Paard kopen met gebreken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Re: Paard kopen met gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 14:17

Ja dat dacht ik ook, zelf heb ik geen dampig paard ofzoiets op het oog, maar ik dacht zelf dat een dampig paard prima bij mij in het plaatje zou passen. Dit omdat ik dan een paard met een gebrek nog een goed tehuis kan bieden, en hij staat hier altijd buiten dus geen last van stof e.d. Alleen zou ik geen dampig paard willen hebben dat het in ernstige mate heeft want dan is het ook geen doen voor dat beestje.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:16

BarbaLala schreef:
cheyentic schreef:
voor wat jij wil kun je wel een paard met gebrek kopen, maar zeker geen dampig paard!!
maar wat postbodesiem schrijft klopt als een bus..
je kan ook gewoon een ouder paard kopen wat niks mankeert voor niet veel geld..
succes

En waarom dan geen dampig paard?
Ik heb ook een dampig paard, maar als je in een niet te vergevorderd stadium bent, is er niks aan de hand, alleen rustig aan doen en goed conditie opbouwen.

dit is altijd progressief, artrose ook wel maar dat komt niet altijd direct progressief naar buiten omdat een paard kan compenseren, bij dampigheid kan een paard niet compenseren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:16

en wat vind je van een draver dan? met een beetje opvoeding zijn het heerlijke recreatiepaardjes

(al is een paard met een gebrek een eervoller iets)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:41

Mijn pony heeft ook stofallergie. Tijdens een warme stoffige zomer heeft hij het soms zwaarder, maar sinds hij vrijwel het hele jaar dag en nacht buiten staat en het grootste deel van het jaar gras eet, hoest hij maar heel weinig. Rustige ritjes zijn prima te doen. Tempo rijden en lange afstanden en elke dag trainen is niet iets voor hem, maar dat kan ook met zijn andere gebreken te maken hebben. Het is nu 8 jaar geleden dat geconstateerd is dat hij chronische bronchitus/stofallergie heeft en deze winter speelde hij nog vrolijk en fanatiek met zijn ruinenvriend in de bak.
Ik denk dat hij wat zijn longen betreft nog wel een jaar of wat mee kan.
Vroeger ook dampige pony's gereden (vanwege stofallergie) en ook daar kon je nog leuk recreatief mee rijden over het algemeen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:47

Gebreken moet je niet kopen, die krijgen ze vanzelf!!!

(en al helemaal geen artrose)

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:21

Een paard kopen met gebreken word door iedereen afgeraden,
Maar als je een paard hebt die artrose krijgt, terwijl hij bij je staat, is alles ineens heel anders.

Ik vind het op zich geen probleem, moet best kunnen, het is alleen enorm rekening houden met het dier/

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:50

ligt er heel erg aan wat voor gebrek

ik zelf heb geen problemen met bijvoorbeeld
- luchtzuigen tot in bepaalde mate
- heel licht eczeem
- 1 oog blind

dampigheid zou ik voorzichtig mee zijn, en even heel goed overleggen met DA over de mate van de dampigheid en prognose, ligt trouwens ook aan de huisvesting die je een dier kunt bieden
ook beenproblemen zou ik heeeeel erg voorzichtig mee zijn
maar ja, je hebt gebreken en gebreken ,

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:58

mikado_36 schreef:
Een paard kopen met gebreken word door iedereen afgeraden,
Maar als je een paard hebt die artrose krijgt, terwijl hij bij je staat, is alles ineens heel anders.

Ik vind het op zich geen probleem, moet best kunnen, het is alleen enorm rekening houden met het dier/

Daar sluit ik mee helemaal bij aan. Knipoog
Kijk maar eens op www.stalmarley.nl
En dan klik je op paarden, dan komt Lina in beeld.
Daar ergens onder staat '' Wilt u het hele verhaal lezen over Lina dan kunt u hier klikken.
'' Dit
Ze heeft hoefkatrol.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:19

ik zou geen pard kopen met een gebrek. Ik heb er zelf 2 in een jaar moeten laten inslapen, en de derde is nu ook nie goed. Allemaal beengebreken. Je hebt er een hoop verdriet en ellende van, je kan dan beter een gezond paard kopen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 13:13

Even een update..

Dat paard met artrose gaat hem niet worden, hij liep na het 2e rondje draven al ontzettend kreupel.. Erg triest maargoed..

Nu heb ik een paard op het oog, wat ze praktisch voor niets wegdoen. Alleen heeft hij een hoefkatrolontsteking graad 4, dus het 'ergste'.. Het paard is ook nog maar 4 en wordt dit jaar 5, en volgens de mensen geschikt voor af en toe rijden, maar zeker nier dressuurmatig etc.. Nu gaan we binnekort kijken, maar heeft iemand tips waarop ik moet letten? en wat jullie ervan vinden om een paard te nemen met zo'n gebrek?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:02

waarom zou je een paard met een gebrek kopen voor de recreatie. Ik zie een recreatiepaard zoals een sportpaard met daarbij het verschil dat met een recreatiepaard langer en vaker gereden wordt.
Weet wel als je een paard met een gebrek koop dat je de problemen van een ander overneem.
Wel weet je vooraf wat het dier mankeer en kun je je inschatting maken wil je dit wel of niet.
Maar ik zou persoonlijk gaan voor een gezond paard, elk paard krijg op latere leeftijd ongemakken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:04

Ik zou het zeker niet doen, een vrouw die ik ken heeft een merrie van 8 jaar gekocht die afgekeurd werd een op een verdikking in de pees, helaas was dit na 2 weken al te merken en het beest heeft sinds dien geen stap goed gelopen.
Ik zou dan toch verder sparen voor een paard dat wel goed is, en je kunt altijd een wat ouder paardje nemen scheelt meestal ook wel in de prijs Knipoog

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:00

Hoe hard het ook klinkt, niet doen !!

Ik heb in 2006 een merrie gekregen van de toenmailige eigenaar, ik kende dat paard door en door, en wist van haar hoefproblemen...

Enkeld nooit geweten dat 5 maanden na de overnamen ze ingeslapen moest worden door haar hoefprobelemen..

En toch, ik wist goed waar ik aan begon, maar doet zo ongelofelijk veel pijn...

Je kan beter iets meer geld uit geven aan een gezond paard.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:43

Er zijn zoveel gezonde paarden, die ok niet de hele wereld kosten. Want je wilt eik neit veel betalen, daarom een paard met gebrek. Die je uiteindelijk waarschijnlijk incl dierenartskosten Veel meer gaat kosten dan een gezond paard, wat in aanschaf iets duurder is, maar waar je uiteindelijk, als het goed is tenminste, Meer plezier van hebt, omdat je niet continu met een blessure hier of daar rekening hoeft te houden.

Er zijn zoveel gezonde paarden, waarom dan een zieke kopen?
Als je gezonde paard ziek word moet je ervoor zorgen, maar de problemen van een ander hoef je naar mijn mening niet op je nek te halen..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:52

voglens mij gaat het bij de ts ook meer om een paard te helpen. dus door het gebrek wel een goed plekje te geven.

zelf had ik een gezond goedkoop paard gekocht

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:04

Ik heb vorig jaar een 3 jarige merrie gekocht welke geopereerd was aan OCD en "goede"atrose had in haar voorbeen. Hier waren ook Röntgenfoto's van. De eigenaresse was hier zeer eerlijk in. Merrie koste mij niet veel na aanleiding hiervan maar had wel goede papieren (vader Florencio). Ik heb haar gekocht voor de fokkerij maar vond haar te leuk en te goed om te laten staan. Heb haar ingereden en rij er nu wedstrijden mee, gewoon zo lang het gaat. Voer haar glucosamine bij en iedere dag staat ze op de weide voor beweging. DA zei dat ik er van moest genieten zolang het nog kon.... dat doen we dus. Dit jaar laat ik haar Dekken en hopelijk gaat alles goed.
Het is gewoon een enorme gok wat zowel goed als slecht kan uitpakken!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:09

Heeft je dierenarts je er ook bij verteld dat OCD erfelijk kan zijn?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:19

CarpeDiem schreef:
Heeft je dierenarts je er ook bij verteld dat OCD erfelijk kan zijn?

jep, ik wist het.
maar net als een paard kopen met gebrek, neem ik ook deze gok..
Papa is OCD vrij (zover paarden OCD vrij kan zijn, DA vertelde dat heel veel
topsportpaarden OCD hebben of hieraan geopereerd zijn...)
Maar we zullen zien. Iedere gek zijn gebrek

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:59

DaydreamRick schreef:
Even een update..

Dat paard met artrose gaat hem niet worden, hij liep na het 2e rondje draven al ontzettend kreupel.. Erg triest maargoed..

Nu heb ik een paard op het oog, wat ze praktisch voor niets wegdoen. Alleen heeft hij een hoefkatrolontsteking graad 4, dus het 'ergste'.. Het paard is ook nog maar 4 en wordt dit jaar 5, en volgens de mensen geschikt voor af en toe rijden, maar zeker nier dressuurmatig etc.. Nu gaan we binnekort kijken, maar heeft iemand tips waarop ik moet letten? en wat jullie ervan vinden om een paard te nemen met zo'n gebrek?

als je dan toch gaat kijken let dan op de stand van de voeten, is deze erg plat heb je een grotere kans dat de ontsteking zich manifesteerd.. maar let op he hoefkatrolontsteking graad 4 wil zeggen dat het hoefbeen al is aangetast!! er is een kans dat hij / zij er weinig last van krijgt maar het kan ook zijn, dat het binnen een week de kop op steekt en dat het paard nooit meer goed loopt!! hou dit in je achterhoofd,hoefkatrol word nl niet beter door rust of gecontroleerd opbouwen zoals wel met (lichte) artrose mogelijk is..
hou me op de hoogte..

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:58

Ik heb een paard te koop zien staan waarvan op de advertentie stond schoonheidsfoutje op het hoofd. Nou wat blijkt is dat het een onstoken kies is en ze die al eens hebben proberen te laten verwijderen betaald door de verzekering. Dit was niet gelukt en toen hebben ze er een jaar niks meer aan gedaan. Germ beest heeft een hele harde bult aan de zijkant van het gezicht en er komt pus uit. Maarja een nieuwe behandling kost al gauw 1500 euro...

Daarnaast verwacht ik dat hij gewoon verkocht wordt met een 'schoonheidsfoutje' en dat niemand er iets aan doet omdat ze er geen kwaad in zien terwijl dat beestje wel veel pijn heeft. Ik zou het beestje zo kopen maar er komen zoveel kosten aan kijken.. en wat als het nou weer mis gaat? weg 1500 euro...

pfff...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:19

als je een paard klinisch laat keuren komt de dierenarts er wel mee wat er daadwerkelijk aan de hand is.. wel zielig voor het paardje

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:02

cheyentic schreef:
als je een paard klinisch laat keuren komt de dierenarts er wel mee wat er daadwerkelijk aan de hand is.. wel zielig voor het paardje

wees wel voorzichtig, want er zijn ook dierenartsen die onder één hoed spelen met de verkoper.
Het verstandigste is om je eigen dierenarts te laten keuren én een bloedje te laten nemen.
Ik heb een paard gekocht wat ook klinisch gekeurd werd bij aankoop, 'was kerngezond'! wel toevallig dat de dierenarts daar nou precies moest zijn toen ik kwam kijken (en had daar paarden op stal staan van zichzelf!) er is geen bloed afgenomen bij de keuring (is ook niet verplicht, maar dus wel een aanrader!) ik had dus achteraf kunnen bewijzen dat het dier onder de doping zat.
Nu heb ik maandenlang moeten kwakkelen met medicatie van mijn eigen dierenarts en heeft mijn paardje nu een maand in Utrecht gestaan met alle therapieën van dien, maar het heeft niet meer mogen baten, ik heb nu moeten beslissen om hem as maandag te laten inslapen.

Natuurlijk is dit geen veel voorkomend geval, maar wees evengoed voorzichtig!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:08

jemug wat een verhaal zeg... idd altijd laten keuren door je eigen DA Ja maar van dat bloedprikken onthou ik.. nooit bij stil gestaan..

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:42

Ik zou er aan denken, dat is inderdaad wel een serieuze zaak!

Bedankt!

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:29

zolang het paard geen pijn heeft zou ik het wel doen ,het is alleen maar fijn voor deze paarden dat ze recreatief rijden