Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

geerke schreef:grappig,ik vind juist een dag in de stromende regen en kou niet goed voor spieren en gewrichten,zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen(misschien komt het ook omdat mijn paarden al wat ouder zijn....)
En een jong ding heeft het echt niet zo snel koud. Anders kan je altijd nog een 0 grams regendeken opgooien. Die van mij staat ook gewoon met dit baggerweer heel de dag buiten en is 14 (ook niet piepjong). Kont in de wind en eten!

Kaat18 schreef:Zou je aub geen MSN taal willen gebruiken? Leest nogal storend.
Waarom kan hij niet 24/7 buiten staan? Heeft hij geen last van en dan is het niet zo erg als jij een dagje niet kan. Een dag op stal is slecht, zeker als hij de dag er voor heel de dag heeft lopen grazen. Slecht voor de gewrichten, spieren etc. We zeggen het niet zomaarWaarom heb je hier niet over nagedacht voordat je hem aanschafte?
en een tweejarige is gewoon nog een kleuter die lekker buiten hoort te spelen en niet heel de dag op stal moet staan.

.
Snovje schreef:O, ja ter verduidelijkin wat betreft de grasbuik.
Kijk maar eens naar je eigen buik na het avondeten bijvoorbeeld en dan de dag er na wanneer je opstaat.
Hoe noem je dat eigenlijk![]()
Phaha Snovje schreef:Wat je voert is goed. En idd liever hooi dan voordroog of kuil. Vooral haffie's komen van dat laatste heel snel aan. Brok is voldoende, hij is nl nog jong. Als hij mager wordt dan kun je beter wat meer ruwvoer en meer brok geven. Dit zal je vooral zien wanneer hij een groeispurt heeft. Ruw voer onbeperkt geven is ook niet slecht hoor
Verder wat wortelen en brood als extraatje kan geen kwaad. Let op niet te veel.
Wat betreft die grasbuik, maak je daar aub niet druk om. Hij is pas bijna 2 en groeit nog volop! En wat de rest zegt het zijn gevulde darmen en geen vet hoor. Na een nacht is dat weer weg en mag jij het weer opruimen![]()
.
Daarnaast wat betreft buiten zetten. Kun je geen stukje afzetten van de wei? Dan kan je je paard gewoon buiten zetten en in het donker hoef je dan niet heel die wei af te struinen.
Uit eigen ervaring is een jong beest beter buiten af, hij kan dan beter z'n benen strekken en ze ondeugd er uit rennen. Dat komt de groei en ontwikkeling van spieren en botten ten goede. Maar ook zijn gedrag.
truselientje schreef:Een jong paard hoort gewoon naar buiten te kunnen. Die is nog bezig om zijn spieren en pezen en wat al niet meer te ontwikkelen en dat kan niet als een paard op stal staat. En je vergeet dat de sportpaarden wel gereden worden en de topsportpaarden om het zo maar even te noemen komen een paar keer per dag uit de stal, rijden stapmolen, stukje mee lopen.
En dan heb je ook nog dat een paard zich gaat vervelen als het een hele dag alleen maar op stal staat, wat moet hij de hele dag doen, hij kan alleen een beetje eten. Jij wilt toch ook niet 24 uur in een klein kamertje zitten met alleen een beetje eten onder het mom van daar leert hij/zij van?
MoonChloe schreef:Alsjeblieft, als je van je paard houdt; zet hem 24/7 naar buiten!! Als het niet mogelijk is, probeer hem toch zo vaak en zo lang mogelijk buiten te zetten. Paarden horen in een wei, niet in een klein stalletje waar ze amper kunnen bewegen.
Dus aub, ga er nou niet meer zo over zeuren want mijn keuze blijft dat hij 's nachts op stal staat.
Moelie schreef:Ik hou van mijn paard, en nee.. ik zet hem niet 24/7 in wei. Als ik hem 's avonds uit wei ga halen (hij staat van 8u 's morgens tot half 7 's avonds buiten op wei) komt die altijd vrolijk naar me toegerent, ik merk dan aan hem dat die graag naar binnen wilt! 's Nachts maakt het toch niet veel verschil uit of ze op stal of op wei staan, ze gaan dan toch slapen. Dan gun ik hem een lekkere warme stal met een dikke laag stro, wat die zelf zeker wel fijner vind dan 's nachts op wei. En zeg niet dat het niet zo is, want ik ken mijn paard.. en jij nietDus aub, ga er nou niet meer zo over zeuren want mijn keuze blijft dat hij 's nachts op stal staat.
Hier ging de topic trouwens ook niet over, het ging over iets heeel anders! Maar dat is allang opgelost