Hey
mijn paard heb ik wel nog een beetje gereden voor ik naar de DA was gegaan. De eerste dag niet, tweede dag wel. Merkte er toen echt niets aan maar voor de zekerheid heb ik m niet buitengezet.
Inmiddels heb ik van verschillende kanten gehoord dat gecontroleerd bewegen toch erg goed moet zijn. Peesweefsel is van nature slecht doorbloed (daarom is het ook zo sterk). Door lichte beweging stimuleer je de bbloedsomloop en dus de afvoer van afvalstoffen en aanvoer van bouwstoffen. Klonk me erg logisch in de oren.
Ik heb vandaag en gisteren 2x per dag kort gelongeerd (even bijgezet zodat het geen stuiterpartij wordt) en per keer 10 minuutjes gestapt en 5 minuutjes gedraafd. Goed op de zuiverheid gelet en dat ging prima. Hij leek erg blij weer een beetje zijn beentjes te kunnen strekken!
Morgen begin ik met het geven van Tendo Cure van VSM, een homeopathisch middel wat me is aangeraden.
Buiten zetten lijkt me nu toch echt nog niet verstandig, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een paard door zijn pijngrens heen ging en naderhand met de gebakken peren zat. Bovendien zijn dit soort blessures vaak niet echt pijnlijk op het moment van (over-)belasting, maar pas naderhand. Ik begrijp je argument dat het voor het paard prettiger is, maar ik hoop dat ik met deze lichte beweging (en natuurlijk extra verwennen) mijn paard ook blij genoeg kan houden. En hopelijk duurt het niet lang meer en mag hij binnenkort weer lekker buiten spelen.