soort wratjes op de neus.. +FOTO

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:21

wodan heeft dit nu ook .
Hij heeft ze nu sinds augustus het begon er met 1 die is nu zo groot als op de foto van jouw en nog een stuk of 15 kleine 'wratjes' erom heen.
De DA kon niet echt zeggen wat het precies is dus ik noem het maar wratjes. Ze moeten er vanzelf gaan afvallen. En er is geen zalf ofzo voor om ze te verwijderen. Hij kon me wel vertellen dat het heel normaal is bij jonge paarden en dat ze er vroeger een injectie voor kregen,maar dat is nu verboden.
En besmettelijk is het absuluut niet,want dan hadden zeker 15 paarden van onze stal het ook al moeten hebben waarvan 3 veulens.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 11:27

Je kunt ook eens tea tree gel proberen. Bij een paardje bij ons op stal heeft dat erg goed geholpen. De puistjes waren binnen een paar weken weg. Het is een natuurlijk middel dat bijv. ook tegen schimmel en huidproblemen gebruikt wordt, dus het kan geen kwaad het eens te proberen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 14:06

Citaat:
wel een vies gezicht he?

Citaat:
En besmettelijk is het absuluut niet,want dan hadden zeker 15 paarden van onze stal het ook al moeten hebben waarvan 3 veulens

Ja. maar ze gaan ook gewoon weg,denk wel dat je ontsmet want dat vocht dat er uit komt kan wel eens overslaan op andere of jezelf,hebben we meegemaakt.

vb.

Jaren geleden kwam ik met een hengst bij een merrie die gedekt moest worden,geen schatje die merrie.
En zat ook nog vol met wratten op de neus.

Toch was ze hengstig dus de praam op de neus en de hengst er op.
Tjakka merrie vliegt los van de praam maar blijft staan onder het dekken.

Wat zien we merrie gelukkig en geen wratten meer op de neus,waren er allemaal afgevlogen toen de praam los schoot.

Eigenaar gelukkig maar ik niet.
Mijn dochter die de merrie vasthield had
na 10 dagen haar hele hand onder wratten.

Allemaal weg moeten laten branden.

Dus ik ga er van uit dat ze besmettelijk zijn... Huilen

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:18

bij wodan komt er nog geen vocht uit er is er maar 1 groot en de rest is zo klein dat er geen vocht in zit,maar ik ga die tea tree gel wel proberen. Hopelijk werkt het.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:26

moonlight heeft het ook, en die is al 6....

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 09:10

schimmeltje bij ons oip stal had dat ook,maar die kreeg een ontstekking aan zijn darmen,dus stond t diertje stijf van de antibiotica en met 1 week waren alle wratjes weg

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:34

Bij jonge paardjes komt het inderdaad regelmatig voor, en je hoeft en niets aan te doen, ze gaan na een paar maand vanzelf weg. Ze zijn enkel besmettelijk als ze beschadigd raken (in geval van de praam dus). Bij oudere paarden komen ze ook soms voor (sporadisch). In dit geval gaan ze niet vanzelf weg en moet de DA eraan te pas komen. Die hebben er dan meestal ook niet zoveel. Wanneer je de "moederwrat" kunt vinden en verwijderen, gaat de rest vanzelf weg. Hier worden ook de middeltjes gebruikt die bij mensen gebruikt worden, best eng voor je paard !

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 14:51

de pony van een vriendin van mij heeft het ook, maar die heeft er maar 1. 1 wrat zeg maar. Maar dat beestje is al wel 6... das ook nog niet oud natuurlijk maar zie er het zelfde uit.