Dan hoef ik niet veel te bekappen. Alleen de steunsels en af en toe een beetje bijvijlen. Mijn paardjes zijn alle natuurlijk bekapt. En ze hebben hele sterke hoeven die dat makkelijk aankunnen! Voor ons never nooit geen ijzers! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dan hoef ik niet veel te bekappen. Alleen de steunsels en af en toe een beetje bijvijlen. Mijn paardjes zijn alle natuurlijk bekapt. En ze hebben hele sterke hoeven die dat makkelijk aankunnen! Voor ons never nooit geen ijzers!

V1ncent_G schreef:ik stap elke dag 10 min over het harde en na 6 weken heb je sterke pezen.
draven doe ik kleine stukjes want anders dan gaan de ijzers heel snel

Racheltjuh13 schreef:dus rijden op de harde weg zonder ijzers kan niet veel kwaad als je dit 1 keer in de 2 weken ofzo doet ?
L_ola schreef:En ik vroeg me ook af waarom karpaarden er dan geen moeite mee hebben.
Qimm schreef:volgens mij is het met ijzers juist niet goed, doordat dan de natuurlijke demping van de hoef verstoord is.
Ik draaf dus met de blootgevoete paardjes vaak over de weg, rustig opbouwen en het is niet alleen goed voor de pezen maar óók voor de hoeven!
RianneH schreef:Nee hoor, de mijnen hebben nog nooit ijzers gehad en die hebben keiharde hoeven door het buitenrijden.
Mensen die bang zijn dat de hoefjes snel slijten doen ijzers onder, maar het is nergens voor nodig.
Het paard is van oorsprong gewend om over harde ondergrond te lopen, dus zo'n mooie vlakke weg is juist goed

) wel wat nodig blijken te hebben, dan wil ik denk ik hoefschoenen gaan bestellen, zodat hij niet langer dan nodig wat om zijn hoeven heeft, plus dat schoenen de dempende werking minder verminderen. Lenneke_ schreef:RianneH schreef:Nee hoor, de mijnen hebben nog nooit ijzers gehad en die hebben keiharde hoeven door het buitenrijden.
Mensen die bang zijn dat de hoefjes snel slijten doen ijzers onder, maar het is nergens voor nodig.
Het paard is van oorsprong gewend om over harde ondergrond te lopen, dus zo'n mooie vlakke weg is juist goed
Het kan niet altijd hoor. Die van mij heeft keiharde hoeven en altijd zonder gelopen. Maar door de endurance moest hij toch op de ijzers (of ik moest op het niveau blijven waar ik toen was, maar dat wilde ik niet) Hij staat nu zomers op kunststof en dat gaat super, 's winters loopt hij gewoon op blote voeten.
Ik merk wel duidelijk verschil tussen ijzers en kunststof op de harde weg. Met kunststof loopt hij veel zekerder. Het dempt meer en is niet glad. Met ijzers wilde hij absoluut niet galoperen over de harde weg, nu heb ik nog wel eens ruzie met hem (in Nederland mag je in de wedstrijd niet over het harde galoperen, maar dat heb ik Anouar nog niet duidelijk kunnen maken)
RianneH schreef:Lenneke_ schreef:Haha.
Maar waarom staat hij juist zomers met beslag? Omdat hij dan zachtere hoeven heeft ofzo?
Lenneke_ schreef:V1ncent_G schreef:ik stap elke dag 10 min over het harde en na 6 weken heb je sterke pezen.
draven doe ik kleine stukjes want anders dan gaan de ijzers heel snel
6 weken? Dat duurt wel wat langer hoor
Lenneke_ schreef:RianneH schreef:Haha.
Maar waarom staat hij juist zomers met beslag? Omdat hij dan zachtere hoeven heeft ofzo?
Omdat er 's winters geen wedstrijden zijn en we dus ook minder trainen