Is kuil dat aan koeien gevoerd word ook wel goed voor paarde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Re: Is kuil dat aan koeien gevoerd word ook wel goed voor paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:15

Dus als ik het goed begrijp:
*Hoog fructaan + eiwit gehalte
*Te zuur
*verhoogde kans op hoefbevangen,koliek,maagzweren en nier + lever problemen.
* Diarree >darmen worden lui door snelle vertering

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:57

worden er snel dik van, als je dat niet bedoeld met eiwitrijk
waarom zoekt hij geen adres met goed hooi of voordroog voor paarden?
ook, als je echt dat korte koeienkuil hebt, met mais, kunnen ze (slokdarm) verstopping van krijgen omdat ze het vaak binnen schrokken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:06

mijn merrie en veulen van vorig jaar aten ook kuil, vonden ze heel erg lekker!
maar ik gaf het ze wel met mate omdat ik het gewoon te 'veel' vind voor ze,
koeien krijgen hun voer om heel goed te produceren, dus das heel iets anders dan een paard, dat vooral in de winter veel moet eten, en niet in korte tijd alle voedingsstoffen al binnen moet hebben, vind ik hoor.
dus ik heb liever hooi, maar mn pony's hadden liever kuil Knipoog
ik lette wel érg goed op dat er geen schimmel doorzat, koeien kunnen daar toch ietsje beter tegen, paarden iig totaal niet.

**
het ligt op een kuilbult, met landbouw plastic eroverheen,
en je kan het ook in pakken krijgen, omgewikkeld met plastic.
(beetje off topic maar toch Tong uitsteken )

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:48

corina schreef:
*Te zuur

Een paard krijgt geen maagzweren van kuil. Koliek en lever/nier problemen heb ik alle jaren nog nooit meegemaakt. Voor alles geldt teveel is nooit goed. Bevangenheid komt niet door de kuil zelf maar door het téveel ervan. Gewoon met beleid voeren. Mensen willen teveel en te vaak voeren en dan gaat het met kuil idd fout.

Koop kuil van goede kwaliteit, laat deze enige tijd aan de lucht wat verder drogen, voorkom schimmelvorming en voer niet de echt natte koeienkuil.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:38

Mijn merrie heeft ook jaren kuil van hetzelfde land als koeien gekregen en daar heb ik haar bijna aan verloren.
Kuil voor koeien komt van hevig bemest en geinjecteerd land af. Vol eiwitten en voedingsstoffen die de koeien nodig hebben om de grote prestatie te leveren die ze doen: liters melk geven. Voor onze paarden is dit vreselijk ongeschikt, het kan lang goed gaan, bij mijn merrie is het 5 jaar goed gegaan tot 1 winter geleden, ze begon af te vallen en zelfs 4 kilo krachtvoer en onbeperkt kuil konden daar niets aan doen. In de zomer was het zo erg dat de witte delen van haar huis opzetten en zelfs verbranden.

Na gedegen onderzoek van zowel da als homeopaat is gebleken dat de eiwitten en voedingsstoffen in het kuil funest kunnen zijn voor mijn paard. Haar toch al zwakke lever vergiftigde zichzelf en kon de afvalstoffen en hoge concentraties niet meer afbreken, ja het kan lang goed gaan. Totdat het fout gaat, en dan gaat het GOED FOUT!

Mijn merrie doet het inmiddels prima, maar mag geen kuil meer, geen wormenkuren en geen entingen. Elke grote verandering kan haar funest worden.

Mijn vriend is zelf loonwerker en die perst zelf voordroogpakken. Deze komen speciaal van onbemest natuurland.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:15

Mijn merrie heeft het altijd gehad en nou nog. en ook een boel ze krijgt ook mais bij. Ze heeft er nog nooit last van gehad.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:15

Mais wordt gevoerd om een paard dik en vet te krijgen en dat is heel erg slecht voor het paard vet.
Het kuil dat aan koeien gevoerd wordt is inderdaad heel anders dan dat hooi wat je aan paarden zou moeten voeren.
Even kuil analyseren. Kuil komt van een weide met een soort gras, het wordt rijkelijk van geinjecteerde meststoffen voorzien om de groei te versnellen. Daarom zal het gras meer fructaan bevatten het moet immer snel sneller snelt groeien. Soms wordt de weide wel vier keer bemest in een seizoen, verder wordt het onkruid doodgespoten met verdelgingsmiddel.
Een weide voor koeien heeft een grasmat die nauwelijk diep geworteld is en niet dicht, veel zand kan er dus ook nog inzitten. Dan wordt het machinaal gemaaid en geschud meestal laat men het nauwelijks 24 uur drogen. Het is dus nog vochtig en wordt gekuild en afgesloten, schimmels voelen zich wel thuis in deze omgeving en bacterien ook.
Het paard vind echter stengelig gras fijner, met betrekking tot eiwit niet te sterk bemeste weiden, en vele soorten gras niet een soort.
Het gras moet minimaal een dag of wat goed drogen en de wind moet er goed door daarna kun je het inbalen maar in balen waar de lucht bij kan om schimmels en dergelijke te voorkomen.
Het maagdarmstelsel is bij een koe anders dan bij een paard. Een paard is gewend aan schraal eten en kan met weinig toen. Een koe daarintegen wordt meer dan gevoerd om dat hij veel melk moet leveren en later vet wordt gemest en vleeskoe wordt.

Dus daarom moet je voeren wat voor een paard geschikt is en niet dat wat de koe krijgt.
Hoooi is mischien duurder door het arbeidsproces en wie weet is het ook minder makkelijk te krijgen door dat het meer tijd nodig heeft om te drogen.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:41

bij ons word er niet uitermate veel gemest. we verkopen het ook wel aan paardenmensen die een kliniek hebben. zij weten vast wel wat ze doen. En is mais slecht?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:48

corina schreef:
Graag nadelen en voordelen.

koeienkuil is voer wat is toegespitst op productie van melk en eventueel vlees
oftewel het eiwit (onder andere) gehalte in dit voer is erg hoog en het is makkelijk te verteren zodat koeien er zonder al te veel moeite veel voeding binnen krijgen zodat ze zonder al te veel moeite lekker veel kunnen produceren
het vochtpercentage is vrij hoog en dus het ruwe vezel percentage erg laag

paarden hebben juist het tegenovergestelde nodig
veel ruwe vezel, vele malen minder eiwitten, fructaan etc etc , ze moeten juist wel aan het werk kwa verterng om het voer om te zetten zodat de darmen etc etc goed aan het werk blijven (heel beangrijk bij dieren die relatief veel stilstaan (denk aan aan relatief groot gedeelte van de dag op stal)

koeienkuil is dus echt koeien voer en absoluut niet geschikt voor paarden

wolfram3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:24

hallo, kuilgras voor de koeien is veel natter.
een koe herkauwd en paard niet.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:45

wolfram3 schreef:

Ja oke dat weet ik ook, maar wat kan een paard ervan krijgen als hij dit eet?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:53

Ik heb jaren terug een tijdje balen voordroog gevoerd en dat was niet natter als het pasvoer wat ik nu dus geef, heb het nog ff nagevraagd maar het is precies hetzelfde en wordt niet al na 1 dag ingekuild, maar droogt 2 a 3 dagen en het land wordt niet 4 x bemest, maar 1 x. Ligt dus echt aan de boer waar je het weg hebt....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:01

corina schreef:
wolfram3 schreef:

Ja oke dat weet ik ook, maar wat kan een paard ervan krijgen als hij dit eet?

korte termijn: diarree, koliek, voor de gevoelige types hoefbevangen verschijnselen etc
lange termijn hoefbevangen , baggervetmet bijbehorende risico's op insuline resistentie , een luie darm met veel kans op kolieken
vergrote kans op maagzweer en bijbehorende luchtzuigverschijnselen
het is gewoon absoluut NIET geschikt voor paarden

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:08

De ene soort kuil of de andere, dat scheelt nogal wat. Als ik je beschrijving lees, zou het in jouw geval om rijkuil gaan. Dat zou ik persoonlijk niet aan mijn paarden willen voeren. Te nat, te eiwitrijk, te zuur, te grote kans op schimmel die door de hele hoop heen trekt (nb.: niet alle schimmel is wit, let vooral ook op voor blauwe, rode en zwarte schimmels!) en nog zo wat van die dingen.

Voordroog is alweer een heel ander verhaal. Dit voer ik al jarenlang aan mijn paarden en naast dat ze er prima op gedijen, zijn ze er ook stapelgek op. Waar ik het koop maken ze ronde balen van ca. 1½ m doorsnee, die in folie verpakt worden. Met zo'n baal, die ik op een droge, goed geventileerde plek bewaar, doe ik ca. 4 weken. Tot nu toe geen last gehad dat ie voor die tijd "slecht" werd, maar ik heb dan ook het voordeel altijd wel uit een aantal balen te mogen kiezen en neem dan natuurlijk de beste.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:37

Gerrit Zomer (natuurgeeskundige voor paarden en pony's): "In kuilgras zitten eiwitten met een veranderde structuur, en die zijn voor paarden moeilijk afbreekbaar".

Veel mensen zeggen: "Mijn paard vindt kuilgras lekker, het is voedzaam, dus geef ik het hem". Probleem daarbij is niet dat er meer eiwit in kuilgras zit, maar eiwitten met een veranderde structuur. Deze veranderde structuur is in het fermentatieproces (=gisting) ontstaan. Hierdoor kunnen paarden het moeilijk afbreken. De koe kan het door middel van herkauwen wel verwerken. De paarden krijgen echter problemen met hun nieren, omdat ze de eiwitten niet kunnen verteren en de nieren door de afvalstoffen verstopt raken.

Het spijsverteringsstelsel van paarden is sowieso niet gemaakt om bewerkt voer binnen te krijgen. Bedenk daarom dat ook brok niet natuurlijk is voor paarden. Paarden hebben eiwitten nodig, maar een teveel hieraan wordt opgeslagen en de rest moet het lichaam afvoeren. Er ontstaan in het lichaam problemen bij een teveel aan eiwitten. Dit begint met spier- en gewrichtsproblemen, door de ophoping van afvalstoffen. Hierdoor kunnen ontstekingen en problemen aan de luchtwegen ontstaan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:49

Als je iets verder leest in dit stuk (ook net gezien ff gegoogeld) dan staat er weer een ander verhaal over kuil van een DA... Er staan verschillende dingen in, maar dat van dat eiwit vind ik iets wat je echt in de gaten moet houden als je kuil gaat voeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:39

Pensionnetje schreef:
corina schreef:
*Te zuur

Een paard krijgt geen maagzweren van kuil. Koliek en lever/nier problemen heb ik alle jaren nog nooit meegemaakt. Voor alles geldt teveel is nooit goed. Bevangenheid komt niet door de kuil zelf maar door het téveel ervan. Gewoon met beleid voeren. Mensen willen teveel en te vaak voeren en dan gaat het met kuil idd fout.

Koop kuil van goede kwaliteit, laat deze enige tijd aan de lucht wat verder drogen, voorkom schimmelvorming en voer niet de echt natte koeienkuil.

dat is het nu net , de ts meld in het begin bericht dat het over Koeienkuil! gaat
dan zijn al de genoemde risico's dus wel degelijk aanwezig

Kuil is koeienvoer...punt....

wat er aan paarden word gevoerd is voordrooggras , vele malen droger dan kuil, maar in mijn ogen nog steeds geen paardenvoer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:46

nog even een keer dan Knipoog
er worden in de volksmond twee namen gegeven aan twee hele verschillende dingen
kuilgras = koeienvoer, is gemaaid zo voedzaam mogelijk gras wat een korte tijd op jhet land heeft gelegen voraleer het de kuil in ging of in pakken word verpakt
dit is Koeienvoer, bevat onder andere een hoog gehalte eiwit
dit voer is op de productie van melk en ventueel vlees gericht

voordrooggras = gemaaid ouder gras wat een paar dagen langer op het land ligt voor het ingepakt word
dit word als paarden voer geprofileerd , heeft een hoger vezel en droge stof gehalte en en is ook lager in eiwit als Kuilgras

in de volksmond word voordroog ook nog wel eens kuil genoemd , maar dat is het Niet! voordroog is voordroog en kuil is kuil

de ts had het in beginpost over koeienkuil, niet over voordoog
bij koeienkuil zijn de risico's genoemd door verschillende mensen , diarree, koliek en maag problemen wel degelijk aanwezig

paarden vinden voordroog over het algemeen lekkerder dan hooi, is ook onderzoek naar gedaan
mar lekkerder is niet altijd gezonder ik vind het ruwvoer bij uitstek voor paarden nog steeds hooi
en niet voordroog (kuil is gewoon pertinent ongeschikt voor paarden )
de voedingstoffen zijn door het proces van inpakken net even veranderd /omgezet , makkelijker opneembaar etc , waardoior het voor het gros van de paarden die licht tot normaal werken en ook de sobere dieren niet geschikt, de dieren hebben kwa voedingstoffen ala ng genoeg terwijl ze kwa ruwe vezel nog te kort komen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:21

Mloei schreef:
bij ons word er niet uitermate veel gemest. we verkopen het ook wel aan paardenmensen die een kliniek hebben. zij weten vast wel wat ze doen. En is mais slecht?

Maïs bevat heel veel zetmeel. Zetmeel en suikers behoren tot de koolhydraten en men heeft ondervonden dat hoefbevangenheid niet veroorzaakt wordt door te veel eiwitten maar door te veel suikers in de voeding.
Paarden die gevoelig zijn voor zetmeel kunnen ook spierbevangen geraken wanneer ze er te veel van opnemen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:28

Het ligt eraan hoe droog de kuil is. Wij hebben thuis een melkveebedrijf en de paarden hebben, tot voor 2 weken terug, het hele najaar "koeienkuil" gegeten. De omstandigheden voor het inkuilen waren ideaal. Gras wat 2 dagen had gelegen was al ontzettend droog en bijna niet meer aan te rijden. Ook was het gras door de groeistuipen, die te maken hadden met het gekke weer in het voorjaar/zomer, grof van structuur. Wij snijden of hakselen het gras niet! De echte natte kuilen zijn toch vaak herfstgraskuilen, want ook de boeren hebben behoefte aan structuur tegenwoordig. Wij maaien het 's morgens, schudden het 2x daags, de volgende dag nog 1x en 's middags gaat het in de kidde en wordt het ingekuild. Hooi (voordroog ronde balen) ligt 1 dag langer.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:33

Zammie schreef:
Ik heb jaren terug een tijdje balen voordroog gevoerd en dat was niet natter als het pasvoer wat ik nu dus geef, heb het nog ff nagevraagd maar het is precies hetzelfde en wordt niet al na 1 dag ingekuild, maar droogt 2 a 3 dagen en het land wordt niet 4 x bemest, maar 1 x. Ligt dus echt aan de boer waar je het weg hebt....

Tegenwoordig kunnen de boeren niet meer zomaar lukraak bemesten als ze meedoen aan de derogratie. Je mag maar zoveel stikstof en fosfaten per Ha aanbrengen en dat wordt allemaal gecontroleerd. Het gras is dus veel minder bemest, kunstmest wordt nog maar amper gebruikt bij ons.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:38

Ja suffie, dat bedoelde ik dus ook... Het pasvoer (ik meng het half om half met hooi, zie vorige berichten van mij) is heel lang en grof, nog grover als het hooi wat ik geef en omdat ik dus deze berichten las heb ik het toch nog ff nagevraagd. Het wordt trouwens niet alleen aan melkkoeien gevoerd ook aan het jongvee. Is dus niet alleen voor melkproductie en vleeskoeien... Ik ben uit voorzorg wel minder gaan voeren van het andere voer, biks en muesli....

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:40

Op stal waar ik les krijg krijgen bijna alle pony's kuilgras
(dat is btw wat anders dan kuilvoer)
Mijn pony staat daar elke zaterdag ivm les en krijgt dan ook kuilgras.
Ik geloof dat er maar heeel weinig mensen zijn die kuilvoer aan hun paard geven.
Kuilvoer, daar gaat zwart folie en zand op. (Dat is btw gekneusd mais)Kuilgras zit in balen verpakt.
Kuilgras is dus niet zo erg slecht voor paarden.

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:41

Zammie schreef:
Ja suffie, dat bedoelde ik dus ook... Het pasvoer (ik meng het half om half met hooi, zie vorige berichten van mij) is heel lang en grof, nog grover als het hooi wat ik geef en omdat ik dus deze berichten las heb ik het toch nog ff nagevraagd. Het wordt trouwens niet alleen aan melkkoeien gevoerd ook aan het jongvee. Is dus niet alleen voor melkproductie en vleeskoeien... Ik ben uit voorzorg wel minder gaan voeren van het andere voer, biks en muesli....

In 't een zit meer eiwitten dan hooi idd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:42

Het wordt inderdaad door iedereen anders genoemd, bij ons is het pasvoer of kuilvoer... en in pakken folie voordroog of gewoon foliepakken...