Paard blijft maar hoesten.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjelle

Re: Paard blijft maar hoesten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:40

hoi mijn pony heeft precies het zelfde. Bij haar is het cronisch geworden en ze heeft asmatische bronchitus.
Ik gebruik nu homeopatische druppels

ao hoest cure van de semicur en longcompositum van de groene os. Dit is het enigte wat helpt de druppels zorgen ervoor dat het slijm oplost en makkelijk weg te hoestehn/slikken is voor het paard.
Maar ook met de druppels en vlas en elke dag naaar buiten en elke dag rijden blijft ze altijd wel hoesten.

mijn paardje loopt elke dag om de longen ook schoon en vitaal te houden.
En conditie houden en onderhouden is heel belangrijk bij deze paarden.

Succes.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:30

Mereltje bedankt!
De DA is net geweest, en hij denkt dat het schimmelallergie is, hij maakt veel slijm aan daardoor moet hij steeds hoesten. Maar hij wilt zekerheid hebben, dus moet vrijdag naar de kliniek, en gaan ze zijn longen spoelen enzo..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:07

En hoe is het gegaan op de kliniek?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 14:12

Nou, het ging opzich wel goed. Hij had slangetje in zijn neus gekregen, zo konden ze kijken hoe het er van binnen uit zag. Het zag er allemaal wel goed uit, wat meer slijm dan normaal, maar niet overdreven. Daarna zijn ze met een ander slangetje in zijn neus gegaan, en daardoor hebben ze water gespoten. En dat ook weer ' terug gespoten'. En hoe minder er terug kwam, hoe dichter de longen zaten. En bij mijn pony kwam er maar weinig uit... Maar het water wat terug kwam, hebben ze onderzocht. En het blijkt een allergische reactie te zijn op schimmels. En hij moet nu 3 weken op prednisolon. En als er binnen een week niet verbetering van 98% moet ik bellen.

Maar hij heeft in de zomer ook al 3 weken prednisolon gehad omdat hij toen zo hoeste. Maar dat werkte ook niet zo goed. Dus ben benieuwd..

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:27

succes met de kuur..
hoop dat het helpt.

mijn paard stond een half jaar geleden midden in de nacht als een idoot te hoesten. hield maar niet op. normaal hoest ze 1a 2 keer voor het rijden. maar nu was het verschrikkelijk.
DA midden in de nacht gebeld. moest haar buiten zetten in buiten houden.
volgende dag DA gekomen kreeg ventipulmin kuur.
ook ben ik over gegaan op voordroog hooi te voeren. (soort kuil maar effe droger) eerder maakte ik altijd het hooi nat maar hielp niet erg veel. nu ik dit voer gaat het echt goed met haar.

als je het hooi nat maakt moet je het een half uur laten weken. niet langer anders gaan de voedingsstoffen er uit maar ook niet korter omdat anders alles nog niet nat is.

ook staat mijn paard op zaagsel. heb een keer vlas geprobeerd. begon gelijk weer te hoesten.dus gelijk afgeschaft.

ik voer haar nu ook foenegriek door het eten. volgens mij help het wel preventie tegen het hoesten. (bij mij in ieder geval) ik heb haar nu ook snachts binnen staan maar als het snachts niet zo koud meer is dan staat ze 24/7 buiten. scheelt ook enorm!

nou rustig aan met rijden. mag volgens mij niet met prednisolon. en succes!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 14:38

Ik zit er inderdaad ook over na te denken om over te gaan naar kuil of iig iets waar niet al die schimmels in zitten. Het rare is dat hij op stal amper hoest. Dus ik laat hem gewoon op vlas staan. Hij heeft niks gezegt over het niet mogen rijden..Vorige keer mocht ik volgens mij ook gewoon rijden.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:44

oh volgens mij was het de eerste paar dagen niet rijden. en dan langzaam opbouwen.
waarschijnlijk zijn er weinig schimmels in je stal maar op het land wel. weet ook niet hoe je het precies moet zien dan. met kuil moet je wel goed oppassen voor schimmels. wil wel snel verschimmelen.
van mij is vooral erg gevoelig voor stof en dan is buiten (bijna) niet aanwezig. ook in kuil eigenlijk niet.

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:36

Ik heb ook zo'n paardje. Ook hooikoorts. Ik heb hem nu een aantal jaar in een buitenbox op vlas staan. Hij krijgt 4x per dag kuil, dat geweekt is in water. Daarbij geef ik hem elke dag een schep fenegriek.
Als mijn paard hoest-gevoelig is geef ik hem meer teugel en ga ik veel naar buiten.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:44

Kitty1 schreef:
Stoppen met hooi voeren, kan je geen kuil kopen dit werkt perfect voor paarden met een stofallergie of hooikoorts.

idd. missouri kan ook niet tegen hooi. Ja
Daar gaat ze ook van hoesten. kuil is veel beter.
Ik weet niet wat je hem normaal geeft ?

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:48

Kyrseltje schreef:
Sinds vorige zomer hoest mijn pony heel erg. Toen DA bij gehaald, en die zei dat het hooikoorts was, toen heb ik prednisolon gehad, om door de moeilijkste periode te komen. Dit heeft in die tijd wel geholpen, daarna is het tijdje bijna helemaal weg geweest. Maar toen werd het weer steeds erger.. En dan voornamelijk als ik aan het rijden ben. Als hij zich dus moet inspannen.

Ik heb ook een hele tijd zijn hooi nat gemaakt, maar dat werkte ook niet. Zijn stal is niet zo stoffig, en stallen worden ook nooit schoon gemaakt als hij er in staat. Zodat hij zo min mogelijk stof binnen krijg. Maar het wordt maar niet minder..

Ik ga nu foenegriek halen, hopelijk werkt dat, maar nog andere dingen die kunnen helpen, of mensen die weten wat het is?

Mijn verzorgpaard heeft dit ook het is een soort astma/bronchitus bij haar het is chronisch dus niet veel meer aan te doen , ik weet niet of dat bij jou paard ook het geval is? maar medicijnen hielpen niet.
Ik houd er gewoon rekening mee met het rijden ook al is het vervelend en heb je het liever niet.
Ze hoest van hooi en als ze der druk maakt ook met rijden enzo.
Ik hoop dat het met jou paard niet zo ver komt Knipoog
Succes!

Nikita16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:39

Mijn paard heeft ook al hoestklachten.
Bij haar was vorig jaar Maart een luchtwegenontsteking geconstateerd. Het zat van binnen toen ook helemaal vol met slijm.
Na veel keer de DA erbij te hebben gehaald die de eerste keer prednison en ventipulmin en later alleen ventipulmin voorschreef hoest ze nu soms nog steeds. Wel is het een stuk minder en alleen een paar keer aan het begin van het rijden. Daarna is het helemaal over.
Ook ik zoek dus nog steeds naar een goede oplossing..