maanblindheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:16

Femmy: niemand reageert op jouw informatie over ontwormen met ivermectine. Zal wel komen omdat het erg ingewikkeld is in het Engels.
Maar ik ben er wel van geschrokken. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met maanblindheid maar het klinkt allemaal niet goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:26

romeorowan schreef:
Femmy: niemand reageert op jouw informatie over ontwormen met ivermectine. Zal wel komen omdat het erg ingewikkeld is in het Engels.
Maar ik ben er wel van geschrokken. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met maanblindheid maar het klinkt allemaal niet goed.

kan jij niet een vertaling neerzetten?
ik vind het zeer interessant juist omdat mijn pony blind word aan 1 oog.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:59

Die info gaat ook niet over maanblindheid, maar over een door parasieten veroorzaakte aandoening die alleen in zuid- en oosteuropa en Amerika voorkomt. Is dus ook niet relevant voor dit topic.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:45

Volgende week ga ik naar de kliniek in Hochmoor, niet voor een paard weliswaar, maar als iemand info wil hebben dan kunnen ze eventueel via mij de vragen doorgeven.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:23

Vanmorgen op controle geweest. We zijn niet ontevreden. Oog is op dit moment rustig, vloeistof is helder en pupil is groot genoeg. Wel zijn er nog enkele kleine fibrine vlokjes zichtbaar hopenlijk zullen deze ook verdwijnen. Het oog lijkt geen schade opgelopen te hebben.

Gezien deze vooruitgang mogen we de medicatie halveren en mag hij weer opgebouwd worden naar normale arbeid.
Nog even geen lessen of wedstrijd, maar we kunnen in ieder geval weer wat aan de slag.

Tenzij Vario een terugval krijgt, want dan moeten we eerder bellen/komen, wordt volgende week telefonisch het vervolg traject bepaald.

Wat betreft de prognose is het afwachten hoe hij het op minder medicatie gaat doen en of het terug komt. In ieder geval is dit een voorlopig een vooruitgang.

Wat betreft de ontwormingskuur is het advies van de DA de pasta niet meer te gebruiken. Het kan bij Vaar een trigger zijn om aan te zetten tot een ontsteking. Ivermectine alleen heb ik al eerder zonder reactie kunnen gebruiken dus die mag wel. Omdat ze nog niet weten wat nu precies de aanleiding heeft gegeven blijft het gissen of het gebruik van de ontwormingsmiddel nu (mede) de oorzaak is geweest. Aangezien ik 1 a 2 dagen daarvoor ontwormt had (en nog niet eerder met dit middel). Toevalligheid of niet we willen het liever niet uitproberen.

Dit wil dus absoluut niet zeggen dat dit voor alle Uveitis paarden op gaat of dat deze pasta voor alle paarden slecht zou zijn. Toch is het wellicht een idee om te weten wat je gebruikt hebt mocht je paard weer een aanval krijgen.

margreet88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 17:22

Femmy schreef:
Vanmorgen op controle geweest. We zijn niet ontevreden. Oog is op dit moment rustig, vloeistof is helder en pupil is groot genoeg. Wel zijn er nog enkele kleine fibrine vlokjes zichtbaar hopenlijk zullen deze ook verdwijnen. Het oog lijkt geen schade opgelopen te hebben.

Gezien deze vooruitgang mogen we de medicatie halveren en mag hij weer opgebouwd worden naar normale arbeid.
Nog even geen lessen of wedstrijd, maar we kunnen in ieder geval weer wat aan de slag.

Tenzij Vario een terugval krijgt, want dan moeten we eerder bellen/komen, wordt volgende week telefonisch het vervolg traject bepaald.

Wat betreft de prognose is het afwachten hoe hij het op minder medicatie gaat doen en of het terug komt. In ieder geval is dit een voorlopig een vooruitgang.

Wat betreft de ontwormingskuur is het advies van de DA de pasta niet meer te gebruiken. Het kan bij Vaar een trigger zijn om aan te zetten tot een ontsteking. Ivermectine alleen heb ik al eerder zonder reactie kunnen gebruiken dus die mag wel. Omdat ze nog niet weten wat nu precies de aanleiding heeft gegeven blijft het gissen of het gebruik van de ontwormingsmiddel nu (mede) de oorzaak is geweest. Aangezien ik 1 a 2 dagen daarvoor ontwormt had (en nog niet eerder met dit middel). Toevalligheid of niet we willen het liever niet uitproberen.

Dit wil dus absoluut niet zeggen dat dit voor alle Uveitis paarden op gaat of dat deze pasta voor alle paarden slecht zou zijn. Toch is het wellicht een idee om te weten wat je gebruikt hebt mocht je paard weer een aanval krijgen.

ben blij dat het weer wat beter gaat met je paard! ik heb de ervaring met mijn eigen pony dat hij weer opbloeit als ik weer met hem aan het werk ga na een aanval.dus hoop dat dat ook bij jou het geval is!nog even over de ontwormings pasta zou je misschien het merk willen zeggen..het is misschien wel niet de aanleiding voor de aanval geweest maar je kunt niet te voorzichtig zijn vind ik! voor hetzelfde geld gebruik ik dit merk ook!

margreet88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 17:23

staroo zie aan je foto dat je aan mennen doet doe je dat ook met je haf? zoja... wij mennen ook met onze pony. ben benieuwd wat je of je het verschil merkt met het mennen???

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:47

margreet88 schreef:
staroo zie aan je foto dat je aan mennen doet doe je dat ook met je haf? zoja... wij mennen ook met onze pony. ben benieuwd wat je of je het verschil merkt met het mennen???

Hoe bedoel je precies verschil Margreet? Wij mennen met 2 hafs, de ene met de maanblindheid geschiedenis en de ander helaas met een sesambeenprobleem. Geeft met het mennen absoluut geen probleem. Samen is het een goed op elkaar ingesteld span, maar we rijden ze ook onder het zadel, daarnaast hebben we nog een merrie maar we vragen ons af of deze wel geschikt is voor het mennen. Wil het wel gaan proberen met eerst alleen het tuig + eventueel een sleepje maar ik heb mijn pols verbrijzeld en heb minimaal 2 weken verlenging van de orthopeed gekregen, dus kan helaas nog niks uitproberen. Rijden jullie recreatief of ook wedstrijden?

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:40

Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke pasta t is. Je kan het beter uitsluiten toch.. Weet niet of het er mee te maken heeft maar mijn paard heeft ter proef een tijdje parasieten compositum gehad van mijn holistisch arts. In de mest had hij toch wel wat aangetroffen. En kan bijna niet zijn dat ik niet goed ontwomt heb want wij hebben daar een vrij streng beleid voor op stal.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:40

Hallo, allemaal hier meld zich nog iemand met een appaloosa met (aan 1 oog) maanblindheid!! Heeft al aantal hele heftige aanvallen gehad, de laatste was mei 2007 en daardoor helaas ook blind geworden...
Mijn pony wordt ook altijd ontwormt met Ivermectine en krijgt daardoor geen nieuwe aanvallen... (ben ook benieuwd welk merk het is.. Ja ) Wel krijgt hij weer last van de ontsteking (de bekende blauwe waas) als hij anti-biotica heeft gehad, ben ik achter gekomen. Mijn DA gaf me daar ook gelijk in! Voor Den dus geen anti-biotica meer (alleen in uiterst bedreigende andere gevallen)

Nu was mijn vraag; heeft één van jullie ervaring met een opspelende ontsteking na de jaarlijkse enting? Want daar heb ik wel over gehoord, dat het daardoor weer opspeelt? (toevallig had die van mij in april 2007 enting gehad EN kuur anti-biotica)
En verder, is het echt zo dat als je het oog laat verwijderen, de kans dat het andere (gezonde) oog de ontsteking krijgt vergroot?? Het is toch zo dat maar 20% van de maanblindheid gevallen het aan 2 ogen hebben?
En nog iets anders... Heb het één en ander gelezen dat de maanblindheid er ook kan zijn als het niet troebel is? Hoe weet je het dan? Bij mijn pony was het oog elke keer zo dik als een ping-pongbal.. Den zijn oog is namelijk al sterk vervormd na de laatste aanval en ziet er al totaal anders uit dan gezonde oog. En weet dus echt niet meer wat wat is...
En geven jullie permanent druppels/ zalf?

Zo heel veel vragen, maar zou fijn zijn als jullie er wat meer over weten Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:00

Mijn paard heeft ook maanblindheid, hij is nu 24 jr en heeft het ong. een jaar of 4.
In het begin was zijn oog en soms ook zn andere oog dik/warm en heel pijnlijk.
Eerst dacht ik dat hij zich gestoten had maar toen het vaker terugkwam begon ik te twijfelen en zijn we langs de DA gegaan die maanblindheid constateerde.
Sinds 2,5 jr gaat hij ook slechter zien, mijn inziens dan want volgende DA is daar op dit moment geen sprake van, hij heeft verschillende test met hem gedaan en zag naar zijn mening goed, voor mij onbegrijpelijk want ik ken mijn paard nu ruim 13 jr en hij ziet gewoon niet goed meer.
Dat kan ik in de dagelijkse omgang en met het rijden goed merken, ik behandel en benader hem dan ook op een andere manier als voorheen.

Een operatie kan helaas bij mijn paard niet ivm zn conditie (longaandoening) en zn leeftijd.
Hij kan zich er redelijk goed mee redden, af en toe loopt ie te zoeken naar een appel/wortel op de grond maar hij kent de weg bij ons op het erf en weide op zn duimpje dus dat helpt hem erg, we moeten ook niks veranderen want dan botst ie er tegenaan. Frusty

Buiten het feit om dat het voor het paard erg pijnlijk en vervelend is op het moment dat onstoken is, vind ik het soms onhandig dat alleen vaste personen hem kunnen benaderen mensen waarvan hij de stem goed kent, andere gaat gewoon niet, tenzij ik erbij ben.
Het rijden gaat goed, in de bak is het geen enkel probleem en langs de weg ben ik zn ogen, ik houd er iedere sec rekening mee en dat gaat prima mede door de vertrouwensband die we hebben.

Hij krijgt de oogontstekingen steeds vaker achter elkaar, gelukkig helpen de druppels en zalf goed en is de zwelling en pijn snel weer weg, maar het blijft sneu.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:52

Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd in dit topic, maar zal weer even mijn verhaal doen.

Malone heeft laatst een zeer hevige aanval gehad. Reden?!?! Dat blijft gissen. Nee hij was vantevoren niet ontwormd (daar reageert hij gelukkig niet op). Ik heb toen ook een extra lang consult gehad met de da. Hij heeft medicijnen bij het oog van Malone ingespoten en ik heb om de paar uur atropine moeten toedienen omdat zijn pupil helemaal verkleefd was. Gelukkig met goed resultaat. De da zag het duister in, maar alle moeite is weer beloond. De dag erna was de pupil weer mooi wijd en zijn zicht dus weer grotendeels behouden. Ik moet nog wel dagelijks oogzalf toedienen en dit zal nog een hele tijd gaan duren. Een hele opgave, maar alles voor mijn manneke. De oorzaken van een aanval zijn zo ontzettend divers en het is moeilijk om de precieze oorzaak aan te wijzen. Ontwormen en inentingen hebben geen invloed op de onstekingen bij Malone. Stress daarentegen wel, maar dat is moeilijk te voorkomen. De da gaf aan dat het zelfs zo ver kan gaan dat zijn oog ontstoken raakt als bijvoorbeeld zijn weidemaatje wordt verplaatst of als hij ergens voor schrikt. Of de omschakeling van het weer... Het is moeilijk maar dat probeer ik toch zoveel mogelijk van me af te zetten; alle stress voorkomen is gewoonweg niet mogelijk. Ik probeer het wel hoor. Zo zal ik Malone niet meer zomaar op de trailer zetten om ergens een rit te gaan maken. Wat ik kan voorkomen, voorkom ik ook. Ik heb vrijwel alle benodigde medicijnen op stal liggen zodat ik gelijk kan ingrijpen als de crisis weer los barst. En ik ben in zee gegaan met een natuurgeneeskundig therapeut. Zij kan de maanblindheid uiteraard niet wegnemen, maar door andere dingetjes weg te nemen wordt Malone sterker gemaakt, zodat hij harder terug kan vechten en zijn lichaam meer aan kan.

Mijn rijstijl heb ik ook compleet omgegooid. Malone is door deze ziekte links slechtziend geworden (nog niet blind). Ik benader hem wel nog gewoon links en zadel bijvoorbeeld ook aan die kant op en zo, maar ik heb me aangeleerd om veel te praten tegen hem. Vaak gaat het onbewust. Net dat ene woordje of die ene aanraking om hem duidelijk te maken waar ik ben. Je raakt heel erg op elkaar afgestemd. Het zijn vooral de mensen om ons heen die ik erop moet wijzen. Tijdens het rijden praat ik ook weer veel tegen hem. Als er iets engs nadert van links dan omschrijf ik het even. En natuurlijk een uitbundige beloning als hij braaf luistert. Ik ben er wel heel alert op om zijn vertrouwen niet te schaden. Je leert de nuances vanzelf te herkennen. Je zult op een gegeven moment feilloos aanvoelen of die ene actie aanstel is of echt. Bij aanstel wordt hij aangepakt maar als hij echt schrik heeft dan stap ik net zo gemakkelijk af om hem vanaf de grond te begeleiden. Dat vertrouwen wordt zo ontzettend belangrijk, dat mag je nooit schaden. Ook doe ik veel aan grondwerk. Ttouch vormt een belangrijk onderdeel. Er wordt gezegd dat slechtziende / blinde paarden heel gevoelig worden aan hun oren omdat ze meer op geluid moeten vertrouwen. Door bijvoorbeeld de oren te ttouchen neem je daar wat spanning weg. En oh ja, laat je paard ook wat meer vrij om om zich heen te kijken. Als Malone links iets hoort of ziet, dan krijgt hij de ruimte om ook even met rechts te kijken. Vaak is de ergste spanning dan alweer weg.En ik heb rhythm beads besteld. Geen idee of dit een positief effect gaat hebben, maar het is altijd het proberen waard, denk ik maar.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:02

Den had zijn laatste aanval gehad in augustus 2003. Hij is daarna 4 jaar aanval vrij geweest (op wat tranende en vieze ogen in de zomer na) Pling Na de heftige aanval van afgelopen voorjaar dacht ik dat het oog weer helemaal goed was, hij heeft veel injecties gehad bij het oog en ook een paar bloedingen in het oog... Na 3 weken moesten we wel nog wat zalven, maar oog zag er goed uit.
Toch begon het uiterlijk langzaam te veranderen, en na 4 weken zag het er wel rustig uit, maar niet als een normaal oog. Hij is toen in de aankomende weken een aantal keer met buitenrijden tegen een boom en stilstaande auto opgelopen. Ik ging ervanuit dat hij het wel zag, maar niet dus. Weer de DA laten komen en die vertelde niet dat het ontstoken was, maar bevestigde wel mijn vermoedden. Zo ben ik erachter gekomen dat hij rechts blind is, waarschijnlijk is het oog 'vervormt' door de bloedingen, op die plekken zit ook littekenweefsel.

Nu gaat het met rijden goed, alleen houdt hij altijd zijn hoofd scheef. En kijkt 'achterom'. Ik rij ook met lang teugeltje zodat hij de ruimte heeft om alles te zien. Lachen En verder vertrouwden we elkaar altijd al en let ik nu voor hem op de bomen, takken en auto's Lachen Ook praat ik veel tegen hem en attendeer ik mensen erop dat hij niet goed ziet. Het is wel sneu om te zien dat hij vaak zijn koppie stoot op stal en op het erf, maar ik kan er niet de hele dag zijn om hem te waarschuwen, en ook hij moet leren voorzichtig te zijn.

Cissie is jouw paard volledig (aan 2 ogen) blind door de maanblindheid?
En hoe ziet bij jullie paarden het blinde oog eruit? Hebben jullie paarden ook overduidelijk beschadigingen in het oog? Is de maanblindheid echt enkel actief als er die blauwe waas is?
Bij Den is het 'groen'/ geel en in de pupil is grijs met daarin allerlei vlokjes... Het is moeilijk te zien wanneer het nou troebel is en wanneer het 'normaal 'is. Verder traant het oog soms wat en kan het wat geïrriteerd zijn. Ben momenteel erg op mijn hoede, want zijn gezonde oog kan ook nog wel eens tranen. Maar die pupil is mooi donkerblauw en het oog mooi helder glanzend bruin Lachen

Voor Den heb ik ook al 2 jaar bij een natuurgeneeskundig therapeut (voorheen voor zijn eczeem en bronchitis). Hij heeft daarna heel wat opschoon-drainage kuren gehad, allerlei compositums voor vanalles en nog wat en acupunctuur.
Zij vertelde me bij haar vorige bezoek (november) dat als ze bij hem in de buurt kwam ze een enorme druk in haar hoofd/ hoofdpijn kreeg. Nu had ik al eerder gehoord dat paarden met maanblindheid constant hoofdpijn hebben (dit had ik natuurlijk nog niet aan haar verteld daarvoor). Dit is de reden dat ik het overweeg het oog te laten verwijderen bij een eerstvolgende heftige aanval. Hij is toch al blind dus dat zou daarom niet uitmaken, eigenlijk heeft hij er alleen maar last van. Ook zou een operatie nu nog kunnen, hij wordt ook al wat ouder... Ik heb van een ander meisje gehoord dat haar paard na het verwijderen een totaal (positief) anders paard was geworden (hij was blijkbaar van zijn koppijn af?)
Den krijgt nu het één en ander aan homeopathie om de boel rustig te houden. Teunisbloemolie en heel sterk vitamine-mineralen poeder helpen hem om de ontsteking tegen te werken en zijn weerstand goed te houden. Verder krijgt hij spulletjes om de rest van zijn lijf in orde te houden en dus zo gezond mogelijk te zijn. Ook heb ik homeopathische druppels voor zijn ogen, die super goed helpen bij tranen en roodheid. Heerlijk spul en na 1x erop is het oog weer rustig.

Al met al is het dus een beetje afwachten en per keer kijken wat het doet. Ja Het is alleen zo frustrerend om te weten dat het weer terug komt, dat het er zit en dat je er nix aan kunt doen. Elke keer je adem inhouden als je het weiland inloopt of dat oog niet weer een tennisbal is... Maar dat gevoel kennen jullie denk ik wel Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:04

Hoi. Ik meld me hier ook maar even in dit topic.

We vermoeden dat mijn paard ook last heeft van maanblindheid en wachten dus op een volgende aanval.

Ik heb Joris als 2 jarige gekocht en kwam een half jaar later tot de conclusie dat hij links niks zag.
Een jaar later kwam ik bij de fokker en bleek dat hij als jaarling op de hengstenweide waarschijnlijk een oogontsteking heeft gehad en dat veroorzaakt zijn slechte zicht.
We hebben de DA er naar laten kijken en zij konden er weinig meer aan doen, de enigste optie was toentertijd Utrecht, maar omdat hij toch al niks meer zag met links vond ik het de moeite niet om hem te laten helpen.
Misschien egoïstisch, maar hij kan zich er zo goed mee redden.
Totdat hij een jaar daarna opeens erge last kreeg van ontstekingen aan zijn rechteroog.
Ik heb echt dagen zitten janken bij mijn paard.
Steeds ging het een paar dagen goed na behandeling met zalf en zodra de kuur af was gelopen trok er weer een witte waas voor zijn oog.
Tot vorig winter/ voorjaar.
Toen is hij 's zomers op de wei gegaan met een UV-werende deken en vliegenkap op en sindsdien heeft hij geen ontsteking meer gehad.
Ik knijp iedere keer mijn handen dicht, maar gelukkig het laatste jaar geen probleem gehad.

Hij is nu 6 jaar.
Ik wou hem als 3-jarige zadelmak maken, maar hij gaf aan er niet klaar voor te zijn, dus toen hij 4,5 jaar was heb ik het opnieuw geprobeerd en sindsdien zijn we een echte combinatie.
We hebben een startkaart dressuur en zijn nu B+5 en maken af en toe een sprongetje.
Hij kan geen diepte zien, ben ik achter gekomen, dus ik rijd echt met 2 paar ogen.
Buitenritten maken we ook en een rengalopje op zijn tijd vind hij helemaal geweldig.
Dus laat je niet uit je veld slaan door te denken dat je met een bijna blind paard niks kunt.
Er lopen er genoeg rond met 1 oog of die zelfs helemaal blind zijn.
Mijn paard staat met 3 andere paarden op de weide.
Allen 's nachts staan ze op stal.
Niks geen probleem. Hij is alleen een na laatste in de rang, dat zal mede door zijn handicap komen.
Hij kan zich er goed mee redden.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:56

Hoe dan ook en welke oorzaak het ook mag zijn: wormenpasta's, antibiotica, waar ons paard geen problemen mee heeft, als je ook maar het minst geringste bemerkt aan de ogen dan moet je er snel op reageren en de DA contacten. Toen het ons overkwam, n.b. op Koninginnedag en de koningin bij ons in de buurt zodat de DA er niet door heen kon komen, toen is het zijn redding geweest dat de DA binnen een paar uur na het constateren van zijn tennisbal oog bij ons kwam, als we het hadden willen aanzien dan was het geheid de verkeerde kant opgegaan. Zeker toen later bleek dat het terugkomend was, ook aan het andere oog en zelfs wekenlang ervoor in Utrecht is geweest. Elke keer is overdreven maar als ik ook maar iets van teveel vocht zie bij zijn oog dan gaan de alarmbellen rinkelen. Wacht nooit te lang bij een oogprobleem!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:49

Die van mij redt zich ook prima met zijn blinde oog. Hij staat met 4 andere paarden in de kudde. Af en toe ziet hij een tik van de alfamerrie in de kudde niet aankomen maar verder zit hij zeker niet het laagst in rang en staat hij zeker zijn mannetje! Ja

Kaatje77; kan jij je nog herinneren waardoor het kwam dat jouw paard een opvlamming kreeg van maanblindheid? Of kwam het gewoon 'out off the blue'?
Jouw paard zou wel in aanmerking komen voor de operatie- Vitrectomie in Duitsland (zie pagina hiervoor). Dat kan gedaan worden na een 2e aanval en als het oog geen ernstige beschadigingen ervan opgelopen heeft...

En Staroo; als het oog van mijn pony al traant ben ik ook zeker op mijn hoede! (Ben eigenlijk altijd op mn hoede) Gelukkig kan ik de DA altijd bellen en komt hij ook gelijk als ik ergens ongerust of onzeker over ben Lachen Dan is het ook een kwestie van inladen en hup naar de kliniek. Het enige wat mij af en toe onzeker maakt is dat zijn oog er al vervormt uitziet door afgelopen aanvallen, en ik het al zoo gewend ben dat het er zo uitziet en me er blind op staar, omdat ik er elke dag naar kijk. Ziek

Verder misschien een site die jullie vast al kennen, maar zeker wel een interessante: Lachen http://www.blindappaloosas.org/resources.html

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:16

Even een updatje.. Vaar is nu zonder pijnstillers en atropine wel druppelen we nog met corto's vanaf vandaag voor het eerst 1 maal per dag. Het oog is helder en de pupil is nog groot dat komt om dat de werking van atropine nog even doorgaat. De fibrine (troebel) die in de voorste kamer zat is helemaal weg. Volgende week ben ik weer op de kliniek en kan ik even een kleine check laten doen.

Het merk van de ontwormingspasta doet niet zoveel terzake wel is het een combinatie van Ivermectine en Praziquantel. Omdat hij ivermectine al vaker gehad heeft en daardoor geen last heeft gehad is dat niet het probleem. Wellicht de combi of de praziquantel. In ieder geval werd mij afgeraden om het nog een keer te proberen aangezien ik zeker weet dat hij deze combi nog niet gehad had.

Of het een oorzaak is weten we niet. Hij heeft al eerder antibiotica gehad en is natuurlijk ingeent. Dit was al een langere tijd geleden dus dat zijn geen triggers geweest.

DA heeft gezegd dat als maar enig verandering geeft, dus gaat knijpen tranen oid ik gelijk kan/moet bellen. Ik heb dit speciaal gevraagd omdat ik vaak het geluk heb dat dit soort dingen in het weekend gebeurd en ik dan eigenlijk mensen niet onnodig wil storen. Maar er is me op het hart gedrukt dat ik absoluut contact moet opnemen.

Dat iedere dag erna kijken dan ken ik. Laatst een paar dagen niet geweest omdat ik zelf ziek was en dan ga je toch weer twijfelen zag het er nu hetzelfde uit of is het toch veranderd.... Ik heb een klein lampje en kan daarmee ook even gluren of de pupil niet klein is enz...

Moet zeggen dat Vaar zelf enorm opgeknapt is. Wat een impact heeft het gehad. Hij heeft enorm veel pijn gehad, maar begint nu weer zich zelf te worden. Wil weer knuffelen en is heel attent. Dat was tijdens de aanval absoluut niet zo. Toen was hij heel down.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:14

Wat ik nog ben vergeten te melden is nog een eventuele oorzaak en dat zijn de spinnewebben in de stal. Ik heb het ooit vernomen van mijn hoefsmid. Als er ook maar een flintertje van zo'n web in het oog komt dan kan dat een enorme irritatie tot gevolg hebben, want je kan zo'n flinterdun draadje niet zien en voorkomen lijkt mij beter dan genezen, dus iedere mogelijkheid moet je uitsluiten en sindsdien probeer ik zoveel mogelijk van de webben weg te halen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:35

Wat fijn dat je paard weer aan het opknappen is Femmy! En wat verveld dat je er niet zelf kon zijn omdat je ziek was. Ik vind het altijd erg moeilijk dit soort dingen uit handen te geven, maar soms moet het gewoon.
Hoe is het nu met het oog, met nog maar 1x zalven per dag?

Das een goeie Staroo, ik zal gelijk die box weer ns uitstoffen Knipoog

Mijn DA zei tegen mij dat slootwater ook een trigger kan zijn... En dat je paarden met maanblindheid beter kraanwater kan laten drinken. (Nou geloof ik niet dat dat echt de oorzaak is, want die van mij drinkt al 6 jaar slootwater en heeft in die tijd 'pas' 2 aanvallen gehad... )

Het blijkt iig wel in dit topic dat heel veel factoren triggers kunnen zijn voor maanblindheid Ja

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:07

Mijn paard is ook aan een oog blind door maanblindheid. Nou was ik pas bij de praktijk van Laarakkers en daar werd me verteld dat het wordt veroorzaakt door een bacterie die via ratten (de sloot dus oa) wordt verspreid. Zoals wij de ziekte van Weil hebben hebben de paarden een vergelijkbare ziekte. De bac. zit in het lijf en heeft de voorkeur voor oa het oog (en mijn paard heeft nu een darmontsteking van de bac.) Het ene oog is al blind en als ik er niets aan doe gaat het andere oog zeker ook....... nu dus medicijnen en hij knapt op! wordt weer tierig en voorwaarts, dus nu hopen dat het ook niet meer in het oog komt. Wel heb ik 2x na een zomervak. ook ontwormd en vrij kort daarna gebeurde het ook . Ik ga ook zeker navragen bij de praktijk of er een verband is/ zou kunnen zijn.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:59

Ik kwam toevallig op dit topic terecht en had wat informatie gelzen over het ontstaan vaan maandblindheid. Omdat het waarschijnlijk een auto immuunziekte is, is het moeilijk om de oorzaak echt te achterhalen. In onderstaand artikel staan een aantal oorzaken.

Oorzaken van maanblindheid
Die zijn helaas niet eenvoudig aan te geven, mede omdat nog niet alles daarover bekend is.
Het is waarschijnlijk een auto-immuunziekte, maar ook virussen, bacteriën, parasieten of trauma zouden het kunnen induceren. Dat wordt hierna uitgelegd: er speelt zich een allergische reactie in het oog af door een infectie met bacteriën (o.a. Leptospirose die door urine van ratten en muizen kunnen worden overgebracht en die ook ziekte van Weil bij honden veroorzaakt, Streptococceninfecties zoals droes, en bij andere abcessen in het lichaam), parasieten (o.a. Onchocerca), virussen (influenza-, adeno- en herpesvirussen), maar maanblindheid kan ook door een verwonding in het oog ontstaan.
Leptospirose wordt in de literatuur het meest genoemd als oorzaak, maar de precieze oorzaak is bij een paard met maanblindheid erg moeilijk te achterhalen. Bij paarden met leptospirose kan abortus optreden en oogontsteking, soms wat koorts, minder eetlust en een enkele keer geelzucht. Doorgaans gaat het vanzelf weer over, maar er bestaan ook ernstiger vormen. Met behulp van bloedonderzoek kun je de hoeveelheid antistoffen (de 'titer') tegen leptospiren meten, maar die is bij paarden met en zonder maanblindheid hetzelfde. Daar heb je dus niets aan. Anders is dat met onderzoek van het oogvocht: daar vind je bij paarden met maanblindheid wel een verhoogde titer tegen deze bacterie (mits deze natuurlijk de oorzaak is).

Misschien is dit voor iedereen al bekend.