paard kopen die weeft

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamant191

Re: paard kopen die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:52

Ik zou je aanraden om geen wever te kopen, uiteindelijk koop je dan toch een paard met een gebrek (hoe leuk ie ook is!).
Ikzelf heb mijn paard gekocht, zonder te weten dat hij weefde (al met al doet hij het niet super vaak). Dit heeft toch enige consequenties met zich meegebracht, zo moest ik op stal vaak verhuizen naar een andere box omdat mensen geen wevend paard naast hun paard willen hebben (ze kunnen het overnemen)en mijn paard schuurde zijn hoofd vaak helemaal tot bloedens toe kapot tijdens het weven (veel wondjes die je dus moet verzorgen). En mocht je je paard ooit willen verkopen, dan is een wever toch moeilijker te verkopen! Qua lichamelijke klachten heb ik niet veel gemerkt, alhoewel hij nu zware artrose in zijn nekwervels heeft.

Succes met je beslissing....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:58

het ligt totaal aan het paard vind ik...
sommige paarden vervelen zich omdat ze 23 uur per dag op stal staan... als je dat weet en jij hebt em overdag altijd in de wei kan het best zijn dat ie bij jou amper meer weeft...

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:05

Mijn paard weeft ook. Wisten dat niet toen we haar kochten. Ze deed het bij de vorige eigenaar ook niet meer. Had het wel gedaan toen ze nog in pension stond. Ze staat nu bijna twee jaar in pension sinds ze bij mij is en er is nog geen één paard die het heeft overgenomen. Ze doet het ook alleen tijdens het eten geven en als ze naar het land mogen en zij moet even wachten. Ze staat in een open stal maar deed het ook in een dichte stal. En ze is ook nog nooit kreupel geweest.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:10

twee jaar geleden heb ik een merrie gekocht die een wever is. Weven is aangeleerd gedrag onder invloed van stress. het gedrag wordt/werd onbewust beloond door mensen. Ook maakt het paard een stofje aan in de hersenen waardoor het paard zich lekker voelt. Dus ook op die manier is het verslavend voor het paard.
Weef gedrag wordt alleen door andere paarden overgenomen als zij stress hebben o.a als de omstandigheden voor het paard zoals hij gehouden wordt niet optimaal zijn.
Bv. een veulen wordt afgespeend en alleen in een box gezet, komt niet buiten en ziet een ander paard weven.
Mijn merrie staat gewoon bij andere paarden op stal. Ze heeft al twee veulens gehad en er staan ook andere veulen op stal. Ook haar eigen veulens zijn niet gaan weven.
Ze komt overdag veel buiten en zomers dag en nacht. Ze heeft genoeg sociale omgang met andere paarden, veel voer etc.
het weven is minimaal en voor mij is het geen enkel probleem dat ze het doet.
Als je het paard je graag wilt hebben, zou ik het doen. Een klinische keuring is altijd op zijn plaats en zorg ervoor dat de leefomstandigheden zo zijn dat ze geen tijd heeft om te weven.
Een wevend paard zou ik wel minder geld voor geven, maar bij jou gaat het om ruil toch?

veel succes met je beslissing.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:16

Ik heb ook een paardje gehad die weefde.
hij heeft er nooit last van gehad en deed het alleen op stal.
Bij ons is hij toen 24/7 op de wei gaan lopen met inloop stal, dit werkte super en ik spreek soms nog wel eens met de eigenaar die hem nu heeft en waar hij ook 24/7 op de wei loopt, en hij doet het nu helemaal niet meer. Lachen
heb je niet de mogelijkheid om hem veel op het land te laten lopen, zal ik hem zelf niet kopen.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 04:24

Ik heb zelf ook een wever, dit was mij bekend toen ik hem kocht. Weven is idd een uiting van verveling of aandacht vragen. Weven is niet besmettelijk wel zijn het soms meerdere paarden op een stal die weven omdat de omstandigheden voor verveling zorgen. (Alhoewel het ene paard hier eerder last van heeft dan het andere natuurlijk) Zoals gezegd zo weinig mogelijk op stal is de beste oplossing. En ik zou een paard zoiezo laten keuren voor aanschaf (zowel koop als ruil). Ik heb die van mij gekocht als ernstige wever en hij doet het amper. Een poosje terug werd het wat erger (staat nu maar van 10 tot 5 buiten) hij kreeg een antiweefrek en hij doet het niet meer, dus zo ernstige wever was het niet anders zou hij het nu gewoon in zijn box doen. Ik zou dus nooit de keuze wel of niet hiervan af laten hangen. Slijtage aan de voorbenen is trouwens ook nog steeds niet bewezen, het wordt alleen aangenomen. (Als mijn bronnen goed zijn)