Ernstig hengstige merrie, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Ernstig hengstige merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:04

Kijk eens aan.. Dit klinkt precies als mijn merrie! Ben blij dat iemand er ook precies dezelfde ervaring mee heeft! Ja

Nou.. Dierenarts is net geweest.. Hij belde me uit me bed.. Clown Of eigenlijk vanonder de douche vandaan.
Nou, op naar stal..
En wat de DA daar aantrof was niet normaal. Hij had dit nog nooit gezien.. Hij mocht niet aan haar achterkant komen en temperaturen ging ook niet door. Na veel geschop en gegil liet ze het dan mokkend toe, maar ik schrok er toch wel van. Ze heeft er overduidelijk last van..
Hij heeft dus wat gevoeld enzo.. En hij denkt dat het ook mede tussen haar oren zit. Ze hoort of ziet wat en ze laat haar bijnieren dan urine aanmaken en dr eierstokken op volle touren draaien. Maar dat ze met zichzelf in de knoop zit is een feit. We gaan eerst beginnen met lichte medicijnen, ze zit nog volop in dr ontwikkeling en dan moet je nog niet direct met de zwaarste medicijnen beginnen.
Ze heeft een vitaminespuit gehad en ik moet zometeen naar IJzendijke om magnesium, zou helpen tegen de adrenaline + urine die ze aanmaakt tijdens het stressmoment, en verder nog iets. Zal ik dalijk wel zien.
Hij zei ook dat dekken een goede inwerking kon hebben maar hij gaf geen 100% garantie.. Dus ik ga nog even denken wat ik ga doen..

Pff.. Ben benieuwd hoe lang dit weer gaat duren..

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:12

heey nou maar hopen dat de medicijnen werken
en ik hoop het ook echt voor je want dit is geen pretje Scheve mond

Hoe oud is je paardje trouwens??

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:15

2 jaar en 8 maand.. Precies vandaag.. Clown

Ik ga nog even wachten met medicatie.
Dinsdag komt er een andere DA, kijken wat hij zegt.. Ik wil namelijk dat er iets gedaan word, bijv. opvoelen of bloed trekken.

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:30

ja idd daar heb je helemaal gelijk in.
maar je moet wel vertellen wat die DA ervan zegt hoor ik ben echt benieuwd Lachen
Ik hoop echt voor je dat het minder wordt Knipoog
xx

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:33

Dinsdag hopelijk meer nieuws.. Knipoog

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:35

oke we wachten rustig af Lachen

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:51

Hoi,

Mijn merrie krijgt ook al enkele jaren Regumate (1x per dag 1 pompje), ben er heel tevreden van.
Met mijn paard is niets aan te vangen wanneer ze hengstig is, zelfs naar de wei brengen is al een hele beproeving.
Wij laten wel twee keer per jaar de hengstigheid doorkomen, zou volgens onze veearts het beste zijn.

Maar de reden waarom ik hier reageer, de methodes met de knikker en de injectie, denk maar eens heel goed na voor je daarmee begint. In België zijn die spuiten trouwens verboden, wegens te gevaarlijk en zeer ongezond.
Over die knikker, mijn veearts vertelde me dat het risico op infectie daarmee enorm groot is en zoiets kan heel lelijke gevolgen hebben.

Informeer je goed zou ik zeggen!

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:20

Sita, opvoelen is verstandig, er wordt vaak echter op echo niets afwijkends gevonden op de eierstokken maar je weet nooit.
Gezien het gedrag van je paard is het wel de vraag op dit thuis mogelijk is en niet in een opvoelbox moet gebeuren.
Bij hengstigheidsproblemen is Regumate de eerste keus, tegenwoordig gewoon geregistreerd voor gebruik bij het paard en verkrijgbaar in grootverpakking (eerst natuurlijk wel proberen of het effect heeft). Verdere mogelijkheden zijn het spuiten met een antiloopsheidsinjectie, het implanteren van hormoonpellets onder de huid en eventueel kunnen er, NA BESPREKING VAN DE NADELEN, voorwerpen in de baarmoeder geplaats worden (knikkers, golfbal). Verder is een humaan hormoonimplantaat voor gebruik in de baarmoeder mogelijk bruikbaar maar hier is weinig over bekend. Het gebruik van een PRID is af te raden gezien de vaak voorkomende vaginitis.
Een laatste mogelijkheid bij hormonale problemen is trouwens het verwijderen van de eierstokken dmv een operatie.
Veel succes.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:51

Sita heb je nog gevraagd naar de precieze nadelen van een knikker?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 23:55

Nee, heel eerlijk gezegt was ik met stomheid geslagen over het gedrag van mijn merrie.. En de DA heeft niet meer gedaan dan temperaturen, wat aan dr buik voelen en hartslag meten. Toen zei hij dat dit echt ene hormonale kwestie was, maar ik snap niet hoe hij dat kan opmaken. Vandaar dat ik er een 2e DA bijhaal en hem laat kijken en dus ga vragen naar meer opties dan alleen een flesje druppels en magnesium wat ik nu heb.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:08

Mijn haf merrie heeft ook het zelfde gehad. Ze vond het niet leuk om alleen te staan en piste alles onder.Wanneer ze bij andere paarden stond plaste ze ook overal en ze jaagde iedereen op. Ook haar stal was zeiknat. Opeens kon ik ook niet aan haar achterste komen of ze begon te schoppen en te gillen. Ik merkte dat ze het op stalook niet erg leuk vond. Althans ze was altijd warm en heel alert c.q zenuwachtig. Ik heb haar weg gehaald en nu ergens 24 uur op de wei staan. Daar zijn toevallig ook een aatal ruinen en merries die haar heel duidelijk op haar plaats hebben gezet. Sinds die tijd weet ze haar plaats en is de hengstigheid ook minder heftig en is alles rustiger.
Dit is wat bij mijn haf heeft geholpen. Daarnaast het zijn haflinger en proberen je tot de laatste druppel uit om te kijken hoe ver ze kunnen gaan...

Suc-6

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:14

Ik denk niet dat het bij Shania iets is wat met de huidige stalling te maken of met uit proberen heeft te maken.
Ze is er gewoon echt niet lekker van, ik merk dat ze compleet met zichzelf in de knoop zit. En nu ik er dagelijks mee bezig ben om er achter te komen wat het precies is zie ik pas hoe 'erg' ze er eigenlijk last van heeft.. Verder.. Ze kan binnen of buiten staan, alleen of samen.. Dus dat hoeft bij mij iig geen oorzaak te zijn.. Lachen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:17

Een vriendin van mij heeft haar paard aan een knikker gehad vanwege extreme hengstigheid, er is in ca. 1,5 jaar tijd 3 x een knikker ingebracht ( soms "knikkeren" ze die dingen er zelf weer uit) en toen ze gedekt moest worden is de knikker gewoon weer verwijderd. Geen infecties oid en een handelbaar paard dat zichzelf ook minder in de weg zat. Dit paard heeft overigens ook op de regumate gestaan maar de knikker werkte beter.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:24

Sita_ schreef:
Ik denk niet dat het bij Shania iets is wat met de huidige stalling te maken of met uit proberen heeft te maken.
Ze is er gewoon echt niet lekker van, ik merk dat ze compleet met zichzelf in de knoop zit. En nu ik er dagelijks mee bezig ben om er achter te komen wat het precies is zie ik pas hoe 'erg' ze er eigenlijk last van heeft.. Verder.. Ze kan binnen of buiten staan, alleen of samen.. Dus dat hoeft bij mij iig geen oorzaak te zijn.. Lachen

Even voor de duidelijkheid ik zeg c/.q bedoel niet je huidige stalling niet goed is. Laat me het anders zeggen. Je paard heeft zoals je zegt idd last van de hengstigheid. Alleen dat vele plassen is deels na mijn mening en ervaring ook dominantie. Als er geen duidelijkheidheid is over wie zeg maar de 'baas' is buiten blijft ze bezig met vele plassen om te kijken of zij dat kan worden. Althans dat is mijn ervaring. Op het moment toen mijn haf flink op haar plaats werd gezet was de hengstigheid opeens regelmatiger en leek ze er minder last van te hebben. Hierkomt dus ook een stuk pshyche om de hoek kijken. Dat vele plassen op stal weet ik niet zo 1,2,3. Ik had eerst wel een liksteen in de stal en hierdoor ging ze ook opeens heel veel plassen.

Mijn tip is; wanneer je paard buiten staat zet haar dan eens bij een (dominant) ouder paard. Ik weet uiteraard niet of je dat wil en of dat kan.

Suc-6

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:29

Dat kan.. Maar dat doe ik niet, mijn merrie is juist hardstikke terughoudend en is juist op dr dood van andere paarden als ze te dicht in de buurt komen. En toch lijkt het alsof ze zich aanbied, maar toch ook weer niet. Ze is regelmatig de wei doorgemept en ze is van de week van stal verhuisd. Stond ze naast een dominante ruin en ze durfde niet eens meer te eten omdat hij haar gewoon domineerde vanachter de trailies.
Ze kan maar met 1 andere merrie samen, en dan piest ze dus niet. Ze piest alleen als ze in de stress raakt, dus bijv. als die ruin haar domineerde gingen alle kranen open.

Daarom twijfel ik ook of het wel puur hengstigheid is en niet bij de bijnieren of bij een ander orgaan ligt.
Ze vertoont iig wel puur de symptomen van hengstigheid. Knipperen, pissen, zwiepen met dr staart enzo..

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:36

Sita_ schreef:
Dat kan.. Maar dat doe ik niet, mijn merrie is juist hardstikke terughoudend en is juist op dr dood van andere paarden als ze te dicht in de buurt komen. En toch lijkt het alsof ze zich aanbied, maar toch ook weer niet. Ze is regelmatig de wei doorgemept en ze is van de week van stal verhuisd. Stond ze naast een dominante ruin en ze durfde niet eens meer te eten omdat hij haar gewoon domineerde vanachter de trailies.
Ze kan maar met 1 andere merrie samen, en dan piest ze dus niet. Ze piest alleen als ze in de stress raakt, dus bijv. als die ruin haar domineerde gingen alle kranen open.

Daarom twijfel ik ook of het wel puur hengstigheid is en niet bij de bijnieren of bij een ander orgaan ligt.
Ze vertoont iig wel puur de symptomen van hengstigheid. Knipperen, pissen, zwiepen met dr staart enzo..

Dat wist ik niet.....
Ik hoop voor je dat je er uit gaat komen, of eigelijk je paard Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:39

Dat geeft niet, dat kan je ook niet weten.. Lachen Bedankt iig!

Ik moet wel zeggen dat ze dezelfde symptomen vertoont als ze bijv. met een ruin of andere merrie neust, behalve met die merrie waarmee ze prima samen kan.. Dan, met dat neuzen, gaat ze zich zelf maar aanbieden. En dan is/lijkt ze puur hengstig, alleen als ze dus in de stress raakt piest ze makkelijk een meter ver. Ipv terug schoppen piest ze zeg maar naar haar belager.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:42

Hiiiiii
Het eerste wat nu bij me opkwam was.... weet je wel zeker dat je een paard hebt gekocht Tong uitsteken Haha!

Geintej...maar kon het ff niet laten

Het blijft idd allemaal raar. Ik hoop dat je er met de DA uitkomt. Zoasl ik las ben je na mijn idee al goed op weg. Ik kan je helaas verder geen tips geven. Ik weet nl. niets meer .

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 00:45

Hahaha, ja ik heb er ook al eens aan zitten twijfelen of ze wel paard was.. Vork

Ik ga er iig alles aan doen om de oorzaak te vinden en die dus te bestrijden ipv alleen te onderdrukken. Kan me niet schelen wat het gaat kosten, als ze maar weer normaal word.

Bedankt iig!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:54

griebels schreef:
Je kunt ook een knikker laten plaatsen...

Heb ook zo'n 'pismerrie' gehad..en die knikker..hielp echt niet hoor!
Kruiden helpen wel iets, maar niet dat het over gaat..

regumate schijn je ook voor paarden te hebben, maar is veel duurder en zit ong. hetzelfde in.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:08

Vandaag leek het enigsinds mee te vallen..
Dr achterkant was mooi schoon en droog.. Maar ja, met dit weer zou ik ook geen zin hebben om mezelf te lopen verkopen.. Vork

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:16

haha nee idd, het waait er zowat uit!

Hopenlijk vind je snel een oplossing voor je merrie, ik weet dat het echt geen pretje is, zowel voor jezelf als voor de merrie.
Ik kreeg mijn merrie ook niet dikker, omdat ze alles gebruikte om zichzelf aan de 'man' te brengen, erg lastig want ze was toendertijd veel te mager.
En met dominantie, wat eerder geopperd werd, had het bij de mijne ook niets te maken want ze staat erg laag in de rangorde en is helemaal niet dominant.

Succes dinsdag, en ik ben benieuwd wat de andere VA ervan zegt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:38

ik heb voorheen een ''pis''merrie gehad.
altijd vervelnd hengstig endaardoor was er weinig mee aan te vangen.
wij zijn haar toen op advies van de da een middel gaan bijvoeren wat ook bij geloof ik varkens en rundvee word gebruikt.
hoe het precies heet weet ik niet maar een da weet het misschien wel.
ik dacht dat het iets van renagade was maar durf het echt niet zeker te zeggen.

wij haalden het toen bij de dierenartsen praktijk in horst, gemeente horst aan de maas, wellicht dat je daar even heen kunt bellen en naar maarten van dijk kunt vragen, hij weet je de naam vast precies te vertellen.

http://www.daphorst.nl/

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:41

Dat zal wel 'Regumate' zijn, zoals hier al vaker geopperd word.. Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:40

Zo.. Mien god, wat een monster van een paard heb ik als het om de DA gaat.. Lips are sealed
Ben weer een blauwe,geschaafde en pijnlijke knie rijker..

DA is dus geweest.. Lachen Ik ben een héle hoop wijzer!
En hoe 2 Dierenartsen anders kunnen reageren..

Eerst mijn probleem voorgelegt, hij zei we gaan gelijk opvoelen en scannen. Ik begon al wat te aarzelen omdat ik weet dat Shania zo uit dr dak gaat. No problemo.. Praam opgezet.. Maar mijn god.. Wat knalde zij er uit zeg, trappen, bokken, gaan liggen, omhoog komen.. Ik werd dr gewoon bang van.
Gauw praam af gedaan en dan maar verdoofd, hoppa.. Spuit er in en voor een olifant verdoofd.. Maar daarna wel rustig kunnen opvoelen en scannen.

Ten eerste is Shania dr vulva te groot. Haar kling hangt veel te ver door. Als ze dus drachtig zou zijn zou ze dichtgezet moeten worden zeg maar.
Maar goed, dan haar eierstokken.. De ene is piep-piep klein de ander is ook klein maar die zag je wel goed op het scherm. Zag geen eitjes of andere dingen, dus hengstig is ze niet..
Haar baarmoeder is ook niet hengstig, maar er zat wel een hele lichte zwelling. Kon je mooi zien op de scan. Maar dat was het probleem ook niet.

Met andere woorden, ze is dus centraal hengstig. Komt dus op neer dat die Nieren en hypofyse (weet niet of dat bij paarden zo heet, maar iig in de hersenen) teveel hormoon ed produceren en zij er zich geen raad mee weet en dus constant op mannenjacht is om haar 'drang' te helpen.

Ik heb nu een Regumate gekeken, dit moet ik een 14 dagen geven en daarna even mailen of bellen hoe het nu gaat. Dan komt hij weer terug en gaan we wrs op iets anders over wat beter en minder duur is.

Heb het ook nog gehad over dekken. Dit raadde hij is Shania's geval heel sterk af omdat er de kans in zit dat ze dan helemaal in een monster veranderd. Zowel tijdens de dracht als tijdens de veulentijd. En dan zou de cyclus weer hetzelfde zijn als voordien. Aan de andere kant zou het wél kunnen helpen, maar dat was in Shania's geval een kleine kans..

Ben blij dat ik dit allemaal wijzer ben..
Die spullen van van de andere dierenarts mocht ik absoluut niet gaan gebruiken omdat dat helemaal niet bij het probleem past.