mok, sokken, vetlaag en blubber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:38

hmm in de kootholte is uitscheren niet zon probleem. in de knieholte wel..
en tsja ik denk dat het ook kiezen is aan de had van ernstigheid.als ik dikke polekken zou hebben over het hele been tot bloedens toe zouik hem wel scheren maar nu niet..

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:22

Als je de lange haren van de sokken opbinden in een elastiekje, en de koot, puur de koot, uitscheren, gewoon met zo'n paarden been scheer ding Haha!
Zie je niks van, en is veel makkelijker te behandelen. Echt een aanrader, je ziet het niet, en het is toch makkelijk te behandelen. Dit werkt natuurijk alleen als het in de kootholte zit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 00:16

Hihihi, volgens mij heb jij hier ervaring mee?! Lachen

Als ik zou willen scheren moet ik Gam eerst platspuiten. Hij doet nu zo dramatisch met zijn benen als ik hem wil insmeren met de zalf of zijn hoeven wil uitkrabben...

Wat dat aangaat is het echt een mietje. Als er iets 'mis' is gegaan duurt het zooooo lang voordat meneer weer een beetje Zen is.

off topic: Vanmiddag ook. Hij was in de binnenbak met Laica (van Littleroosie). Roos, Anna-Jelly, een vriendin van mij en ik ook. Laica was behoorlijk aan het sjezen en aan het dollen, Gam deed ook even mee maar toen Laica iets te fel werd rende Gam héél hard terug naar zijn baasje... en wéér en wéér... Verward

on topic: Ik heb nog hoop dat die injectie een beetje gaat werken, dat zou echt een geschenk uit de hemel zijn tegen mok.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:28

Hoi,

Misschien nog een tip; preventief te werk gaan !
Wat wij al een tijdje doen, is de paardebenen bij binnenkomst afborstelen, vervolgens 'inpoederen' met Keratex Mud Shield poeder.

Dit is verkrijgbaar bij Jordens Hippo, is niet goedkoop maar wij zijn erg tevreden over de produkten v. Keratex.

De Mud Shield poeder heeft een waterproof en preventieve werking.
Zorgt voor een beschermend laagje dat het 'verweken' van de huid tegengaat.
Bevat een krachtige desinfectant die de huid gezond houdt.
Laat de huid ademen terwijl het water en modder tegengaat.

Kan me voorstellen dat dit vooral prettig werkt bij paarden met sokken.

succes Knipoog

groetjes Jolanda

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 01:33

Zou op zich een goede tip zijn ware het niet dat Gam bij binnenkomst tot zijn knieën blubberig is. Dat natte spul borstel ik er niet uit, kan de volgende dag pas. Daarintegen heeft hij een goede vetlaag in zijn sokken behalve bovenin dus.

Maar ik hou het in gedachten, dank je wel.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 02:06

hoi,

dan zou je misschien zijn benen kunnen afspoelen... afdrogen en vervolgens 'inpoederen' .... (goed inwrijven, vooral in de holtes).

Het afspoelen (en veel nattigheid moet je juist zien te voorkomen), maar als je de 'cirkel' wilt doorbreken en toch een waterafstotende laag wilt opbouwen, is het misschien het 'proberen' waard...

succes !

groetjes

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:56

Ik heb dan geen tinker maar mijn paard komt ook met modder tot aan z'n buik de wei uit. Hij heeft met dit weer ook wel eens mok gehad dus hou ik zijn benen goed droog. Al die blubber eraf borstelen en dan met een handdoek het hele been en vooral de koot goed droogmaken (ik heb een hele grote handdoeken voorraad liggen Haha!). Het is een pokkewerk maar imo wel noodzakelijk. Liever wat meer werk dan dat hij straks onder de mok zit.
Wassen is wel handig om het vuil bij de mok vandaan te halen maar je moet daarna dan echt goed droogmaken. is vooral bij van die grote sokken een heel werk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 20:57

Ja die vetlaag in zijn sokken en kootholtes zit wel snor. Bovenin alleen niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:55

tsja missy_m dat deed ik ook bij mijn fjordje maar bij een tinker is het blubber eraf borstelen en droog maken met een handoek niet zo handig. i.p.v. eraf te borstelen borstel je het er alleen maar in... das het nadeel van haren.

grr af en toe haat ik het om en tinker te hebben Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 15:02

Yep... heb ontdekt dat het nu ook in een kootholte zit Misselijk