Gek geval. Artsen staan voor een raadsel.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Re: Gek geval. Artsen staan voor een raadsel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:21

Trouwens, is een slijmbeursontsteking ernstig? Of valt dat te behandelen???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:09

De slijmbeursontsteking/gewrichtsontsteking was niet uit te verdoven en niet op foto's te zien. Dat de arts de naald erin zetten schijnt er bloed in de gewrichtsvloeistof gezeten te hebben. Paard liep echt heel kreupel, ze hebben geloof ik de behandeling nog een keer herhaald, voordat het helemaal over was. Het ging in dit geval om het kogelgewricht.
Ik zou ik die richting laten zoeken.

En als er interesse is kan ik het adres van de behandelend arts in Belgie voor je proberen te achterhalen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:11

Cassidy schreef:
De slijmbeursontsteking/gewrichtsontsteking was niet uit te verdoven en niet op foto's te zien. Dat de arts de naald erin zetten schijnt er bloed in de gewrichtsvloeistof gezeten te hebben. Paard liep echt heel kreupel, ze hebben geloof ik de behandeling nog een keer herhaald, voordat het helemaal over was. Het ging in dit geval om het kogelgewricht.
Ik zou ik die richting laten zoeken.

Is een goeie. Maar komt dat wel weer helemaal goed? Dus dan moeten ze echt in het gewricht gaan prikken om dat de ontdekken, als ik het goed begrijp???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:12

Ze hebben in het gewricht moeten prikken ja. En zoals gezegd is het tot nog toe een aantal keren teruggekomen maar met een injectie weer te verhelpen geweest. Paard in kwestie is nu 16 jaar.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:14

Zoiets moet je dus ongetwijfeld op een scintigrafie moeten kunnen zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:16

Weet ik niet, ben geen arts, ik weet ook niet of ze dat hebben laten doen om het probleem op te sporen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:54

mijn paard heeft 3 jaar overvulde slijmbeurzen gehad en dat was niet met uitverdoven duidelijk. Het was een gokje van hem en een goede. Sindsdien loopt ze daar weer goed op en er hoefde niks meer aan gedaan te worden

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:09

splash1999 schreef:
mijn paard heeft 3 jaar overvulde slijmbeurzen gehad en dat was niet met uitverdoven duidelijk. Het was een gokje van hem en een goede. Sindsdien loopt ze daar weer goed op en er hoefde niks meer aan gedaan te worden

Hij heeft me net gebeld of er al reacties waren...dus namens hem bedankt alvast! We gaan het maandag bij binnenbrengen zeker opperen bij de artsen. Wellicht kunnen ze toch in die richting zoeken. Mag ik vragen hoe ze daar dan in godsnaam aan komen???

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:14

Het is wel de bedoeling om met dit paard de springsport in te gaan. Kan dat wel als het een slijmbeursontsteking blijkt te zijn??? Deze ruiter brengt paarden uit in de sport in rubrieken tot 1.50m. Het is wel de bedoeling dat dit paard ook die kant op gaat naar verloop van tijd. Daar is ie ook voor gekocht.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:16

Zwelgje schreef:
En een gewrichtsontsteking moet je toch kunnen zien op een foto (zoiets als artritis).

Niet persee. Mijn paard was zwaar kreupel, ze konden bij hem wel precies de pijnplek bepalen. Het zat bij hem op of rond het hoefgewricht. Maar hoe ze ook onderzochten, geen oorzaak te vinden. Ik kreeg toen het advies om naar Belgie te gaan voor een scintografie (mocht toen in Nederland nog niet), en toen vonden ze een enorme ontsteking in het hoefgewricht.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:17

Hoi, de kliniek in liende ken ik ooken mijn paard is daar ook geweest voor de scintie grafie, in Utrecht konden ze niks aan hem zien/vinden.
Na een artikel in Bit gelezen te hebben , ben ik gaan bellen paard was toen 18 jaar.
Ik heb eerst alle video beelden opgestuurd , en hun konden wel wat zien.
Paard is in de scintie geweest en de beelden zijn per email opgestuurd naar een proffesor in Amerika.
Met mijn paar zou het helemaal goed komen, hij heeft 2x een infuus gehad met Tildren, en hopla weer een goed paard.
Wat het nu kost kan ik niet zeggen, maar ik was geloof ik toen bijna 3000 gulden kwijt.
Loopt het paard erg keupel ? en in alle 3 de gangen ?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:25

Ja, kreupel in stap, draf en galop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:27

Ik denk dat de eigenaar zich vooral nu moet richten om zijn paard wel rad en pijnvrij te krijgen. Of er een springcarriere van 1.50m in zit is nu niet te voorspellen. Net zo min dat het valt te voorspellen dat hij morgen als gevolg van een acute hartstilstand dood in zijn box ligt, of over een half jaar een serieuze koliekaanval zou kunnen krijgen (om maar een voorbeeld te noemen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:29

misschien een domme vraag,maar zou het niet kunnen dat hij heel ergens anders last van heeft??een maagzweer ofzo??iedergeval iets wat niets met het beenwerk te maken heeft?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:31

Of met zijn hals?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:37

Kunnen ze van een maagzweer kreupel gaan dan???
Ik weet wel dat het een kribbebijter is en heb hem zelf nooit gezien of gehoord maar sinds de eerste dag dat hij er is pakt hij wel eens de voerbak vast en zuigt lucht. Maar heel eventjes en ook niet vaak. Goh, had ik nog niet aan gedacht en hij denk ik ook niet. Ik weet wel dat hij de stal waarvan hij hem heeft gekocht toen nog heeft gebeld maar die verklaarden dat ze het hem nooit hadden zien/horen doen. Ook zegt de eigenaar dat hij zou zweren dat hij meer uit zijn mond stinkt dan normaal maar heeft er verder niets achter gezocht... .
oliebol zeg...het zal toch niet. Maar kunnen ze daar werkelijk zo kreupel van gaan???????
Please, let me know. Dan bel ik hem meteen eens op, misschien kan de veearts dan daar eens naar kijken of moet dat in een kliniek??? Iemand die het weet. Het is wel toeval zeg... .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:39

als dit het gevolg van het luchtzuigen is, dan werpt dat een hele andere blik op de zaak.... dan raakt de vorige eigenaar er namelijk ook bij betrokken.... dan wordt het een welles-nietes spelletje omtrent een verborgen gebrek....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:42

heb je mij weleens zien lopen als ik stik van de buikpijn??dan loop ik ook niet echt rad meer...een paard is natuurlijk een bewegings dier en als het hem ergens zeer doet,in zijn organen ofzo,zou hij daardoor weleens kreupel kunnen lopen...(als alle beengebreken zijn uitgesloten zoals in dit geval,ga ik toch aan organen denken...)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:43

Heb toch effe gebeld en hij zuigt inderdaad lucht, is het meer gaan doen schijnbaar. Ik zie het beestje zelf niet zo vaak maar ik ga er toch zelf ook eens op letten.
Nu geeft hij hem maar heel erg veel hooi zodat ie bezig is aangezien hij ook niet buiten mag.
Maar nogmaals, hoe kan een maagzweer deze symptomen veroorzaken. Dit hebben ze gisteren ook niet gemeld bij het onderzoek, gewoon niet aan gedacht en niet belangrijk genoeg gevonden... . oliebol zeg. Maar dan zijn we wel snel klaar...als dat het is tenminste... .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:47

het zou kunnen,is hij ook stijf?misschien stikt hij wel van de pijn in zijn maag,kan zomaar.
En door de pijn gaan ze minder eten waardoor het alleen maar erger word! inderdaad veel hooi,lucerne schijnt ook goed te zijn,is rijk aan calcium,zorgt dus dat de zuurgraad omlaag gaat..
Tja,en als je zegt dat hij uit zijn mond ruikt...wie weet...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:58

We hebben net weer effe gebeld, voel me net zo'n doorgeef luik Knipoog
Hij was wel wat sloom, slecht aan het been zeg maar. Maar van een jong paard zoek je daar niet meteen iets achter. Hij is tenslotte pas zadelmak. Plus hij vond het ook wat te wijten aan het verhuizen naar een nieuwe stal.
Hij is wel wat zuur met eten, oren in de nek en krabben met 1 voet en gulzig eten. Dat is wat ie me net vertelde iig.
Hij gaat zometeen de arts nog even bellen om te overleggen want als ie maagpijn heeft is het sneu dat ie dan op stal moet blijven met pijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:59

Citaat:
Natasja Been uit Bussum

Soort: Paard
Ras/Omschrijving: nrps

Bijzonderheden:
Mijn paard zuigt lucht? Wat kan ik hieraan doen en is het slecht voor gezondheid?

Antwoord:

Luchtzuigen behoort tot de stalondeugden, wat het dier vaak doet als hij/zij zich verveelt. Soms gaat dit samen met kribbenbijten, waarbij het paard de rand van de voerbak of ruif beetpakt. Bij luchtzuigen slikt het paard lucht in. Dit geeft soms verteringsstoornissen, winderigheid en vermageren. Soms ontstaan er meer serieuze problemen zoals koliek.

Om luchtzuigen te verminderen is het van belang om verveling tegen te gaan, veel beweging te geven en de hele dag wat te knabbelen te geven zoals wat (oud en kruidig) hooi of wat stro. Operatief ingrijpen is ook mogelijk, maar dit is een zware ingreep, die niet altijd verbetering geeft. Daarom is dit niet echt een aanrader. Deze operaties worden o.a. uitgevoerd op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.

Succes met je paard,

Peter Klaver, dierenarts

maarja, door recente studies wordt weer uitgesloten dat de lucht in de maag terecht komt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:02

Maar het zorgt wel voor pijnstillers en dat doen ze vaak om maagpijn te verminderen (te hoge zuurgraad)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:03

ja, het schijnt dat ze door het luchtzuigen endorfine aanmaken en dat paarden daaraan verslaafd kunnen raken...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:04

Sjee, stel je voor dat ie zo loopt omdat ie een maagzweer heeft. Nog nooit aan gedacht, dat het ook uberhaupt kan.
Hij is nu gaan bellen met Someren geloof ik.
Blijft het in mijn ogen nog wel steeds maf dat hij wel duidelijk linksvoor kreupel gaat. Ik zou dan denken dat dat minder duidelijk zou zijn. Het is in ieder geval wel onduidelijk genoeg om te bepalen waar het vandaan komt. Dus wie weet.