schiefel na 6 weken rust nog pijnlijk???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: schiefel na 6 weken rust nog pijnlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:42

mijn pony was 9 mnd drachtig toen ik haar met een flinke schieffel aan de binnenkant van haar voorbeen uit de wei haalde
omdat ze hoogdrachtig was wilden we haar niet vervoeren voor scan/foto`s
2 mnd later zijn we gaan scannen en toen bleek dat het griffelbeen in div stukjes was en het was netjes ingekapselt
ze heeft toen het net gebeurt was even kreupel gelopen.
vorig jaar zijn er foto`s gemaakt en het bot is smaller en langer geworden en netjes naast de pees.

ze heeft zo`n 3 mnd op rust in de wei gelopen en toen we weer gingen rijden is ze er niet kreupel opgeweest.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 22:02

Nou vandaag heeft de DA nieuwe foto's gemaakt en die vond hij er goed uitzien. Ik heb gevraagd om een scan en dat heeft hij ook gedaan. En de pees is ook een klein beetje beschadigd zag hij. Toen hij zich heeft aangetikt is de pees blijkbaar ook licht geraakt. Nu nog 2 weken stappen....

Maar straks (toen ik weer thuis was) dacht ik: als hij zich aantikt en zijn botvlies en pees beschadigt, dan doet dat toch direct zeer? Hij was de eerste 2 dagen na het ontstaan van de verdikking niet gevoelig op dat been, dat kwam pas later. Dat is dan toch wel gek of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:05

ligt ook aan hoe je paard zelf is denk ik?
..de mijne liep geen pas kreupel en daar snapten ze niks van op de kliniek.
ook hij was eerst niet gevoelig op dat been.
het werd pas gevoelig toen het ging helen zeg maar en de schiefel zich echt ging vormen,toen vond hij het niet leuk als ik aan dat been ging zitten,

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:10

mijn pony heeft ook een schiefel gehad. was niet pijnlijk maar is ook pas later ontdekt bij haar zat het wel tegne haar pees aan te drukken dus is het er vorig jaar uitgehaald.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:45

Hoi snater, wel fijn dat je nu wat meer duidelijkheid hebt tav die schiefel!
Soms duurt het een tijdje tot een irritatie tot volle glorie komt, en dan bedoel ik de zwelling en warmte etc. En je weet natuurlijk ook niet helmaal precies wat je paard in die twee tussenliggende dagen heeft gedaan, bv op stal of in de paddock. Heb je in die dagen nog wat met hem gedaan aangezien hij toen nog niet kreupel was?
Succes met stappen.... Huilen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:53

Zoals ik al eerder schreef was mijn merrie ook niet gelijk kreupel, maar ook pas na
2 dagen. Ik heb haar toen ik ontdekte dat ze een bult op haar been had gelongeerd en
ze liep toen prima en 2 dagen later was ze dus wel flink kreupel.
Ik vond het ook wel vreemd, maar blijkbaar kwam de reactie pas later Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:00

Dierenartsen adviseren mij teveel boxrust aan, hier ben ik op tegen. Alletwee mijn paarden hebben zich ook wel eens geblesseerd en ik heb ze altijd buiten laten staan, anders worden die van mij echt depressief. De paarden lopen weer als vanouds. Ik ben van mening dat haast bij iedere aandoening het paard lekker naar buiten moet, als het beest pijn ervaart zal hij heus zijn grenzen erkennen. Wij moeten niet voor het paard gaan denken, ze moeten zelf kunnen ervaren wat wel en niet kan. Ik denk dat de genezing dan ook sneller zal plaatsvinden. Het paard blijft dan lekker blij tussen de oren en dat heeft ook zijn weerspiegeling in het proces. Dus TS, ik hoop dat het niet te ernstig is maar zet je paard gewoon buiten, dit kan in het slechtste geval nog wel maanden duren, dan kan je hem toch niet binnenhouden? Sterkte ermee.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:54

Hey
mijn paard heb ik wel nog een beetje gereden voor ik naar de DA was gegaan. De eerste dag niet, tweede dag wel. Merkte er toen echt niets aan maar voor de zekerheid heb ik m niet buitengezet.
Inmiddels heb ik van verschillende kanten gehoord dat gecontroleerd bewegen toch erg goed moet zijn. Peesweefsel is van nature slecht doorbloed (daarom is het ook zo sterk). Door lichte beweging stimuleer je de bbloedsomloop en dus de afvoer van afvalstoffen en aanvoer van bouwstoffen. Klonk me erg logisch in de oren.
Ik heb vandaag en gisteren 2x per dag kort gelongeerd (even bijgezet zodat het geen stuiterpartij wordt) en per keer 10 minuutjes gestapt en 5 minuutjes gedraafd. Goed op de zuiverheid gelet en dat ging prima. Hij leek erg blij weer een beetje zijn beentjes te kunnen strekken!

Morgen begin ik met het geven van Tendo Cure van VSM, een homeopathisch middel wat me is aangeraden.

Buiten zetten lijkt me nu toch echt nog niet verstandig, ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een paard door zijn pijngrens heen ging en naderhand met de gebakken peren zat. Bovendien zijn dit soort blessures vaak niet echt pijnlijk op het moment van (over-)belasting, maar pas naderhand. Ik begrijp je argument dat het voor het paard prettiger is, maar ik hoop dat ik met deze lichte beweging (en natuurlijk extra verwennen) mijn paard ook blij genoeg kan houden. En hopelijk duurt het niet lang meer en mag hij binnenkort weer lekker buiten spelen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:22

Hoi, je hebt het helemaal bij het juiste eind voor wat betreft je verhaal over het feit dat peesweefsel idd slecht doorbloed is en je dus de circulatie in het been moet stimuleren, maar ik zou je paard met een dreigend peesprobleem en een irriterende schiefel niet longeren!
Helemaal niet als je eigenlijk twee weken zou moeten stappen op advies van de DA. Dat zegt hij niet voor niets.
Stappen, desnoods vaker per dag wat langere rechtere einden op het harde is ook goed genoeg om de circulatie in de benen te stimuleren.
Longeren in het zand op een relatief kleine cirkel is dan wel echt heel belastend. Dan zou je er naar mijn mening nog beter op kunnen gaan zitten om onder de man een eind te gaan stappen, ipv het longeren dus.
Succes, en doe alsjeblieft kalm aan, het zou zo zonde zijn als het probleem om deze manier verergert!
Stilzetten is geen optie maar wat je nu aan het doen bent is weer het andere uiterste.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:44

Ik heb mijn merrie eerst op rust gehad in de wei (had veulen erbij) nu moet ik veel rechte stukken stappen en draven onder de man op het harde. Of eventueel in de bak, maar dan alleen maar hoefslag stappen om het been weer sterk te krijgen.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 23:48

Waarom stappen op het harde? Lijkt me erg vervelend met een zere pees waar toch al weinig rek en veer in zit. Mijn DA zei dat het niets uitmaakte op welke ondergrond ik stapte, als het maar goed gelijk was.

De DA gaf trouwens aan dat hij moest stappen, omdat buitenzetten wilde springbuien tot gevolg zou hebben en dat zou verkeerd kunnen gaan. De wilde springbuien worden nu voorkomen. Tweemaal daags vijf minuten draven is toch niet het andere uiterste van stappen? En de afgelopen 6,5 week heeft de pees al volledige rust gehad niet te vergeten.

Onder de man stappen vind ik veel te gevaarlijk met een paard dat dolblij alle kanten op zou springen, één geblesseerde vind ik erg genoeg.

wel weer bedankt alle meedenkers Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:56

Van stappen en draven op het harde zouden de pezen sterker worden en te veel vering
zou juist minder goed zijn voor een herstellende pees. Op advies van mijn DA hoor Lachen
Ja ik kan me voorstellen dat je niet graag op een bommetje stapt hoor. Knipoog

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:59

Hmmm, ja, ik weet natuurlijk niet precies wat de DA allemaal tegen je gezegd heeft...
Maar ik blijf wel vinden dat er een groot verschil zit tussen twee weken stappen en tweemaal daags longeren waarvan stukjes in draf...
(Het harde moet je meer zien als een stevige vlakke ondergrond, en ik weet natuurlijk niet hoe jouw longeer-gebiedje eruit ziet. Een zachte ondergrond eist veel meer trekkracht van een pees)
Maar ik geloof echt dat je je uiterste best doet, idd denk ik alleen maar mee Knipoog !
Succes!!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:19

*Ik heb alleen je beginbericht gelezen*

Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt een aantal jaren geleden. Liet ook de DA komen en die dacht ook dat het de schiefel (was opeens een bultje op het been, de binnenzijde overigens) was die de oorzaak was. Ik kreeg een smeermiddel. Ik smeerde dit kéurig 2x daags en na 2 dagen stond mijn paard met een been die 1,5 x zo dik was.
Nogmaals de DA laten komen en doorverwezen naar de kliniek. Daar is een scan gemaakt en bleek een griffelbeentje gebroken te zijn…
Is ook gebeurd door geweld van buitenaf (baasje was niet voorzichtig genoeg en had paard zonder beenbescherming om losgegooid, paard uit zijn dak en heeft zichzelf aangetikt..).
Als ik jou was zou ik niet te lang afwachten en naar een kliniek gaan om foto’s te laten maken c.q. een scan. Dan weet je tenminste ook maar meteen genoeg.

Een schieffel horen ze echt niet zo lang last van te hebben dus ik krijg zomaar het vermoeden dat er meer aan de hand is bij jouw paard...

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:01

Hoi Randy,
De pees is inmiddels ook gescand en er is inderdaad wat meer aan de hand. Twee series foto's hebben uitgewezen dat het botwerk nergens gescheurd of gebroken is gelukkig. Ik was nl ook gelijk bang voor het griffelbeen.
De buigpees blijkt nu ook een beetje beschadigd en dat is hoogstwaarschijnlijk hetgeen waar mijn paard last van heeft.

Volgens de DA alleen op te lossen met geduldig rust houden, ik geef hem zelf homeopatische druppels en smeer Multi Milk van de paardendrogist.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:08

Oef of je nou met een beschadigde buigpees zo opgelucht moet zijn..kan nog een lang voortslepend proces zijn, heel veel sterkte ermee!

(Griffelbeentje is geen ramp als het gebroken is. Met operatie en herstelperiode ben je binnen 6 weken weer aan de gang en is het voor de volle 100% genezen.)

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 15:12

Tja herstel na een griffelbeenbreuk is nogal afhankelijk van hoe de breuk loopt, of er verder niets beschadigd id (splinters kunnen bv pees/spieren doorboren) en of er complicaties optreden natuurlijk. Nee breuken daar ben ik niet zo kapot van. (Deze belssure ook niet natuurlijk, maar goed...)

Ik heb even een topic gemaakt over magneettherapie: [MD] Welk magneetproduct bij peesprobleem?

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:29

Pff een stalgenootje haar paard had eerst ook een shiefel en die blijft er op kreupel lopen,zelfs nadat hij verwijderd was, is hij weer terug gegroeid.

Voor jou paard hoop ik dat het gauw genezen is!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:27

Mijn paard had ook ineens een harde bult op z'n achterbeen, net onder het sprongewricht. Hij liep van de een op de andere dag kreupel. (ik had de bult ook nog niet eerder gezien voordat ie kreupel werd). Het werd steeds erger, koelen/stappen hielp niet. Een week boxrust leek wel te helpen. Uiteindelijk paard op de foto gezet, bleek een botwoekering (of schieffel, alleen ze noemde het anders). Hij liep precies langs pezen en spieren en drukte pijnlijk. 3 weken stalrust was de tip. Na een week sprong ie bijna uit de stal, dus ben ik hem tegen het advies in toch op de wei gaan zetten. Toen ben ik na wat rondzoeken homeopatische tabletten gaan voeren tegen botwoekeringen. Uiteindelijk is hij ruim 2,5 maand uit de running geweest. De laatste weken moest ik langzaamaan opbouwen. Even afkloppen, maar de woekering is geslonken en hij is al een maand of 2 geheel regelmatig.