Troef schreef:Hoeveel procent luchtzuigers zouden er in dit land zijn??
En hoeveel procent vervelen zich omdat ze 24 uur per dag levenslang hebben?En hoeveel procent weeft??
Hoeveel wevers Nederland telt weet ik niet. De onderzoeken over luchtzuigers die ik heb gelezen noemen allemaal een percentage van 10. Deze luchtzuigers allemaal in de categorie levenslang zetten gaat mij alleen te ver.
Ik ken inmiddels een flink aantal luchtzuigers en hun eigenaren en geloof me: deze luchtzuigers zijn gelukkig! Het is in ieder geval van luchtzuigers bekend dat als de oorzaak van het luchtzuigen wordt weggenomen, het luchtzuigen als een soort verlaving gewoon doorgaan (zoals mensen doorgaan met roken). Mijn luchtzuiger staat 's nachts in een stal van 3.5 x 4 meter, heeft haar eigen uitloopje, kan alle paarden zien, staat tot haar buik in het stro en kan overdag met alle andere paarden in de wei (deze wei is 2 hectare en heeft een eigen vijver). Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ze zo gelukkig is als een paard maar kan zijn! En dat geldt voor een helehoop luchtzuigers meer: goedverzorgde paarden waarvan de eigenaar alle moeite doet om de verzorging zo optimaal mogelijk te laten zijn.
En natuurlijk zijn er ook luchtzuigers die in een stal staan met stroom er om heen, of die ze zo'n band met pinnen omdoen...Maar om te zeggen dat alle luchtzuigers levenslang hebben, dat gaat me te ver.
Zoiets ligt altijd genuanceerd. Ik ken ook voorbeelden van niet luchtzuigers die 23 uur per dag in een gore stal staan, er een half uurtje uit mogen om te presteren voor de eigenaar en er dan weer ingezet worden. Dat lijkt mij persoonlijk een ongelukkiger leven dan dat van mijn happy luchtzuiger...