regelmatige wormtelling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij een wormeitelling een goede zaak?

1. ja
24 (58%)
2. nee
7 (17%)
3. weet niet
2 (4%)
4. nooit van gehoord
8 (19%)

Totaal aantal stemmen: 41

Breghje

Re: regelmatige wormtelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:54

kasparonda schreef:
ha ik heb net de uitslag met de mail al gekregen dat is snel, had het gister pas op de post gedaan.
Hij is negatief bevonden op een te hoge wormeitelling.
Op deze lijst stond ook de lintworm.
Ik ben toch wel blij dat hier niks geks op is gevonden.

Het zijn snelle jelles daar hoor Haha! . Fijn dat er niets uit kwam.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:33

kasparonda schreef:
ha ik heb net de uitslag met de mail al gekregen dat is snel, had het gister pas op de post gedaan.

Vreemd dat Lintworm erop staat, terwijl deze niet in mest vindbaar is. Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:35

Segmenten ervan toch wel? (wat niet wilt zeggen dat als ze er niet inzitten er geen lintworm aanwezig is)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 09:58

Wilawander schreef:
kasparonda schreef:

Vreemd dat Lintworm erop staat, terwijl deze niet in mest vindbaar is. Haha!

Misschien dat er toch een andere factor is hoe ze dat kunnen nakijken.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:24

Het afgelopen jaar ben ik begonnen met wormeitelling, onzekerheden wat betreft de lint worm en horzel larven stel ik gewoon als vraag op het formulier wat je in moet vullen en opsturen met je mestmonster.
Je krijgt dan advies van het woud hier over.

Hun advies voor Lintwormen is om 1 keer per jaar te ontwormen en horzellarven idem dito.
Mijn ervaring met het Woud is positief, heb je twijfels of vragen dan kan je daar ook prima terecht en ze geven je goede adviezen.
Het blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, in de tijd dat mijn paard nog met de hele stal tegelijk werd ontwormd, 6 keer per jaar heeft hij ook een fikse besmetting opgelopen, dus je moet zo wiezo je ogen goed open houden en blijven kijken naar je paard.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:31

Als je nou gewoon aanhoud dat je een keer per jaar in het najaar goed ontwormt, tegen horzeleieren en lintwormen. En de rest van het jaar geregeld een wormeitelling laat doen. Kun je alsnog wel een enkele keer ontwormen, maar ieder 6 - 8 weken is zeker in de stalperiode vaak echt overdreven.
Ik snap wel dat mensen bang zijn voor een besmetting maar als we zo door gaan met de ontwormingsmiddelen dan hebben over ene paar jaar gewoon een groot probleem. Dus denk dat we op een gegeven moment wel MOETEN overstappen op ontwormen na een wormeitelling.
Indien er echt resistentie komt tegen alle wormmiddelen en ook tegen ivermectine zijn er inmiddels al resistente wormen ontdekt. Dan hebben we een groot probleem. Bovendien is de farmaceutische industrie ook niet hard op zoek naar een oplossing omdat er gewoon weinig winst te behalen valt in de diergeneeskundige industrie. Zeker met alle regelgeving momenteel. Ook een van de redenen waarom er maar zo weinig geneesmiddelen daadwerkelijk geregistreerd zijn voor het paard.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:34

Lintworm eitjes kúnnen wel in de mest zitten, en als ze er zitten is er zeker een besmetting. Ze hoeven er alleen niet áltijd in te zitten, terwijl je paard dan nog steeds besmet kan zijn.

Overigens, dat onderzoek naar het verband tussen een positieve bloedtest op antilichamen tegen lintworm en het vóórkomen van koliek bij paarden, daar heb ik zo mijn twijfels over. Als je de originele publicatie goed doorleest, dan blijkt dat het goed mogelijk dat er nog meer factoren van invloed kunnen zijn, die ze niet zo hebben meegenomen, of in ieder geval niet hebben vermeld. Voorbeelden: leeftijd, huisvestingsomstandigheden. De kolieken die ze koppelen aan lintwormproblematiek zijn blindedarm problemen. Misschien is (jonge) leeftijd wel de belangrijkste direct predisponerende factor, en vaak worden grote koppels jongere dieren minder secuur en regelmatig ontwormd dan volwassen dieren bij particulieren of bouwen oudere dieren een zekere resistentie op. Misschien slechte kwaliteit ruwvoer, en bezuinigen mensen die goedkope troep voeren ook vaker op ontwormingsmiddelen. Misschien komt lintwormbesmetting vaker voor op bepaalde grond, klei-, of zand- of veengrond (omdat het voor de cyclus van het wormpje gunstiger is), en heeft die grond ook weer als gevolg dat het gras anders van samenstelling is, waardoor eerder een blindedarm probleem optreedt?
't Is niet dat IK het wel weet, maar toch, blijf kritisch!

Verder ben ik het 100% met Herriot eens, goede en duidelijke uitleg!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:12

De lintworm is voor zijn cyclus afhankelijk van de mosmijt als tussengastheer. Dus de grondsoort waar een paard op staat en de begroeiing zijn zeker van invloed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:18

Ik heb van mijn andere pony ook de uitslag ook gekregen en ook deze had geen hoge wormeitelling dus ook prima

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:18

Ik heb dit schema van mijn leverancier gekregen. Misschien ook handig voor jullie?

Afbeelding

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:19

Zoals je ziet heb je bij eigenlijk alleen de onderste kans op ressistentie

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:39

Ik zie een mooi rood vlak. Scheve mond

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:14