Bult op de buik van mijn shetlander.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Re: Bult op de buik van mijn shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:50

Morgenvroeg gelijk kijken en da bellen en zou hem voor de zekerheid vannacht niet te veel voeren of zelfs helemaal niet voeren en er dan ook voor zorgen dat hij zowiezo niet veel stro binnen kan krijgen. Kan best een nachtje zonder eten en als hij inderdaad een verstopping heeft kan hij ook beter niet eten. Zorg wel voor voldoende water, das wel belangrijk.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:54

Zijn hele drinkbak zat nog vol, dus genoeg water heeft hij zeker.. Hij heeft waarschijnlijk dus wel gewoon zijn hooi gekregen, + dat hij gewoon in een goed gevulde box stro staat.. Morgen komt hij hier thuis voor het weekend (is hij toch dichterbij, en mocht er wat zijn kunnen we beter ingrijpen.) Zou het dan beter zijn om hem op vlas te zetten? En als het nog zo is, morgen geen voer neem ik aan. (en dan komt natuurlijk zsm een da, is overlegd dat als hij morgen nog zo is er toch een da moet komen mede door de reactie's hier in dit topic.)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:59

Goed dat er een da bij komt, was natuurlijk beter geweest dat hij al geen eten meer gekregen zou hebben want hij krijgt steeds meer in zijn darmen wat er niet uit kan, maar dat is nu dus te laat. In ieder geval geen eten meer erbij geven totdat er een da is geweest of totodat hij uit zichzelf natuurlijk weer begint te mesten. En op vlas oid is wel een goed idee ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:02

hmm ik weet zo even niet welk orgaan er onder die plek ligt... kan nl zijn dat door de druk in het verteringsstelsel andere organen ook gestresst raken, en dat kan zich uiten in die bult.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:08

Die bult zit dus weer op een heel andere plek, vandaar dat het ook zo 'vreemd' is want naar mijn idee heeft de bult hier niks mee te maken. De bult zit namelijk op zo'n 10 cm achter het linkervoorbeen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:10

Als je dit plaatje zo ziet http://www.osteopathiepaard.nl/organen.jpg dan zit de bult op het linkerbovengedeelte van de karteldarm en de linkerondergedeelte van de karteldarm doet hem ook pijn, als je er op duwt en de buik is daar hard.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:19

in die omgeving liggen de darmen (+blinde darm).
een paard dat niet mest is een ernstige zaak. dit kan duiden op een verstopping of afknelling van de darm. als je hier niet op tijd bij bent kan dit deel van de darm zelfs afsterven. in dit geval ben je genoodzaakt hem te laten opereren.
als je er op tijd bij bent kunnen ze hem een laxerend middel, zoals vloeibare parafine toedienen.
soms lost het zichzelf ook op. maar neem niet te veel risico!

het gapen is een vorm van stress. je ziet het ook vaak bij paarden die bijvoorbeeld weeën hebben. dit kun je wel een beetje verglijken met het gevoel van koliek.
schapen is ook 1 van de symptomen van een koliek, doordat ze er onrustig van worden.

het rommelen van de buik is een goed teken. dit duidt op darmactiviteit

nog enkele symptomen van koliek:
-Afwisselend liggen en staan
-Rollen
-Kijken naar de buik
-naar de buik trappen
-Zich laten vallen
-In de plashouding gaan staan
-Achteruitlopen
-Flemen

misschien is het handig om ook zn temperatuur even op te nemen.
en is hij op tijd ontwormt?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:26

Hij is deze week maandag nog ontwormt. Morgenochtend halen we hem op, en zal ik zijn temperatuur even bij houden. achteruitlopen en schrapen waren dan de enige twee die bij het rijtje koliek hoorde. Wat is een beetje normale temperatuur voor een pony? zelfde als bij een mens?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:28

gezonde temperatuur ligt zo tussen de 37,5 en 38 graden

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:29

normaal: 37,5-38
verhoging: >39

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:29

Oké. De da die bij een ander paard was geweest vond 39 normaal, vandaar dat ik het even vroeg. Ik ga nu slapen. Morgen haal ik hem op, en zien we hoe het verder gaat.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:31

hoe laat heb je hem voor het laatst gecontrolerd dan? of houd iemand anders hem ook in de gaten?
heeft hij inmiddels al gemest?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:34

De stalhouders houden hem in de gaten, heb hem het laatst gecontroleerd om een uur of half 7 .. Heb geen bericht gehad, dus niet gemest... Morgen nog niet gemest = DA.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:36

geluid in de darmen is er altijd, en duidt idd op activiteit. tevéél geluid (dus als de buik meer rommelt dan normaal) is niet goed, en kan ook een teken zijn van koliek.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:36

je hoorde hem echt duidelijk rommelen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:40

ja indd, ik bedoelde ook 'normaal' gerommel.
anders zou het ook gaskoliek kunnen zijn;ook dan is zn buik hard en opgezet.

ik weet 1 ding, als mijn pony nog eens zoiets overkomt, is de dierenarts er snel bij. ze hebben er al eens 1 bij mij voor de dood weg moeten halen. echt vreselijk! ze zat tegen een shock toestand aan.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:43

Bij een verstopping kun je ook gaskoliek krijgen. Bij de vertering komen gassen vrij die nu dus niet weg kunnen. Pony is nu gevoerd, dus gaat eigenlijk dubbel op, er komt gas bij en voer bij terwijl er niets weggaat.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:44

het is ook echt niet dat ik niet wíl dat de vee arts komt, alleen mijn ouders willen niet te overhaast een vee arts laten komen, en vinden dat ik overdrijf.. het gerommel en rollen en schrapen heeft hij vandaag ook niet gedaan, dus ik denk dat al iets positief is. Maar zijn buik is nog wel hard en pijnlijk.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:48

Michelle_x schreef:
het is ook echt niet dat ik niet wíl dat de vee arts komt, alleen mijn ouders willen niet te overhaast een vee arts laten komen, en vinden dat ik overdrijf.. het gerommel en rollen en schrapen heeft hij vandaag ook niet gedaan, dus ik denk dat al iets positief is. Maar zijn buik is nog wel hard en pijnlijk.

Ik snap het ook wel en veroordeel het ook niet. Maar zolang hij niet mest wordt het er niet beter op.
Wat vindt de stalhouder ervan dan? Die heeft er toch ook wel verstand van?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:51

Die nemen het niet zo serieus vind ik, "Shetlanders kunnen wel wat hebben" en met zijn buik toen ik vroeg van waarom reageert hij dan zo (ze zeiden valt wel mee) toen zeiden ze vind jij het fijn als we in jou buik zitten omporren ..... Ze hebben trouwens bijde heel veel ervaring, en het zijn fijne mensen hoor, daar niet van maar had wel gehoopt dat ze me iets serieuzer namen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:54

Shetjes kunnen ook wel wat hebben maar soms lost de natuur het niet op, dus zo kun je niet redeneren. En ja omporren vind ik ook niet fijn, ze hoeven er ook niet doorheen te drukken. Normaal kun je lichte druk uitoefenen op de flanken zonder heftige reactie, maar als hij heftig reageert is er wel iets mis. Maar dat is bij ons toch ook zo.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:57

hoop dat je zo wel kunt slapen, gelukkig letten de mensen waar hij staat nu extra op! morgen als niet ok,dierenarts erbij,voor nuheb je je best gedaan Ach gut ! enne...ga nou niet zitten googelen,want je maakt jezelf helemaal gekhoor,met wat je daar allemaal kan vinden aan ziektes en ellende Knipoog

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:58

Celticpony, Dat is juist het vervelende je zit jezelf al gek te maken stel dat je nu te laat bent etc... zal nu maar proberen te slapen, en morgen vroeg zien hoe het gaat..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:00

Meer kun je niet meer doen. Nu slapen, op tijd eraf, kijken hoe het is en da bellen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:03

dat dacht ik al!je hebt er nu helaas alleen helemaal niets aan. succes morgen hoor ,hoop dat allemaal meevalt en dat er weer een flinke hoop ligt!!!!!!!