Teveel wortels, slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dianne1982

Re: Teveel wortels, slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:14

Als je 4 wortels per dag voert is dat echt niet teveel!

Wij voeren 1 Emmer per dag aan 3 grote paarden en mijn
kleine Welsh pony krijgt +/- 6 wortels per dag. Ze krijgen dit bijna
het hele jaar door en ze zijn er nog nooit ziek van geweest.

Als onze merrie het woord "Wortels" hoord dan begint ze
te hinniken en kijkt heel attent van krijgen we nu WORTELS??? Haha!

Ze zijn er super gek op!!!
Tong uitsteken

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:16

Veel mensen voeren het in de winter ook bij voor wat extra, vitamines enz. denk ik, en die krijgen dan ook echt wel meer als 4 à 6 wortels per dag

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:17

wortels lijken mij niet slecht.. ik voer 20 kilo wortels in de week (aan mn haf en welsh a pony)
bij ons in de buurt voert iedereen met paarden wortels bij zover ik weet dus lijkt me niet slecht.. die van mij is dr ook niet dikker van geworden enzo. ik voer t puur omdat hooi alleen veel te droog is Knipoog (voer t dus ook alleen in de winter als ze geen gras hebben)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:25

Ik geef mijn pony 4 ongeveer wortels per dag. Ze vindt het heerlijk! Lachen Er zit idd veel water in wortels, maar ze heeft gelukkig niet zo'n natte stal. Teveel is nooit goed natuurlijk. Mijn pony loopt bijna elke dag, dus die verbrand het wel weer. Knipoog

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:35

Mijn paard vind wortels heerlijk en krijgt hij ook vaak, hij laat daar alles voor liggen.
Ik let eigenlijk nooit op of ik hem teveel geef, ik denk niet dat die wortels kwaad kunnen, natuurlijk te veel is te veel, maar hij vind ze heerlijk en hij is super gezond, nou zolang ze niet in 1 keer een hele zak krijgen..
Nouja, 1 zak wortels in één keer is denk ik nog minder slecht dan in één keer 1 zak brok.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:39

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je tot 5 kilo per dag mag voeren Bloos Ik voer per week 2 zakken wortels op aan mijn paard, ik weet alleen niet hoeveel kilo die zakken zijn. Hij krijgt gemiddelt 10 flinke penen op een dag. Al ruim 2 jaar en hij heeft nog nooit iets gemankeerd. Appels moet je meer mee oppassen, hier zitten wel heel veel suikers in een gaan gisten. 1 tot 3 appels is wel het maximum per dag. Vriendin van mij had haar paard was losgebroken en is in de boomgaard komen te staan en heeft zich volgevroten met appels, zij was helemaal dronken hiervan. Met als gevolg koliek. Bloos

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:40

Zammie schreef:
je moet niet teveel wortelen voeren hoor! er zitten veel suikers in wortelen en dit kan o.a. hoefbevangheid in de hand werken...

Er zitten toch geen suikers in wortels? Als dat zo is iig niet veel.. dat heb ik nog nooit gehoort.

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:42

Te veel wortels!! daar zou ik echt mee oppassen dalijk word je paard oranje!! Clown Clown haha nee grapje Haha! 4 tot 6 wortels per dag kan echt geen kwaat hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:43

Hahaha 4 wortels veel? Clown Nou, als dat veel is dan geef ik mijn paard iedere dag een overdosis geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:46

_sjors_ schreef:
Cynn_x schreef:
Nou echt niet hoor..
Wortels bestaan zowat alleen maar uit water,
en mijn eerste pony die hoefbevangen was, mocht de eerste tijd bijna alleen nog maar wortels.
Voor het idee dat ze 'iets kreeg' zeg maar.

En daarom krijgt mijn paard ze sinds een paar maanden niet meer. Hij ging er ongelooflijk veel van plassen. Dat kan op zich natuurlijk geen kwaad, maar een drijfnatte stal is ook niet alles. Hij moet 's nacht natuurlijk wel een droog, warm bedje hebben om op te slapen en de plassen lagen op een gegeven moment zelfs voor zijn stal. Sinds ik hem een paar appels per dag geef ipv winterpeen plast hij weer normale hoeveelheden. Het heeft jaren geduurd voordat ik erachter kwam dat het door de winterpeen kwam.

Nou ik dit lees bedenk ik me ook dat mijn paard ook wel altijd een erg natte stal heeft! En dan staat die er alleen maar 's nachts in ook.. Dus dan zou idd van de wortels kunnen komen. Maar om hem daarom nou geen wortels meer te geven.. Ik haal wel gewoon elke dag de natte plekken uit de stal dan is het goed Lachen Hij is gek op wortels, dat wil ik hem dan ook niet ontnemen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 13:48

Haha oke, fijn om dit allemaal te lezen. Ik vroeg het me gewoon eens af Lachen Nu ik een grote zak wortels heb gehaald (van 20 kilo) krijgt die wel meer dan 4 op een dag. Maar dan zijn het wel kleine wortels, eerst gaf ik hem echt van die grote winterpenen, dit zijn kleine wortels dus daar krijgt die er denk ik 8 van op 1 dag ongeveer.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:52

Ik haal ook altijd 20/25 kilozakken wortels, en er gaat toch zeker wel een zak per week/2 weken doorheen..

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:59

Ik denk niet dat wortels een probleem hoeven zijn voor paarden. Te veel is natuurlijk nooit goed. Ik geef zelf niet zo vaak wortels. Met appels ben ik wel heel voorzichtig aangezien mijn oude haf er spierbevangen van is geweest. Stormde toen en alle appels vielen uit de boom en meneer kon er niet vanaf blijven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:30

Moelie schreef:
Zammie schreef:
je moet niet teveel wortelen voeren hoor! er zitten veel suikers in wortelen en dit kan o.a. hoefbevangheid in de hand werken...

Er zitten toch geen suikers in wortels? Als dat zo is iig niet veel.. dat heb ik nog nooit gehoort.

Mijn moeder heeft suikerziekte en 1 van de dingen die de diabetes tegen hoor heeft gezegd was dat er veel suikers in wortelen zitten.... Heb het ook nog bij DA nagevraagd en deze zei dat dat klopte... Was voor een poos terug een stuk van bekend geworden in een of ander blad (voor DA's) Dus ik denk dat er toch een waarheid inzit. DA waarschuwde voor teveel wortelen en hoefbevangenheid. Ik voer ook wortelen hoor, maar geef nooit erg veel. Ze krijgen hier dagelijks een paar wortelen en een appel...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:15

Er is een verschil in waspeen en winterwortel. Het eerste verschil is de grootte dan het water gehalte en als laatste , het suikergehalte.
Waspeen is kleiner en bevat veel water, maar ook suiker.
Winerpeen is groter en bevat veel meer suiker, maar minder water.
Suiker is nooit goed voor een paard, maar het neemt niet weg dat en paard in het wild nooit wordtels of fruit eet.
Maar dat is in het wild!
Onze paarden staan kunstmatig. Zo ook bij ons mensen suikerziekte of insuline resistentie voorkomt door de welvaart, zo ook bij paarden. Het ene paard is het andere niet.
Het kan zijn dat jouw paard kilo's kan eten zonder problemen. Waarom raakt het ene paard wel van eenzelfde wei bevangen en het ander niet?
Een gevoeligheid kan je zelf wel in de hand werken (het is niet aangetoond dat dit erfelijk is).
Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee, eigenlijk drie want het gaat om jouw paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:21

Mijn paard doet 2 weken met een grote zak (weet niet hoeveel er normaal in zo'n oranje netzak zit? 10 of 20 kg?). Meestal twee handen per dag, en dan gaan er nog een paar naar het buur paard. Ze doet het er goed op.
Had eigenlijk nooit bedacht dt je daarvan ook teveel kan voeren... Misschien toch ietsjes minder voeren, en dan haar portie delen met haar buurvrouw...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:42

Ik voer 2 grote zakken wortels over 2 weken aan 4 paarden.. Ze vinden ze echt heerlijk en heb nog geen afwijkends gemerkt. Ik voer ze alleen in wintertijd omdat ze in de zomer te snel gaan rotten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:48

Citaat:
Wortels en voederbieten
Paarden zijn gek op wortels, maar het is niet slim om veel wortels aan uw paard te voeren. Een wortel bestaat voor ca. 98% uit water. Van de overige 2% bestaat ruim tweederde uit suikers met een laxerende werking (deze 'drijven' de darmen leeg). Dit is zeer nadelig omdat je overige voer; krachtvoer en hooi deels onverteerd uitgescheiden wordt. Wortels voeren is dus duur voeren: Het kost meer voer vanwege de laxerende werking èn de wortels moeten betaald worden….!
Voederbieten hebben weinig voedingswaarde, maar geven geen laxerende werking. Om een paard dat brokken krijgt beter te laten kauwen is het goed mogelijk om blokjes voederbiet door de brokken te mengen.

bron www.garvo.nl

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:34

5 kilo wortels is echt (te) veel! Je moet niet alles klakkeloos overnemen wat in Bit staat!
Hangt bovendien ook af van de grootte van je paard/pony!

Teveel wortelen kan ook laxerend werken. Een paar grote winterpenen per dag kan prima, maar ik zou geen kilo's gaan voeren! Waarom wissel je het niet af, de ene dag wat wortels de volgende dag een appel? Gezond en leuk voor je paard!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 05:53

Mijn paard krijgt s winters altijd wortels, ik doe 1 1/2 week met 1 zak wortels

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 06:00

Mijn paarden krijgen wortels als ze naar ht weiland worden gebracht en als ze op worden gehaald en als ze op de trailer gaan. Zo blijft de wortel toch nog een beetje speciaal boven het biks. Ohja en als ze een wormespuit moeten, want die vinden ze heeeel vies hahaha.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 07:57

Kan best hoor.
Mijn C pony krijgt iets van 20 wortels per dag!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:00

Kan best..
Mijn pony krijgt een aantal wortels per dag en soms nog een biet..
Hij is er nog nooit ziek van geweest.

BIj mijn vriendin krijgen de paarden allemaal een emmer wortels en heb er daarvan ook nog nooit 1 ziek gezien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:35

IK lees trouwens wel heel vaak de redenering dat het niet slecht is omdat het paard er nooit ziek van is geworden.
Ik kan ook elke dag patat eten zonder dat ik daar ziek van wordt, maar denk dat iedereen weet dat het niet erg gezond is.
Dus het wel of niet ziek worden van iets vind ik nou niet echt een maatstaf. Clown

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:47

Needje schreef:
IK lees trouwens wel heel vaak de redenering dat het niet slecht is omdat het paard er nooit ziek van is geworden.
Ik kan ook elke dag patat eten zonder dat ik daar ziek van wordt, maar denk dat iedereen weet dat het niet erg gezond is.
Dus het wel of niet ziek worden van iets vind ik nou niet echt een maatstaf. Clown

oke dat is idd waar.
ik voer wortels alleen in de winter bij samen met hooi. omdat ze anders hele droge poep hebben zonder die wortels dr bij(ik dacht in wortels zit veel water en daar gaat t me om). maar wat kun je dan wél bijvoeren, iets wat veel water bevat en gezonder is dan wortelen?