veulen niet zelf op willen staan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: veulen niet zelf op willen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:54

vermoed dat het gewenning is
maar 1 of nu 2 uur per dag buiten , kunnen bewegen , kunnen ontwikkellen zowel lichamelijk als geestelijk is ZEKER voor een 2 jarige veel en veeeeelste weinig ..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:06

Het veulen had vandaag uit zichzelf opgestaan ik hoop het zo door blijft gaan. Ze staan nu ook echt van 11 tot 15.00 buitten rond 15.00 gooi ik groep paarden los. Die worden sinds na DA ruim 2 uur los gegooigd elke dag wat normaal ook 1 uur was

Het veulen had toch blijkbaar gebrek aan beweging[althans hopelijk]
Tsja ik zal daar niet veel zuren en ik weet dat jullie vrij wel boos zullen zijn geweest dat ze maar 1 uur per dag eruit kwamen.

Nog voor op een eerdere reactie; de benen blijken op moment vrij in orde zijn

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:54

van 11 tot 3 vind ik voor zulke jonge dieren nog erg weinig in de winter als alles een blubberbende is kan ik het me voorstellen maar dan moet je zorgen voor een adequate loopstal. Voor de ontwikkeling van een veulen is het veel beter als hij volop in de kudde staat hetzij in een grote loopstal hetzij buiten.
Wat krijgt dit dier voor een brokken ?
Is er al een röntgenologisch onderzoek gedaan ?
Is er bloedonderzoek gedaan ?
En wat bedoel je met benen vrij in orde ? Dat het nog niet goed is maar nu wel gaat ? Probeer duidelijker te zijn in je verhaal.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:18

Nou ik een aantal berichtjes heb gelezen begrijp ik het eindelijk. Het is dus een 2-jarige hengst die niet uit zichzelf opstaat, alleen voor biks dus? Lijkt mij niet echt luiheid, zo'n jong paard wil toch niets liever dan lekker buiten in de wei spelen, waarom zetten ze hem dan in godsnaam maar zo weinig buiten. Hij moet zovaak mogelijk buiten staan, lekker zijn spieren ontwikkelen en lekker spelen.
Maar misschien is die er idd ook aan gewent dat die altijd word geholpen met opstaan.. zou ik dus niet meer doen, behalve als het noodzakelijk is.
Verveelt die zich niet gewoon als die zolang op stal staat, wie weet gaat die daarom wel liggen. Als die wel op kan staan voor biks en het gaat goed, en de dierenarts zegt ook dat er niks met hem aan de hand is, is er dus niks mis met hem.
Dus ik zou hem gewoon lekker, desnoods 24/7 in de wei laten staan met speelmaatjes, kan die lekker zijn gang gaan. Kijk je even of er dan verbeting inkomt.