Arthroscopische behandeling, OCD kootgewrichten voorbenen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Arthroscopische behandeling, OCD kootgewrichten voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:12

Interessant topic. Vooral om te lezen Kayro er nu zo goed bovenop is gekomen.
Verhalen wat mensen meemaken met OCD en artrose daar krijg ik altijd de rillingen van. Maar het is wel goed om te weten dat soms te behandelen is en dat het voorkomen kan worden.
Zelf ben ik daar nog niet helemaal over uit. Je hebt wel speciale voeding Pavo Grow en speciale voeding die je kan geven zodat de gewrichten sterker worden. Iemand hier al ervaring mee?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:07

Fijn dat Kayro het zo goed doet!!
Hoe zien zn beentjes eruit?

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 17:16

CarpeDiem schreef:
Fijn dat Kayro het zo goed doet!!
Hoe zien zn beentjes eruit?

Ja, ik ben ook heel blij dat Kayro het zo goed doet. Z'n voorbenen zien er heel erg goed uit. Vorige week was de rechter kogel de eerste dagen na het afhalen van het verband en het uithalen van de hechtingen, iets dik maar dat is nu weer helemaal mooi dun. Beide kogelgewrichten voelen ook niet warm aan.
Hij heeft zelfs gedurende de 2 weken stalrust geen dikkere achterbenen, stalbenen, gehad. Hopelijk is dit allemaal een goed voorteken ten aanzien van het verdere herstel!

Noah2006 schreef:
Interessant topic. Vooral om te lezen Kayro er nu zo goed bovenop is gekomen.
Verhalen wat mensen meemaken met OCD en artrose daar krijg ik altijd de rillingen van. Maar het is wel goed om te weten dat soms te behandelen is en dat het voorkomen kan worden.
Zelf ben ik daar nog niet helemaal over uit. Je hebt wel speciale voeding Pavo Grow en speciale voeding die je kan geven zodat de gewrichten sterker worden. Iemand hier al ervaring mee?

Het is zeker goed te weten dat het te behandelen is. Maar of speciale voeding OCD helemaal kan voorkomen?? Geen idee. Ik heb in ieder geval geen ervaring met Pavo Grow en/of andere speciale voeding, maar misschien iemand anders?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:16

Ik voer mijn veulen Gelatinel, soort coke wat je door het voer mengt Knipoog. Je kan het bestellen op www.dierennieuws.nl. Ik denk ook dat het voor een groot deel erfelijk is, maar met goede voeding kan het misschien wel voorkomen worden

Liefhebber70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:22

Wat leuk om te lezen dat Kayro er zo goed bovenop gekomen is! Ik heb meerdere paarden laten opereren aan OCD, met goede en slechte afloop!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:53

Ik vind dit ook heel interessant om te lezen, de mijne wordt a.s. woensdag geopereerd aan zijn RA Kogel.
Hoe doe je het met de voeding van Kayro, en wat geef je hem voor voer nou??? Daar zit ik nog een beetje mee in mijn maag.

En Noah2006, voer je geen Gelatinaat??? van Primeval.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 07:27

Verbazingwekkend dat de kogels na de operaties zo mooi dun zijn gebleven. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar het is alleen maar beter voor de revalidatie dat er zo weinig reactie in de kogel is. Super. Succes met de revalidatie verder.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 10:31

Noah2006 schreef:
Ik voer mijn veulen Gelatinel, soort coke wat je door het voer mengt Knipoog. Je kan het bestellen op http://www.dierennieuws.nl. Ik denk ook dat het voor een groot deel erfelijk is, maar met goede voeding kan het misschien wel voorkomen worden

lindalieneke schreef:
Ik vind dit ook heel interessant om te lezen, de mijne wordt a.s. woensdag geopereerd aan zijn RA Kogel.
Hoe doe je het met de voeding van Kayro, en wat geef je hem voor voer nou??? Daar zit ik nog een beetje mee in mijn maag.

@lindalieneke: Na wat onderzoek op het internet en in overleg met mijn dierenarts blijkt dat er veel supplementen(glucosamine) in de handel zijn waarvan de werkzaamheid niet wetenschappelijk is bewezen. Gelatinaat van Primeval is daar één van, en volgens mijn eigen DA dus ook niet hét middel bij uitstek. Zij spreekt dan ook vanuit haar eigen ervaring!
Mijn DA is op dit moment op zoek naar een supplement waarvan dit wel wetenschappelijk bewezen is, ze is hierover in overleg met het Diergeneeskundig Centrum in Emmeloord. Ik wacht nog op haar advies en geef Kayro dus nog niets extra! Het is namelijk zonde wanneer je maandelijks veel betaald aan een supplement waarvan je niet zeker weet of het wel bijdraagt. Gedurende mijn zoektocht ben ik 2 producten tegengekomen waarvan de werkzaamheid wetenschappelijk bewezen is, nl. Glucohorse en Cortaflex. Maar ik heb besloten dat ik mij toch liever voor laat lichten door mijn eigen DA en dus wil ik afwachten wat zij mij op termijn gaat adviseren.

Liefhebber70 schreef:
Wat leuk om te lezen dat Kayro er zo goed bovenop gekomen is! Ik heb meerdere paarden laten opereren aan OCD, met goede en slechte afloop!

@Liefhebber70. Gelukkig doet Kayro het tot nu toe heel erg goed, alleen is hij wel wat fris met het stappen. Ik probeer hem zo rustig mogelijk te houden!! Zou je iets meer kunnen vertellen of jouw goede en slechte ervaringen mbt de uitgevoerde OCD operaties? Ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd naar!
Hopelijk blijft het met Kayro goed gaan en krijgen we geen tegenvallers Verdrietig meer!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:48

Jalo: vraag eens of ze Joint Saver Pro ( ook wel Joint 4 S) eens goed willen bekijken. Dat geven wij vaker bij gewrichtproblemen en als aanvullen bij OCD operaties komt het ook wel eens voor..
Precieze samenstelling durf ik uit mn hoofd niet te zeggen.

Gelatinaat is ook niet iets wat wij aanraden.. Mede door eigen ervaring.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:36

CarpeDiem schreef:
Jalo: vraag eens of ze Joint Saver Pro ( ook wel Joint 4 S) eens goed willen bekijken. Dat geven wij vaker bij gewrichtproblemen en als aanvullen bij OCD operaties komt het ook wel eens voor..
Precieze samenstelling durf ik uit mn hoofd niet te zeggen.

Gelatinaat is ook niet iets wat wij aanraden.. Mede door eigen ervaring.

Ik heb het even opgezocht op internet, heet nu Joint 4S als het goed is? Volgend mij is dit ook wel een goed supplement.
Ik zal dit ook eens met mijn DA bespreken! Bedankt!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:50

Jep.
Wij gebruiken het vrij veel. En mensen die t eenmaal gebruiken komen vaak zelf een nieuwe pot halen *vrijwillig* terwijl het toch een aardige cent kost Ja Dat wil naar mijn mening voldoende zeggen Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:56

arthiri aid van nutri science heeft dacht ik samen met de glucosamine die ze in emmeloord verkopen, de hoogste gehaltes aan glucosamine, chondriotine e.d.

ik voer de vloeibare arthri ad nu sinds jan weer aan mn paard, en hij doet het er super op....

5 liter kost 285 euro.....en stuk goedkoper dan als je t per liter koop dan is het 72,50 per fles...

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:09

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:46

Aimee schreef:
Ja, maar over het algemeen wordt toch gesteld dat paarden waarvan bekend is dat ze OCD hebben en daar al jaren mee in de sport lopen, hier geen last (meer) van krijgen.
Heb je enig idee waardoor het fragment linksvoor is losgegaan?
Is uitgesloten dat de kreupelheid ergens anders van kwam?

was het maar waar Clown
als deze op jonge leeftijd op de foto was gezet dan kan de arts oordelen of het nodig zou zijn om het te laten verwijderen ...dan is de kans dat het kraakbeen wordt beschadigd er niet ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:48

Joint saver pro is super spul ...dat spul van primeval vind ik echt helemaal niks Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:54

besita schreef:
was het maar waar Clown
als deze op jonge leeftijd op de foto was gezet dan kan de arts oordelen of het nodig zou zijn om het te laten verwijderen ...dan is de kans dat het kraakbeen wordt beschadigd er niet ..

Als zo'n paard al 15 jaar met OCD loopt, hij loopt er altijd goed mee, maar opeens gaat het kraakbeen ervan beschadigen... Dat vind ik vreemd. Hij heeft er immers al jaren sport op zitten, zonder beschadiging aan dat kraakbeen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:26

Het is vreemd ...daarom ben ik ook altijd van toch eruit halen ...ze zeggen wel ..de kans is groot dat het paard er nooit last van krijgt maar garanderen doen ze niet ..
ik had laatst een jaarling met koliek ...ik zei nog tegen de DA ik heb liever dat je een keer vaker komt dan dat ie straks op de operatietafel ligt ..zegt ie " ik zeg zoiets liever niet maar de kans op een operatie bij dit soort koliek is minder dan 1 op 1000 komt echt heel zelden tot opereren ..;36 uur later is ze opengemaakt Scheve mond

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:29

heb ooit een veulen gekocht en driemaand later had ie al een opgezet kniegewricht en liep echt stokkreupel : OCD in de knie
Fighter had op 2 jaar een opgezette sprong , niet kreupel ...: wel een chip dus ik heb hem laten uithalen ..;na de operatie is me ook gezegd dat ik net op tijd was ...kraakbeen was nog net niet aangetast
ik denk dat het echt wel op elke leeftijd kan gaan " zweven " en dat risico neem ik liever niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:31

vriendin van mij had ook een paard met een chip ..de da vonden het eerst niet nodig maar ze wou persé dat het eruit ging ..op moment van de operatie was de chip niet meer te vinden ... Sigaar
paard hebben ze dus later opnieuw moeten gaan RX -en om de chip te gaan zoeken ( die was gaan zweven ) en dan later opnieuw de tafel op

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:52

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:51

Aimee schreef:
besita schreef:
was het maar waar Clown

Als zo'n paard al 15 jaar met OCD loopt, hij loopt er altijd goed mee, maar opeens gaat het kraakbeen ervan beschadigen... Dat vind ik vreemd. Hij heeft er immers al jaren sport op zitten, zonder beschadiging aan dat kraakbeen.

Door de informatie die ik heb gelezen over OCD heb ik de conclusie kunnen trekken dat wanneer OCD op jongere leeftijd wordt opgemerkt op een X-foto, er eigenlijk altijd het advies wordt gegeven om het te verwijderen. Vroeg of laat KAN het problemen gaan geven. Het is uiteindelijk een botfragment die er niet hoort te zitten en kan dus los gaan en zo beschadigingen geven. Ik denk niet dat een DA altijd adhv foto's kan zien of verwijderen noodzakelijk is. Het is gewoon een advies wat gegeven wordt.
Dus wanneer je deze 'theorie' leest is het niet zo vreemd dat Kayro er uiteindelijk toch last van heeft gekregen. Als eigenaar maak jij natuurlijk altijd zelf de keuze of je het paard er aan laat opereren. Bij hem was duidelijk te zien dat het fragment li-vóór los zat en ik wist dat dit nooit uit zichzelf beter zou worden dus dan moet je eigenlijk wel een operatie laten uitvoeren.
Mijn eigen DA heeft ook een jong paard laten opereren uit voorzorg, deze had OCD op één van de knieën vóór. Indien je geen risico's wil lopen kan je de OCD's het beste op jonge leeftijd laten verwijderen.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:53

Aimee schreef:
besita schreef:
Joint saver pro is super spul ...dat spul van primeval vind ik echt helemaal niks Bloos

Als je iets wil geven dat écht werkt:
http://www.fedequine.com/product_detail ... php?id=124
Bekijk vooral ook de powerpointpresentatie in de link onderaan de bladzijde.

@Aimee, heb jij zelf ervaring met dit middel? Het is wel erg prijzig zag ik! Bloos Zou dit middel beter zijn dan Arthri Aid of Joint saver pro??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:59

fijn dat het goed gaat . De ocd tjes zien er netjes uit. Die van mij had er 7 en waren vrij groot van structuur. heb ze nog ergens in een potje zitten maar durf het otje niet open te maken (enrome stank denk ik)

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:55

splash1999 schreef:
fijn dat het goed gaat . De ocd tjes zien er netjes uit. Die van mij had er 7 en waren vrij groot van structuur. heb ze nog ergens in een potje zitten maar durf het otje niet open te maken (enrome stank denk ik)

Kayro had gelukkig maar 2 OCD-tjes! Ik denk dat het qua stank wel meevalt, volgens mij drogen die fragmentjes helemaal uit waardoor het praktisch geurloos is! Ik zou zeggen probeer het eens .. Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:00

moah ik waag me er niet aan. Ze kunnen daar mooi blijven zitten