Draven over de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: Draven over de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:27

Ik doe alles met mijn paardjes op het asfalt. Stap, draf en galop! Ze slijten zo mooi af Knipoog Dan hoef ik niet veel te bekappen. Alleen de steunsels en af en toe een beetje bijvijlen. Mijn paardjes zijn alle natuurlijk bekapt. En ze hebben hele sterke hoeven die dat makkelijk aankunnen! Voor ons never nooit geen ijzers!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 14:05

Mijn paarden worden ook natuurlijk bekapt. Maar ook voordat we daarmee begonnen waren de hoeven ook in deze harde conditie.
Hoefijzers slijten alleen maar sneller, zijn gladder en imo nutteloos Knipoog

daniellegijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:17

mijn verzorg pony rijden we iegelijk altijd op het afvalt
we stappen en draven.
galeperen doen we in de berm dat is niet goed als je galepert op de weg is mijn verteld

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:29

Op de weggaloperen doe ik ook niet.
Iets te belastend voor de pezen Bloos

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 17:18

Ik stap en draaf veel over de harde weg, je kunt hier bijna niet eens anders Knipoog
galoperen doe ik liever niet op de harde weg, maar als hij zelf wegschiet of wat dan ook dan zit ik er niet mee. Ik neem hem dan uiteraard wel weer terug in draf of stap (ligt eraan wat de situatie is en in welke gang wij daarvoor bezig waren)

Mijn pony staat blootsvoets overigens... Heeft nooit ijzers gehad en hij heeft keiharde sterke hoeven Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:06

V1ncent_G schreef:
ik stap elke dag 10 min over het harde en na 6 weken heb je sterke pezen.
draven doe ik kleine stukjes want anders dan gaan de ijzers heel snel

6 weken? Dat duurt wel wat langer hoor

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:20

Mijn paard is ijzerloos.
Galloperen lijkt mij ook iets te belastend voor de pezen.
Stappen en draven doen we wel op de weg.
Als de weg afloopt naar beneden stappen we wel, aangezien dit de hoeven erg slijt.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:24

En ik vroeg me ook af waarom karpaarden er dan geen moeite mee hebben. Lachen

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:11

dus rijden op de harde weg zonder ijzers kan niet veel kwaad als je dit 1 keer in de 2 weken ofzo doet ? mijn pony wilt altijd niet in de berm omdat het in zijn ogen eten is:P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:28

Racheltjuh13 schreef:
dus rijden op de harde weg zonder ijzers kan niet veel kwaad als je dit 1 keer in de 2 weken ofzo doet ?

Haha ik draaf elke buitenrit wel op de harde weg en ik ga gemiddeld 2x in de week naar buiten, in de winter. Zomers nog vaker.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:43

Als je het rustig opbouwt is draven op het harde niet perse slecht.
Zelf rijd ik zoveel mogelijk in de berm en ga ik alleen op het harde als er geen berm is, of deze slecht begaanbaar is. Dit omdat mijn paard helaas niet zulke mooie hoeven heeft. Ze brokkelen vrij makkelijk, en op harde ondergrond wordt dat alleen maar erger.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:47

Ik stap en draaf vaak op het harde. Stappen eigenlijk altijd, draf zit weleens wat afwisseling is, als het te veel voor hem wordt doe ik dat dus in de berm, galloperen doen we ook in de berm.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:58

L_ola schreef:
En ik vroeg me ook af waarom karpaarden er dan geen moeite mee hebben. Lachen

Dezen zijn het gewend en hebben waarschijnlijk hoeven in een uitstekende conditie. Tenzij ze ijzers onder hebben, dan moeten die regelmatig verwisseld worden.
Ik ken een voormalig ned. kampioen enkelspan die ook stapt en draafd over de weg. Galoperen doet die alleen in de bak/berm/bos, omdat het anders te glad is. Maar deze paarden hebben meestal uitstekende pezen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:24

Qimm schreef:
volgens mij is het met ijzers juist niet goed, doordat dan de natuurlijke demping van de hoef verstoord is.

Ik draaf dus met de blootgevoete paardjes vaak over de weg, rustig opbouwen en het is niet alleen goed voor de pezen maar óók voor de hoeven!

He, het is toch juist slecht als je met een paard dat geen ijzers heeft, op een harde weg rijd?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:30

Nee hoor, de mijnen hebben nog nooit ijzers gehad en die hebben keiharde hoeven door het buitenrijden.
Mensen die bang zijn dat de hoefjes snel slijten doen ijzers onder, maar het is nergens voor nodig.
Het paard is van oorsprong gewend om over harde ondergrond te lopen, dus zo'n mooie vlakke weg is juist goed Haha!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:53

Als je ijzers onderdoet lijkt het mij juist slechter om over de weg te draven: zonder ijzers 'veren' de hoeven mee, met ijzers niet...
Ik ben blij dat mijn paarden lekker zonder lopen! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:30

RianneH schreef:
Nee hoor, de mijnen hebben nog nooit ijzers gehad en die hebben keiharde hoeven door het buitenrijden.
Mensen die bang zijn dat de hoefjes snel slijten doen ijzers onder, maar het is nergens voor nodig.
Het paard is van oorsprong gewend om over harde ondergrond te lopen, dus zo'n mooie vlakke weg is juist goed Haha!

Het kan niet altijd hoor. Die van mij heeft keiharde hoeven en altijd zonder gelopen. Maar door de endurance moest hij toch op de ijzers (of ik moest op het niveau blijven waar ik toen was, maar dat wilde ik niet) Hij staat nu zomers op kunststof en dat gaat super, 's winters loopt hij gewoon op blote voeten.

Ik merk wel duidelijk verschil tussen ijzers en kunststof op de harde weg. Met kunststof loopt hij veel zekerder. Het dempt meer en is niet glad. Met ijzers wilde hij absoluut niet galoperen over de harde weg, nu heb ik nog wel eens ruzie met hem (in Nederland mag je in de wedstrijd niet over het harde galoperen, maar dat heb ik Anouar nog niet duidelijk kunnen maken)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:39

Mij is ook verteld dat galop niet goed is, maar stap en draf wel.
Zelf wandel ik vaak met mijn paard en wil straks ook zeker vaak buiten rijden en ik draaf ook stukken tussendoor.
Hij heeft niet echt de mooiste hoeven en soms wel een brokkelstukje, maar ik heb een prof. hoevenvijl en die haal ik er dan nog even overheen voordat ik ga, zodat kleine scheurtjes niet groter worden en zo houd ik zijn hoeven goed. Haha!

Mocht ik straks met het mennen (ja ja, nog meer toekomstplannen Tong uitsteken ) wel wat nodig blijken te hebben, dan wil ik denk ik hoefschoenen gaan bestellen, zodat hij niet langer dan nodig wat om zijn hoeven heeft, plus dat schoenen de dempende werking minder verminderen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 26-12-07 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Lenneke_ schreef:
RianneH schreef:

Het kan niet altijd hoor. Die van mij heeft keiharde hoeven en altijd zonder gelopen. Maar door de endurance moest hij toch op de ijzers (of ik moest op het niveau blijven waar ik toen was, maar dat wilde ik niet) Hij staat nu zomers op kunststof en dat gaat super, 's winters loopt hij gewoon op blote voeten.

Ik merk wel duidelijk verschil tussen ijzers en kunststof op de harde weg. Met kunststof loopt hij veel zekerder. Het dempt meer en is niet glad. Met ijzers wilde hij absoluut niet galoperen over de harde weg, nu heb ik nog wel eens ruzie met hem (in Nederland mag je in de wedstrijd niet over het harde galoperen, maar dat heb ik Anouar nog niet duidelijk kunnen maken)

Haha.
Maar waarom staat hij juist zomers met beslag? Omdat hij dan zachtere hoeven heeft ofzo?

Jorissie

Bij mij in de buurt valt het niet mee om op je gemak in de berm te kunnen rijden, dus wij stappen en draven veel over het asfalt.
Aangezien het paard wat ik rijdt een leasepaard is van een stalhouderij die trouwerijen rijd met de koetsen.
Staat mijn paard dus rond om op ijzers. Na een ongeluk te hebben gehad en half jaar stal rust, mocht ik langzaam op gaan stappen op het harde.
In deze periode stond hij zonder ijzers, maar door de rare stand van zowel voor- als achterbenen sleten zijn hoeven scheef af. Terwijl hij keiharde hoeven heeft in een goede conditie.
Mijn paard zal je dus ook nooit meer op zijn blote voeten zijn lopen (helaas).
Hij heeft verder nog nooit wat aan zijn benen gehad, niet kreupel niks.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:09

RianneH schreef:
Lenneke_ schreef:
Haha.
Maar waarom staat hij juist zomers met beslag? Omdat hij dan zachtere hoeven heeft ofzo?

Omdat er 's winters geen wedstrijden zijn en we dus ook minder trainen Lachen

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:36

Lenneke_ schreef:
V1ncent_G schreef:
ik stap elke dag 10 min over het harde en na 6 weken heb je sterke pezen.
draven doe ik kleine stukjes want anders dan gaan de ijzers heel snel

6 weken? Dat duurt wel wat langer hoor

het lijkt erg lang maar je hebt het zo.
en het is niet zo dat je na 1 week al hele goede pezen hebt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:27

VSW-->BEH

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:07

Lenneke_ schreef:
RianneH schreef:
Haha.

Omdat er 's winters geen wedstrijden zijn en we dus ook minder trainen Lachen

Aha, logisch Tong uitsteken

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:14

-
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 22-09-24 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt