Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
romeorowan schreef:Femmy: niemand reageert op jouw informatie over ontwormen met ivermectine. Zal wel komen omdat het erg ingewikkeld is in het Engels.
Maar ik ben er wel van geschrokken. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met maanblindheid maar het klinkt allemaal niet goed.
Femmy schreef:Vanmorgen op controle geweest. We zijn niet ontevreden. Oog is op dit moment rustig, vloeistof is helder en pupil is groot genoeg. Wel zijn er nog enkele kleine fibrine vlokjes zichtbaar hopenlijk zullen deze ook verdwijnen. Het oog lijkt geen schade opgelopen te hebben.
Gezien deze vooruitgang mogen we de medicatie halveren en mag hij weer opgebouwd worden naar normale arbeid.
Nog even geen lessen of wedstrijd, maar we kunnen in ieder geval weer wat aan de slag.
Tenzij Vario een terugval krijgt, want dan moeten we eerder bellen/komen, wordt volgende week telefonisch het vervolg traject bepaald.
Wat betreft de prognose is het afwachten hoe hij het op minder medicatie gaat doen en of het terug komt. In ieder geval is dit een voorlopig een vooruitgang.
Wat betreft de ontwormingskuur is het advies van de DA de pasta niet meer te gebruiken. Het kan bij Vaar een trigger zijn om aan te zetten tot een ontsteking. Ivermectine alleen heb ik al eerder zonder reactie kunnen gebruiken dus die mag wel. Omdat ze nog niet weten wat nu precies de aanleiding heeft gegeven blijft het gissen of het gebruik van de ontwormingsmiddel nu (mede) de oorzaak is geweest. Aangezien ik 1 a 2 dagen daarvoor ontwormt had (en nog niet eerder met dit middel). Toevalligheid of niet we willen het liever niet uitproberen.
Dit wil dus absoluut niet zeggen dat dit voor alle Uveitis paarden op gaat of dat deze pasta voor alle paarden slecht zou zijn. Toch is het wellicht een idee om te weten wat je gebruikt hebt mocht je paard weer een aanval krijgen.
margreet88 schreef:staroo zie aan je foto dat je aan mennen doet doe je dat ook met je haf? zoja... wij mennen ook met onze pony. ben benieuwd wat je of je het verschil merkt met het mennen???
) Wel krijgt hij weer last van de ontsteking (de bekende blauwe waas) als hij anti-biotica heeft gehad, ben ik achter gekomen. Mijn DA gaf me daar ook gelijk in! Voor Den dus geen anti-biotica meer (alleen in uiterst bedreigende andere gevallen) 
Na de heftige aanval van afgelopen voorjaar dacht ik dat het oog weer helemaal goed was, hij heeft veel injecties gehad bij het oog en ook een paar bloedingen in het oog... Na 3 weken moesten we wel nog wat zalven, maar oog zag er goed uit.
En verder vertrouwden we elkaar altijd al en let ik nu voor hem op de bomen, takken en auto's
Ook praat ik veel tegen hem en attendeer ik mensen erop dat hij niet goed ziet. Het is wel sneu om te zien dat hij vaak zijn koppie stoot op stal en op het erf, maar ik kan er niet de hele dag zijn om hem te waarschuwen, en ook hij moet leren voorzichtig te zijn.
Het is alleen zo frustrerend om te weten dat het weer terug komt, dat het er zit en dat je er nix aan kunt doen. Elke keer je adem inhouden als je het weiland inloopt of dat oog niet weer een tennisbal is... Maar dat gevoel kennen jullie denk ik wel

Dan is het ook een kwestie van inladen en hup naar de kliniek. Het enige wat mij af en toe onzeker maakt is dat zijn oog er al vervormt uitziet door afgelopen aanvallen, en ik het al zoo gewend ben dat het er zo uitziet en me er blind op staar, omdat ik er elke dag naar kijk.
http://www.blindappaloosas.org/resources.html