Is dit ringworm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: Is dit ringworm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:10

De kringeltjes zelf voel je wel wát als je er met je hand over gaat, maar niet dat het er super verdikt op ligt ofzo, dat weer niet. Verder lijkt hij er niet gevoelig op te zijn want ik heb ook met een nagel lichtjes eroverheen staan krabben om te kijken of er schilfers of stukjes vacht af kwamen. Dát ook al niet dus...

Daarom werd mij verteld dat het het begin van ringworm kon zijn. Omdat dit nog geen échte ringworm is (wat betreft de kale plekjes enzo).
Ik zal zo eens zoeken op netelroos.

En verder...nee, totaal en helemaal niets veranderd. Ook niet iets gewassen met een ander wasmiddel ofzo.
Enige wat ik me dus kan voorstellen is ringworm want afgelopen donderdag is bv. de zadelmaker geweest en heeft hij diverse zadels op gehad. Maar ik heb me ook weer laten vertellen dat ringworm al járen kan sluieren en dat het zich openbaart op het moment dat het paard verminderde weerstand heeft.
Maar ook weer die verminderde weerstand kan ik niet thuisbrengen. Paard is de laatste tijd heel constant met af en toe een 'wilde' dag ertussen. Verder kerngezond naar mijn weten, niet ziek geweest, niet snotterig, niet eten laten staan ofzo. Helemaal niets vreemds!
Enige dat binnen nu een week geleden is gebeurd, is dat ik hem vorige week zondag voor de 2e x geschoren heb, met mijn eigen scheermachine die ik nieuw heb aangeschaft. Verder heb ik afgelopen donderdag diverse zadels geprobeerd.
Allergische reactie misschien op één van de zadels?
Mijn paard is ook niet echt een type dat snel iets mankeert en ook over het algemeen niet (over)gevoelig voor wisselingen in voer etc...dus ik snap er echt níets van!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:12

ohw oke dat wist ik niet zeker.ken alleen ringworm bij anderer diersoorten en daar is het vaak niet echt verdikt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:32

volgens mij duurt het wel wat dagen voor het duidelijk zichtbaar wordt met ringworm, het kan ook iets anders of een andere schimmel zijn. Voorzichtigheid geboden in ieder geval met besmetten van jezelf en andere paarden. Soms weet je toch niet hoe ze eraan komen, of eraf. Succes ermee en ik zou zeker de da erbij halen en info ook bij de rest van de paaren op stal, lijkt me onwaarschijnlijk als het besmettelijk is dat je de enige bent. Geen vreemde of handelspaarden op stal gekomen ?

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:39

ik zou het niet weten, maar ik wil het wel graag weten. ik blijf dit even volgen Knipoog

Ts, ik zou als je het niet vertrouwt toch de Da halen...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:40

Ja er zijn wel nieuwe paarden bij gekomen de laatste tijd weer, nieuwe pensionpaarden.

Kans misschien dat die het bij zich dragen maar waarbij het niet uiterlijk zichtbaar is?

Logischer lijkt me dan toch nog van het zadelpassen...dat het daardoor is gekomen? Schimmel aan het zadel et voila?

Ik heb wel al vele voorbeelden op internet gezien inmiddels (en kreeg er ontzettende jeuk van, werd er helemaal kriegelig van... Haha! ) maar geen enkele lijkt op hetgeen mijn paard heeft.
Ga morgen op tijd naar stal, ben benieuwd hoe het er morgen allemaal uitziet!

Maandag ga ik sowieso de DA bellen. Ook al is het weg, deze foto's heb ik. Dan vraag ik of ik ze mailen mag en hij even wil kijken. Vind het toch wel erg maf hoor.

Ik dacht eerst nog dat mijn paard ontvoerd was door aliens ofzo want op de eerste 2 foto's kun je zelfs een heel geinig figuurtje erin ontdekken...net alsof een poppetje erin getekend is... Haha! Clown Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:46

misschien staat er wel een boodschap in zijn billen ?
Wat een fantastisch verhaal in je profiel en die oude foto's, geweldig !!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:51

garny95 schreef:

Hahaha dank je wel!!! Vind het zelf ook nog steeds leuk om ze zo af en toe nog te bekijken...

Zal ik dit anders ook op het 'rare dingen-forum' (weet zo snel ff niet hoe het heet) plaatsen...kijken wat anderen erin zien? Clown

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:24

Randy01 schreef:
garny95 schreef:

Hahaha dank je wel!!! Vind het zelf ook nog steeds leuk om ze zo af en toe nog te bekijken...

Zal ik dit anders ook op het 'rare dingen-forum' (weet zo snel ff niet hoe het heet) plaatsen...kijken wat anderen erin zien? Clown

hahahahahahaha ja moet je doen Clown

maar ik hoop dat je er gauw achterbent wat er met maagie aan de hand is Ach gut

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:57

ringworm heeft niets met wormen tedoen het is een schimmel. aan de hand van de fotos zou dat het kunnen zijn, dat moet je in de gaten houden . als het dat is dan kun je binnenkort de haren met een korstje er aftrekken en blijft een ronde kale plek over.het kan ook een alergische reaktie op iets zijn
heb ik ook wel eens gezien. wassen met imaverol is een goede voorzorg maatregel, zou ik doen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:03

Het meeste over ringworm is wel zo'n beetje verteld las ik.
Maar of het dat ook echt is? Daar ben ik toch niet zo zeker van.
Ik heb ringworm nog nooit zo massaal in zo'n korte tijd zien opkomen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:52

Ringworm kan in 24 uur opzetten, in een hele stal. Ik spreek uit ervaring, want wij hebben nu zo'n 80 koeien onder de ringworm en dit zal voorlopig zo blijven, want elk kalfje dat wordt geboren wordt ook direct besmet. We hebben alle dieren nu 2x behandeld met Imaverol, maar daar is bijna geen beginnen aan. Voordeel is dat de dieren het zelf na de besmetting niet meer zullen krijgen. Zelf heb ik het nu ook, daar heb ik ook Imaverol op gedaan en het wordt nu rustiger. Gelukkig maar 1 plek op mijn been.......Als je het op je hoofd krijgt ben je nog veel verder van huis, omdat de haren dan ook nog uitvallen.
Tip: behandel het in ieder geval met Imaverol, of je nu wel of niet zeker weet dat het Ringworm is. Als het het wel is, kan je nu nog voorkomen dat de haren van je paard uitvallen. Herhaal deze behandeling na 3 dgn en na 5 dgn. Succes ermee!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:58

Dat veel dieren in dezelfde stal ringworm kunnen hebben dat kan wel idd.
En dat is heel erg lastig.
Maar op een enkel dier binnen 24 uur zoveel plekjes met ringworm?
Daar twijfel ik toch wat aan.

Het advies om preventief te behandelen met Imaverol vind ik wel een goede.
Dan heb je dat in ieder geval vast gehad en baat het niet dan schaad het niet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:10

Hmmm vandaag zag hij er toch nog iets minder goed uit dan gisteren. De rare rondjes waren hetzelfde als gisteren, de hoeveelheid ervan ook in mijn ogen. Het grote verschil met gisteren is dat zijn vacht niet meer zo glimt en dat al zijn (pas geschoren, dus zeer korte) haren overeind staan. Het is werkelijk geen gezicht en ziet eruit alsof hij door iemand is geschoren die er niets van kon en voor het eerst deed. Hij kan het echt niet koud hebben en voelde verder ook niet koud aan. Zag er fris en fit uit. Gaf weer geen zieke indruk. Hij voelde gewoon goed warm aan verder.
Morgen ga ik zodra het kan naar stal en als het er nog zit (wat ik nu wel verwacht) dan bel ik meteen de DA want ik vind het toch wel maf hoor...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:13

heeft het paard er ook last van?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:15

Nee helemaal niets geeft hij aan. Heb er vandaag weer wat aan staan pulken (krabben met nagel erover) maar hij gaf niet aan het vervelend of irritant te vinden (of juist lekker vanwege eventuele jeuk).
Nou moet ik er wel bij vermelden dat die van mij wel een taaie is en dingen niet snel zal laten merken...

Hij was eerder juist wat aan de frisse kant. Helaas werd er vandaag een kerstshow op stal gegeven en moest hij in quarantaine blijven vandaag...morgen mag hij even lekker uitrazen in de bak maar bel ik ook de DA als het er nog zit..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:17

of het nu schimmel is of ringworm kijk ook uit voor jezelf Knipoog
ik ben namelijk zelf ook druk aan het smeren (op mezelf) en kan zeggen dat dat echt niet leuk is Clown
op mijn paarden heb ik zelf nog niks ontdekt, maar hun staan met en dikke wintervacht Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:21

snap dat je er niet gerust onder bent, het is een reactie van iets, ik denk aan schimmel, ben je nog veranderd van voer of samenstelling?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:26

Nee, er is zelfs helemaal niets veranderd, in helemaal niets niet!

Ik snap er dan ook echt geen ene bal meer van...

Enige afwijkende dingen die gebeurd zijn, zijn vorige week het scheren voor de 2e keer (nu precies een week geleden), en afgelopen donderdag het zadels passen.
Meer is er niet gebeurd of veranderd. Ook geen andere pads of andere dekens...helemaal níets anders gewoon.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:27

Ik denk eigenlijk wel dat het ringworm is, heb het zelf gehad. Zag er ook zo uit met een randje eromheem dat iets dikker was.
ben benieuwd wat de da zegt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:34

of zijn dan toch die graancirkels verplaatst naar paardenbillen ?
Ben ook erg benieuwd. Succes ermee, en ik lees het morgen wel.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:13

jezus Bloos! Maagie wat een verschil met gister Bloos! vreselijk (*hoopt dat hij snel beter wordt + Benieuwd wat de Da zegt...)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:20

Nou vandaag had hij er nog een paar rondjes bij gekregen (op de plek van de singel zeg maar) dus ik het de DA gebeld.

DA zegt dat het waarschijnlijk ringworm is maar sowieso een vorm van heftige schimmel.
Het kan niet zijn van het zadelpassen want het moet van iets langer geleden zijn. Ik zou nog steeds niet weten waarvan het dan moet zijn, wellicht kom ik er nooit achter!

Omdat ik het absoluut niet zie zitten om mijn pas geschoren paard nu om de dag te moeten wassen, heeft hij enting gekregen die over twee weken herhaald moet worden.
Verder heb ik een sterk geconcentreerd flesje Imaverol mee gekregen. Nu zit ik dus met al mijn spullen thuis en waarschijnlijk ben ik de rest van mijn vrije middag kwijt aan het ontsmetten en wassen van alle spullen (rijkleding, jassen, rijhandschoenen, zadel, hoofdstel, noem maar op!)...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:30

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:33

Ja ik denk ook eerder die eerste.

Mijn paard heeft namelijk geen bultjes zoals op de 2e foto in je voorbeeld.

Hij heeft echt overduidelijk van die kringen die nu ook voelbaar zijn (de randen) en scherp afgetekend.

Nou, ik ben aan de sop en was!

Heb net al mijn DA voor de poezenbeesten gebeld maar daarop hoef ik geen actie nog te ondernemen. Pas als het zichtbaar gaat worden eventueel. Ik ga wel voor mezelf en mijn vriend straks nog even de HA bellen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:34

denk ook bij dit paard juist omdat het geschoren is dat je het beter ziet, symptomen liggen erg dicht bij elkaar,maar ik denk dat een onderzoekje onder de microscoop het beste uitsluitsel geeft Knipoog