Hij bijt op zijn tong!! Waarom?? met foto's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: Hij bijt op zijn tong!! Waarom?? met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:24

Mischien vindt het het gevoel van zijn tong tussen de tanden gewoon lekker?
Een tik dus.

Verder is er niks medisch? Tanden ofzo?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:33

als ik het zo zie kan het goed zijn dat je paard doet lucht zuigen op zijn tong.
ik heb dit probleem vaker gezien en onstaat vaak uit pure verveling en is moeilijk af te leren.
als het dit blijkt te zijn dan is het helaas een gebrek, maar hier hoeft hij verder geen last van te krijgen mits hij het niet teveel doet, tot aan koliek toe.
probeer ervoor te zorgen dat ie zich niet zoveel verveelt of een anti zuig band.

uiteraard kan het wat anders zijn, maar daar durf ik verder niks op te bedenken, succes he Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:16

het lijkt mij een vorm van een zogenaamd 'stalondeugd' (stereotiep gedrag), wat diverse oorzaken kan hebben. in die zin zou het dus vergelijkbaar zijn met kribbebijten, luchtzuigen of weven, een gedrag wat hij doet om zich prettiger te voelen. het kan zijn dat hij dit zich al eerder heeft aangeleerd, en net als bij 'stalondeugden' gaat het er meestal niet zomaar meer uit, zelfs als het dier zich inmiddels wel goed voelt.

wellicht heeft hij last van stress, verveling op stal, misschien ergens pijn/ last in zijn lichaam, of zit hij geestelijk niet goed in zijn vel... kan dus ook in het verleden zo geweest zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:05

Ik ken een paard die het ook doet/deed (geen idee of hij het nog doet, paard al jaren niet meer gezien). Maar die stond ook continu met zijn tong uit zn mond, had een weefrek in de deur en stond dan ook vaak zn tong tegen de tralies aan te slaan. Bij hem puur verveling denk ik.
Als je je hand erbij hield, ging hij met zn tong tegen je hand slaan bijv. Heel maf, maar denk echt dat het een soort van bezigheidstherapie is. Of een aangeleerde tik idd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:21

Wij hebben een pension paard die het ook doet als hij op stal staat en er komen mensen langs.
Hij weet dan dat hij door dit gedrag aandacht krijgt, mensen reageren vaak toch als hij zo gek doet met zijn tong.
Het is echt aangeleerd gedrag want hij heeft er op het land, als hij speelt met zijn maatjes geen last van.
Denk inderdaad dat het bij jou paard ook aangeleerd gedrag is waar hij zich prettig bij voelt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:04

romeorowan schreef:
Ruinen spelen zo ook wel met elkaar. Tenminste die van mij. Ze proberen dan elkaars tong vast te pakken. Zelf kan ik zijn tong ook gewoon pakken en erover wrijven. Vindt hij lekker.

P.s. Ik kan de foto's dus wel zien.

hier nog twee zo'n ruinen. Iig een van de 2 doet het. Vind het super. Tong eruit en dat enkel om de andere uit te dagen. Hij doet het niet onder het poetsen, maar ik denk ook dat ze het doen omdat ze het fijn vinden. Hij bijt er wel niet echt op denk ik, toch nog nooit duidelijk gezien. Dus ben je zeker dat hij ook bijt op zn tong

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:06

Mijn ruintje vind het zalig om over zijn tong gestreeld te worden. Hij geeft hem nu zelfs op comando. Als je verder geen aandacht aan hem geeft blijft de tong binnenboord. Hij zuigt/bijt er niet op maar gooit hem echt naar buiten om te kroelen.

Ik merkte laatste dat hij hem ook aan mijn andere paard gaf. Die is nogal happerig. De tong was snel weer binnensmonds. Tong uitsteken

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:06

Omdat het stilstaande beelden zijn kan ik niet goed bepalen wat het is.

Ik ken een paard wat (ook) luchtzuigt op zijn tong, je ziet hierbij duidelijk dat hij lucht 'naar binnen slurpt'.
Anderzijds ken ik ook een paard wat zijn tong uitsteekt omdat hij hier aandacht krijgt, hij staat in een stal waar veel mensen langslopen en hij doet het alleen dan, mensen staan dan stil, vinden het grappig, en hij krijgt aandacht: missie geslaagd, tijdens het poetsen doet hij het weer niet, waarschijnlijk omdat hij dan al aandacht krijgt?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:42

een ruin op mijn vorige pensionstal deed dat ook, een soort sabbelen, zuigen. zijn tong liep soms blauw aan. ik bestempel het aan verveling en een fijn gevoel geven. als ze genoeg kunnen eten (weide) doen ze het een stuk minder.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:22

Of dit een stereotypie/stalondeugd is kan ik zo niet zeggen van de foto's, er zijn wel criteria voor om dat te bepalen.

Wel wil ik iets zeggen over stereotypieen (ST) in het algemeen: het is een hardnekkige misvatting dat paarden stereotypieen ontwikkelen vanuit verveling (zoals hier regelmatig gezegd)! Onderzoek wijst er op dat het ontstaat vanuit chronische stress (oha door het niet kunnen uitvoeren van soorteigen gedrag). Vervolgens is het zo dat (zoals hier eerder juist vermeld) er endorfines vrijkomen: dit geeft een fijn gevoel en vermindert de stress. Door deze endorfines wordt het gedrag gestimuleerd en gaat het paard het gedrag vaker uitvoeren op momenten van stress. In het beginstadium kan medicatie icm managementsaanpak zeer succesvol zijn (dus uitzoeken welk soorteigen gedrag het dier wil uitvoeren en ervoor zorgen dat ie dit kan doen). Wanneer het al langer bestaat wordt de kans echter steeds kleiner dat het helemaal overgaat.

Logischerwijs is de conclusie dat het uitermate dieronvriendelijk is om als enige 'behandeling' een middel te gebruiken dat ervoor zorgt dat het dier het 'ongewenste' gedrag niet meer uit kan voeren (zoals de luchtband die eerder werd genoemd). Het dier voert de ST uit op momenten van stress om deze stress te verminderen: door dit te voorkomen ontneem je het dier deze mogelijkheid en loopt de stress steeds verder op.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:27

ik denk dat het idd met verveling te maken heeft, mijn paard doet aan luchtzuigen, en als k zijn band afdoe begint hij gelijk al.. dus wees op tijd..Knipoog

succes