed gaat, maar ik durf dat niet aan en blijf het dus koken.
@moniek: Heeft je paard niet meteen een parafinne behandeling gehad? Dit is namelijk normaal bij een zandkoliek om het zand af te voeren. En deed jij ook de zandtesten of had je dit nog nooit of weinig gedaan...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:44

@singasong: dierenarts adviseerde idd om t 3 weken te voeren en daarna weer een mestonderzoek te doen. idd veel hooi geven. mijn paard heeft een inloop stal (er zit geen deur in) en staat daarbij nog op de wei, maar die is idd erg kort.
@eva1969 kan t paard met een mondkorf wel hooi eten? (als je hooi gewoon op de grond voert in de stal en niet in een ruif)
@ zammie, wat bedoel je met parafinne behandeling? ik weet dat hij 2 spuiten heeft gehad, pijnstillers en nog iets dergelijks, verder nog mestonderzoek.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:48

Parafinne behandeling heeft die van jou niet gehad want dat via een neussonde, of je moet het zelf meerdere dagen inspuiten in de mond (net zoals een wormkuur). Heb dit 1 x meegemaakt dat dit bij een paard werd gedaan (via neussonde) en dat was geen pretje voor het paard kan ik me nog herinneren, maar ik heb het wel over meer dan 20 jaar geleden...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:45

Dus Sand-Clear werkt niet volgens de DA?? Ik wilde het net bestellen maar ik hik tegen de prijs. Ben in het algemeen tegen dit sort toevoegingen, maar ons hooi dit winter was wel wat stoffig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:43

Michelle99 schreef:
Dus Sand-Clear werkt niet volgens de DA?? Ik wilde het net bestellen maar ik hik tegen de prijs. Ben in het algemeen tegen dit sort toevoegingen, maar ons hooi dit winter was wel wat stoffig.

Doe een grote pluk of een plak even in een ton of emmer water en laat dat dan een poosje staan. Als er zand inzit kun je dat op de bodem van emmer zien. zand is namelijk zwaar en zakt daardoor naar de bodem....

Mieke_Sling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:51

Probeer Sand-Ex eens.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:39

Mieke_Sling schreef:
Probeer Sand-Ex eens.

Waar verkopen ze dat?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:42

zand weg van exelent al geprobeerd ?

probeer , welk middel dan ook , evt te vermengen in slobber
of op een boterham met appelmoes
al dan niet zelf gemalen Knipoog peentjs pulp willen ze ook vaak nog wel eens lekker vinden

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:50

Ik heb al gezien dat al die produkten een stuk duurder zijn dan die physillium vezels die ik aan gaf.
Snap niet waarom er zoveel verschil in prijs moet zitten