Bewegingsbeperking kogel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

Re: Bewegingsbeperking kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 09:01

Even een vraagje: ik wil mijn paard eind deze maand dus laten onderzoeken (foto's, rug nakijken,...), moet ik dit door mijn DA laten doen, of naar de kliniek gaan?
Wie heeft hier ervaring mee? (waar moet ik me aan verwachten, wat moet ik zeker vragen,...)
En wat is de kostprijs ongeveer?

Zita

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:11

tja dat is wat je zelf het beste lijkt. Mijn dierenarts heeft een kliniek dus dat is makkelijk.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:18

Ik heb zelf geen ervaring met klinieken, vandaar mijn vraag.. Als ze daar meer middelen hebben is dat mss een betere oplossing?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:55

persoonlijk is dat mijn voorkeur. mochten ze iets willen zoeken is het fijn dat je niet nog een afspraak moet maken om bvb fot's te maken etc. kosten van een foto bij de kliniek waar ik zit kost €25,- per foto

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:18

De meeste belgische veeartsen die paarden doen kunnen thuis foto's maken.Er zijn er die het op de "oude" manier doen,en er zijn er die digitaal foto's maken.
De digitale foto's zijn beter van kwaliteit ,je kan direct de foto bekijken en je kan alles inzoomen en uitzoomen zoveel je wilt.
Ik denk dat in Belgie het interessanter is om de veearts het thuis te laten doen,in de belgische klinieken kunnen ze heel goed rekenen ... Knipoog

De kostprijs hangt af van de hoeveelheid foto's die ze nemen en of er nog bijkomstige onderzoeken moeten gebeuren bv rug nakijken,buigproeven doen,...
Welke veearts heb je trouwens?

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:46

Even een update

Normaal komt de DA vrijdag platen maken, ik heb hem het probleem uitgelegd (hij heeft hem al eens kort onderzocht, maar buigproeven ed waren allemaal negatief), en gevraagd of hij platen kon maken omdat ik toch graag de oorzaak zou kennen.

Toch zou ik graag een aantal tips krijgen van mensen die al vaker een check up hebben laten doen, waar kan het probleem zich nog bevinden? (oorzaak?) Ik dacht aan knie, heup, rug... Maar verder kom ik niet:-)

Wat zouden jullie zeker vragen?

Groetjes

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:04

Ik zou beginnen met foto's te nemen van kogel,sprong en knie.
Zeker zien dat veearts 3 foto's van de knie neemt : 1 van vanvoor naar vanachter , 1 van opzij en 1 van vanachter naar vanvoor...
Als je begrijpt wat ik bedoel Haha!
En 'k zou gewoon de resultaten afwachten van die foto's,dan kan je nog zien hé...
En zeker zijn kniebanden eens laten nakijken.
Ben eigenlijk ook wel curieus wat er uit de bus gaat komen...

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 16:48

update:

De DA is gekomen, er zijn RXen gemaakt van zijn hoefbeen, kogel, sprong en knie, en alles was volledig normaal! Helemaal niets op te zien, perfect dus:-)

Hij stelde eveneens een kleine bewegingsbeperking vast in de kogel, hij dacht aan een misstap in de weide ofzo in het verleden. Volgens mijn instructrice zou die stijfheid ook kunnen komen door het feit dat die voet telkens over de grond sleept (reactie). Vandaag liep hij in ieder geval super, slepen deed hij tijdens het uitstappen, maar verder niet!

Buigproefen ed waren ook allemaal negatief, rug was in orde.

De DA stelde dus voor om hem goed door te rijden, en hem goed aan het werk te zetten. (Natuurlijk niet ineens als een gek laten heffen, gradaties, verantwoord trainen dus:-))

Ik ben best wel opgelucht!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:56

Hey,

dat is goed nieuws hé!
Ben blij voor jou dat de foto's en zo in orde waren.
Zal wel een pak van je hart geweest zijn...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:45

Hey,

Dat is super goed nieuws!
Succes met trainen.

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:33

Wat een goed nieuws!
Je zal wel opgelucht zijn zeg!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:11

Hey allemaal!

ja, ik ben uiteraard zeer opgelucht en blij dat hij in orde is!
We werken nu goed door, ik ben ook niet 'bang' meer om zijn binnenachterbeen op links te activeren, nu ik weet dat hij geen last heeft!

Bedankt voor het meezoeken en meedenken!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:12

Fijn dat er niets aan de hand bleek te zijn. Dat was met mijn merrie destijds net zo, die heeft precies dezelfde onderzoeken gehad als jou paard en daar kwam ook niets uit.
Het enige wat goed helpt is om goed te trainen zodat de spieren sterk worden en dan zul je zien dat het stukken beter gaat.
Vooral longeren met bijzet/touwtjes en balkjes lopen heeft bij mijn paard erg goed geholpen.