Brokken versus comlete granenmix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re: Brokken versus comlete granenmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:53

roosje84, mijn merrie krijgt de granenmix van subli en even de subli zonder, maar die wil ze niet meer eten

In brok zit vaak veel melasse en dat maakt het zoet ook zit er vaak sojadoppen=afval door heen om het volume te vergroten

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:55

roosje84 schreef:
Heeft iemand ervaring met de granenmix van Subli?

ik voer sinds enige tijd een mix van de granenmix van subli en de brok van subli, wat mij opvalt is dat alle 4 paarden ontzettend glimmen, lekker in hun vel zitten en een moord doen voor hun eten Haha! zelfs de draver die echt een lastige eter is en eerder de brok liet staan, eet dit met smaak op!

Voor de TS: als je toch zo duidelijk verschil ziet en merkt aan je paard nu ze op granen staat, lijkt het mij duidelijk dat jou paard hier de voorkeur aan geeft en brokken voor haar waarschijnlijk te veel 'overtollige' stoffen bevat. ik zou gewoon zo door gaan, jou paardje voelt zich nu toch kennelijk beter als ooit?????

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:38

Dat brokken alleen de geperste vorm is van granen dat is dus niet waar. Juist de bijprodukten zorgen voor de problemen in de vorm van extra eiwitten, zetmelen en suikers.

Ik ben ook erg geinteresseerd in overstappen. Mijn merrie heeft een lever die nog maar voor minder dan 20% functioneert. Veel brokken kan zij qua samenstelling niet hebben. Dus ik wil toch even verder gaan kijken.

Er stond laatst in een gratis boekje van Divoza ( volgens mij paardenkrant ofzo) een heel stuk van een voedingsdeskundige die ook zweert bij granenmixen. Ik ga het even opzoeken.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:22

Caira: dat stond in het sportpaard.
Mijn paard is enorm veranderd sinds ze op granen staat, in possitieve zin,

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:47

naast de gewone basisbrok krijgt die van mij ook de 6 granenmix van subli bijgevoerd, paard doet er ook een moord voor, maar goed die van mij eet alles Tong uitsteken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:55

Het enige nadeel wat ik kan bedenken van het enkel voeren van granen is dat mijn paard er heet van word als ik teveel voer.
Daarom voer ik Kentucky lite E (maximaal een halve schep per dag) als bijvoer naast de Draversbrok.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:54

Mijn merrie staat dus op Kentucky Lite E en wordt er niet heter van. Terwijl het van zichzelf een pittig paard is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:21

Ik gebruik nu ook al een poosje Kentucky Lite E voor mijn merries, maar de ene krijgt er duidelijk meer energie van terwijl ik er bij de andere niks van merk. Had zo gehoopt dat ze er een
beetje heter van zou worden Knipoog