De hoeven van mijn paard zijn warm..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Re: De hoeven van mijn paard zijn warm..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:33

Ja maar hij staat alleen overdags in wei, 's nachts gewoon op stal en daar is het niet koud.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:55

Daar gaat het ook niet om.
S'nachts is het buiten koud waardoor het gras fructaan opslaat. Dit komt vrij overdag als het warm is. En zo krijgt het paard een grote hoeveelheid fructaan binnen. Als het over een paar maand s'nachts ook warmer wordt groeit het gras ook s'nachts en dan wordt het fructaan over 24 uur verdeeld wat dus in deze periode/weersomstandigheden niet zo is. Daarom worden er in het voorjaar en najaar zoveel paarden hoefbevangen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:57

Het hele fructaanverhaal is een aanname en niet wetenschappelijk bewezen.
Maar op zich heeft Wilawander gelijk dat warme voeten ook het eerste symptoom zijn bij een beginnende hoefbevangenheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:50

Is wel bewezen hoor? Ik weet zo niet uit het hoofd waar het staat. Maar is wetenschapelijk vast gelegt dat fructaan in het gras hoefbevangenheid verooorzaakt.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:55

snelleparis schreef:
laatst had mijn pony ook behoorlijk warme hoeven, ik ben aan de hoeven van de andere ponys gaan voelen om te vergelijken, of mijn pony de enige was met die warme hoeven en die hoeven waren bijna gelijk qua gevoelstemp, weer gerustgesteld, wel heeft ze nu wat rode plekjes bij de steunzels onder de hoef dus misschien was er toch achteraf iets aan de hand in de hoef.
als je pony kreupel wordt of gevoelig veearts bellen maar denk nu niet nodig! was bij mijn pony altijd paniekerig met warme hoeven (hoefbevangen verleden) maar zoals al eerder gezegd: ik vergelijk het nu met de andere ponys!

Offtopic
Die rode plekjes die jij hebt gezien in de hoeven van je pony zijn het gevolg van de hoefbevangenheid die je pony heeft gehad (eigenlijk ontsteking). Mijn pony is ook ernstig bevangen geweest vandaar dat ik het weet. Voordat het er weer uit is gegroeid ben je meestal wel een jaar verder.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:25

Houdt ook rekening met de omgevingsfactoren !

Ik had een paard met een blessure in het hoefgewricht waardoor ik voor ongeveer een half jaar meerdere malen per dag aan zijn hoeven aan het voelen was.

Soms schrok ik me rot omdat de hoef aan 1 kant superwarm was.
Een andere keer dacht ik dat hij nergens last van moest hebben omdat de hoeven lekker koel waren.

Op een gegeven moment had ik in de gaten dat een paard op stal soms met z'n voeten in een koele luchtstroom staat en andere keren met 1 kant van z'n hoef bijvoorbeeld in de zon.
Ook de temperatuur van je eigen handen kan de beleving van warm / koud erg beïnvloeden.

Vaar dus niet blind op hoe de temperatuur "aanvoelt" en houdt rekening met de omgevingsfactoren (zon, wind, tocht?, etc.).

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:32

Afgelopen Maandag was de dierenarts er om hem in te enten en te controleren. Heb de dierenarts meteen gevraagt om ernaar te laten kijken, dus dat had die gedaan. Hij zei dat ze goed aanvoelde, niet te warm ofzo.. En dat er niks aan de hand was. Dus ik ben opzich wel opgelucht Lachen

Nu is dat lees van fructraan op het gras rond deze tijd; wat moet ik daartegen doen? Want ik wil dus niet dat mijn paard hoefbevangen raakt!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:35

Je kunt niks tegen het fructaan in het gras doen helaas (wel bevat het ene type gras meer dan een andere). Wel kun je rekening houden met wanneer je je paard op het land doet en hoelang. Op http://www.paardnatuurlijk.nl staat het hele fructaan verhaal beschreven en staat ook een index van het fructaan gehalte per dag.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:29

Verplaatst MD --> BEH.