weven, nou wel of niet overneembaar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: weven, nou wel of niet overneembaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:04

Niet overneembaar!!! Bij ons stonden er ook een aantal en de rest neemt het niet over. Staan recht tegenover elkaar in open boxen.

En slijtage... een van de wevers is ruim 20,loopt nog in de lessen en is prima in orde....

Iedereeen roept altijd maar na wat "men" beweerst maar in de praktijk valt alles reuze mee.
Zelfde geldt voor luchtzuigers die meer koliek zouden hebben etc.... natuurlijk zijn er gevallen waar het toevallig een combinatie is maar verder valt ook dat mee.

Mijn paard liep al rondjes in zijn hok voordat ik hem kreeg, is nu 13 jaar geleden, diverse stallen, ruimtes geprobeerd...blijft et doen. Al zijn kwaaltjes komen overal van behlve van het rondjes lopen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:07

Citaat:
Nee, niet overneembaar. Net als honden zijn paarden niet in staat om gedrag te imiteren in de zin van 'die doet dat, dat ga ik ook eens doen.

Kijk daar ben ik het niet helemaal mee eens

Persoonlijk vind ik dat een paard het weven en luchtzuigen niet kan overnemen.
Met luchtzuigen zijn er diverse onderzoeken naar gedaan.

Maar ik zou nooit een veulen in de buurt neerzetten van een zuiger of wever want die zijn daar wel gevoelig voor.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:15

Volgens mij is van weven net zo goed bewezen dat het niet overgenomen wordt als van luchtzuigen. Beide uitingen zijn stereotyp gedrag welke ontstaan om met stressvolle situaties om te gaan. Herhaalde bewegingen zorgen voor de aanmaak van endorphines waardoor het paard zich prettiger voelt. Ook met verbetering van de omgeving (Stress weg) kan het zijn dat ze het blijven doen doordat ze als het ware verslaafd zijn aan endorphines.

Vaak zijn er meerdere paarden op stal die weven of ander stereotyp gedrag uitvoeren maar dit komt omdat ze aan dezelfde stressfactoren bloot staan (slechte huisvesting o.i.d.) en niet omdat ze het van mekaar overnemen!

Als ik jou was zou ik toch gewoon de beslissing nemen waar jij je goed bij voelt. Ook al is het wetenschappelijk aangetoond dat het niet wordt overgenomen, als jij je er niet prettig bij voelt moet je het alsnog niet doen hoor! Zorgt alleen maar voor stress bij jezelf Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:00

tita schreef:
twistermahoi schreef:
misschien iest anders maar toch wil ik het even schrijven!
ik heb een pony die kribbebijt/luchtzuigt mijn paard probeert haar nog altijd na te doen door in het hout te bijten !
hij zuigt... niet maar hij probeert het wel!
en het ligt ook aan de omgeving of karakter van het paard!

Dat is pas echt onzin zeg wat ik hier lees.

Met luchtzuigen of kribbenbijten is namelijk al wel bewezen dat paarden het niet overnemen.

Als jij denkt dat je paard nu probeert te luchtzuigen moet je acties ondernemen..laten onderzoekenop maagzweren ed.

Mijn pony is een luchtzuiger en tegen over hem staat het meest sensibele paard van Nederland, vreselijk stresskip en hij heeft het na 9 jaar nog steeds niet over genomen.

Trouwens er zijn zat paarden die op hout knabbelen en voerbakken zonder dat het luchtzuigen is, dit is geen zuigen maar wel een teken van verveling of een zout tekort

FF ontopic

Ik zou wel die wever op stal laten komen, waarom zou je hem afwijzen op iets wat ie nog niet gedaan heeft en op woorden van andere mensen.
Maar dat soort mensen heb ik een hekel die luisteren naar anderen ipv eerst zelf zien en oordelen.
Gun dat paard ook een fijn huissie

och wat zijn we toch weer aardig Knipoog
er zijn altijd/vaak uitzonderingen!
wij zorgen heus goed voor onze paarden (desnoods kom je ff langs!)
ze vervelen zich evht niet!!!
dat kan ik beter zien dan jij!
dus ff wat minder graag!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:09

En wat is volgens jou dan de reden dat ze kribbenbijten/ luchtzuigen?
(Niet banketstaaf bedoeld, ben serieus benieuwd.)

(Hahahaaaa, ik zie mijn eigen tekst ineens veranderen! Eindelijk begrijp ik het bokt-stopwoord banketstaaf! Zij zijn groot en ik is klein! ... Sorry, moest het ff kwijt ...)

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:37

Die van mij staat al jaren met een wever, en die doet ook niets Knipoog

Elk paard is anders Pling

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:38

Dani62 schreef:
En wat is volgens jou dan de reden dat ze kribbenbijten/ luchtzuigen?
(Niet banketstaaf bedoeld, ben serieus benieuwd.)

(Hahahaaaa, ik zie mijn eigen tekst ineens veranderen! Eindelijk begrijp ik het bokt-stopwoord banketstaaf! Zij zijn groot en ik is klein! ... Sorry, moest het ff kwijt ...)

zij stondt vroeger op een manege daar is zij zich heel erg gaan vervelen .
dus is ze gaan kribbebijten/luchtzuigen!
nu is er eigenlijk bijna geen mogelijkheid tot verveling en doet het alleen nog door verslaving!
zij is natuurlijk door dierenarts en fysio nageken en die zeide bijde het zelfde!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:49

Zoiets is niet overneembaar,soms gaan wel meerdere paarden het doen op dezelfde stal,maar dat heeft dan meer te maken met de omstandigheden waarin ze gehouden worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:01

crow schreef:
Nee, niet overneembaar. Net als honden zijn paarden niet in staat om gedrag te imiteren in de zin van 'die doet dat, dat ga ik ook eens doen.
Weven is een van de gedragingen die een paard uit noodzaak doet om met een stressvolle situatie om te kunnen gaan. Eenmaal aangeleerd kan het gedrag op zich belonend voor het paard zijn zodat het niet stopt als de situatie minder stressvol is.

haha nee? dan zou ik je graag eens willen uitnodigen om bij mij op stal te komen kijken bij mijn merrie en veulen (veulen is niet van die merrie, merrie is 4,5 en superkleuterig, en veulen is nu 1,5 en een dik jaar geleden bij mij gekomen), de jaarling doet dingen die mijn merrie doet feilloos na. kijkt het echt af. ook dingen die ik doe doet hij na.

over het weven, ik denk niet dat een paard het overneemt om het overnemen, maar je ziet wel vaak dat het op bepaalde stallen wél 'overgenomen' wordt. op dergelijke stallen is dan sprake van structurele problemen in de huisvesting.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:39

Arabesk schreef:
Weven is een heel ernstig signaal van verkeerde huisvesting.

Of verkeerde huisvesting in het verleden!!

Ik heb al 10 jaar een wever en nog nooit heeft een paard het van haar overgenomen. Zij heeft het zelf overigens ook niet van een ander paard overgenomen, maar zelf "verzonnen" toen ze op een stal stond zonder andere paarden in haar omgeving (waarbij ze ook nog veel in een box stond). Ze was toen nog niet van mij.

Ik geloof er niet zo in dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen, ik heb het zelf in elk geval nog nooit meegemaakt. Alleen bij een merrie met veulen kan ik het me wel voorstellen.

Mijn paard is nu 22 en heeft helaas wel artrose, maar of dat nou met het weven te maken heeft zullen we nooit weten. Ze staat al een paar jaar in een uitloopstal of in de wei en weeft nog nauwelijks, alleen rond voertijd en wanneer ze ongeduldig wordt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:52

NIET overneembaar! Is al genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Als meerdere paarden op een stal dat gaan doen, ligt het aan de wijze, waarop ze gehouden worden, en NIET aan het feit, dat er 1 of 2 met (zo heet dat dan: stereotypisch gedrag) vertonen. Vroeger, laten we zeggen zo'n 20-30 jaar geleden wist men niet beter, of "de halve stal stond te weven of te luchtzuigen". Onzin. We weten anno 2008 wel beter. Trouwens; niet alle paarden in dezelfde situatie vertonen luchtzuig-wever-schraap- of kribbebijtgedrag. Er zijn altijd, net als met honden, sommigen gewoonweg meer gevoelig voor dan anderen. Je hebt ook paarden die nooit uit hun box of stand komen en het NIET en NOOIT doen. Dat is dan weer aanleiding voor een aantal mensen, om te zeggen: zie je wel, ze hebben het goed, ze zijn niet neurotisch of gestressed. Ook niet waar, want een pard, dateenmaal dat gedrag vertoont, kan opeens 24/7 lekker in de wei gezet worden, zal die het 9 van de 10 keer, eenmaal op stal, al is het maar 2-3 uur, TOCH weer doen. Dat heet dan: een ingesleten gedragspatroon. Maar dat ze het van elkaar afkijken en overnemen, is beslist wel achterhaald, inmiddels. Hoeel ik nog steeds stallen ken, die absoluut geen wever, kribbebijter of wat dan ook op willen nemen, want: ja zeg, dan doet de rest dat zo meteen ook. Dat nu, is echt KUL.