welk biks is nou echt goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenneke1029

Re: welk biks is nou echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:09

Ben van mening als je goede kuil (echt bestemd voor paarden niet de koeienkuil) dan hoef je maar weinig biks bij te voeren.
Ze krijgen nu maximaal 2 kilo basis brok van pavo en daar doen ze het super goed op ze glimmen allemaal en de sportpaarden doen het bij mij daar ook goed op.
Goede kuil is dus het belangerijkste.
Veel brok voeren is helemaal niet goed voor paarden dat dacht ik ook altijd ze kregen hier eerst rond de 4 a 5 kilo slecht voor ze werdt mij gezecht.
Dit is mijn mening natuurlijk maar ik kijk hoe mijn paarden het doen.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:12

jenneke1029 schreef:
Ben van mening als je goede kuil (echt bestemd voor paarden niet de koeienkuil) dan hoef je maar weinig biks bij te voeren.
Ze krijgen nu maximaal 2 kilo basis brok van pavo en daar doen ze het super goed op ze glimmen allemaal en de sportpaarden doen het bij mij daar ook goed op.
Goede kuil is dus het belangerijkste.
Veel brok voeren is helemaal niet goed voor paarden dat dacht ik ook altijd ze kregen hier eerst rond de 4 a 5 kilo slecht voor ze werdt mij gezecht.
Dit is mijn mening natuurlijk maar ik kijk hoe mijn paarden het doen.

Ik ben het niet met je eens dat goede kuil het belangrijkste is, kuil is juist heel slecht om te voeren! Veel te veel eiwitten!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:14

ik houdt ook niet zo van kuil.

ik voer veel hooi. heb ook een pittige pony, maar die krijgt nu veel hooi en 2 keer per dag voer. dit bestaat dan uit 1,5 mok basisbrok en 1 mok muesli.

vindt ook dat jij erg veel biks voert, en zeker die 1,5 kilo na het rijden.

je kan sochtends beter meer voeren, want dan kan hij die energie gebruiken voor het rijden.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:16

Ik bedoel daarmee geen natte kuil maar kuil wat tussen hooi en (echte) kuil inzit heb hier nooit geen paarden ziek en ze staan hier ook niet op ontploffen.
Zoals ik al zei dit is mijn mening en de dierenarts en de voerage handel waar de brok weg komt gaf mij dit advies.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:19

viperlover schreef:
Hallo,

Ik geef mijn pony altijd gewoon basisbrok van subli of besterly dit is het enige wat ze bij ons verkopen in de omgeving en anders zou ik het wel kunnen bestellen, En ik geef hem ook meusly of kruidenmelange.

Maar het punt is dat hij altijd zo fel is , en ik geef hem gewoon basisbrok.

Weten jullie nog iets om ervoor te zorgen dat hij niet zo fel word?

Alvast Bedankt!

Mijn pony wordt ook te fel van basisbrok, ik voer hem gewoon Havens Muesli. Ik vind het super kwaliteit voer, goede kwaliteit/prijs verhouding en Silver is er dol op. Dan is hij lekker handelbaar, basis heeft voor hem gewoon nog te veel haver. Clown

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:21

Lara_Silver schreef:
viperlover schreef:
Hallo,

Ik geef mijn pony altijd gewoon basisbrok van subli of besterly dit is het enige wat ze bij ons verkopen in de omgeving en anders zou ik het wel kunnen bestellen, En ik geef hem ook meusly of kruidenmelange.

Maar het punt is dat hij altijd zo fel is , en ik geef hem gewoon basisbrok.

Weten jullie nog iets om ervoor te zorgen dat hij niet zo fel word?

Alvast Bedankt!

Mijn pony wordt ook te fel van basisbrok, ik voer hem gewoon Havens Muesli. Ik vind het super kwaliteit voer, goede kwaliteit/prijs verhouding en Silver is er dol op. Dan is hij lekker handelbaar, basis heeft voor hem gewoon nog te veel haver. Clown

hmm raar,, van basisbrok feller als van muesli?? wat voor basisbrok voer jij? van welk merk?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:23

als jullie trouwens meer willen weten over het verzuren van de spieren van je paard, moet je even pb'en

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:27

wiseguy15 schreef:
hmm raar,, van basisbrok feller als van muesli?? wat voor basisbrok voer jij? van welk merk?

Basissportbrok van Havens. Ik voer zo iets enkel als ik een langere rit ga maken, voor net dat beetje extra. Maar Silver heeft gewoon veel temperament, dat zal ook wel een grote factor zijn. Rustigere paarden zullen er zeker zo fel op reageren dan Temperamentvolle paarden.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:27

Probeer gewoon wat, bv. een halve kilo minder 's avonds, en als hij nog fel blijft (en er niet slechter uit gaat zien natuurlijk) nog een halfje minder. Als dit goed gaat, kun je het steeds verder afbouwen. Heeft hij een mineralenliksteen?
Je hebt overigens een mooie pony, en ze lijkt me sowieso wel een wakkere, dus misschien zal ze inderdaad altijd wel wat fel blijven zoals al eerder gezegd is.
Mijn pony krijgt trouwens geen krachtvoer (alleen een handje als ze gewerkt heeft), en die kan ook nog steeds erg fel zijn.[/quote]

Ja hij heeft een mineralen liksteen maar doet er niet zo heel veel mee Tong uitsteken Ik zou eens proberen iets minder te geven bedankt Pling

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:31

Ukster schreef:
ik houdt ook niet zo van kuil.

ik voer veel hooi. heb ook een pittige pony, maar die krijgt nu veel hooi en 2 keer per dag voer. dit bestaat dan uit 1,5 mok basisbrok en 1 mok muesli.

vindt ook dat jij erg veel biks voert, en zeker die 1,5 kilo na het rijden.

je kan sochtends beter meer voeren, want dan kan hij die energie gebruiken voor het rijden.

Dus na het rijden iets van 1 kilo?

En sochtends dan ook 1 of minder over de gehele dag?

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:37

Niisj schreef:
Pavo Nature's best is wel degelijk compleet voer hoor. Je paard haalt er wel de nodige voedingstoffen uit.
Nature's best is trouwens geschikt voor paarden die wat te heet zijn.
Maar je heb zoveel merken. Ik zou idd een basisbrok of muesli geven & niet meer dan 1 kilo ...Of 1,5 kilo op de dagen dat ze gereden word ...

Er zijn idd heel veel merken Knipoog en daarom vind ik het ook zo moeilijk! Tong uitsteken
Maar de pavo kunnen ze leveren dus denk dat ik dit maar eens ga proberen maar moet ik dan de cerevit of naturs best nemen Bloos

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:01

Lara_Silver schreef:
wiseguy15 schreef:

Basissportbrok van Havens. Ik voer zo iets enkel als ik een langere rit ga maken, voor net dat beetje extra. Maar Silver heeft gewoon veel temperament, dat zal ook wel een grote factor zijn. Rustigere paarden zullen er zeker zo fel op reageren dan temperamentvolle paarden.

Foutje ik kan niet meer editten: Rustige paarden zullen er dus niet zo fel op reageren dan temperamentvolle paarden. Clown
@Viperlover: nee een mineralensteen heeft hij niet, alleen in de zomer.. Hij krijgt overigens zowiezo maar een halve voerschep (zo een gele) voer altijd, eventueel wat oud brood/wortelen ernaast, meer heeft hij niet nodig daar wordt hij alleen maar dik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:30

aerdenhout1 schreef:
Oei...dan moet je niet bij mij op stal komen staan. Ik zal maar niet vertellen wat mijn paarden krijgen. Veels te veel ben ik bang Bloos Bloos

Als jij ze niet te heet vindt dan maakt dat niet uit.
In de tijd dat Kawa actief in de sport liep kreeg hij ook 2 kg per dag.
Maar op het moment dat ik hoor dat mensen last hebben van temperament kan dat natuurlijk gewoon het karakter zijn, maar ookd at hij gewoon teveel energie binnen krijgt in vergelijk met wat hij verbrand Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:45

viperlover schreef:
Niisj schreef:
Pavo Nature's best is wel degelijk compleet voer hoor. Je paard haalt er wel de nodige voedingstoffen uit.
Nature's best is trouwens geschikt voor paarden die wat te heet zijn.
Maar je heb zoveel merken. Ik zou idd een basisbrok of muesli geven & niet meer dan 1 kilo ...Of 1,5 kilo op de dagen dat ze gereden word ...

Er zijn idd heel veel merken Knipoog en daarom vind ik het ook zo moeilijk! Tong uitsteken
Maar de pavo kunnen ze leveren dus denk dat ik dit maar eens ga proberen maar moet ik dan de cerevit of naturs best nemen Bloos

Ik zou de Nature's Best nemen. Deze bevat veel structuur waardoor je pony langer kauwt op zijn voer, meer speeksel aanmaakt & dus het voer veel beter word opgenomen.
In de Cerevit zitten trouwens meer eiwitten waardoor je pony er ook feller op kan reageren. Pavo Nature's best heeft zowel een laag suikergehalte als eiwitgehalte. Ideaal dus voor de wat hetere paardjes. Knipoog Ook vind ik de Nature's best smakkelijker uitzien & vind ik de samenstelling beter. Haha!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:49

Misschien een muesli zoeken zonder haver ? Van haver word die van ons wat heter. We hebben nu muesli zonder haver.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:52

mijn jonge dier is ook een felle rakker, dus krijgt niet teveel krachtvoer , maar een hoop ruw voer, ik verdeel het goed over de dag, s'ochtends een halve equiral stud(basis ) en s'middags 1 schep nature's best daar zit niet teveel in en s'avonds weer een halve schep equiral stud, dit werkt prima

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:14

[

Ja ik ga denk ik voor de natures best! had ook al gekeken op de pavo site en geleze dat ze hier langer op kauwen dus lijkt het me wel goed voer.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:03

Misschien ook een idee om wanneer je op een paarden evenement bent, even langs te gaan bij de voer stands ( als die er staan ) kun je vaak veel informatie krijgen en evt. ook monsters.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:17

Er zijn meer paarden die heet worden van kuil. Ook het droge laat gewonnen kuil wat als paardenkuil/voordroog verkocht wordt.
Iets in het fermentatieproces geeft een allergische reactie die zich zo kan uiten.
Van teveel eiwitten worden paarden ook vaak stijf.
Brok voeren is bij veel paarden niet nodig als er genoeg ruwvoer verstrekt wordt. (2% van het lichaamsgewicht)
In paard en sport stond een test een paar jaar terug bij top springpaarden die bleken net zo goed te presteren op onbeperkt goed hooi als op beetje hooi en veel brok. Ze hadden alleen een beetje meer buik, maar daar hadden ze geen last van.
Ook van teveel suikers(melasse) en zetmeel(granen) worden paarden vaak heet. (of gaan schuren, etc.)

Als je aan een voerverkoper vraagt wat het beste is zal die altijd een merk aanraden ipv misschien beter goed hooi en (bijna) geen brok.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:46

viperlover schreef:
[

Ja ik ga denk ik voor de natures best! had ook al gekeken op de pavo site en geleze dat ze hier langer op kauwen dus lijkt het me wel goed voer.

ik heb bewust pavo's nature best genomen daar zit het minste in, geen haver weinig suikers en eiwitten en ze moeten er ind. goed op kauwen

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 23:05

corinatoet schreef:
viperlover schreef:
[

ik heb bewust pavo's nature best genomen daar zit het minste in, geen haver weinig suikers en eiwitten en ze moeten er ind. goed op kauwen

Ja dit lijkt me ook gewoon het beste! en ik vind het ook niks om hem geen biks te geven.. Dat zou die niet zo leuk vinden haha! is een beetje een verwend mannetje Tong uitsteken

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:11

nee maar dat is ook eigen gevoel, die van mij zou ook zonder biks kunnen maar wil dat gewoon niet vandaar dat ik het combineer met equiral basis, en dat gaat goed

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:34

je kan nu niet alleen gelijk d enature's best gaan voeren, je zal dit geleidelijk moeten veranderen,

hij krijgt nu 2 kilo basisbrok + nog is wat muesli.

ik zou voor sóchtends een schep voer geven.dat is dus basisbrok met iets minder als een kwart nature's best.
en dan sávonds hetzelfde.
je verdeelt het dan beter.
en mocht het nog teveel zijn, bouw je een klein beetje voer af.
wel veel hooi blijven geven.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:18

Ik denk dat je pony al een heel eind komt met het kuil wat hij krijgt. Wat je ook kunt proberen is hem een vitaminekoek geven en een paar wortelen zodat hij toch wat krijgt als de rest gevoerd wordt en verder een goede liksteen. Dan ben je er ook en hoef je niet bang te zijn dat hij iets te kort komt. Verder denk ik wel dat het ook grotendeels het karakter is. Ik heb zelf ook een nrps paard en dat blijft toch een hittepetit Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:30

ik weet niet of het al is gezegd.. maar heb je muesli met haver? er is nl ook muesli zonder haver, dan is hij mis een stukje minder druk/fel.