Equimax ontwormen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Equimax ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:54

_Skess_ schreef:
Okee, fijn. Heb haar namelijk per ongeluk de vorige keer een hele spuit Eraquell gegeven omdat de ring los schoot Nagelbijten / Gniffelen Was in december

Ik bel voor de zekerheid morgen de dierenarts even.

Bedankt voor alle gegeven informatie!

Heb ik ook gehad! Ik gaf mijn paardje van 450 kilo ook per ongeluk de hele spuit voor 700 kilo omdat de ring losschoot. Overal nagevraagd, maar dat kan idd geen kwaad, overdosering van ivermectine is niet schadelijk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:55

kiana schreef:
judith_irene schreef:
ivermectine beschermt bij dubbele dosering tegen lintwormen, equimax beschermt bij normale dosering, vanwege de praziqantel

Sorry hoor, maar dit is dus echt lariekoek.
Ivermectine werkt nooit tegen lintwormen, hoeveel je er ook van zal geven.
Het is de Praziquantel die tegen lintwormen werkt. Die zit NIET in Eraquell en WEL in Equimax.
Vraag maar aan een DA die er wel weet van heeft....

Daarnaast moet je ook niet de dubbele hoeveelheid ivermectine geven (2 spuiten), da's echt niet de bedoeling!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:02

dan nog even een vraag van mij:
Is het echt nodig om tegen lintworm te ontwormen of alleen in bepaalde situaties?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:57

[***] schreef:
Klopt helemaal Kiana

Ik ben benieuwd wie je op Jumping gesproken had.

Ik ben niet op de Jumping geweest, maar heb vele trainingen over wormmiddelen gehad, Haha!

[***] schreef:
Door zulke mensen is het straks alleen nog maar mogelijk om wormspuiten bij de veearts te kopen.
Jammer, want er zijn ook verkooppunten waar ze er wél verstand van hebben.

Dat heeft er helemaal niks mee te maken. Het gaat erom dat paarden nog steeds als consumptiedieren gezien worden. Men wil weten wat er in het dier zit als ie geslacht wordt, daardoor een receptplicht en ws een vermelding in het paspoort van het toegediende middel.
heeft te maken met de wachttijden voor de slacht, veiligheid voor de mens.
MAW wat voor medicatie zit er in het vlees, wat krijgt de mens binnen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 13:45

skessa schreef:
dan nog even een vraag van mij:
Is het echt nodig om tegen lintworm te ontwormen of alleen in bepaalde situaties?

Goede vraag, dat vraag ik me ook af...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:49

En wanneer is het de beste tijd om te ontwormen tegen lintwormen?

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:27

In het voor- en najaar.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:13

mariekie schreef:
En wanneer is het de beste tijd om te ontwormen tegen lintwormen?

Aan het begin van het weideseizoen om je wei schoner te houden en aan het einde vh weideseizoen om je paard schoon te houden.
Ook in hooi en voordroog zitten mosmijten ( geeft lintworm) dus ook "binnenpaarden"' zou je moeten behandelen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 18:53

Okee....Lachen

NHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:40

Hallo allemaal!
Effe een vraag: Bij ons op de pensionstal willen zij 4x pj Equest geven; hier zit moxidectine in.
Daar ik altijd maar twee xpj Equimax geef, tegen alles, ook lintworm, en ik liever niet teveel onnodige chemicaliën geef, vraag ik mij af of dit niet schadelijk is, daar ik dan ook nog 2x Equimax ga geven voor de lintworm...En ik heb begrepen dat moxidectine het laatste middel is tegen wormen ben ik bang voor resistentie...Aan de andere kant begrijp ik dat alle paarden tegelijk moeten worden ontwormt, daar zij allemaal samen op de winterweide staan, die wij 1 x i.d 2 weken schoonmaken van mest.
Wat is wijsheid? Equimax is toch ook tegen bloedworm?
Groetjes NHW Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:49

Nee Equest werkt beter tegen bloedworm, ook de ingekapselde stadia. Maar 4 x pj Equest geven heeft helemaal geen zin. Je zal de middelen moeten afwisselen, dus je kan beter de Equest 2 x vervangen voor iets anders.
1 x in de weken mest ruimen is te weinig om wormbesmetting te voorkomen, dan moet het binnen 2 dagen opgeruimd zijn, maar het is beter dan geen mest ruimen.

Equimax ontwormen

kiana schreef:
[***] schreef:
Klopt helemaal Kiana

Ik ben benieuwd wie je op Jumping gesproken had.

Ik ben niet op de Jumping geweest, maar heb vele trainingen over wormmiddelen gehad, Haha!

[***] schreef:
Door zulke mensen is het straks alleen nog maar mogelijk om wormspuiten bij de veearts te kopen.
Jammer, want er zijn ook verkooppunten waar ze er wél verstand van hebben.

Dat heeft er helemaal niks mee te maken. Het gaat erom dat paarden nog steeds als consumptiedieren gezien worden. Men wil weten wat er in het dier zit als ie geslacht wordt, daardoor een receptplicht en ws een vermelding in het paspoort van het toegediende middel.
heeft te maken met de wachttijden voor de slacht, veiligheid voor de mens.
MAW wat voor medicatie zit er in het vlees, wat krijgt de mens binnen.

De vraag wie ze op jumping gesproken had was aan de TS, die daar te horen had gekregen dat Equimax en Eraquell hetzelfde zijn.
En de veeartsverplichting wordt zeker wél ingesteld mede door onkundig advies als dit. Door verkeerd gebruik is er een grote kans op resistentie. Je kan aangeven dat je paard geen comsumptiedier is en dan heb je de receptplicht niet nodig voor vermelding in het paspoort.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:25

Klopt, dacht zelf ook gewoon dat ik Equimax moest geven, maar die vrouw op Jumping Amsterdam zei heel iets anders...Maar goed...De dierenarts zegt inderdaad ook gewoon ontwormen elk jaar met Equimax tegen alle lintwormen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:13

[***] schreef:
De vraag wie ze op jumping gesproken had was aan de TS, die daar te horen had gekregen dat Equimax en Eraquell hetzelfde zijn.
En de veeartsverplichting wordt zeker wél ingesteld mede door onkundig advies als dit. Door verkeerd gebruik is er een grote kans op resistentie. Je kan aangeven dat je paard geen comsumptiedier is en dan heb je de receptplicht niet nodig voor vermelding in het paspoort.

Ik ben het niet helemaal met je eens......de receptplicht wordt niet ingesteld door onkundig gebruik. Het zijn niet alleen de wormmiddelen die er onder vallen. Resistentie komt door onderdoseren, dat is het grootste risico.
Ook al staat er in het paspoort van het paard dat hij niet bestemd is voor menselijke consumptie, je zal vanaf 1 juli geen wormpasta paard kunnen kopen ( legaal) , zonder tussenkomst van een dierenarts. Vanaf dan is alles URA, uitsluitend op recept af te geven.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:16

Moet de dierenarts dan ook komen om de spuit te geven of haal je ze gewoon op bij de dierenarts met herhaalrecept bijvoorbeeld net als bij de apotheek?

Worden de wormenspuiten zeker ook een stuk duurder Nagelbijten / Gniffelen Maar wat inslaan denk ik voor volgend jaar...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:24

_Skess_ schreef:
Moet de dierenarts dan ook komen om de spuit te geven of haal je ze gewoon op bij de dierenarts met herhaalrecept bijvoorbeeld net als bij de apotheek?

Worden de wormenspuiten zeker ook een stuk duurder Nagelbijten / Gniffelen Maar wat inslaan denk ik voor volgend jaar...

nee hoor het wordt alleen receptplichtig, dus je kan met je recept ook naar de vrije handel om je pasta's te kopen. Mogelijk kan je meerdere recepten voor bv een jaar krijgen, daar is men nog niet overuit.

Omdat het vrije kannaal de handel kwijt dreigt te raken zou er ook nog wel eens een prijzenoorlog kunnen komen.

Altijd slim om nog voor 1 juli flink in te slaan Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:26

Okee......maar ik sla maar vast in, je weet maar nooit Knipoog

NHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:47

Dankjulliewel!
2x Equest en 1 x Equimax is dus goed per jaar? Of 2x Equest en 2x Equimax?
Liefs NHW

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:58

Ik zou 2x Equest geven en 2 x EquiMax maar zou ook tussendoor eens een Pyrantel geven.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:04

Ontworm je zo weinig? Ik ontworm ruim elke 7 weken....Dat zijn dus ongeveer 8 wormenspuiten op een jaar...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:48

_Skess_ schreef:
Ontworm je zo weinig? Ik ontworm ruim elke 7 weken....Dat zijn dus ongeveer 8 wormenspuiten op een jaar...

Ik ontworm ook maar 4 keer per jaar ongeveer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:06

Ik maar 2 keer. Ik vind goed graslandbeheer veel belangrijker. Voor risicogevallen als veulens ontworm ik iets vaker, maar niet te vaak, dan laat ik liever eerst door de DA testen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:56

Op advies van de DA ontwormen wij op stal met Equest. Dit hoeft 'maar' 4 X per jaar omdat Equest veel langer werkzaam is dan andere wormmiddelen. Een andere reden om voor deze werkzame stof te kiezen is omdat volgens onze DA veel wormen al resistent zijn voor ivermectine. Ik heb dit zelf ondervonden door een jaar lang mestonderzoek te laten doen. Na ontwormen met ivermectine was er vaak nog sprake van een lichte bloedworm besmetting na ontworming met Equest niet meer. 1 x per jaar geeft je dan in het najaar de equest die ook lintworm bestrijd. Zo voorkom je onnodig vaak ontwormen en resistentie.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:29

Wat gedoe weer met wormkuren enzo Haha!. Het is altijd zo mooi dat er echt overal andere meningen bestaan, zelfs tussen dierenartsen en parasitologen!!

Ik las hierboven ergens over "afwisselen" tussen twee wormspuiten: dat heeft dus alleen zin als de wormspuiten verschillende stoffen bevatten. Dus bv afwisselen tussen moxidectine en ivermectine.

Op zich komen lintwormen bij het paard niet zo gek veel voor, en zie je ook pas problemen bij een heel ernstige besmetting..

Over hoe vaak ontwormen: dat is geheel afhankelijk van de situatie. Op zich is om de 7 weken ontwormen echt veel te vaak, tenzij bij veulens/ hele jonge dieren in een zeer besmet risicovol gebied. Preventief ontwormen tussen september en maart heeft zowiezo weinig zin. Het best is het te ontwormen aan de hand van mestonderzoek, hiermee selecteer je de dieren die de meeste wormeieren uitscheiden. De rest van de dieren ontwormen je NIET, zodat je een deel wormen in de populatie krijgt die niet in aanraking is geweest met wormmiddel waardoor je resistentie tegengaat. Vergeet niet dat paarden ook een weerstand tegen de wormen opbouwen.
Een dubbele dosering ontworming kan (behalve bij het veulen) niet veel kwaad, maar denk eraan dat dit zeker niet goed is voor de insecten die op de wei zitten. De mestkevers etc gaan er nl ook van dood, en die zorgen dat de mest ook sneller opgeruimd word.
Het probleem van resistentie mag zeker niet onderschat worden, te vaak ontwormen is dus kwalijker dan een hoop mensen denken. Zeker gezien het feit dat de ontwikkeling van nieuwe ontwormmiddelen eigenlijk niet zo hard gaat, terwijl er wel groeiende resistentie is tegen benzimidazolen, pyrantel en zelfs ivermectine!!

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:10

morelia schreef:
Op advies van de DA ontwormen wij op stal met Equest. Dit hoeft 'maar' 4 X per jaar omdat Equest veel langer werkzaam is dan andere wormmiddelen. Een andere reden om voor deze werkzame stof te kiezen is omdat volgens onze DA veel wormen al resistent zijn voor ivermectine. Ik heb dit zelf ondervonden door een jaar lang mestonderzoek te laten doen. Na ontwormen met ivermectine was er vaak nog sprake van een lichte bloedworm besmetting na ontworming met Equest niet meer. 1 x per jaar geeft je dan in het najaar de equest die ook lintworm bestrijd. Zo voorkom je onnodig vaak ontwormen en resistentie.

Het is nog niet bewezen dat er resistentie is bij ivermectine. 4 keer per jaar je paard dezelfde wormenkuur geven kan ook niet goed zijn. Lijkt mij.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:27

wij hebben via de dierenarts Equest pramox gehad, dit was volgens hem de beste, dus geloof hem maar Lachen