Mijn paard heeft pijn (filmpje) Wie heeft advies??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Mijn paard heeft pijn (filmpje) Wie heeft advies??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:43

Ik snap dit niet hoor, dit paard heeft pijn en dat laat je je hoefsmid kijken? Waarom geen dierenarts? De hoefsmid kan wel zoveel zeggen.. Je kan bokt heus vragen naar meningen/ervaringen/tips.. Maar bel eerst even de dierenarts!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:36

Twee dingen die spelen, 1. ze heeft in haar buik/liesstreek ergens pijn die zich uit in opgetrokken buikspieren en 2. haar knie is duidelijk pijnlijk. Laatste komt vaker voor maar duidt wel op problemen.
Die buik heeft eerste zorg nodig. Ik weet niet hoe het paard zich verder gedraagt ? Kribbebijten/ luchtzuigen ? En zou ik ook willen weten hoe vaak dit paard ruwvoer krijgt per dag.
Dus de da erbij en verder wat de knie betreft zou ik kiezen voor een fysio ipv een osteopaat, maar dat kan je ook overleggen met je da. Maar ik vind wel dat je die erbij moet halen, als ik mijn da bel kost een consult me 35 euro, daar zou ik geen risico voor willen nemen en ik vind het ook humaner voor het paard.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:20

Hoi, het gaat al iets beter met mijn paard maar nog niet 100%.
Mijn hoefsmid heeft de achterbenen normaal naar voren en naar achter kunnen doen, hij dacht niet dat ze daar last van had.

@garny95: ze staat overdag in het weiland en in de stal krijgt ze hooi en stro. Verder wortels en een vitaminen koek. Dat is alles wat ze krijgt.
Ik ga morgen de dierenarts bellen want ze zit nog steeds niet lekker in haar vel. Ik vind haar rug er wel beter uit zien.
De buik is niet opgetrokken, op het filmpje zie je dat wel, maar daar draait ze zich net om, en is ze wat gespannen omdat in de verte haar kuddegenootjes er aan komen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik wilde het eerst even aanzien, hoe het zich zou ontwikkelen. Daarom vroeg ik ook bij jullie raad, misschien herkende iemand dit. Ze was verder wel levendig, niet suf of sloom. Ze eet en drinkt goed. Mest ook prima. Daarom wilde ik het aanzien en niet direct de dierenarts erbij halen. Nu vind ik het te lang duren en ga ik hem wel bellen.

Nogmaals bedankt, jullie horen er wel van.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:17

Cassidy schreef:
Een Osteopaat kijkt holistisch, ik zou hem eerder laten komen dan een gewone DA.

Mee eens, een DA kijkt vaak niet verder dan de plek waar de pijn vandaag komt, terwijl de oorzaak elders kan zitten, een paard kreupel: die heeft een been gebrek, terwijl het ook vanuit de rug kan komen, om maar even iets te zeggen.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je nog geen ervaring hebt met een fysio of osteopaat dat je dan eerder naar je veearts gaat.
Als die van mij wat heeft hang ik gelijk aan de telefoon met onze fysio/osteo, mits het dus danig ernstig is dat ik dat nodig vind, maar dat komt omdat ik haar volledig vertrouw en zij in het verleden al zo ontzettend veel voor ons betekend heeft, zij kent mijn paard door en door.
Succes met je paardje Lachen

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:02

Dierenarts gebelt: Hij komt vandaag of vrijdag. (di, wo en do kan ik zelf niet) Ik hoop vandaag. Ik legde uit wat er aan de hand was: Hij zei: ja, ja ik kan er niet zoveel over zeggen, niet echt duidelijk, ze zit gewoon ff niet lekker in haar vel, maar ja als je perse wilt dat we komen dan kan dat natuurlijk.......

Tja hier was ik dus al bang voor. Maar goed, wie weet komt er toch nog iets uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:06

Als hij komt, laat bloed afnemen (kijken of er ergens een ontsteking zit) en een mestonderzoek doen, wormeneieren bepalen, en misschien heeft je paard zand in de darmen. Zelf een paar mestbollen in water oplossen is niet de goede zelfdiagnose, omdat niet ieder keutel mest evenveel zand heeft. Wanneer heb je haar voor het laatste een kuurtje Sand Clear gegeven?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:09

Ze heeft nog nooit Sand Clear gekregen Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:17

Een paard dat hele dagen op het weiland staat, en dan vooral in periodes op land staat waarin het gras niet snel groeit, loopt kans dat ze meer zand in de darmen krijgen dan goed voor ze is. Als de DA niets kan vinden, zou ik het iig overwegen. En als er echt heel veel zand in de darmen zit, kan een kuurtje Sand Clear ook niet afdoende helpen...

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:19

Wat dan wel? Lijnzaad helpt toch ook tegen zand? Ze staat van 9-half 5 op het land, alleen de afgelopen 3 dagen niet ivm de natheid.... Dus de hele dag op stal met hooi en stro

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:20

het eerste wat ik dacht toen ik de titel zag was, even de DA bellen, om je paard na te laten kijken..

en ik denk dat je er dus ook goed aan doet dat je hem nu laat komen Ja
Gelijk uitsluiten is altijd beter dan aankijken en afwachten

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 13:41

Hij komt vanmiddag tussen 3 en 4... Blij!!

blackqueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:50

als dierenarts constateerd dat het probleem in de knie zit kan je paard veel hulp hebben aan training volgens de methode van antoine de bodt, mijn paard had ook last van haar knie en is nu verholpen, ook Steffie van der laarse heeft erg goed geholpen.

succes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:59

mijn voorkeur zou toch zijn om naar Steffie van der Laarse te gaan.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:21

De dierenarts is geweest, hij kon niks bijzonders ontdekken.
Als mens zit je ook wel eens een poosje niet lekker in je vel zegt hij. Het gaat nu ook al wel ietsje beter, maar nog niet 100%.
Hij heeft bloed afgenomen en getest. Vanavond belde hij mij en vertelde dat de lever en nier goed werkten. Hij kon ook geen ontstekingen ontdekken, de cellen waren goed.
In ieder geval fijn om te weten!
Over die knie: Hij zei dat geen enkel paard het fijn vind als je daar knijpt of voelt. Een ander paard had me geslagen zei hij.
Ik moest gewoon weer gaan rijden en kijken hoe het zou gaan.

Aan de ene kant ben ik heel blij en opgelucht dat hij niks opvallends kon vinden en dat haar bloed helemaal goed was.

Aan de andere kant weet ik nu dus nog steeds niet wat er aan de hand is!

Ik heb wel weer zin om te rijden, na zo'n tijd! Hopelijk knapt ze snel weer op en is ze weer de oude.

@garny: wie is Steffie van der Laarse?

Bedankt voor jullie reacties!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:07

Bij dit paard ziek ik veel spierpanning, o.a. in de buikstreek
Dit wordt helaas zelden opgemerkt door een Dierenarts
Het kan goed zijn dat je paard uitgegleden is (bv in de wei)
en daardoor zijn binnenbeen spieren overrekt heeft, dit doet erg veel pijn!
Laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Die kunnen je exact zeggen waar de (spier) problemen zitten
Het is een fantastische manier om snel (en daardoor ook relatief goedkoop) de spierproblemen bij je paard op te lossen
Na 1 behandeling zie/merk je al resultaat Cool

HanneRonja schreef:
Over die knie: Hij zei dat geen enkel paard het fijn vind als je daar knijpt of voelt. Een ander paard had me geslagen zei hij.
Ik moest gewoon weer gaan rijden en kijken hoe het zou gaan.

85% van de paarden heeft in meer of mindere mate spierproblemen!
Daarom vinden dierenartsen zoiets "normaal" maar dat is het niet!
Bij mijn eigen paaren kan ik overal knijpen en voelen
zonder dat ze daar op reageren

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:24

unamie schreef:
Bij dit paard ziek ik veel spierpanning, o.a. in de buikstreek

Moet natuurlijk zie zijn Tong uitsteken

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:12

Fijn om te horen @HanneRonja dat je DA niets heeft kunnen vinden en het bloed iig goed is.
Misschien toch uitgegleden op de wei ofzo.
Kijken als je straks weer gaat rijden hoe dat gaat.
Heel veel succes toegewenst iig.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:12

hanneronja,
www.steffivanderlaarse.nl/
ook voor dat lever en nierverhaal kan je bij haar terecht en ook de knie.
Ik vind het erg kort door de bocht deze diagnose.
Ik heb zelf twee dierenartsen, een reguliere die zit in de buurt, voor de spoed en de jaarlijks prik en ik ga ook naar een holistische da, ook met mijn honden.
Het verschil vind ik dat de holistische da verder kijkt en zoek naar de oorzaak.
Dat consult duurt meestal iets van een uur en deze is ook osteopaat dus het paard wordt helemaal nagekeken en ter plekke behandeld. Ik heb hier goede ervaringen mee, als ik ga dan naar de praktijk van Eric Laarakker. Volgens mij komt Steffie daar ook vandaan.
De knie is gevoelig dat is een feit, ik geloof niet dat alle paarden zo reageren, ik masseer met regelmaat en altijd ligt er een probleem aan ten grondslag bij zo'n reactie.
Een masseur mag geen diagnose stellen maar kan je paard wel verder helpen en de masseur kan je doorverwijzen. Een eerste bezoek is meestal iets van 50 euro, maar dat kan ik niet met zekerheid stellen. Happy- atlete is een goed adres mocht er iemand bij jou in de buurt zitten.
Maar zou het eerst proberen bij bovengenoemde als je dat zou willen natuurlijk. Jij kan tenslotte het beste inschatten of je hier genoegen mee neemt of verder gaat kijken.
Succes met je paard.