ouder paard contineu aan de diaree ????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: ouder paard contineu aan de diaree ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:46

Aline4 schreef:
Wat zegt de dierenarts ervan? Je kunt hem zo in ieder geval niet laten staan, dat is duidelijk. Ik zou er eerst de dierensrta eens even snel naar laten kijken voordat je zelf van alles gaat zitten proberen. Zeker als het al zo lang gaande is. Ik vind Jakult (of hoe het ook heet) een erg goed idee trouwens, maar misschien zal de dierenarts iets drastischers aanbevelen.
Ik zou in ieder geval niet wachten tot de dierenarts ook niets meer kan beginnen.

Succes ermee.

Ik vind Yakult een zeer slecht advies! Deze bacteriën zijn gericht op mensendarmen en niet voor paarden. Als je probiotica wilt gebruiken wat op zich wel een goede optie is, neem dan één die voor paarden is!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:52

dat procuct van de groene os is geloof ik al besteld en hij heeft weer een nieuwe zand kuur. als dat allebij niet helpt zou de zemelen nog te proberen zijn. en de DA is gebeld en die zei dat het grote kans was op zand en dat als dat niet hielp na nog een keer hij zou komen. en die yakult volgens mij moet je er dan 5 flesjes op 1 dag indouwe voor effect lijkt mij.....?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:02

Munnie schreef:
dat procuct van de groene os is geloof ik al besteld en hij heeft weer een nieuwe zand kuur. als dat allebij niet helpt zou de zemelen nog te proberen zijn. en de DA is gebeld en die zei dat het grote kans was op zand en dat als dat niet hielp na nog een keer hij zou komen. en die yakult volgens mij moet je er dan 5 flesjes op 1 dag indouwe voor effect lijkt mij.....?

Yakult is op basis van zuivel, dat lijkt mij zeer ongezond voor het paard!

Dat produkt van de Groene Os is tevens een zandkuur!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 23:00

geen idee of zuivel goed of slecht is maar paardjes moete paardjes melk als ze klein zijn en verder denk nie Haha!
oke dat wist ik niet maar het zal binnekort wel binnen komen dan..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:19

Munnie schreef:
wij hebben een ouder paard rond de 20 en die blijft maar aan de diaree hebben we een zand kuur gegeven was het 2 dagen minder en nu is het weer net zo erg. het water loopt er gewoon uit wij weten niet meer wat we moeten doen? het is wel een ouder paard maar verder nog prima in zijn doen niet oud ogend of oud voelend. hij is ong. 3 weken geleden ontwormd, we hebben probiotica voor de darmen gegeven en de zand kuur. controleren op zand gaat niet omdat het gewoon water is. hebben jullie een idee wat wij nog kunnen doen??

Colonflora van Primaval (bestellen bij primeval.nl). Bij mijn merrie van 24 dia al maandenlang diarree had, hielp het met 3 dagen. Toen had ze al weer nagenoeg normale mest! Een aanrader! Ik geef het nu als onderhoud nog om de andere dag. Bij een oud paard is de darmwerking minder en dit spul ondersteunt die werking (een soort yakult voor paarden zeg maar).
Aandclear hielp bij mij ook niet. Probiotica moet echt speciaal voor paarden zijn, en geen 'mensenproduct' voeren!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:37

singasong schreef:
Aline4 schreef:
Wat zegt de dierenarts ervan? Je kunt hem zo in ieder geval niet laten staan, dat is duidelijk. Ik zou er eerst de dierensrta eens even snel naar laten kijken voordat je zelf van alles gaat zitten proberen. Zeker als het al zo lang gaande is. Ik vind Jakult (of hoe het ook heet) een erg goed idee trouwens, maar misschien zal de dierenarts iets drastischers aanbevelen.
Ik zou in ieder geval niet wachten tot de dierenarts ook niets meer kan beginnen.

Succes ermee.

Ik vind Yakult een zeer slecht advies! Deze bacteriën zijn gericht op mensendarmen en niet voor paarden. Als je probiotica wilt gebruiken wat op zich wel een goede optie is, neem dan één die voor paarden is!

Yahkult moest ik van mijn DA aan mijn paard geven als het niet goed zou zijn lijkt me dat vrij onlogisch waarom zou ik dat anders moeten geven. Hij kreeg er 2 per dag en dat was voldoende voor een paard van 1,65 wat stevig aan de maat was. binnen een paar dagen merkte ik al verschil.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:41

wat droge zemelen door je voer mengen,stopt...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:02

Simodi: ons mam gaat het zo checken Knipoog
Splash: ik geloof het wel is te proberen en as de rest nie helpt komen we bij de yahkult, 2 flesjes per dag zijn dus al voldoende?
Geerke: zemelen gaan we ook nog proberen als het nodig is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:03

eventueel wat poep laten controleren op bacterieen...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:05

ja maar er is geen poep alleen maar water met een beetje hooi stukjes. is heeel lastig controleren op zand is ook onmogelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:08

jeetje,is het zo erg???in het vocht zit ook vanalles hoor,het zou me niets verbazen als hij een darminfectie heeft....

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:09

wha ha ha maar hoe wil je dat vocht tepakken krijgen, wordt in iedergeval dan een klusje voor ons mam Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:12

er achter wachten met een emmertje....en dan poepen ze dus niet he......

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:15

ha ha ha ja dat is dus altijd of je denkt ooh even plassen en dan ben je net 2sec te laat met je emmertje:P
mooi klusje voor ons mam dus is haar paard dus succes ermee Haha!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:35

Als het echt waterdun is en hij er al een tijd last van heeft zou ik zeker eens contact opnemen met je veearts.
Het kan ook zijn dat hij last heeft van een virus en daarvoor toch medicijnen nodig heeft. Hij krijgt zo snel een tekort aan bepaalde voedings stoffen.
Vooral met een oud paard moet je voorzichtig zijn, heb zelf ook een oude dame van bijna 27 staan Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:46

ditano schreef:
omdat hooi het natuurlijkste voedingsmiddel is en het continu hooi eten
voordelig op de darmen en de slijmhuid werkt.
''hardhooi'' is slechter teverteren.
toen mijn paard aan koliek geopereerd was mocht hij ook alleen maar zacht hooi [meestal jong hooi]

Jong hooi, ik neem aan dat je daarmee van de laatste snede bedoelt, is juist heel groen en voedzaam en daar zitten veel eiwitten in. Is dus niet altijd per definitie beter! Als het paard een verstoorde darmflora heeft, moet je juist geen hooi geven waarbij de vertering nog meer geactiveerd wordt. Vergelijkbaar met gras: een paard krijgt in zo'n geval ook meer diarre als hij veel gras eet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:48

Munnie schreef:
geen idee of zuivel goed of slecht is maar paardjes moete paardjes melk als ze klein zijn en verder denk nie Haha!
oke dat wist ik niet maar het zal binnekort wel binnen komen dan..

In principe is zuivel niet gezond voor een paard. Er zijn speciale paardenproducten die ook de darmflora weer op orde brengen met probiotica, maar niet op basis van zuivel, zoals het Colonflora wat ik eerder noemde (poeder).

De Da had in het voorkomende geval vast een goede reden voor yakult, maar het wordt sterk afgeraden om dit of yoghurt op eigen houtje aan paarden te verstrekken! De maag en darmen van een volwaasen paard zijn niet berekend op zuivelproducten!

Ik weet trouwens niet of je ook wortelen voert?
Dat moet je dan ook minimaliseren (1 of 2 worteltjes per dag), want ook (teveel)wortels wekken diarree op.

Mijn 24-jarige merrie had precies hetzelfde als jullie paard, maar is er nu eindelijk vanaf, omdat ik haar voerschema alsvolgt heb aangepast (ze krijgt vrij veel brokken om weer aan te komen, ze was van de maandenlange diarree erg afgevalen)

- dagelijks biks (3 x 1 kilo)
- 2 x pe dag 2 plakken hooi
- stro
- 2x 1 voerschep lucerne
- halve schep muesli met 1 schepje Colonflora
- om de andere dag weidegang/grazen
- 1 grote winterpeen

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:56

Mijn paard kreeg dit ook toen hij 34 was wij gaven altijd eerst brok en daarna pas hooi, dit bleek een verkeerde volgorde.

Wij zijn daarna op advies van de da met eerst hooi begonnen om de darmen te prikkelen en langzaam aan te activeren, en daarna pas muesli.
Hij is zonder verdere problemen daarna 39 geworden.

Ik geef al mijn paarden 1 keer in de week slobber wel zelf gemaakt met zemelen, lijnzaad etc.(kant en klaar willen ze niet) lekker heet water eroverheen en 2 uur laten trekken.

En hoe grover het hooi des te beter voor het gebit en de darmen.

Ik weet niet of je een wilgenboom in de buurt heb, maar geef daar maar een flinke tak van kan nooit
kwaad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:38

Lida3 schreef:
Mijn paard kreeg dit ook toen hij 34 was wij gaven altijd eerst brok en daarna pas hooi, dit bleek een verkeerde volgorde.

Wij zijn daarna op advies van de da met eerst hooi begonnen om de darmen te prikkelen en langzaam aan te activeren, en daarna pas muesli.

Ik geef al mijn paarden 1 keer in de week slobber wel zelf gemaakt met zemelen, lijnzaad etc.(kant en klaar willen ze niet) lekker heet water eroverheen en 2 uur laten trekken.

Ik weet niet of je een wilgenboom in de buurt heb, maar geef daar maar een flinke tak van kan nooit
kwaad.

Slobber geven aan een paard met diarree is ook niet zo'n goed idee, want daarvan wordt de mest alleen nog maar dunner!
Kun je wel gaan doen (voorzichtig beginnen) als het diarree probleem is opgelost en je het pard weer wat wilt laten aankomen. Bij mijn merrie werkte het echter niet, ze kreeg direct weer te dunne mest. Ik ben toen muesli met maismeel gaan bijvoeren.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:40

Mijn paard heeft het ook maanden gehad, heb alles geprobeerd ook producten wat ze geven na een koliekoperatie. Uiteindelijk op advies van een andere da Primeval Colanflora geprobeerd en binnen 1 week was het over, heb het wel voor de zeker nog 3 weken doorgegeven. En is nu al 4 maanden klachtenvrij!

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:59

simodi schreef:
Lida3 schreef:

kwaad.

Slobber geven aan een paard met diarree is ook niet zo'n goed idee, want daarvan wordt de mest alleen nog maar dunner!
Kun je wel gaan doen (voorzichtig beginnen) als het diarree probleem is opgelost en je het pard weer wat wilt laten aankomen. Bij mijn merrie werkte het echter niet, ze kreeg direct weer te dunne mest. Ik ben toen muesli met maismeel gaan bijvoeren.

Bedoel de slobber ook voor als het probleem achter de rug is zodat de merrie door de lijnzaad een klein filmlaagje op de darmen krijgt waardoor er minder irritatie ontstaat in de darmen en het zand er
makkelijker uit kan.

Ben een beetje een soepkip ik denk altijd dat iedereen mij meteen begrijpt Pling

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:57

euhmm ok....
de DA is geweest die zei dat het zand was en als we heb zandkuur hebben gegeven en dan als onderhoud blijven gebruiken het niet minder wordt moesten we weer bellen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:15

Munnie schreef:
euhmm ok....
de DA is geweest die zei dat het zand was en als we heb zandkuur hebben gegeven en dan als onderhoud blijven gebruiken het niet minder wordt moesten we weer bellen.

Precies, dat dacht ik al wel! Hopelijk ben je nog op tijd want ik vind die symptomen toch wel erg verontrustend.
Ik zou die zandkuur maar 3 weken achter elkaar geven!! En eigenlijk nog beter om het paard weg te halen vanwaar hij zand eet, zo voorkom je dat hij nog meer zand binnenkrijgt!
En er achteraan een kuurtje pro-biotica geven. Die darmwand is waarschijnlijk helemaal naar z'n grootje geschuurd door het zand.

Veel hooi geven is ook goed!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:19

ja hij moet ook netzolang zandkuur tot hij weer helemaal vaste mest heeft en dan pas als onderhoud gaan gebruiken. en die pro-biotica is wel een goed idee maar ik weet niet wat die allemaal doet ons mam is heel erg van dingetjes na geven dat alles weer hersteld dus komt wel goed Tong uitsteken
ze krijgen nu 4x per dag hooi en weghalen gaat helaas niet maar ze hebben nu ander stuk wei gekregen daar is het nog iets voller kwa gras.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:47

Munnie schreef:
ja hij moet ook netzolang zandkuur tot hij weer helemaal vaste mest heeft en dan pas als onderhoud gaan gebruiken. en die pro-biotica is wel een goed idee maar ik weet niet wat die allemaal doet ons mam is heel erg van dingetjes na geven dat alles weer hersteld dus komt wel goed Tong uitsteken
ze krijgen nu 4x per dag hooi en weghalen gaat helaas niet maar ze hebben nu ander stuk wei gekregen daar is het nog iets voller kwa gras.

Nou, succes ermee! Hopelijk wordt het gauw beter!