Stro als ruwvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

Re: Stro als ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:59

Zeeuwtje68 schreef:
Ik gaf voorheen altijd hooi samen met stro! Nu heb ik een paardje met een flinke koliek, ik geef het niet meer. Ze eet niks meer. En zit totaal verstopt. Denk erover om er maar een fles of wat olie in te gieten. Gisteren is de veearts geweest en heeft haar een prik gegeven, en een fles parrafine wat ik over haar voer moet doen. Maar dat eet ze nu ook niet meer. Ik heb altijd gehoord dat als ze niet meer wil eten, Een fles of wat slaolie erin te gieten om de verstopping los te weken. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik zou dan voor maïsolie gaan om over haar eten te doen Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:42

Ik zou dan voor maïsolie gaan om over haar eten te doen Lachen[/quote]

Dat het is probleem juist ze eet niks dus ook het voer niet met de paraffine eroverheen.
Ik ga de veearts maar weer bellen om te komen voor der. Ze staat zo stil, en wil niet mee lopen met wandelen. En staat steeds met haar kont tegen de muur.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:51

als mijn paard een verstopping had deed de DA er gelijk Parafine met warm water in via een slang
en dat heeft de mijne 5 dagen achter elkaar gehad en na 2 dagen liep de olie z`n reet uit en na 5 dagen poepte hij gelukkig weer.

over z`n eten heeft geen nut als hij al verstopt zit,dat kan je wel over z`n eten gooien straks als hij weer betrer is en wil eten.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:28

mirgino schreef:
als mijn paard een verstopping had deed de DA er gelijk Parafine met warm water in via een slang
en dat heeft de mijne 5 dagen achter elkaar gehad en na 2 dagen liep de olie z`n reet uit en na 5 dagen poepte hij gelukkig weer.

over z`n eten heeft geen nut als hij al verstopt zit,dat kan je wel over z`n eten gooien straks als hij weer betrer is en wil eten.

Ja dat snapte ik dus ook niet. Maar het was niet ernstig deze koliek. Zou ook lang kunnen gaan duren. Ze heeft al twee keer gepoept gisteren na haar eten toen. Maar vandaag niks gegeten en ook niet meer gepoept. Alleen staat ze maar te staan tegen de muur met haar kont. Dus denk dat ze haar nu wel gaan spoelen met olie. Gisteren was nog niet nodig eerst maar over het eten proberen zei mijn arts.
Maar dat kan je ook zelf doen door olie door een slang heen te gieten die in haar neus zit.
Ik ga zo kijken hoe dat precies in zijn werk gaat! Hoop maar dat ze snel weer opknapt!
Ben blij dat ze aan huis staat. zo kan ik haar in de gaten houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:50

Ik zou zelf niet te snel gaan kloten met slangen in neuzen en olie.
Hoop dat het snel opknapt en ze weer helemaal goed wordt. SSucces!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:37

RianneH schreef:
Ik zou zelf niet te snel gaan stinkmodder met slangen in neuzen en olie.
Hoop dat het snel opknapt en ze weer helemaal goed wordt. SSucces!

Ja dat hoop ik ook. Er zit nu 10 liter in haar lichaam warm water gemengd met zout en paraffine.
Helaas heeft ze nog niks gepoept wel geplast dat was zeer bruin, maar dat was voornamelijk de oplossing.
Ik ben echt blij dat ze aan huis staat! Ik ben nu al steeds uren bij haar in de stal, probeer haar een beetje te laten bewegen in de paddock. Maar dat gaat erg moeizaam. Maar wat wil je als ze erge buikpijn heeft!
Ik hoop echt dat het morgen eruit komt of is. Dat ze weer lekker naar buiten kan met de rest.
Maar ik geef geen stro meer. Ik gaf voorheen hooi en een beetje stro per voerbeurt.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:20

Wees AUB heel voorzichtig met zelf gaan klooien met een slang, als je verkeerd zit kom je in de longen terecht en kun je je paard wel afschrijven.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:47

ik vind het niet verstandig dat je zelf met slangen in de neus bezig gaat. Als je het niet vertrouwd waarom bel je dan niet gewoon de DA weer.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:50

Het kan wel enkele dagen duren voor zo'n verstopping losgeweekt geraakt. Mijn merrie heeft dat ook gehad. Ze hebben dan in de kliniek met zouten gewerkt, daardoor trekt er vocht in de opgehoopte mest. Je kan dat enkel maar in de kliniek laten doen omdat ze er serieuze kolieken op doen.

Verder worden er in dit topic een aantal zaken door elkaar gehaald. Stro is niet per definitie verstroppend, je moet gewoon zien dat het paard naast stro andere voedingsstoffen binnenkrijgt die wel meer vocht mee brengen.

De strovezel is veel moeilijker verteerbaar dan bvb hooi en een deel komt er onverteerd weer uit. Op zich geen enkel probleem, de bedoeling van ruwvoer is toch in de eerste plaats de darmen bezig houden en voor een gevuld gevoel zorgen.
Er zitten inderdaad weinig voedingsstoffen in, maar ook dat is geen probleem. Als je graag wil dat je paard een hele dag kan knabbelen en hij wordt te dik van constant hooi te krijgen, dan kan je een deel door stro vervangen

Ik geef in de winter standaard aan alle paarden twee tot drie scheppen pulp per dag bij, zo ben ik zeker dat al die droge dingen (hooi/krachtvoer) toch nog goed blijven schuiven in de darmen.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:08

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb even overlegt thuis en ga hem kuil voeren als basis en dan een beetje stro bijvoeren voor het knabbelen en opvul effect. Ik heb nu heel mooi kuil, maar we krijgen binnenkort andere balen en ik weet niet precies hoe dat eruit ziet, dus misschien dat ik dan de verhouding stro:kuil wat verander.
Pulp zal ik nog eens over navragen of ik dat misschien kan krijgen hier in de buurt.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:21

dblijham schreef:
Wees AUB heel voorzichtig met zelf gaan klooien met een slang, als je verkeerd zit kom je in de longen terecht en kun je je paard wel afschrijven.

Ik heb het ook niet gedaan hoor! De veearts is geweest, en ze is nu inmiddels wel beter gelukkig!
Alleen is ze nu erg ingevallen bij haar flanken. Ik doe ze zo nog even ontwormen, en dan hoop ik dat ze weer snel bij gaat komen. Maar ze ook nog in de groei nog net geen 2 jaar oud dus dat kan het ook zijn.

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:49

Geen stro voeren. Ze kunnen er behoorlijk verstopt van raken

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:06

Iedereen bedankt voor het advies Lachen

We hebben toch besloten om maar (veel te duur...) hooi te kopen. Dus stro krijgen ze voorlopig niet meer!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:28

yvvv schreef:
Waarom ga je niet over op kuil? Eiwitten zullen wel meevallen in deze periode van het jaar...

Ligt er aan wanneer het kuil gewonnen is .