Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
.
dolor schreef:ik hou dit even in de gaten. een paard op de stal waar mijn paard staat heeft ook kissing spines. ook net ontdekt. ze gaan dinsdag met hem naar utrecht om daar een second opinion laten doen.
de andere da was gelooflijk ik knoop. die zei dat er de mogelijkheid is om het paard 10 dagen op de kliniek te laten staan en dan krijgt het paard iedere dag een spuit chemo in zijn rug om de boel te herstellen. bij dit paard zijn het net 3 wervels achter het zadel. 2 zitten al zo tegen elkaar aan, dat de ene wervel de ander al heeft beschadigd.
Citaat:er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.
.Ment schreef:Citaat:er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.
Hmm ik mag toch niet hopen dat ze er 1 wervel tussen uit halen... volgens mij kan dat helemaal niet.
Wat ze wel kunnen doen is het spinale uitsteeksel (de bovenkant van de wervel dus) er af halen bij 1 of meerdere wervels. Dit zijn de gedeeltes die tegen elkaar aan komen bij KS. Dit is een zware operatie die in Nederland weinig uitgevoerd wordt en waarvan de resultaten niet echt bekend zijn.
dolor schreef:dolor schreef:ik hou dit even in de gaten. een paard op de stal waar mijn paard staat heeft ook kissing spines. ook net ontdekt. ze gaan dinsdag met hem naar utrecht om daar een second opinion laten doen.
de andere da was gelooflijk ik knoop. die zei dat er de mogelijkheid is om het paard 10 dagen op de kliniek te laten staan en dan krijgt het paard iedere dag een spuit chemo in zijn rug om de boel te herstellen. bij dit paard zijn het net 3 wervels achter het zadel. 2 zitten al zo tegen elkaar aan, dat de ene wervel de ander al heeft beschadigd.
dit paard is dinsdag naar utrecht gegaan en daar hebben ze op hem gereden. eerst zonder pijnstillers en later met om te kijken of hij echt pijn had of dat het toch meer klieren was. met de pijnstillers liep hij veel beter. ook zijn er weer foto's enzo gemaakt en het ziet er niet goed uit. donderdag gaat er een ervaren iemand op die alles beter kan voelen etc. en dan wordt de beslissing genomen over wat ze verder gaan doen en of ze gaan behandelen. er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.
Ment schreef:Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het inspuiten van de rug met corticosteroiden?