wanneer naar tandarts met jong paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: wanneer naar tandarts met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:00

mijn 4 jarige had de doppen van het jaar daarvoor zelfs nog in haar mond toen ik haar kocht. Altijd jaarlijks laten checken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 14:43

Bij mij komt de tandarts zeker 1 x per half jaar zolang hij aan de wissel is.
De mijne wordt 5, is nu +/- 1,5 jaar bij mij. Voordat hij een bit in had gehad, is er al een niet juist zittend wolfstandje uit gehaald uit voorzorg. Vervolgens heeft hij een andere keer een oude nog vastzittende tand waar een nieuwe onderzat eruit gehaald.
En laatst vond ik een dop in de stal Ja ! Ik kan dus bijna al een ketting maken *LOL* !
Ik denk dat het bij paarden net zo is als bij mensen; de ene heeft een beter gebit dan de andere en de een heeft er hulp bij nodig om het corrigeren en de andere niet ! Tenminste: onze Gelder (nu bijna 3,5 jr in ons bezit) van 7 had aan jaarlijkse kijkbeurt genoeg...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:11

geerke schreef:
oh,ik was even vergeten dat het ook eraan ligt hoe je paarden houd,als een paard gewoon de hele dag kan eten,gras of hooi,dan is het risico op haken nihil,de kiezen slijten dan gelijkmatig (als het goed is...)mijn paard van 20 heeft geen haken en nog nooit gehad ook,wel is er een wolfstand getrokken..Laats at hij moeilijk,dus ik kijken in zijn mond,zat er een wondje,hij had weer priktakken gegeten,vandaar...
na twee dagen was het weer inorde,dus tandarts weer afgebeld.
Haken zijn overgens niet makkelijk te zien,ze zitten helemaal achterin(meestal),dus je paard moet het wel toelaten om je erin te laten kijken,zonder sper....

Het heeft echt geen reet te maken met hoe je je paard houd of die wel of geen haken zou hebben.
Dat eeuwige gezeik over hoe je paarden zou moeten houden word je onderhand ook helemaal ziek van zeg bah.
Hoe jonger hoe beter zeg ik altijd maar en ja ook jonge paarden hebben haken hoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:36

maak je niet druk...slecht voor je gezondheid...trouwens,ik ben ook maar een leek,sorry hoor....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:41

maar het klopt wel of jou paard heel de dag op stal staat op vlas en 2 x per dag beetje hooi krijgt of heel de dag door kan malen. mijn 30 jarige heeft al haar tanden nog(op wolfstandjes na) maar is altijd een buitenpony geweest dag en nacht zomer en winter. dat is ook vrij uitzondelijk dat ze zo oud al hun tanden nog hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:45

dankje....mijn avond ook weer goed...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:50

geerke schreef:
dankje....mijn avond ook weer goed...

graag gedaan heb hele tijd met een paardentandarts/dierenarts meegelopen dus aardig wat ervaring ermee ondertussen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:47

Tooske schreef:
geerke schreef:
oh,ik was even vergeten dat het ook eraan ligt hoe je paarden houd,als een paard gewoon de hele dag kan eten,gras of hooi,dan is het risico op haken nihil,de kiezen slijten dan gelijkmatig (als het goed is...)mijn paard van 20 heeft geen haken en nog nooit gehad ook,wel is er een wolfstand getrokken..Laats at hij moeilijk,dus ik kijken in zijn mond,zat er een wondje,hij had weer priktakken gegeten,vandaar...
na twee dagen was het weer inorde,dus tandarts weer afgebeld.
Haken zijn overgens niet makkelijk te zien,ze zitten helemaal achterin(meestal),dus je paard moet het wel toelaten om je erin te laten kijken,zonder sper....

Het heeft echt geen reet te maken met hoe je je paard houd of die wel of geen haken zou hebben.
Dat eeuwige gezeik over hoe je paarden zou moeten houden word je onderhand ook helemaal ziek van zeg bah.
Hoe jonger hoe beter zeg ik altijd maar en ja ook jonge paarden hebben haken hoor!

toch wel. hele dagen mogelijheid tot grazen of hooi eten zorgt ervoor dat de tanden meer slijten, daarnaast is de natuurlijke EETHOUDING hierin ook van belang, paarden die hooi in een bak, net of ruif aangeboden krijgen houden de onderkaak tov de bovenkaak in een andere houding dan paarden die van de grond eten of grazen. door deze 'verschuiving' (die dus overigens alleen plaatsvindt tijdens het eten, het is NIET permanent), staan de tanden tijdens het malen (en dus tijdens het slijten) niet recht op elkaar, waardoor haken een logisch gevolg zijn. de haken vormen zich in dat geval voornamelijk vooraan op de onderste kiezen, en achteraan op de bovenste kiezen. als je dit constateert bij je paard, kan je er vrij zeker van zijn dat je het voer niet op de juiste manier aanbiedt (dwz te combineren met de 'juiste' eethouding). ook voerbakken dienen laag opgehangen te worden, liefst gewoon op de grond zetten.

verder is het voerbeleid voor 'het moderne sportpaard' (dwz veel krachtvoer en naar verhouding (te) weinig hooi, en over het algemeen zéker te weinig graasuren, aangezien dat er in de natuur al gauw 14 per dag zijn!), niet bepaald de manier van voeren waarvoor het paard, en dus zijn gebit, gemaakt is.

dit heeft niets te maken met natural zijn, want dat 'verwijt' proef ik hier een beetje. een paard is nou eenmaal een paard, wat gemaakt is voor andere dingen dan de mens ermee wil. op zich hoeft het geen probleem te zijn, als je de zaken goed in de gaten houdt en regelmatig controles laat uitvoeren. INVLOED op het dier heeft het echter zéker!

ik persoonlijk laat mijn dieren jaarlijks nakijken, ook mijn jaarling. die is dit jaar voor het eerst gedaan. problemen kan je imo beter voorkomen (door regelmatige controle, én, naar mijn mening, het juiste voerbeleid!), dan opmerken als ze er al zíjn en dan behandelen.

overigens hebben mijn dieren ook nog niet te maken gehad met haken, en mijn paardentandarts is zéér te spreken over ons voerbeleid, alsmede over de gebitten van al onze dieren, en dat zijn er vier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:00

tja,dat is een goede opmerking,het van de grond laten eten,heb ik nooit over nagedacht,maar ga voor 100% met je mee daarin!
Weer wat geleerd!Misschien daarom geen haken bij mijn paarden?Die krijgen veel hooi en altijd van de grond....

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:01

Onze paarden staan 's avonds op stal, en om 6 uur 's morgens gaan ze de alweer wei in, vind dat op stal staan eigenlijk ook niks, maar de tandarts komt toevallig ook voor ons andere paard, dus laat hem gelijk naar haar kijken! In ieder geval bedankt voor jullie reacties, heb er wat aan gehad Pling

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:14

En.. hoe is het gegaan?

Mijn paard is met 5 jaar voor het eerst gezien door de tandarts.. toen had ze al 2 grote wolfstandjes.. ik was dus al te laat..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:59

MisMartine schreef:
Celine_M schreef:
Mijn 4-jarige had ook haken bij de eerste controle hoor..

Mijn tweejarige heeft dat nu. En ik snap er niets van. De proppen komen zo uit haar mond rollen. Maar denk dat als ze naar de tandarts is geweest, dat ze weer meer aankomt en misschien zelfs meer gaat groeien.

jouw paard zal nu aan het wisselen zijn.
de mijne had daar ook zoveel last van.

mijn jonkie word van het begin af mee gecontroleerd,meer voor de gewenning.
mooi gebit maar toch al 2 wolfskiesjes op een rotplaats.
met 2,5 jaar zijn die weggeboord omdat we met deze echt rodeo zouden krijgen als ze een bit in moest.
afgelopen zomer heeft de da nog een dop weggehaald die er niet uitkwam.
binnenkort word ze weer nagekeken [nu een jaar geleden]
mijn tandarts raad op jonge leeftijd juist wel controlle aan omdat dat juist op latere leeftijd veel ellende kan voorkomen.
jaarlijks nakijken is ook in de wisselperiode genoeg mits je ze zelf goed in de gaten houd,merk je problemen bellen.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:05

waarschijnlijk komt hij dit weekend, :d

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:08

toen ik vorig jaar mijn bijna 3 jarige kocht heb ik hem meteen laten komen..hij heeft toen de wolfstandjes eruit gehaald..
een week je of 4 geleden is hij weer geweest en heeft alles weer keurig bijgewerkt..
De een kan het met 1 x per jaar de ander moet 2 x per jaar, dat verschilt per paard.
maar als je paard nog aan het wisselen is kan de tandarts misschien al wat dopper verwijderen, dit is prettiger voor je paard.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:11

Mariekexzita schreef:
waarschijnlijk komt hij dit weekend, :d

succes Knipoog

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:18

hier komt de tandarts jaarlijks, vandaag is hij weer geweest en gelukkig eigenlijk voor niks.....maar toch vind ik het zelf een prettige gedachte om te weten dat de tanden van je paard ok zijn en eventuele problemen met rijden (vastpakken) dus echt een andere oorzaak hebben (lichamelijk of de ruiter)
Ook dit jaar is mijn 3,5jarige weer meegenomen bij de controle dit omdat zij 1voortandje scheef heeft en deze niet makkelijk zelf zal kunnen wisselen. Gelukkig was de tandarts over alle paarden (4, leeftijden van 3, 6, 11 en 15) zeer te spreken over het gebit, willich ook doordat de onze op de grond hooi krijgen en in de zomermaanden de stal zelden zien?