twee jaar geleden heb ik een merrie gekocht die een wever is. Weven is aangeleerd gedrag onder invloed van stress. het gedrag wordt/werd onbewust beloond door mensen. Ook maakt het paard een stofje aan in de hersenen waardoor het paard zich lekker voelt. Dus ook op die manier is het verslavend voor het paard.
Weef gedrag wordt alleen door andere paarden overgenomen als zij stress hebben o.a als de omstandigheden voor het paard zoals hij gehouden wordt niet optimaal zijn.
Bv. een veulen wordt afgespeend en alleen in een box gezet, komt niet buiten en ziet een ander paard weven.
Mijn merrie staat gewoon bij andere paarden op stal. Ze heeft al twee veulens gehad en er staan ook andere veulen op stal. Ook haar eigen veulens zijn niet gaan weven.
Ze komt overdag veel buiten en zomers dag en nacht. Ze heeft genoeg sociale omgang met andere paarden, veel voer etc.
het weven is minimaal en voor mij is het geen enkel probleem dat ze het doet.
Als je het paard je graag wilt hebben, zou ik het doen. Een klinische keuring is altijd op zijn plaats en zorg ervoor dat de leefomstandigheden zo zijn dat ze geen tijd heeft om te weven.
Een wevend paard zou ik wel minder geld voor geven, maar bij jou gaat het om ruil toch?
veel succes met je beslissing.