Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
santie schreef:Kan iemand mij vertellen hoe ik lijnzaad precies moet klaarmaken? Hoe lang koken? hoeveel voeren?
moniekk schreef:mijn paard heeft ook flinke zandkoliek gehad de aflgelope 3 dagen, ik moet nu ook seandclear bijvoeren en idd fiets wat is die troep duur! ga dr vanavond mee beginnen, als hij t niet lust dan leer ik t m wel eten. ik voerder al lijnzaad bij maar dit heeft niet geholpen..
Zammie schreef:Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag. Wat denk je dat er van sand clear overblijft in de maag of van de zaadjes los? In de maag wordt de meeste voeding compleet "vernietigd", maar het kan dus wel een werking hebben in de darmen... Sand clear vind je ook niets van terug in de mest, maar heeft blijkbaar wel een werking. Ik ben trouwens benieuwd of de losse zaadjes (die geweekt worden in water) ook een slijmlaag hebben... Dus wie daar ervaring mee heeft, graag uitleg over het er na het inweken uitziet...
singasong schreef:santie schreef:Kan iemand mij vertellen hoe ik lijnzaad precies moet klaarmaken? Hoe lang koken? hoeveel voeren?
Ik denk niet dat lijnzaad helpt bij zand afvoeren uit de darmen. Het is zeker heel goed voor de slijmlaag in de maag maar eer dat de lijnzaad in de darmen is, is het zijn slijmerigheid al verloren.
Wil je lijnzaad geven dan gewoon 1 hele mok lijnzaad in een ruime pan met water koken. Gebroken lijnzaad is na ongeveer 5 min. klaar, ongebroken na 10-15 min.
Je kunt er een slobber van maken; water toegvoegen, geraspte appel (of beetje appelsap), beetje havermout, beetje zemelen of broodkruimels. Vinden ze heel lekker!
Zammie schreef:Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag.
moniekk schreef:Zammie schreef:Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag.
ik voer al ruim een half jaar 3x per week lijnzaad, mijn paard heeft dus een 3 dagen lang flinke zandkoliek gehad, er zat heeel erg veel zand in zijn poep! dus wat mij betreft is lijnzaad niet betrouwbaar met het afvoeren van zand
moniekk schreef:Zammie schreef:Tja de meningen over lijnzaad verschillen nogal, maar ik ben nu afgelopen najaar ermee begonnen en vind duidelijk minder zand in de mest als voorgaande jaren. Ik ben er dus niet van overtuigd dat het niet zou helpen omdat het slijm oplost in de maag.
ik voer al ruim een half jaar 3x per week lijnzaad, mijn paard heeft dus een 3 dagen lang flinke zandkoliek gehad, er zat heeel erg veel zand in zijn poep! dus wat mij betreft is lijnzaad niet betrouwbaar met het afvoeren van zand
Michelle99 schreef:Dus Sand-Clear werkt niet volgens de DA?? Ik wilde het net bestellen maar ik hik tegen de prijs. Ben in het algemeen tegen dit sort toevoegingen, maar ons hooi dit winter was wel wat stoffig.
Mieke_Sling schreef:Probeer Sand-Ex eens.
peentjs pulp willen ze ook vaak nog wel eens lekker vinden