van rondom ijzers naar natuurlijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: van rondom ijzers naar natuurlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:52

Mijn NRPS paard was ook vierkant beslagen toen ik hem kocht. Ik heb gelijk de ijzers eronderuit gehaald en nu, na een jaar, loopt hij nog steeds super. In het begin was hij wat gevoelig op grint, maar nu draaft hij er zonder problemen overheen.
Wel regelmatig wat flares enzo die ik zelf even afveil. Zeker toen de nagelgaten eruit groeiden was de schade wel wat groter. Eens in het half jaar komt de smid even controleren of alles nog wel goed gaat.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:19

mijn tinker is ook zonder problemen van rondom beslag naar blootvoets gegaan. Ze wordt niet echt natuurlijk bekapt, maar ook niet echt "ouderwets". Mijn hoefsmidje hangt er tussenin, ze doet het op haar eigen maniertje maar wel super goed!

Toen ze van de ijzers af was heb ik wel opgebouwd met bewegen op het harde. Na opbouwen kon ik 20 km buitenrijden over het asfalt, zonder hinderlijke slijtage. Wel vijlde ik de hoefwand na een heel lange rit wel weer iets rond, dat was het enige wat recht af ging slijten.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:46

Mijn paard heb ik na 4 jaar lang rondom ijzers te hebben gehad nu ook van de ijzers afgehaald, omdat hij niet meer bereden wordt (staat op rust) en alleen nog in de binnenbak (zand) of op het weiland komt. Echter, is hij wel korter bekapt dan normaal omdat de nagelgaten weggevijld zijn.
Hij loopt nu nog erg gevoelig op zijn voeten Boos! hopelijk gaat dit snel over!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:15

Ik weet niet of t zomaar kan , ik hoop van wel , want ik heb mijn prinsesje een paarw eken geleden op ijzers laten zetten , omdat ik op n stal stond waar ik alleen over de weg of fietspad kon wilde ik bruitenuit rijden ... en na 1 x 40 minuten op t harde zagen haar hoeven er vreselijk uit ...
de smid moet eerdaags komen en ik wil haar ijzers weer eraf , nu heeft t waarschijnlijk nog niet zo,n impact op haar voeten ...
maar wil dan wel graag goede hoefschoenen kopen , ( graag advies en waar ik ze kan kopen )
ik heb altijd gezegd dat ik zintjes voeten zo natuurlijk mogelijk wilde laten dus de ijzers druisten wel tegen mijn gevoel in ....

maar goed ze heeft nu n maandje ijzers ... maar heeft daarvoor tot ze 3 jaar en en bijna 9 mnd was ( voor ik de straat opging ) goede voeten gehad , en nu vindt ik de hoornlaag erg droog en zitten ook opervlakkige scheurtjes

dus morgen de smid maar bellen voor ijzers eraf en bekappen ....

maar ja om min verhaal af te maken , mijn vorige paard heeft jaren met ijzers gelopen , en op een gegeven moment was ik klaar met die ijzers telkens wat .... en heb de ijzers eraf gelaten haar een paar weken niet gereden enkel weidegang haar de keuze gelaten stal of wei en n tijdje biotine in vloeibare vorm bijgegeven en na n paar maanden had ze mooie voeten , heb ook tussendoor de rafeltjes weggevijld ...
maar blijft n feit om n optimale gezonde hoef te hebben /te krijgen heeft n paard voldoende beweging nodig ... wat volgens mij inhoudt zo veel mogelijk in t land en arbeid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:16

de beste hoefschoenen zijn easyboots epic of bare. Het lijkt duur, maar gaan veel langer mee dan hoefbeslag Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:19

mijn paardje loopt ook op blote voeten, ben ik dan natuurlijk?

Zelf kom ik niet aan de hoeven, behalve om uit te krabben en af en toe smeer ik er wat olie op, om het brokkelen tegen te gaan, de hoefsmid bekapt verder een keer in de twee maanden.
Het gaat prima zo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:23

Nors opkijken mijn pony staat al jaren op ijzers en ik heb nooit problemen gehad.

Hij heeft mooie hoeven die goed groeien ze brokkelen nooit en er zit zelden een scheurtje in
Mijn ijzers blijven 11-15 weken zitten.

Maar de mijne kan niet zonder ijzers bij zijn papieren zat een briefje pony voor op ijzers laten..
De pony schraapt heel erg en versleet heel zijn hoeven vandaar dat ie voor altijd ijzers had.

Later ging ik starten dus achter ook ijzers ivm kalkoenen.

Tja nu is ie 25 en ik hoop dat ie nog lang mee gaat maar ijzerloos nee dat gaat ie niet worden of hij moet 24/7 in de wei gaan en met pensioen zijn

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:51

Zijn er nog bepaalde middelen of dingen die ik moet doen, aangezien mijn paardje nu 1,5 week zonder ijzers staat (na 4 jaar rondom ijzers te hebben gehad)?
Ik merk wel dat door het rennen in de wei de zijkant van zijn hoef een stukje omkrult.
Hoor graag tips!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:02

dat stukje wat omkrult kun je afvijlen.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:27

Kan ik dat dan gewoon zelf afvijlen? En welk gereedschap heb je hier dan voor nodig?
Aangezien ik altijd ijzers heb gehad, weet ik dus niets van de hoeven af zonder ijzers, dus ben dankbaar voor alle tips!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:29

Ik heb mijn KWPN'er ook van haar ijzers afgehaald toen ik haar kocht, ging zonder problemen eigelijk Ja
Mijne ging wel van stal naar weide etc.
Ze liep zelfs beter zonder die ijzers Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:46

Diamant191 schreef:
Kan ik dat dan gewoon zelf afvijlen? En welk gereedschap heb je hier dan voor nodig?
Aangezien ik altijd ijzers heb gehad, weet ik dus niets van de hoeven af zonder ijzers, dus ben dankbaar voor alle tips!

Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl. Ze hebben ook een cursus en een multimedia pakket met een handleiding voor het zelf bekappen van je paard. Natuurlijk hoef je niet zelf de hoeven te gaan onderhouden, maar in verband met randjes enz. is het wel handig als je weet hoe je een vijl moet hanteren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:39

Diamant191 schreef:

Als je hoefsmid komt, vraag hem/haar dan even om een uitleg en vraag dan ook meteen of je zijn/haar oude vijl mag hebben.

Als ik zo'n los flapje heb bij mijn paarden (moettie wel echt loshangen), snij ik dat losse flapje weg en vijl ik de scherpre kartelrandjes weer rond, zodat het stukje ernaast niet ook gaat loslaten. Ik zit dan niet aan de onderkant (wegens de stand), maar echt aan de zijkant. Heb echter wel mijn hoefsmid vantevoren gevraagd hoe zij het doet, zodat ik het niet verkeerd doe. Is ook een aanrader voor jou Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:18

Mijn paard is anderhalf jaar geleden na 12 jaar (!) ijzers ook blootvoets gegaan. Nodige problemen gehad in de vorm van hoefzweren, maar da's niet meer dan logisch na zo lang op de ijzers. Na 3 maanden kon hij zonder hoefschoenen, inmiddels maken we met gemak tochten van 20 km, waarvan het grootste gedeelte over de verharde weg.
Kan dus zeer zeker!!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:28

Bij mijn paard zijn een week of 4 - 5 geleden de voorijzers eraf gehaald. Hij heeft in het begin echt heel erg gevoelig gelopen en zijn passen zijn nu in het begin soms nog wat 'korter' met rijden, als hij eenmaal even loopt heeft hij weer zijn ouderwets ruime passen. Loopt wel gewoon zuiver, maar merk echt dat hij even moet wennen! Tot nu toe gelukkig nog geen brokkels, scheuren of zweren. Ik doe overigens eigenlijk niets extra's met voer of iets dergelijks....

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:25

Top, ik ga zeker de hoefsmid vragen om advies Lachen