wat zou dit zijn?(hoef)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: wat zou dit zijn?(hoef)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 15:28

Ik heb de hoefsmid van sies gebeld Jack Haegens uit America en die komt in de eerste week van januari langs..
verder gaat het nu weer slechter met de hoeven (ook de andere 3) ik denk dat dit te maken heeft met het vriesweer dat de grond zo hard is?
begin januari zal ik eens kijken wat deze * nieuwe * hoefsmid dr van zegt en wat hij dr mee gaat doen..
tja en verder blijf ik gewoon biotine bijvoeren..

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:41

ik wilde je toch wat vragen.
om de hoeveel weken liet jij je hoefsmid komen om te bekappen.
graag een eerlijk antwoord

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:49

mijn toenmalige hoefsmid (ik ben namelijk overgestapt en de eerste beurt van de nieuwe hoesmid is gepland begin januari Haha! )
die toenmalige hoefsmid lied ik komen om de 3 a 4 maanden.. maar hij klaagde alleen maar dat het onzin was om steeds voor die randen te komen(jup heeft een langzaam groeiende hoef), want dat kon ik goed zelf bijvijlen..
naja vanwege ontevredenheid dus overgestapt naar de nieuwe smid die ik als tip had gekregen van sies Vork
t ziet dr nu zo uit, deze foto is gister gemaakt.. (met 1 inzoem foto)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moniekk op 21-12-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:56

dank je wel voor je antwoord.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:08

vind je dat voldoende of vind je dat ik m vaker zou moeten laten bekappen?
maja hoe t dr nu uitziet is natuurlijk gewoon slecht.. maargoed daar komt hopelijk snel verandering in

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:53

Ik zie net dit topic. Mijn merrie wordt elke 3 maanden bekapt, als de rest van de paarden wordt beslagen. Tussendoor vijl ik de hoeven zelf bij als er een rafeltje aan zit. De laatste week brokkelden er hele stukken uit haar hoef, doordat deze te lang waren en ze in de bevroren bak rondliep. De hoefsmid is gisteren geweest en herkende het probleem. Te lange hoeven in combinatie met de ongelijke ondergrond. Niets om je zorgen over te maken, alleen zorgen dat je 's avonds even de hoeven naloopt en een rafeltje wegvijlt om verder scheuren te voorkomen. Misschien kan jij dat in de tussentijd ook doen?

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:16

om de 3/4 maanden lijkt mij voldoende, als er niet veel te bekappen valt.
het is dan waarschijnlijk alleen dat de voeten gevijlt moeten worden en de straal uitgesneden.
maar dit moet dan inderdaad wel gedaan worden.
veel succes verder

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:19

ik ga met de rest mee Ja, blijft het scheurtje zitten zou je er tea tree olie op kunnen doen Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:23

er kan zeker 1 cm of meer van die hoef af,die hele opstaande rand kan weg,daarom scheurt het nu,gewoon te lang...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:09

De hoefwanden zijn te lang, steunsels zijn te lang.. Kortom: ze wordt niet vaak genoeg of niet goed genoeg gedaan Lachen De losse flapjes kan je er inderdaad zelf afvijlen zoals gezegd. Het scheurtje zou ik de hoefsmid een v-tje in laten snijden en rond laten vijlen, maar dat scheurtje is wel zo goed als weg als de smid haar op de goede lengte heeft bekapt want het scheurtje komt nauwelijks voorbij de zool Knipoog Mijn paarden gaan tussen de 7 en 8 weken altijd.. Nu toevallig 9 weken, omdat SpikyBlue nu kerstvakantie heeft Haha! En ja, ze zijn eigenlijk al wel nodig Nagelbijten / Gniffelen Tis nu 8 weken verder, nog 1 weekje haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:08

mijn nieuwe hoefsmid is geweest Haha! hij heeft ze bekapt, en heeft een stukje uitgesneden in jupiters voor hoef waar dat scheurtje zat, dus t scheurtje is nu weg. maar ik moest het evengoed even in de gaten houden. ik vertelde dat die andere smid altijd zei van vijl maar bij, en dat hij bang was dat hij m te kort bekapte. deze smid vond dat er genoeg af te halen was! hij heeft ze prima bekapt, ben er erg tevreden over. hij gaf me t advies om ze in t voorjaar weer te bekappen, dus dat doen we Pling .

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:04

kom ik vandaag bij jupiter.. is zn hoefwand weer omgezwikt (dit keer rechts achter..) en hij is 7 jan nog bekapt...
hij is alleen op de wei geweest, niet meer op een harde ondergrond.. weet iemand waardoor dit kan/ hoe je de sterkte van de hoeven kunt verbeteren?
ik voer biotine bij en geef wortel, hooi, muesli..