Droes te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden mensen van een manege met droes op wedstrijd moeten gaan?

Ja, dat kan zonder probleem.
Geen stemmen
Ja, maar zorg dat je paard niet in aanraking komt met andere paarden
1 (1%)
Nee, dat is niet verstandig i.v.m. besmettingsgevaar
59 (98%)

Totaal aantal stemmen: 60

Steppe

Re: Droes te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:01

Tuurlijk heel vervelend Droes maar idd zoals Dennis al aangeeft de wereld vergaat niet.
Mijn hengst staat in de opfok en eigenlijk zou ik graag hebben dat het daar ook uitbreekt zijn ze er vanaf.
En ik weet ook dat het slecht kan aflopen maar een jong paard kan wat meer hebben dan een ouder/ziek/minder weerstand paard.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:07

Idd ik hoop ook dat ze in de opfok droes krijgen, als ze het eenmaal gehad hebben krijgen ze het eigenlijk nooit meer! Dus misschien heeft jou paard al we antistoffen!

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:22

Dat is dus ook niet waar.
Het komt ook voor dat een paard al eens droes gehad heeft en het gewoon weer krijgt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:30

Idd, het is idd niet waar dat als ze het eenmaal gehad hebben ze het niet nog een keer krijgen. De kans is wel aanzienlijk kleiner.

Ik heb er 1 gehad die hoorde bij de eerste 'lichting' die ziek was, is toen ruim 3 weken koorts vrij en fit geweest en is daarna nog een keer ziek geworden.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:14

ik zei ook "eigenlijk"

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:59

Ik vind dat je,als eigenaar van een bedrijf met droes, je verantwoordelijkheid moet nemen en het iedereen moet verbieden met het paard het erf af te gaan. Zorgdragen voor een goede hygiëne en iedereen openheid van zaken geven, dus ook naastgelegen bedrijven.
Zeker opfokbedrijven lopen een verhoogde kans op droes. dat is in mijn ogen overigens totaal geen schande !
Ik snap dan ook werkelijk niet dat er nog steeds bedrijven zijn die alles in de doofpot stoppen.
Wat mij betreft zou er een meldingsplicht moeten komen.
Alleen dan kan je voorkomen dat een droes uitbraak van bedrijf naar bedrijf overgaat.

Dus zoals gezegd, nee ik denk niet dat droes te voorkomen is zolang er geen openheid van zaken is.

Het enige wat je kan doen als je weet dat er droes in de omgeving heerst, is je paard iedere dag temperaturen en bij verhoging de veearts waarschuwen.
Heeft je paard dan toch droes, zorg er dan voor dat het paard geen contact heeft met andere paarden. Zorg dat jij niet in aanraking komt met ander paarden.
En wat heel belangrijk is ontsmet de gehele stal. Dat wordt vaak vergeten waardoor er na 6 weken weer een nieuwe uitbraak plaatsvind.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:25

Dennis schreef:
Als er bekend is dat het droes is kan je het goed behandelen en zijn ze alleen een paar dagen ziek.

De VA heeft het mij ook gezegt, als ik minder goed op mijn pony's gepast had hadden ze gewoon een bult gekregen en waren ze er allemaal zonder problemen weer bovenop gekomen.

Dat is helaas niet waar. Bij beide overleden paarden was het zeer duidelijk dat ze droes hadden.
Heb al eens gehoord dat droes speciaal gevaarlijk is voor shetlandpony's en veulens. De abcessen zouden nl net zo groot worden als bij een normaal paard. Het veulen dat overleden is in bijzijn van de eigenaresse en dierenarts gestikt........

En briallen, ik sluit me helemaal bij je aan Knipoog

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:31

droes is indd niet te voorkomen, die van mij heeft het ook gehad gelukkig want ze is nu nog jong dus heeft ze het gehad, het abses is bij haar alleen nooit opengebroken maar vanzelf weggetrokken, nadat de bult weggetrokken was heeft ze nog 6 weken apart gestan van mijn andere paard en er was niks aan de hand verder Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:32

inderdaad KUNNEN ze het nog een keer krijgen, maar dat is ongeveer gelijk aan twee keer de bof krijgen Lachen

In de regel krijgen ze het slechts eenmaal, en dan hopelijk in de periode van baby tot kleuter.

De mate van ernstigheid ligt over het algemeen aan de conditie waarin het dier verkeerd op dat moment.

Eigenlijk zou in het paspoort ook vermeld moeten staan of het dier droes gehad heeft in het verleden, dit om zo een geval als die van TS wat gemakkelijker te maken.

Ze hoeft zich namelijk minder zorgen te maken als ze weet dat het dier het al gehad heeft... desalniettemin moet ze wel wat voorzorgsmaatregelen nemen met betrekking tot verspreiding, en een daarvan is niet het erf af gaan........ en natuurlijk niet haar paard in de buurt laten van de zieken.....

droes, is over het algemeen niet zo ernstig........ ook al zijn er natuurlijk gevallen bekend die er aan overleden zijn.......

maar zo zijn er ook veel mensen aan griep overleden, en dat gebeurt ook nog steeds........

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:45

zwartepaerd schreef:
Heb al eens gehoord dat droes speciaal gevaarlijk is voor shetlandpony's en veulens.

Ik heb alleen maar shetlanders, en de gene die die bult gehad heeft was een veulen (van toen net 3 weken oud). De rest was tussen de 3 en 10 jaar oud, de 3 jarige heeft het niet overleefd.
Mijn VA zei dat ze het onder de 6 maanden niet krijgen, tot mijn veulentje er echt heel zielig bij stond. Bij haar vond hij het te lang duren voordat de bult open sprong en heeft hij hem zelf open gesneden. M'n baby was een uur later weer vrolijk en een halve dag later meteen koorts vrij.