heeft jouw paard wel eens koliek gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft jouw paard wel eens (gas)koliek gehad?

mijn paard heeft gaskoliek gehad en is een luchtzuiger
5 (5%)
mijn paard heeft gaskoliek gehad en is geen luchtzuiger
16 (16%)
mijn paard heeft een andere vorm van koliek gehad en is een luchtzuiger
2 (2%)
mijn paard heeft een andere vorm van koliek gehad en is geen luchtzuiger
31 (32%)
mijn paard heeft nog nooit koliek gehad en is een luchtzuiger
6 (6%)
mijn paard heeft nog nooit koliek gehad en is geen luchtzuiger
36 (37%)

Totaal aantal stemmen: 96

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:03

Dien heeft vorige winter een flinke koliek aanval gehad... de DA (had toen een andere, een slechte, is 1 keer bij Dien geweest heb nu een andere, veel betere) was er niet zo duidelijk over...:"Ja het klotst in haar buik" Dus dan lijkt het mij geen gaskoliek... Ze is geen luchtzuiger.... Ze is er zeker een week kramperig geweest...

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:46

onze Fjord heeft het afgelopen jaar regelmatig gaskoliek gehad, maar was geen luchtzuiger..... we hebben haar een paar weken geleden moeten laten inslapen Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:51

Ik heb mijn merrie nu 4 jaar, en (even afkloppen) nog geen koliek...
Ze is geen zuiger, knabbelt en likt wat aan de rand van de voerbak na het eten (vooral biks) . Maar ik heb haar nog nooit lucht horen zuigen.
Mijn merrie is 8 jaar.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:20

Heeft jouw paard wel eens (gas)koliek gehad?
mijn paard heeft gaskoliek gehad en is een luchtzuiger 7% [5]
mijn paard heeft gaskoliek gehad en is geen luchtzuiger
15% [ 11 ]
mijn paard heeft een andere vorm van koliek gehad en is een luchtzuiger
1% [ 1 ]
mijn paard heeft een andere vorm van koliek gehad en is geen luchtzuiger
28% [ 20 ]
mijn paard heeft nog nooit koliek gehad en is een luchtzuiger
7% [ 5 ]
mijn paard heeft nog nooit koliek gehad en is geen luchtzuiger
39% [ 27 ]

Totaal aantal stemmen : 69

Hoeveel procent luchtzuigers zouden er in dit land zijn??
En hoeveel procent vervelen zich omdat ze 24 uur per dag levenslang hebben?
En hoeveel procent weeft??

Dat konden er wel eens heeeeel veeeeeeel zijn Huilen

Zarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:38

Mijn Zarco (7 jarige ruin, Andalusia) heeft vorige week zaterdag kolieken gehad. Het is echt heel plots begonnen. Ik gaf hem eten en zoals altijd stormt hij er op af, tegen de tijd dat ik hooi was gaan halen, bewoog hij niet meer. Enkele seconden later lag hij al op de grond. Te kuchen, zuchten en hoesten. Er kwam doorschijnend slijm uit zijn mond als hij hoesste en daarbij liet hij een vreselijk gebrul horen. Even dacht ik dat hij er aan ging (cfr. de mysterieuze ziekte in België). Na twintig minuten stond hij op om wat mest uit te stoten. Een tiental minuten later stond de dierenarts bij ons, gaf hem twee spuitjes en hij leek vrij snel weer beter. Nog een kwartiertje later was hij weer in mijn zakken op zoek naar snoepjes...
Hij lijkt dus helemaal weer beter, alleen eet hij zijn bak niet meer helemaal leeg zoals hij dat vroeger deed...
En hij is geen luchtzuiger !

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 09:19

En hoeveel procent vervelen zich omdat ze 24 uur per dag levenslang hebben?
En hoeveel procent weeft??

Dat konden er wel eens heeeeel veeeeeeel zijn Huilen[/quote]

daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 11:20

Troef schreef:
En hoeveel procent vervelen zich omdat ze 24 uur per dag levenslang hebben?En hoeveel procent weeft??

Hoeveel wevers Nederland telt weet ik niet. De onderzoeken over luchtzuigers die ik heb gelezen noemen allemaal een percentage van 10. Deze luchtzuigers allemaal in de categorie levenslang zetten gaat mij alleen te ver.

Ik ken inmiddels een flink aantal luchtzuigers en hun eigenaren en geloof me: deze luchtzuigers zijn gelukkig! Het is in ieder geval van luchtzuigers bekend dat als de oorzaak van het luchtzuigen wordt weggenomen, het luchtzuigen als een soort verlaving gewoon doorgaan (zoals mensen doorgaan met roken). Mijn luchtzuiger staat 's nachts in een stal van 3.5 x 4 meter, heeft haar eigen uitloopje, kan alle paarden zien, staat tot haar buik in het stro en kan overdag met alle andere paarden in de wei (deze wei is 2 hectare en heeft een eigen vijver). Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ze zo gelukkig is als een paard maar kan zijn! En dat geldt voor een helehoop luchtzuigers meer: goedverzorgde paarden waarvan de eigenaar alle moeite doet om de verzorging zo optimaal mogelijk te laten zijn.

En natuurlijk zijn er ook luchtzuigers die in een stal staan met stroom er om heen, of die ze zo'n band met pinnen omdoen...Maar om te zeggen dat alle luchtzuigers levenslang hebben, dat gaat me te ver.

Zoiets ligt altijd genuanceerd. Ik ken ook voorbeelden van niet luchtzuigers die 23 uur per dag in een gore stal staan, er een half uurtje uit mogen om te presteren voor de eigenaar en er dan weer ingezet worden. Dat lijkt mij persoonlijk een ongelukkiger leven dan dat van mijn happy luchtzuiger...

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 13:47

Anya"]
[quote="Troef schreef:
En hoeveel procent vervelen zich omdat ze 24 uur per dag levenslang hebben?En hoeveel procent weeft??

En natuurlijk zijn er ook luchtzuigers die in een stal staan met stroom er om heen, of die ze zo'n band met pinnen omdoen...Maar om te zeggen dat alle luchtzuigers levenslang hebben, dat gaat me te ver.

Zoiets ligt altijd genuanceerd. Ik ken ook voorbeelden van niet luchtzuigers die 23 uur per dag in een gore stal staan, er een half uurtje uit mogen om te presteren voor de eigenaar en er dan weer ingezet worden. Dat lijkt mij persoonlijk een ongelukkiger leven dan dat van mijn happy luchtzuiger...
[/quote]

Ben het helemaal met je eens, mijn luchtzuiger is ook happy, dat weet ik zeker..................maarja je hebt altijd mensen die het niet snappen of alles en iedereen maar in een hokje stoppen!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:19

Luchtzuigen en weven zijn stalondeugden die onstaan uit verveling (weven ook soms uit exitatie). Om te vermijden dat deze een gewoonte worden moet jet het paard veel afwisseling geven (stal met uitloop, weidegang, stro of hooi om te eten, soortgenoten ...) Het weven kan op die manier opgelost (verminderd) worden maar bij luchtzuigen is er inderdaad het probleem dat er tijdens het luchtziugen een stof vrijkomt die de paarden "high" maakt, dus wanneer je de oorzaak van het luchtzuigen wegneemt is het helemaal niet zeker dat het paard ook stopt met luchtzuigen (want hij ervaart het als prettig) ! De banden met pinnen zijn eigenlijk een vorm van dierenbeulerij en van luchtzuigen krijgen paarden geen koliek, ze hebben er zelf geen last van , het is hoogstens vervelend voor de ruiter, dus laat die banden maar voor wat ze zijn !
Paarden nemen de gewoonte ook niet over van een ander paard. Paarden in eenzelfde omgeving gestald kunnen wel dezelfde neigingen vertonen omdat ze in dezelfde "saaie" levensomstandigheden vertoeven.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 20:52

Mijn KWPN merrie is erg gevoelig voor (lichte) koliek. Zodra er ook maar iets zand in het kuil zit, merk ik het aan haar.... De andere paarden hebben er absoluut geen last van, maar zij...
Gelukkig is het nooit erg, een beetje onrustig, veel liggen en staan, soms wat rollen en na een tijdje (meestal binnen een uur) heeft ze weer gemest en is het weer over...

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:01

Mijn paard heeft dus op de vorige stal 2x vlak achter elkaar (maandag en dinsdag) koliek gehad.
Maandag zei de DA nog dat het een lichte gaskoliek was.
Dinsdag kwamen ze er achter dat ze stro-koliek had.

Wat ik wel vond: ze had maandag en dinsdag op stal gestaan hele dagen en als ik daar verzorgde had ik haar hooi gegeven en geen brok die dinsdag. Ben echter bang dat ze dit andersom gedaan hebben....
De dagen ervoor kreeg ze ook al niet zoveel hooi. Scheve mond
In de tijd dat ze daar heeft gestaan (jaartje) is ze erg onrustig geworden en is ze veel stro gaan eten. Gelukkig staat ze nu op haar nieuwe stal op houtkrullen, krijgt 3x per dag hooi, en mag altijd (behalve enkele dagen met extreme vorst) de wei op, en anders in de paddock. Lachen

Verder is er een goede buitenbak, goede uitrijmogelijkheden, en een manege vlakbij: dit scheelt een hoop als je paard veel energie heeft en de neiging tot zich vervelen enzo. Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:18

mijn pony was geen luchtzuiger maar een zand-eter,weer een ander probleem dus!Heeft 3 dagen lang erge zandkoliek gehad,bijna de pijp uit.
Met luchtzuigen en daardoor gaskoliek heb ik geen ervaring

chantal20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:00

Mijn fjord heeft een paar weken terug gaskoliek gehad en was er behoorlijk slecht aan toe.gelukkig gaat t nu beter.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:06

Ja, Rocco heeft koliek gehad. Zandkoliek. Hij is geen luchtzuiger.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:27

Nouska heeft nog maar 1 keertje koliek gehad en dat was van de stress op de keuring. Ze is ook geen luchtzuiger, wel een zenuwpees Scheve mond

Onze shet Rikske heeft al 1 keer koliek gehad, de eerste dag dat hij zijn liksteen had (beetje overijverig gelekt ).

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:59

Mijn paard is een luchtzuiger en heeft 3 maanden geleden koliek gehad. Maar dat had daar niks mee te maken. Hij had het gepresteerd om een kruiwagen (!) vol zand te eten... Hij is geopereerd (tweemaal een slag in de darm omdat die topzwaar was vanwege het zand), is bijna dood gegaan maar is fantastisch hersteld, heb gisteren weer voor het eerst in de les meegereden! Hiervoor had hij overigens nog nooit eerder koliek gehad. Trouwens, vroeger heb ik ook een ander paard gehad dat een luchtzuiger was, die heb ik 8 jaar gehad en die heeft ook nooit koliek gehad.