Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
corina schreef:Dus als ik het goed begrijp:
*Hoog fructaan + eiwit gehalte
*Te zuur
*verhoogde kans op hoefbevangen,koliek,maagzweren en nier + lever problemen.
* Diarree >darmen worden lui door snelle vertering
corina schreef:Graag nadelen en voordelen.
wolfram3 schreef:hallo, kuilgras voor de koeien is veel natter.
een koe herkauwd en paard niet.
corina schreef:wolfram3 schreef:hallo, kuilgras voor de koeien is veel natter.
een koe herkauwd en paard niet.
Ja oke dat weet ik ook, maar wat kan een paard ervan krijgen als hij dit eet?
Pensionnetje schreef:corina schreef:Dus als ik het goed begrijp:
*Hoog fructaan + eiwit gehalte
*Te zuur
*verhoogde kans op hoefbevangen,koliek,maagzweren en nier + lever problemen.
* Diarree >darmen worden lui door snelle vertering
Een paard krijgt geen maagzweren van kuil. Koliek en lever/nier problemen heb ik alle jaren nog nooit meegemaakt. Voor alles geldt teveel is nooit goed. Bevangenheid komt niet door de kuil zelf maar door het téveel ervan. Gewoon met beleid voeren. Mensen willen teveel en te vaak voeren en dan gaat het met kuil idd fout.
Koop kuil van goede kwaliteit, laat deze enige tijd aan de lucht wat verder drogen, voorkom schimmelvorming en voer niet de echt natte koeienkuil.
Mloei schreef:bij ons word er niet uitermate veel gemest. we verkopen het ook wel aan paardenmensen die een kliniek hebben. zij weten vast wel wat ze doen. En is mais slecht?
Zammie schreef:Ik heb jaren terug een tijdje balen voordroog gevoerd en dat was niet natter als het pasvoer wat ik nu dus geef, heb het nog ff nagevraagd maar het is precies hetzelfde en wordt niet al na 1 dag ingekuild, maar droogt 2 a 3 dagen en het land wordt niet 4 x bemest, maar 1 x. Ligt dus echt aan de boer waar je het weg hebt....
Zammie schreef:Ja suffie, dat bedoelde ik dus ook... Het pasvoer (ik meng het half om half met hooi, zie vorige berichten van mij) is heel lang en grof, nog grover als het hooi wat ik geef en omdat ik dus deze berichten las heb ik het toch nog ff nagevraagd. Het wordt trouwens niet alleen aan melkkoeien gevoerd ook aan het jongvee. Is dus niet alleen voor melkproductie en vleeskoeien... Ik ben uit voorzorg wel minder gaan voeren van het andere voer, biks en muesli....