hoevaak per jaar extra vitaminestoot

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Re: hoevaak per jaar extra vitaminestoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:03

Ik denk dat je in het begin de situatie eerst beter kan bekijken.
Misschien is je nieuwe paard wel topfit en is het overbodig.
Ik zou ook eerder kiezen voor een voedingssuplement.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:26

Een gezond paard heeft zo'n stoot helemaal niet nodig..
Een gezond paard 2 keer per jaar zo'n stoot geven is eerder slecht dan goed.

Zoiets kun je als laatste redmiddel geven aan een zwaar verwaarloosd of vermagerd paard.. Maar toch niet aan een gezond paard.. Daar snap ik nou werkelijk helemaal niets van!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:34

Mijn paard krijgt het soms als ik zie dat hij het echt nodig heeft.
Ik zou eerst kijken of je paardje het echt wel nodig heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:42

Als ik het nodig vindt. Tijdens het verharen heb ik het vorig jaar 2x gegeven. Eind zomer zat ze lelijk in haar vacht, gaf ze zo nu en dan een kuchje. Dat was vlak na een medicijn periode (antibiotica) wat er behoorlijk inhakte. Toen heb ik haar een vitamine stoot gegeven.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:53

Mijn paarden krijgen al sinds een paar jaar vitaminebrokjes van Pavo ( Pavo Vital ). Dit kun je zelf doseren. Goedkoop en handig in gebruik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:00

maar dan moeten ze het wel eten Haha! Die van mij eet ze niet... Na 3 koeken is ze het zat. Ik voer nu pavo vital bij.

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:20

een gezond paard heeft het niet nodig, in voer zoals appels enz.. zitten ook gezonde vitamientjes

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:23

De mijne krijgt het 2x per jaar...Binnenkort geef ik er weer 1, ik merk dat ze toch wat minder energie heeft, denk dat het komt doordat ze gaat beginnen met verharen.
En aan het eind van de zomer, als ik merk dat er niet zoveel voeridngsstoffen meer in het gras zitten zie ik ook vaak dat ze wat minder energie heeft, dan krijgt ze er ook 1.
De mijne is al wel een wat ouder paard, en ik merk dat het haar wel goeddoet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:07

VSW --> VS.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:12

Mijn pony krijgt een vitaminespuit als ik denk dat ze er een nodig heeft. Dit jaar heeft ze er een keer een gehad, omdat ze niet zo lekker in haar vel zat en aan het verharen was. Ze is er wel van opgeknapt.
Op mijn werk geef ik soms een vitaminespuit. Voorbeeldje was toen we een nieuwe pony kregen die er slecht uitzag, doffe vacht echt als extra iets.
Ik denk dat je zon spuit niet als vervanging voor goed voer moet zien. In principe heeft een gezond paard zo'n spuit niet nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:33

geven jullie naast die Pavo Vital nog wat anders ?(behalve hooi natuurlijk)

Ik zit te denken omdat ook te voeren nu mijn fjord weer wat vitaminen te kort had. Ik vul dit aan met een kilo biks maar aangezien hij niks doet vind ik het een beetje overdreven om er een kilo biks in te stoppen.

Ik heb voor nu, om hem op te kicken, bij de PD een vit. spuit besteld en een pot Pavo Total Supply.

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:43

Als de voeding gewoon goed is, is een vitaminestoot overbodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:50

@cowgirl
Ik geef mijn paarden ongeveer een halve KG basis brok op een dag.
En daarnaast de pavo vital.
Verder hooi en ze hebben geluk dat ze altijd gras krijgen, al zal daar nu in de winter ook niet veel inzitten.

En ze zien er alle 3 super uit en meer dan genoeg pit.
Maar ook hun werken geen van alle hard Lachen

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:51

Cowgirl schreef:
geven jullie naast die Pavo Vital nog wat anders ?(behalve hooi natuurlijk)

Ik zit te denken omdat ook te voeren nu mijn fjord weer wat vitaminen te kort had. Ik vul dit aan met een kilo biks maar aangezien hij niks doet vind ik het een beetje overdreven om er een kilo biks in te stoppen.

Ik heb voor nu, om hem op te kicken, bij de PD een vit. spuit besteld en een pot Pavo Total Supply.

Mijn paarden ( IJslanders ) krijgen maar weinig biks ( 0,5 kg per dag en na hard werken wat meer ) en om ervoor te zorgen dat ze toch voldoende vitaminen/mineralen binnen krijgen voer ik die Pavo Vital er bij.. Als ze na hard werken wat meer biks krijgen dan geef ik iets minder Pavo Vital. Zo kun je het zelf helemaal precies doseren. Uiteraard krijgen ze verder ook nog hooi/gras/winterwortel/appel.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 18:24

De paarden bij ons krijgen iedere dag een flinke plak kuil, daarbij winterwortels en 's morgens + 's avonds een kilo biks.
Soms nog wat appels, mandarijnen en bruin brood.
Daarbij staan ze in de zomer gewoon in t land, en nu zo af en toe een uurtje met mooi weer.

Ik was zeker niet van plan om "zo maar" eventjes een vitamine spuit naar binnen te duwen, ik kijk natuurlijk even aan hoe het gaat & of het nodig is.
Ik wilde alleen informeren of het misschien verstandig was aangezien hij zo van t land (opfok) afkomt, in de periode zit dat hij flink gaat verharen en beleerd word (dit zal ook wel wat van hem eisen). Dus vandaar mijn vraag.

Maargoed ik zal gewoon even aankijken hoe alles gaat en mocht ik het nodig vinden dan koop ik er wel een.