Kissing Spines

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thea030

Re: Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:57

Mijn paard heeft ook kissing spines, dat is vorig jaar 14 februari geconstateerd. Hij heeft toen die dag in de kliniek nog aan een infuus met Tildren gestaan, dat is denk ik hetgene wat iemand anders ook bedoelde. Dat kan ook door middel van 10 dagen achter elkaar ingespoten worden. Eerste 3 maanden mocht ik alleen longeren daarna ging het nog niet goed en heeft hij 3 maanden bij mijn dierenarts gestaan, daar is hij gereden op andere manier. Lange teugel, veel overgangen en tempowisselingen. Ging toen ook wel beter, maar niet voor lang.

Helaas loopt hij nu vreselijk beroerd en ben ik weer aan het longeren, maar ja het weer werkt niet echt goed mee. Ben nu op het moment dat ik echt ga nadenken wat ik ga doen. Dit is namelijk echt slopend, durf er nu niet eens meer op omdat zijn rug zo slecht is.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:46

Hé Kenzo, wat lees ik nou??
Vervelend zeg..... Had ze weer problemen dat je er zo achter bent gekomen van de KS? Het ging net zo lekker!
Maar wie is je vee-arts nu dan? Hans?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:21

Ik heb vandaag ook net te horen gekregen dat mijn paard kissing spines heeft....
Ben er nog helemaal in shock van.
Het zit net achter de schoft zodat ze met rijden heel veel pijn bleek te hebben.
Zij uitte dat door links voor kreupel te lopen, iedereen dacht dat ze een been blessure had (ik ook)
Zij doet niks raars van de pijn, ze loopt er zelfs mee door om jou te plezieren Verdrietig.
Ze heeft steroïden ingespoten gekregen (tussen de betreffende wervels).
Nu 3 weken bijgezet longeren en dan onder het zadel, loopt ze kreupel dan mag ik nooit meer rijden en als ze goed loopt dan mag ik licht recreatief rijden met oog dat het (snel) terug kan komen....
Maar zo te horen kan er best naar gekeken kunnen worden door een fysio, osteopaat of aquatraining?

1 lichtpuntje: Ze mag onbeperkt een kar trekken... Dan maar gaan mennen?

Ik doe een stipje, ben benieuwd wat voor reacties, tips en trucs er allemaal nog meer zijn Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:24

dolor schreef:
ik hou dit even in de gaten. een paard op de stal waar mijn paard staat heeft ook kissing spines. ook net ontdekt. ze gaan dinsdag met hem naar utrecht om daar een second opinion laten doen.
de andere da was gelooflijk ik knoop. die zei dat er de mogelijkheid is om het paard 10 dagen op de kliniek te laten staan en dan krijgt het paard iedere dag een spuit chemo in zijn rug om de boel te herstellen. bij dit paard zijn het net 3 wervels achter het zadel. 2 zitten al zo tegen elkaar aan, dat de ene wervel de ander al heeft beschadigd.

dit paard is dinsdag naar utrecht gegaan en daar hebben ze op hem gereden. eerst zonder pijnstillers en later met om te kijken of hij echt pijn had of dat het toch meer klieren was. met de pijnstillers liep hij veel beter. ook zijn er weer foto's enzo gemaakt en het ziet er niet goed uit. donderdag gaat er een ervaren iemand op die alles beter kan voelen etc. en dan wordt de beslissing genomen over wat ze verder gaan doen en of ze gaan behandelen. er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:28

ik zie dat je in Rijssen woont.. mijn moeder doet veel met saddle fitting en hoort er ook steeds meer van. ook heb ik gehoord dat dierenarts arthur asveld (doet ook chiropractie) in den ham onderzoek doet naar kissing spines. ik weet niet bij welke dierenarts je bent maar misschien goed om met hem contact op te nemen.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:22

Citaat:
er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.

Hmm ik mag toch niet hopen dat ze er 1 wervel tussen uit halen... volgens mij kan dat helemaal niet Clown .

Wat ze wel kunnen doen is het spinale uitsteeksel (de bovenkant van de wervel dus) er af halen bij 1 of meerdere wervels. Dit zijn de gedeeltes die tegen elkaar aan komen bij KS. Dit is een zware operatie die in Nederland weinig uitgevoerd wordt en waarvan de resultaten niet echt bekend zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:29

Het ligt er ook nog aan in welke gradatie je paard KS heeft, alleen werkt niet iedere DA met deze.. Ze lopen van 1 tot 6, waar 1 eigk niet ernstig is en 6 eigk hopeloze zaak.

Ons paard had een 5 en die hebben we toen in laten spuiten in haar rug en met manuele therapie en veel GOED longeren nog en tijdje redelijk kunnen houden. Helaas belasten paarden met zulke erge KS hun benen 'abnormaal' om de pijn van de rug te ontwijken en kreeg zij achter elkaar 2 hele zware peesblessures.

Ze is op 28-12-2007 in geslapen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:23

Ment schreef:
Citaat:
er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.

Hmm ik mag toch niet hopen dat ze er 1 wervel tussen uit halen... volgens mij kan dat helemaal niet Clown .

Wat ze wel kunnen doen is het spinale uitsteeksel (de bovenkant van de wervel dus) er af halen bij 1 of meerdere wervels. Dit zijn de gedeeltes die tegen elkaar aan komen bij KS. Dit is een zware operatie die in Nederland weinig uitgevoerd wordt en waarvan de resultaten niet echt bekend zijn.

dat zei de eigenaresse. ik zelf ben niet meegeweest dus weet niet precies hoe of wat maar dit kreeg ik van de eigenaresse te horen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:25

Ah misschien bedoelde ze dan wel wat Ment schrijft. Ik weet nog van mezelf toendertijd dat ik niet alles meer opnam wat de DA zei en daarom heb ik altijd iemand mee die er wat buiten staat...die vangt toch meer op dan ik.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:17

Gisteren te horen gekregen dat mijn merrie het ook heeft. Ze heeft het tussen de wervels 13 t/m 17. Deze liggen net onder het zadel. Haar ligament was niet beschadigd wat positief is. Ik moet er nu tijdens de training goed voor zorgen dat haar rug altijd bol is zodat de wervels uit elkaar gaan staan. Ik moet ook lang laag in en uitstappen of er naast gaan lopen omdat als ze niet over haar rug loopt de wervels tegen elkaar aan komen.

Ik heb het geluk dat mijn merrie niet kreupel loopt of last heeft van haar benen. Ik kan dan ook blijven rijden als ik haar maar goed over de rug laat lopen. Dan heeft ze er geen last van.

Wel is er nog duidelijk tegen me gezegd dat een osteopaat KS pijnlijker maakt door een behandeling!!!

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:36

ja idd mijn paard had ks 5 en kreeg daardoor been problemen. dus als nog einde oefeningen.

volgens mij da is een ostheopaat uitgesloten , het werkt averechts en geeft een paard veel meer pijn.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:57

dolor schreef:
dolor schreef:
ik hou dit even in de gaten. een paard op de stal waar mijn paard staat heeft ook kissing spines. ook net ontdekt. ze gaan dinsdag met hem naar utrecht om daar een second opinion laten doen.
de andere da was gelooflijk ik knoop. die zei dat er de mogelijkheid is om het paard 10 dagen op de kliniek te laten staan en dan krijgt het paard iedere dag een spuit chemo in zijn rug om de boel te herstellen. bij dit paard zijn het net 3 wervels achter het zadel. 2 zitten al zo tegen elkaar aan, dat de ene wervel de ander al heeft beschadigd.

dit paard is dinsdag naar utrecht gegaan en daar hebben ze op hem gereden. eerst zonder pijnstillers en later met om te kijken of hij echt pijn had of dat het toch meer klieren was. met de pijnstillers liep hij veel beter. ook zijn er weer foto's enzo gemaakt en het ziet er niet goed uit. donderdag gaat er een ervaren iemand op die alles beter kan voelen etc. en dan wordt de beslissing genomen over wat ze verder gaan doen en of ze gaan behandelen. er is de mogelijkheid om er 1 wervel tussen uit te halen met een operatie, maar eigenlijk doen ze dat alleen bij paarden die voor meer dan 40000 euro verzekerd zijn. en dat is dit paard niet.

de dierenarts heeft vandaag besloten dat ze het toch nog willen proberen met hem. hij moet nu 2 weken aan de longe zonder bijzet en met pijnstillers en daarna 2,5 maand rijden en dan alleen lang en laag en voor de rest niks vragen en ook met pijnstillers en dan gaan ze weer verder kijken hoe het er dan uitziet.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:35

Ik ben (helaas) ook bekend met KS. Het paard van mijn vriend bleek het te hebben. Na een strijd van bijna 3 jaar (verschillende keren DA erbij gehad en op zijn advies osteo en fysio etc) kwamen we erachter d.m.v. rugfoto's. Voor dit paard bleek geen behandeling mogelijk; als het bijv. regende ging hij al uit z'n pannetje als hij op stal gezadeld stond, laat staan dat er iemand op zat.

Vervolgens was mijn paard wat gevoelig op de rug waardoor ik er een osteo bij heb gehaald. Met gevolg dat hij in een keer achter met z'n been sleepte. Afijn, om lang verhaal kort te maken: dit paard liet op de rugfoto's Overriding Spines (is zelfde, alleen andere uiteinde) zien. Hij is behandeld met die gigaspuiten in zijn rug maar na dag 3 wist ik al dat het niet meer goed kwam. En helaas kreeg ik gelijk.

Maar het scheelt idd per paard. Als je kijkt naar het gros van de manegepaarden (en dat bedoel ik niet rot) die hebben KS en lopen nog jaren lekker door in zijn eigen houding! Trouwens ook tijdens dressuurwedstrijden zie je bijv. Z paarden lopen, die niet op 2 teugels lopen of nageeflijk zijn en gewoon vast zitten in de rug en in z'n eigen halshouding. Dus je kan toch plezier van paarden hebben met KS. Ik wens dan ook iedereen hier veel succes ermee!

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:16

ja dat ben ik compleet met je eens hoor over die manege paarden.
maar ja helaas lijkt het altijd weer bij mensen voor te komen die super goed voor hun paard zorgen.
bij een manege kunnen de paarden idd veelal op hun eigen tempo en houding lopen.
en bij een particulier , die ziet alles en voelt alles en ook elke dag en elke verandering.

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:18

Jeetje, ik kende het helemaal niet

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:54

Mij werd in de kliniek waar ze de ks constateerden 3 behandelmethodes voorgesteld:

1) Langzaam opbouwen met longeren en daarna rijden onder begeleiding van een fysiotherapeut
2) Inspuiten van de gebieden rond de betreffende wervels met corticosteroiden
3) Operatie waarbij de spinale uitsteeksels van de betreffende wervels worden weggehaald

Tot nu toe heb ik me bij methode 1 gehouden omdat het daarmee altijd op te lossen was (al duurt het wel erg lang iedere keer).

Ik ben nu aan het nadenken over het inspuiten. In de kliniek zeiden ze dat sommige paarden er goed op reageren en daardoor uit de pijncirkel komen en sommige paarden reageren er helemaal niet op... daar word je dus ook niet veel wijzer van (zucht...).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het inspuiten van de rug met corticosteroiden?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:27

Ment schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het inspuiten van de rug met corticosteroiden?

Zoals je hierboven kan lezen, hebben ze mijn paard met spuiten in de rug gespoten. Ik weet alleen niet of dat corticosteroiden zijn maar waarschijnlijk wel. Mijn ervaring staat erbij ..... Verdrietig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:42

Ik heb zowel manier 1 als 2 geprobeert. Paard reageerde er opzich redelijk aardig op, maar het is toch uitstel. Na 4 jaar hebben we haar toch in moeten laten slapen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:48

Nee geen ervaring mee. Mijn paard heeft alleen aquatraining gehad en krijgt dit zo nu en dan nog steeds.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:57

ja mijn paard hebben ze toen der tijd daarmee ingespoten ze heeft er een paar maanden profijt van gehad.
behandeling zelf viel erg mee

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:39

Mijn paard is vorige week ingespoten met corticosteroiden.
Ik moet haar nu 3 weken bijgezet longeren en dan weer proberen te rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat zij er niet vrolijk van word, het lijkt echt alsof ze met bijzetten echt pijn heeft dus ik vraag het mij af.

Wat steroïden doen is de ontsteking te lijf gaan.
Ik denk dat als je paard na 3 weken weer goed is dat je dan alleen bewijs hebt dat er daar irritatie zit, denk niet dat het wat zou "oplossen". (hoogstens een stukje op weg helpen)
Ik ga voor een second opinion in Utrecht en hoop dat ze nog goed genoeg is voor aquatraining en begeleid dressuur (fysio).
Ze is nu ontzettend stijf van het niet kunnen rijden, ik hoop dat ze gauw weer wat lekkerder in haar vel zit Verdrietig

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:52

dat klopt hoor na verloop van tijd wordt het weer erger. lijkt wel of het toen opgelost was ofzo.
ik heb er daarna ook niet nog een keer voor gekozen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:56

Ik vind het zo moeilijk.
Nu loopt ze ook nog ontzettend stijf en ik weet nou niet of het wat de kissingpines is dat ze haar rug niet gebruikt of dat het van de stijfheid is (aug 2007 was de laatste keer dat ze goed bereden is geweest)

Krijg ik haar juist weer soepel als ik doorga of verpest ik haar rug straks helemaal....
En elke arts en fysio geeft een andere diagnose en revalidatie.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:00

Mijn E-pony heeft een lichte vorm van KS, achter in de rug een paar wervels (net achter het zadel). Hij is ervoor ingespoten en daarna nog een aantal keer door een fysiotherapeut behandeld. Daar knapte hij wel aardig van op, maar hij bleek ook nog andere medische problemen te hebben, waardoor ik er nu niet meer mee rijd. Zo af en toe stap ik er nog wel eens op voor een buitenritje en dat gaat prima, maar in de bak rijden doen we niet meer.
Op zich hoeft KS niet het einde van de sportcarriere te betekenen, het ligt aan de mate waarin ze het hebben en op welke plek.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:07

Weet iemand hoe het zit met mennen?
Mijn dierenarts zei dat ze niet meer bereden mag worden maar wel onbeperkt een kar mag trekken.
Bij haar zit het bij de schoft en de wervels raken elkaar zodra er gewicht op haar rug komt.
Maar zo'n mensingel (weet niet hoe het heet) zit toch ook bij haar schoft en weegt wat en word aangesingelt?
Trekt een paard voornamelijk met de borst of de rug?
Heeft iemand daar ervaring(en) mee?

(ik ga sowieso voor een second opinion etc maar ik ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen)