Vage klachten, wat moeten we nu doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liisanne

Re: Vage klachten, wat moeten we nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:01

broadway schreef:
Ik denk dat de hoeven toch een heel belangrijke rol spelen in dit probleem! Op deze laatste foto oogt hij lichamelijk in ieder geval goed verzorgt en gezond !
Het lijkt erop dat hij een graasvoetje heeft ontwikkeld, rechts , en daarom verkeerd belast m.a.g.brokkelhoef en opgerold over de hele bovenlijn , waardoor hij dik lijkt maar het niet zo is.....ik twijfel dus of het een hoefbevangenheid is geweest of spierbevangen in combinatie met zere voeten.....
Ik zou voor ijzers met zooltjes adviseren om te kijken of het dan over is en normaal voeren, maar toch wel uitkijken in de wei, zodra het gras gaat groeien....
Ook kan het meetellen dat hij veel minder (of anders )loopt onder het zadel toen hij manegepony was en nu alle dagen kan grazen.....Hoe lang heeft hij in de manege gelopen en hoe vaak werd hij nu gereden?
Als dit probleem speelt kan de dierenarts er weinig aan doen, maar de hoefsmid destemeer !

We gaan aankomende zaterdag beginnen met een bak aan te leggen, zodat hij in de zomer nog langer buiten kan staan maar dan niet al te veel op gras Clown dan kan hij dus lekker hooi eten in die bak en soms half uurtje uurtje in de wei!!!
als ''manege'' pony liep hij ongeveer 2 uurtjes op een dag en verder heeel de dag buiten. dat is ongeveer denk ik 7 a 8 jaar geweest.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:02

heb je hem al getemperatuurd???? als ik iets niet vertrouw doe ik dat altijd als eerste..al is het voor de zekerheid, en moet de DA komen kun je dat ook melden..temperatuur zal tussen de 37,0 en 38 moeten zitten..liever wat laag als hoger..

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 22:34

viv77 schreef:
heb je hem al getemperatuurd???? als ik iets niet vertrouw doe ik dat altijd als eerste..al is het voor de zekerheid, en moet de DA komen kun je dat ook melden..temperatuur zal tussen de 37,0 en 38 moeten zitten..liever wat laag als hoger..

oke dankjewel, kan ik dan het beste de temp. in zijn kont doen? Bloos

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:17

Ik begrijp niet waarom de eigenaar geen dierenarts wil laten komen. Boos!

Als eigenaar ben je wettelijk verplicht je dier medische zorg te geven.
Hij is dus strafbaar.

Als hij geen geld wil uitgeven aan zijn pony, kan hij misschien maar
beter de pony verkopen aan iemand die er wel om geeft....

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:13

ik kan trouwens de foto's niet zien?

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:05

ellepel schreef:
ik kan trouwens de foto's niet zien?

Bij mij doen ze het ook maar heel soms..
waarschijnlijk ligt mijn album er weer uit

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:13

mijnalbum doet het bij mij wel...heb je wel goede link neergezet dan?
ben namelijk wel nieuwsgierig.

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:15

Als je als eigenaar inderdaad geen kosten wil uitgeven aan een da dan ben je een pony niet waard. En dan moet die man zelf ook niet naar een dokter gaan als er wat met hem zelf aan de hand is.

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:29

ellepel schreef:

ik zal ze er overnieuw opzetten;)

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:31

bobske schreef:
Als je als eigenaar inderdaad geen kosten wil uitgeven aan een da dan ben je een pony niet waard. En dan moet die man zelf ook niet naar een dokter gaan als er wat met hem zelf aan de hand is.

De eigenaar is en blijft koppig. Ik kan hoog of laag springen maakt niet uit. Als het allemaal zo makkelijk was geweest dan had ik allang de da gebeld. Maar als ik dat doe kan ik opkrassen & daar heeft mijn pony ook niet veel aan denk ik;)
Als ik zelf het geld ervoor zou hebben, zou ik het allemaal zelf betalen, maar zoveel verdien ik niet met mijn bijbaantje.
& mijn ouders val ik daar om een prive reden niet mee lastig

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 16:40

liisanne schreef:
ellepel schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:53

Ze is idd wel mager.
Heb je de pony ook ooit ontwormd met Equimax (tegen lintworm) ? want de andere wormkuren pakken de lintworm niet aan.

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:58

Ik zou inderdaad even kijken voor een wormenkuur. En eventueel dieren bescherming inlichten is dat geen optie???

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:08

darwin schreef:
Ze is idd wel mager.
Heb je de pony ook ooit ontwormd met Equimax (tegen lintworm) ? want de andere wormkuren pakken de lintworm niet aan.

Ja de laatste wormenkuur was van dat merk en is 2 weekjes geleden gegeven ongeveer

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:09

bobske schreef:
Ik zou inderdaad even kijken voor een wormenkuur. En eventueel dieren bescherming inlichten is dat geen optie???

Dat is echt mijn allerlaatste hoop.
Dat word me nooit vergeven als ik die inschakel.
De hoefsmid komt ook en naar haar luistert de eigenaar wel.

in iedergeval dankjewel!!

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:11

Dierenbescherming is geen optie, ik heb al veel schrijnende gevallen gezien, waar helaas niets aan gedaan wordt! het dier wordt verzorgd, krijgt water en eten, niet mishandeld, wat slaan betreft! liisanne zorgt er goed voor, zover ik het begrijp Bloos er kunnen tal van oorzaken zijn waarom hij niet dikker is Ach gut

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:34

wammesje schreef:
Dierenbescherming is geen optie, ik heb al veel schrijnende gevallen gezien, waar helaas niets aan gedaan wordt! het dier wordt verzorgd, krijgt water en eten, niet mishandeld, wat slaan betreft! liisanne zorgt er goed voor, zover ik het begrijp Bloos er kunnen tal van oorzaken zijn waarom hij niet dikker is Ach gut

dankjewel wammesje!
we kijken het deze week nog aan.. Hij heeft nu onbeperkt hooi. en krijgt elke dag een halve pavokoek. De vitamine spuit heeft ie ookal gehad. Nu is het afwachten, als er aankomende woensdag totaal nog geen verbetering is ben ik het zat, en knoop ik het gesprek aan op DA. Als ik eerder verandering zie en hij word steeds dunner neem ik eerder contact op met de DA, want het moet niet gekker worden.
Al zeg ik het zelf, af & toe wou ik dat ik in rick zen hoefjes stond, zoveel aandacht krijgt meneer. Het beste voor hem daarna komen wij denk ik altijd maar.

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:35

Ik wil iedereen erg bedanken die gereageert heeft op dit topic. Ik heb veel aan jullie ''kennis'' & ''meningen'' gehad. Ook heb ik weer wat dingen bijgeleerd!
Als er veranderingen komen laat ik jullie die z.s.m weten, mocht er intresse zijn:$

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:32

liisanne schreef:
we kijken het deze week nog aan.. Hij heeft nu onbeperkt hooi. en krijgt elke dag een halve pavokoek. De vitamine spuit heeft ie ookal gehad. Nu is het afwachten, als er aankomende woensdag totaal nog geen verbetering is ben ik het zat, en knoop ik het gesprek aan op DA. Als ik eerder verandering zie en hij word steeds dunner neem ik eerder contact op met de DA, want het moet niet gekker worden.
Al zeg ik het zelf, af & toe wou ik dat ik in rick zen hoefjes stond, zoveel aandacht krijgt meneer. Het beste voor hem daarna komen wij denk ik altijd maar.

aankomen in gewicht gaat wel wat langer overheen dan een week hoor.
daar moet je echt wel 4 weken voor rekenen. Knipoog

dus echt nog even geduld hebben,zo snel komen ze niet aan.
hij krijgt nu genoeg Haha! dus even rustig de tijd nemen dat hij wat kan bijkomen.

hij is inderdaad wat schraal,maar ziet er verder dacht ik wel mooi uit,zit ook mooi in de vacht zo te zien.

vergeet ik helemaal wat!!!

eet dit dier wel goed?
dus goed kauwen,geen propjes laten vallen ofzo?
als hij nou blijft afvallen dan kan het ook nog komen van eventueel een slecht gebit, even in de gaten houden

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 23:04

ellepel schreef:
liisanne schreef:

aankomen in gewicht gaat wel wat langer overheen dan een week hoor.
daar moet je echt wel 4 weken voor rekenen. Knipoog

dus echt nog even geduld hebben,zo snel komen ze niet aan.
hij krijgt nu genoeg Haha! dus even rustig de tijd nemen dat hij wat kan bijkomen.

hij is inderdaad wat schraal,maar ziet er verder dacht ik wel mooi uit,zit ook mooi in de vacht zo te zien.

vergeet ik helemaal wat!!!

eet dit dier wel goed?
dus goed kauwen,geen propjes laten vallen ofzo?
als hij nou blijft afvallen dan kan het ook nog komen van eventueel een slecht gebit, even in de gaten houden

Hij eet super! geen proppen en hij doet nog steeds even ''snel'' over het eten, niet treuzelen of niet willen eten.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:54

Ik ken het probleem die jij hebt maar al te goed en vind het dapper dat je op deze manier toch probeerd het probleem op te lossen.....je mag alles proberen, maar het mag géén geld kosten ! Ik weet hoe machteloos je je dan voelt.....
Helaas is niet altijd alles met liefde op te lossen.....ik hoop dat de pony weer terug komt in zijn gewicht ....
Let eens op zijn manier van eten (grazen) heeft hij altijd dezelfde voorbeen naar achteren en dezelfde achterbeen naar voren ? Schraapt hij met de voorbeen ? Kantelt hij met zijn hoofd naar 1 kant bij het grazen ? Zet hij 1 voorbeen af en toe ontlastend naar voren (dus er niet op staan/leunen ?

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:33

broadway schreef:
Ik ken het probleem die jij hebt maar al te goed en vind het dapper dat je op deze manier toch probeerd het probleem op te lossen.....je mag alles proberen, maar het mag géén geld kosten ! Ik weet hoe machteloos je je dan voelt.....
Helaas is niet altijd alles met liefde op te lossen.....ik hoop dat de pony weer terug komt in zijn gewicht ....
Let eens op zijn manier van eten (grazen) heeft hij altijd dezelfde voorbeen naar achteren en dezelfde achterbeen naar voren ? Schraapt hij met de voorbeen ? Kantelt hij met zijn hoofd naar 1 kant bij het grazen ? Zet hij 1 voorbeen af en toe ontlastend naar voren (dus er niet op staan/leunen ?

Ik & mijn vriendin zullen er ook echt alles voordoen om hem terug te krijgen op zijn oude gewicht. Met het grazen staat hij 9 van de 10 keer met zijn linkerbeen voor. Dat is ook zijn slechtste hoef. De hoefsmid heeft mij vertelt dat ze daar niets aan kan doen......
Schrapen doet hij niet, behalve dan als wij bezig zijn met zijn voerbak om daar de appels in te snijden, maar na 1x waarschuwen houd hij meteen op. Zijn hoofd kantelt niet echt met het grazen naar 1 kant.
Ontlasten met voorbeen doet hij ook niet. Met poetsen/tutten staat hij op rust een beetje in te dutten. Voor de rest staat hij gewoon op 4 benen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:44

Dan is deze hoefsmid dus in gebreke gebleven , want dat kan wel degelijk ! Dit duidt duidelijk op verkeerde belasting en kan het dus ook spierbevangen zijn geweest en ik denk dat dit het geval is geweest ! De symptomen komen zo overeen dat het moeilijk is om de goede diagnose te stellen, want vaak is het één het gevolg van het ander en ik denk dat dit probleem hier speelt !
Hij graast dus niet zoals het hoort en drukt zich dus constant scheef, van daaruit kan de verzuring ontstaan in de spieren, waardoor de spieren wegvallen op de lange duur.....
Probeer toch de eigenaar/hoefsmid ervan te overtuigen dat een ijzer met zooltje nodig is voor deze pony, zodat hij weer in balans kan komen .....

liisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:25

broadway schreef:
Dan is deze hoefsmid dus in gebreke gebleven , want dat kan wel degelijk ! Dit duidt duidelijk op verkeerde belasting en kan het dus ook spierbevangen zijn geweest en ik denk dat dit het geval is geweest ! De symptomen komen zo overeen dat het moeilijk is om de goede diagnose te stellen, want vaak is het één het gevolg van het ander en ik denk dat dit probleem hier speelt !
Hij graast dus niet zoals het hoort en drukt zich dus constant scheef, van daaruit kan de verzuring ontstaan in de spieren, waardoor de spieren wegvallen op de lange duur.....
Probeer toch de eigenaar/hoefsmid ervan te overtuigen dat een ijzer met zooltje nodig is voor deze pony, zodat hij weer in balans kan komen .....

oke super dankjewel!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:53

graag gedaan, maar nu niet denken dat je er dan bent hoor, want met dit probleem moet je er met het rijden goed om denken dat deze pony nog gauw moe is, altijd rechtgericht moet worden en beslist niet op de voorhand, slenteren of te diep mag lopen, want dan wordt hij kreupel ! Ook zou ik muesli ZONDER haver adviseren ( 2x 1/2 kilo en normaal hooi , liever géén vette kuil ) en sober gras of zandbak en rust op stal.....
Ik hoop dat er niet teveel schade is aangericht.....