Een 4 op het straalbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Re: Een 4 op het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:41

Barmat schreef:
Omdat geen paard hetzelfde is... het ene paard springt er internationaal mee, het andere heeft als weidepaard nog pijn....

Laat je emoties niet je verstand de overhand nemen, het zal je meer verdriet geven dan plezier als je daadwerkelijk in zo'n situatie komt.

Het heeft niet te maken met belasten of niet, zelfs al ben je nog zo voorzichtig.

Ben het hier helemaal mee eens!!

Als je het paard al hebt dan zal je per dag moeten kijken hoe het gaat ,maar zou je het paard willen kopen dan zou ik er gewoon niet aan beginnen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:44

DaydreamRick schreef:
Af laten maken doen wij absoluut niet, alleen als het voor het paard echt niet meer te doen is.. Als hij inderdaad ernstig kreupel zou gaan lopen dan houden we hem wel gewoon, dan kan hij hier blijven staan op de wei.

Ik heb van veel mensen andere reacties gekregen die zelf ook een paard hebben met hoefkatrolontsteking, dat hun er nog jaren mee konden rijden. Waarom zou dit paard er nu steeds meer last van krijgen in een korte tijd, als ik er goed mee omga en hem niet erg belast?

Dus met pijn in het weiland laten lopen is dat wel een optie?. Helaas is de paardensport veel te duur om hem voor de lol erbij te hebben. Als een paard pijn heeft moet hij zo snel mogelijk verlost worden beter voor beide.

Een paard van 5 jaar met een 4 is toch wel erg triest de kans dat hij oud wordt is gewoon klein.
Tevens zou ik er liever mee in de bak rijden en longeren dan ermee het bos in gaan.
Regelmatig belasten en een goede bodem is voor dit soort paarden erg belangrijk. In het bos is de bodem vaak slecht en veel gaten die kan de slijtage (nog hem maar even zo) alleen maar erger maken en als het paard een sterk karakter heeft gewoon doorlopen.
Ik weet ook niet waar het zit?. Maar als het bv voor zit en het paard wordt niet getraind heb je de kans dat het veel op de voorhand gaat lopen en de slijtage alleen maar harder gaat.

Mijn oude paard had 3/4 rondom al zijn benen we wilde ermee gaan crossen dat was dus geen optie. Op advies van da is hij ingespoten en hebben er recreatief mee in de bak gereden en buiten alleen op goede bodems. Hij heeft het toch nog ruim 4 jaar volgehouden wat toch best lang was. De pijn kwam terug en in het weiland zetten met pijn vind ik gewoon geen optie voor een druk paard.

Als ik jou was zou ik het niet doen het risico is te groot dat het je zo veel geld gaat kosten als het misgaat. Mocht je het paard gratis meekrijgen is het het overwegen waard maar dan nog garantie tot aan de deur. MAAR ik zou dit paard juist regelmatig laten bewegen op goede bodems en niet mee gaan crossen in het bos.

Er lopen meeeeeeeeeeeeer als genoeg goede paarden rond in nederland die niets hebben en waar je alles mee kan doen.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:46

corina schreef:
Het meeste is hierboven al gezegt.

Ik zou er gewoon niet aan beginnen, vaak zijn ze wel goedkoper in aanschaf maar vaak hebben ze duur speciaal beslag nodig in de toekomst.
En er komt vaak veel bij kijken >>nadelig.
Extra dierenarts kosten zie je vaak ,voeding supplementen ,duur beslag enz enz.
Het paard is nog jong en hoe ouder het zal worden en belast zal worden door die kleine recreatieve ritjes hoe groter de kans is dat op den duur je paard geen stap meer normaal kan zetten.

En ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover het dier.
Natuurlijk zijn er paarden die het gewoon "goed" doen maar ik zou persoonlijk die kopzorgen die er vaak bij komt kijken niet willen hebben.

Er zijn zat leuke en goede paarden voor en mooi prijsje.
1500-2500 euro.

En klinisch onderzoek is maar een moment opname ,ook al zou die opdat moment goed zijn een uur laten kan die wel stok kreupel zijn!!!

Beslag wil ik er sowieso niet onder laten zetten, omdat dat de doorbloeding stagneert. Ik ben bewust van die voedingssupplementen, en verder valt er niet veel aan te doen lijkt mij?

Ik dacht trouwens dat een 4 op het straalbeen en HKO hetzelfde was?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:47

j_haine schreef:
Romy18 schreef:
Ho Ho hoefkatrol ontsteking en een 4 op het straalbeen is absoluut niet het zelfde!!!!

vertel eens??

Het straalbeen is het been waarover de pees loopt deze zorgen voor het hoefkatrol mechanisme, wanneer het straalbeen niet gaaf is (graad 1 t/m 4 waarbij 1 gaaf is en 4 absoluut niet gaaf) kan het zo zijn dat de pees die hier overheen loopt beschadigd wordt waardoor hoefkatrol ontsteking kan ontstaan. Een 4 op het straalbeen zegt dus niet dat deze hoefkatrol ontsteking al daadwerkelijk aanwezig is maar dat mits het straalbeen niet gaaf is op de plaats waar de pees er overheen loopt de pees kan beschadigen en er hoefkatrol ontsteking kan ontstaan.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:49

Ik zou zo'n paard juist wel op beslag laten zetten en dan speciaal beslag waarbij het paard makkelijk over de teen kan rollen dit geeft namelijk weer minder belasting voor het hoefkatrol mechanisme en hiermee help je het paard.

Bienotje

Ik dacht dat de schaal van 1 tot en met 5 liep (waarbij 5 sowieso niet paardwaardig meer is). En ik heb laatst van iemand begrepen dat de schaal de mate van het intact zijn van het hoefbeen aangeeft. Schaal 1 is dus prima, schaal 4 of 5 betekent dat het gehele hoefbeen is aangetast/ soort van broos is geworden.

Er is in ieder geval geen sprake van kans op herstel na een periode van rust.

Ik zou zelf niet aan zo´n paard beginnen. Tenzij je het paard koopt vanwege de band die je met een dier hebt, kopen als recreatiepaard ivm een gunstige prijs is in mijn ogen niet juist. Goedkoop is duurkoop, de kans dat tzt dierenartskosten of pijn weer opsteken is zeer degelijk aanwezig.

Barmat

Beslag de doorbloeding stagneren???? Dat mag je dan even uitleggen hoe dat precies zit.... Ben ik wel benieuwd naar namelijk, hoe een ijzer, geslagen in een "dood" deel van een paardenhoef de doorbloeding kan stagneren.

Tevens kan ik je vermelden dat beslag bij een 4-tje wel degelijk een MUST is, ter correctie en verlichting, vaak moet je ook nog met zooltjes en kit gaan werken, hou jezelf dus niet voor dat je met een blootvoets paard kunt werken. Of, nog erger, natuurlijk bekappen Lachen

voedingssuplementen zijn lapmiddeltjes, evenals inspuitingen en zenuwsnedes....

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:50

En wat zou je kunnen doen om het te voorkomen (als hij al geen KHO heeft natuurlijk) dat hij HKO krijgt?

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:51

Citaat:
Beslag wil ik er sowieso niet onder laten zetten, omdat dat de doorbloeding stagneert. Ik ben bewust van die voedingssupplementen, en verder valt er niet veel aan te doen lijkt mij?

een 4 op het staalbeen houd in dat het glijvlak van het straalbeen waarover de diepe buigpees glijd, niet helemaal goed vlak is.
dit is geen hoefkotrolontsteking maar kan het wel veroorzaken.

en als je een paard als dit gaat kopen zal je voor de minst slechte behandeling moeten kiezen. als dit een ijzertje zou betekenen, lijkt het mij dat je gaat kiezen voor dat wat het beste is voor het paard.

als je op voorhand al zegt dat je daar niet aan wil, zou ik het paard niet kopen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:51

en wat als het paard al vanaf jongs af aan op ijzers lopt?. of speciale ijzers heeft voor een juiste stand wat alleen maar beter is voor zijn benen?.
TUUURLIJK trek de ijzers er maar af arm dier mag eerst gaan pijnleiden omdat het beter is voor de doorbloeding..gewoon KUL.

Zonder ijzers had leys het geen 4 jaar volgehouden dat weet ik WEL. Trouwens zonder ijzers was hij niet een 10 geworden door zijn slechte benen en stand die hij had. owww wat zielig zeg die ijzers pffff.

Meeste paarden zijn tegenwoordig zo doorgefokt dat ze allemaal afwijkingen in stand hebben waardoor ijzers en goede smid echt een must is. Vooral als je veel buiten wil gaan rijden dus op de straat is zonder ijzers voor zo'n paard echt een dodelijk optie.

Koop een goed paard en geen half paard.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:55

DaydreamRick schreef:
En wat zou je kunnen doen om het te voorkomen (als hij al geen KHO heeft natuurlijk) dat hij HKO krijgt?

simpel - NIKS

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:57

j_haine schreef:
Citaat:

een 4 op het staalbeen houd in dat het glijvlak van het straalbeen waarover de diepe buigpees glijd, niet helemaal goed vlak is.
dit is geen hoefkotrolontsteking maar kan het wel veroorzaken.

en als je een paard als dit gaat kopen zal je voor de minst slechte behandeling moeten kiezen. als dit een ijzertje zou betekenen, lijkt het mij dat je gaat kiezen voor dat wat het beste is voor het paard.

als je op voorhand al zegt dat je daar niet aan wil, zou ik het paard niet kopen.

Tuurlijk zal ik het beste doen voor dat paard, maar ik heb verschillende meningen gehoord over ijzers bij een paard met waarschijnlijk HKO.

Ik heb het paard nog niet, en daarom ben ik eerst aan het uitzoeken hoe ik het beste zo'n paard kan houden, en wat de kosten er verder aan zijn. Ik vond deze site in het hoefkatrolstopic op bokt:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... en/hko.htm

En daar staat dus iets heel anders over ijzers..

Ook laat ik sowieso eerst de dierenarts komen kijken naar dat paard, en vraag ik om raad.. Ik was alleen benieuwd of er ook mensen ervaring hiermee hadden..

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:58

Barmat schreef:
DaydreamRick schreef:

simpel - NIKS

je kan er wel degelijk iets aan doen om het hoefkatrol gebied niet meer te belasten als nodig. en dus het paard een verlichting geven en het risico dat ie last krijgt van HKO te verkleinen.
uitsluiten is niet mogelijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:00

Dat klopt, maar je kunt uiteindelijk niet voorkomen dat een paard slechter wordt, dat zit er in of niet. Verlichten is een ander verhaal.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:00

De graad bij het beoordelen van rontgenfoto's gaat van 1 t/m 4 waarbij een
1 zeer goed is
2 voldoende
3 matig
4 onvoldoende
Op deze manier wordt elk been tijdens een rontgenkeuring beoordeeld en het liefst zie je dan natuurlijk allemaal 1 en 2 tjes bij een 3 of 4 worden de paarden voor de (hogere)sport afgekeurd maar kunnen ze mits klinisch goed nog we goedgekeurd worden als recreatie paard.

Als het paard HKO heeft ontwikkeld zal hij zoizo niet door de klinische keuring komen, verder ter voorkoming kan je het 1 en ander met voedingsupplementen en goed beslag doen, rijtechnische is er vaak ook wel het 1 en ander te doen met name goed rechtrichten en de achterhand een deel van het gewicht dat natuurlijk op de voorhand licht over laten nemen door de achterhand, verder hoe minder de belasting van die pees hoe beter natuurlijk, ook kan je doormiddel van een tildren infuus en andere medische behandeling het 1 en ander verbeteren. Daarnaast is het een factor van (on)geluk of de HKO zal ontwikkelen of niet. Ik ken zoals al gezegd een aantal paarden die internationaal springen met een 4 op het straalbeen die nooit een pas kreupel zijn maar er zijn ook paarden die op 3 jarige leeftijd zonder ooit bereden te zijn geweest die al HKO hebben ontwikkeld. Als laatste optie kan je natuurlijk altijd nog een zenuwsnede laten uitvoeren wanneer het paard wel HKO heeft ontwikkeld maar ook dit heeft zijn risico's.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:01

DaydreamRick schreef:

NIETS!! (je voorkomt het niet 100%)
Een goede smid is echt ongelooflijk belangrijk!!
Ik zie vaak dat smeden niet veel van de teen af durven te halen.

Je kunt wel makkelijk zeggen geen ijzers eronder maar vaak is het niet anders! Veel paarden hebben opdat moment een goed beslag nodig!
En tja een ijzer kan de doorbloedingen wel verminderen misschien maar de doorbloeding was waarschijnlijk opdat gebied toch al slecht.(hoeft niet)
Maar door speciaal beslag kan het paard misschien wel minder pijn hebben en makkelijker lopen.

Is het dan eerlijk om te zeggen........tja sorry paard jij krijgt geen ijzers vanwege de doorbloeding en het is beter voor mijn portemonee??

DaydreamRick >>>> het is niet om jou aan te vallen ,maar om je te waarschuwen om veel verdriet te voorkomen.
En let wel op die supplementen zijn onwijs duur!!!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:06

corina schreef:
DaydreamRick schreef:

NIETS!! (je voorkomt het niet 100%)
Een goede smid is echt ongelooflijk belangrijk!!
Ik zie vaak dat smeden niet veel van de teen af durven te halen.

Je kunt wel makkelijk zeggen geen ijzers eronder maar vaak is het niet anders! Veel paarden hebben opdat moment een goed beslag nodig!
En tja een ijzer kan de doorbloedingen wel verminderen misschien maar de doorbloeding was waarschijnlijk opdat gebied toch al slecht.(hoeft niet)
Maar door speciaal beslag kan het paard misschien wel minder pijn hebben en makkelijker lopen.

Is het dan eerlijk om te zeggen........tja sorry paard jij krijgt geen ijzers vanwege de doorbloeding en het is beter voor mijn portemonee??

Dat laatste is pas niet eerlijk om te zeggen, ik zal alles doen wat het beste voor het paard is.. Als er ook door de dierenarts en hoefsmid wordt aangeraden om er ijzers onder te zetten dan zal ik dat ook absoluut doen.. Ik heb alleen veel verschillende meningen gehoord over ijzers onder een paard met HKO.

Dit paard staat trouwens nu zonder ijzers.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:09

Wat betreft ijzers zijn er inderdaad heel veel meningen en betreedt je het gevaarlijke gebied natural of normal. En ja een ijzer verminderd de doorbloeding van de hoef omdat het hoefmechanisme dan niet meer optimaal werkt maar een ijzer helpt dit soort paarden ook omdat het ijzer dan zo wordt afgerond dat het paard makkelijk over de teen kan weg rollen en op die manier het HKO gebied minder belast wordt. Het is maar net wat je wil en geloof best dat er a la natural ook goede resultaten behaald worden ik heb echter enkel ervaring met de normal/medische manier en die resultaten zijn ook goed.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:10

LET WEL ik heb het hier over speciaal beslag en niet over het standaart ijzertje dat er door iedereen (want hoefsmid is tenslotte een vrij beroep) onder geslagen wordt.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:11

DaydreamRick >>Het is misschien niet eerlijk om het volgende te zeggen......Is het dan eerlijk om te zeggen........tja sorry paard jij krijgt geen ijzers vanwege de doorbloeding en het is beter voor mijn portemonee??

En ik geloof ook wel dat je er alles aan zal doen maar soms valt het niet te betalen (beslag kost hier al snel over de 200 euro en dat iedere 8 a 10 weken) en wat dan??
Soms wil je wel en dat geloof ik wel maar soms zijn er situaties dat het niet kan!

En er zijn genoeg mensen die het niet willen en kunnen betalen het (speciaal) beslag.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:12

het ene paard wordt kreupel op een 2 de ander loopt gewoon door op een 5.

zeker is dat je met een 4 een verhoogd risico hebt op kreupelheid. ook voor een recreatiepaard is dit niet goed.
ik zou het paard niet kopen.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:23

Zoals al gezegd is heeft niet ieder paard met een 4 op het straalbeen dezelfde symptonen. Mijne heeft 3/4 en een 2tje en na lange tijd rust en speciaal beslag gaat het prima! Ik zou bij de keuring uitleggen wat je met het paard wilt en vraag de dierenarts wat je risico's zijn. Het kan zijn dat je DA speciaal beslag aanraadt, wat zeker kan helpen. Ik heb met mijn speciaal beslag nooit meer betaalt dan 25 euro extra voor kit en zooltjes. Het is misschien wat uitproberen en zolang je paard niet kreupel is moet je er misschien niks aan doen. Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar wat is er tot nu toe met het paard gedaan op rijtechnisch gebied?

Ik snap best dat mensen de koop van zo'n paard afraden maar dat vind ik alleen maar relevant als je van plan bent om elke dag zwaar te gaan trainen, want hoewel het met sommige paarden kan, is dat naar mijn idee niet eerlijk. Het is keus die je maakt en als jij er recreatief mee wilt rijden en helemaal weg bent van het paard, waarom zou je hem niet kopen? Als je maar weet waar je aan toe bent Lachen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:27

McLaren schreef:
Zoals al gezegd is heeft niet ieder paard met een 4 op het straalbeen dezelfde symptonen. Mijne heeft 3/4 en een 2tje en na lange tijd rust en speciaal beslag gaat het prima! Ik zou bij de keuring uitleggen wat je met het paard wilt en vraag de dierenarts wat je risico's zijn. Het kan zijn dat je DA speciaal beslag aanraadt, wat zeker kan helpen. Ik heb met mijn speciaal beslag nooit meer betaalt dan 25 euro extra voor kit en zooltjes. Het is misschien wat uitproberen en zolang je paard niet kreupel is moet je er misschien niks aan doen. Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar wat is er tot nu toe met het paard gedaan op rijtechnisch gebied?

Ik snap best dat mensen de koop van zo'n paard afraden maar dat vind ik alleen maar relevant als je van plan bent om elke dag zwaar te gaan trainen, want hoewel het met sommige paarden kan, is dat naar mijn idee niet eerlijk. Het is keus die je maakt en als jij er recreatief mee wilt rijden en helemaal weg bent van het paard, waarom zou je hem niet kopen? Als je maar weet waar je aan toe bent Lachen

Hier ben ik het ook mee eens..

Het paard heeft hiervoor veel gesprongen.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:31

Aha! Als er nou weinig mee gedaan was kon je het nog op erfelijkheid van hko gooien (het blijft bij mij nog altijd de vraag of het nou wel/niet bewezen is dat hko wel/niet erfelijk is), maar bij springpaarden is het een veel voorkomende aandoening ja. Succes !

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:32

Daydreamrick, mag ik vragen waarom je interesse hebt in dit paard? Is het een paard dat je overweegt te kopen, omdat je het paard al veel langer kent. Of ben je toevallig bij je zoektocht naar een paard uitgekomen bij het paard omdat het prijsgunstig wel geschikt lijkt?