Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: Artrose; wat, waar, wanneer, hoevaak enz...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:16

Wij denken dat mijn paard ook artrose heeft (hij gaat in januari naar de kliniek, waar hij hlemaal wordt nagekeken). Vooral in de winter loopt hij erg stijf, naarmate je met hem traint en zijn spieren soepel maakt wordt dat minder.
Ik moet hem nu veel beweging geven van de DA, omdat het alleen maar vaster gaat zitten als hij teveel stil staat. Ook houden we hem wat warm (heeft nu 2 dekens op), want hoe kouder het wordt, hoe stijver hij is. Er is jammer genoeg (nog) geen solarium. In de zomer heeft hij hier (nog) geen last van.
Ik hoop dat er in januari wat uit komt bij de kliniek, tot dan krijgt hij nog zo veel mogelijk beweging.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:29

Ik ben blij om toch postieve berichten te lezen van jullie .
Mijn paard heeft ook artrose , in haar rechterbeen .
Na de feestdagen wordt ze op hoefdempend beslag gezet en ze krijgt glucosamine door haar voer . Ik voel me erg schuldig omdat ze dus niet liet zien dat ze kreupel was tot gisteren toen de fysio bij haar was . Ik deed al kalmpjes aan , alleen buitenritjes maar toch ... Ik hoop dat ze er weer bovenop komt , ze is al 18 maar gedraagt zich als een jonge meid .
Het is een fjordenmerrie , raden jullie me ook aan om haar een deken op te doen ? Ze staat namelijk veel buiten , het liefst 24 uur per dag . Of moet ik haar 's nachts naar binnen halen ?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:36

Warm houden is toch ook erg belangrijk hoor. Die van mij staat overdag buiten met een dikke deken en ik zwachtel haar benen in met gevoerde bandages (natuurlijk niet te strak). 's avonds haal ik haar binnen, maar de deken en bandages blijven om.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:38

azile schreef:
Ik ben blij om toch postieve berichten te lezen van jullie .
Mijn paard heeft ook artrose , in haar rechterbeen .
Na de feestdagen wordt ze op hoefdempend beslag gezet en ze krijgt glucosamine door haar voer .

Goh rubberen ijzers? IJzer al dan niet met zooltje heeft de schokdempende werking van een betonblok....
Je kan beter overgaan op hoefschoenen van Smit, die hebben een dikke rubberen zool en doe je alleen aan als het nodig is.

Citaat:
Ik voel me erg schuldig omdat ze dus niet liet zien dat ze kreupel was tot gisteren toen de fysio bij haar was . Ik deed al kalmpjes aan , alleen buitenritjes maar toch ... Ik hoop dat ze er weer bovenop komt , ze is al 18 maar gedraagt zich als een jonge meid .
Het is een fjordenmerrie , raden jullie me ook aan om haar een deken op te doen ? Ze staat namelijk veel buiten , het liefst 24 uur per dag . Of moet ik haar 's nachts naar binnen halen ?

liever 24/7 buiten ivm beweging

warmhouden doen ze zichzelf vooral door te eten, inzwachtelen en dekens hebben weinig zin

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:04

Nou zo heeft iedereen zijn mening, gelukkig. Sinds mijn merrie op speciaal beslag staat loopt ze veel beter dan ze de laatste twee jaar gedaan heeft. Mijn beslag is speciaal ontwikkeld (Van Nassau) en ik zie het verschil heel duidelijk. Ik ken overigens de hoefschoenen niet hoor, zal ook wel werken, maar het hoefbeslag zoals ik eronder heb laten zetten werkt ook.
Ik zwachtel in omdat in mijn familie ook artrose voorkomt en ik weet dat warmhouden van je gewrichten bij hun wel helpt. Dan denk ik dat het bij een paard misschien ook wel zou helpen. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:49

Ik heb een mail naar het Pavo GroomingTeam gestuurd om info te vragen over de voeding, supplementen,beweging & behandeling van een paard met artrose.
Nu even afw8en ...
Als ik mail terugkrijg zet ik het hier wel even neer.
Knipoog

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:38

Ik ben afgelopen week terug geweest naar de kliniek, mede voor een scan van de pees.
De pees was goed.
Omdat ik vond dat ze de laatste tijd (dit heeft ze elke keer in de winter) erg stijf loopt, wilde ik dit toch ook wat beter laten onderzoeken, ze heeft buigproeven gedaan, ze loopt op beide benen niet kreupel, wel veert ze in 1 kogel minder.
Ik ben erg benieuwd of jullie paarden kreupel lopen op de buigproeven..
Ik moet nu 2 weken op pijnstillers rijden, om te kijken of ze beter gaat lopen, als dit het geval is dan heeft ze dus ergens pijn en gaan ze het verder onderzoeken, ze wist nu niet goed waar ze moest zoeken aangezien ze niet kreupel loopt, alleen stijf.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 09:48

Mijn pony heeft geconstateerde arthrose in zijn hals, rug en benen. Kortom: Ik denk dat hij in zijn hele lichaam arthrose heeft, maar dit is nog niet aangetoond. Ik weet dit nu een jaar of 4. Hij heeft er in principe alleen in de winter last van. Mijn pony staat in de zomer een uur of 7 op het land en in de winter een uur of 4. Momenteel kan ik niet rijden omdat het vriest en hij enorm stijf is in zijn rug. We longeren hem wel elke dag flink en wandelen elke dag 1/2 uur tot een uur. Normaal gesproken rijden we 4 keer in de week buitenrit, 2 keer in de week dressuur en 1 keer in de week wandelen/longeren. Dit komt ook omdat ik het met hem lekkerder vind om recreatief te rijden. We hebben er niemand anders naar laten kijken dan de dierenarts en momenteel krijgt hij ook glucosamine, of het werkt? Ik heb eigenlijk geen idee, omdat we er meteen aan zijn begonnen nadat alles ingespoten was.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:21

Mijn pony 17 jaar heeft artrose waarvan ik het nu zo´n 4 jaar weet.
Het begon met haar voorbenen, dan weer kreupel dan weer goed en dan weer onregelmatig, heel vaag.
Na een paar keer de da op de stal te hebben gehad moest ik naar de kliniek voor foto´s en daar kwam uit wat ikzelf niet verwachte (vanwege de leeftijd) dat ze artrose heeft in beide kogelgewrichten, rechts erger dan links.
Ik mocht van de dierenarts wel rijden dat was zelfs goed maar na weer een paar jaar zakte ze door haar rug steeds.
Aangezien ik wat zwaarder ben heb ik een ander zadel en lichter iemand erop geprobeerd maar het probleem bleef.
Da weer gebeld en samen met een fysiotherapeute is ze behandeld maar in haar hals kreeg ze het niet goed en in haar kruis niet.
Zij wist niks van de artrose in de voorbenen toen ze mijn pony kwam behandelen maar kon mij na longeren en op de harde draven dat ze in de kogelgewrichten en in de hakken artrose had.
Hierna deed ze nog wat buigen en toen pas heb ik haar verteld dat ik dat van de kogelgewrichten voor al wist maar van die hakken wist ik helemaal niet.
In de hals en in het kruis is nooit goed gekomen en de dierenarts heeft bevestigd dat het ook slijtage is, daar was hij al bang voor voordat ik aan de fysio begon.
Nu een aantal jaren later heb ik haar nog steeds maar ze loopt soms lastig en heeft snel een kou op haar rug, zonder deken in de winter is voor haar geen optie.
En ze krijgt steeds meer verdikkingen op de benen en hakken.
Rijden doe ik al jaren niet meer op haar, maar ze mag blijven zolang ze niet teveel pijn heeft en naar mijn mening gaat dat nog jaren.
Supplementen heb ik ook geprobeerd maar ik ben ermee gestopt, ging er niet beter door, kost een hoop geld (voor geen verbetering) en mijn pony at door die poeder haar voer niet meer.
Artrose geneest niet en je kunt het met poeder alleen wat vertragen.

Ik wens je veel sterkte met je paard.

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:11

Skreia heeft 3 jaar artrose (toen is de diagnose gesteld d.m.v. foto's) aan haar beide voorbenen. rechts in haar kogel en links in d'r kogel en in d'r knie (als ik het goed onthouden heb). Ze is er nog nooit kreupel van geweest, struikeld wel af en toe (ene dag meer dan andere).
Ze krijgt vrijwel dagelijks Primeval Gelatinaat (4 schepjes in appelmoes met spuit gegeven).
Ik rijd haar alleen recreatief in het bos, wil wel voor de afwisseling 1x per week een westernles gaan nemen maar dan alleen de dingen doen die het minst schadelijk zijn, dus geen sliding stops en snelle, scherpe draaien. Ook wil ik haar in de toekomst (liefst dit jaar nog) voor de wagen zetten.
Bij de diagnose kreeg ik ook te horen, voornamelijk recht uit rijden, dus geen dressuur meer.
Skreia staat 's zomers zo'n 6 maanden op het land en de andere 6 maanden op stal. In de winterperiode rijd ik 5-6 keer per week minimaal 1 uur/keer en de andere dag heeft ze vrij en staat ze los 1-2 uur.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:33

Citaat:
Ik ben afgelopen week terug geweest naar de kliniek, mede voor een scan van de pees.
De pees was goed.
Omdat ik vond dat ze de laatste tijd (dit heeft ze elke keer in de winter) erg stijf loopt, wilde ik dit toch ook wat beter laten onderzoeken, ze heeft buigproeven gedaan, ze loopt op beide benen niet kreupel, wel veert ze in 1 kogel minder.
Ik ben erg benieuwd of jullie paarden kreupel lopen op de buigproeven..
Ik moet nu 2 weken op pijnstillers rijden, om te kijken of ze beter gaat lopen, als dit het geval is dan heeft ze dus ergens pijn en gaan ze het verder onderzoeken, ze wist nu niet goed waar ze moest zoeken aangezien ze niet kreupel loopt, alleen stijf.

Bij mijn paard is in juni 2006 een peesblessure linksachter geconstateerd. Juni 2007 kregen we weer groen licht om fanatieker te gaan rijden. In december 2007 ging mijn paard ineens stijver lopen en was zijn been ineens dik. Ben net voor de kerst naar de kliniek geweest en de scan en buigproef waren goed. Weet ook niet wat er nu aan de hand is, DA ook niet.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:05

Ook al zo'n vaag iets..
Ik weet ook nog steeds niet wat er precies aan de hand is, ik heb 3 weken op de pijnstillers gereden (afbouwens) maar merkte weinig verschil, wel dat ze duidelijk meer energie heeft, maar komt dit door de kou, of door de pijnstillers Verward
Ze was ook erg gespannen op haar rug, ik heb haar de afgelopen regelmatig even met slof gereden, zodat ik de ontspanning en rust in haar weer een beetje terug kreeg. Dit heeft goed geholpen, van de week liep ze zelfs zonder slof echt fijn, alleen nog niet zoals ze hoort te lopen..

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:18

Ook mijn 15-jarig paard heeft artrose. Ik heb hem gekocht in maart 06. HIj is daar klinisch gekeurd en kwam goed door de keuring heen. In november 2006 liep hij niet even zuiver. Dus de DA erbij. Deze kon het bij ons op stal niet goed onderzoeken dus zijn we naar de kliniek toegegaan. Daar is dmv foto's vast gesteld dat hij het heeft aan zijn rechter voorbeen en rechter achterbeen. Sindsdien krijgt hij dagelijks een kleine hoeveelheid Radical door zijn voer. Dit komt dan bij de DA vandaan. Hierin zit oa MSM, Vitamine C en glucosamine. Het is een natuurlijk middel. Hij reageert hier goed op. Verder let ik met rijden goed op. Extra lang instappen en extra lang uitstappen. En na het rijden altijd z'n benen goed koelen met water. Loopt hij toch een keer niet goed dan doen we gewoon een stapje terug. Ik was erg benieuwd hoe hij het deze winter zou doen, maar hij heeft nog geen stap verkeerd gezet. Verder staat hij overdag buiten in een paddock en 's nachts lekker op stal. Ik rijd hem dressuurmatig en zo nu en dan maakt hij een klein sprongetje. En natuurlijk lekker buiten rijden.

Overigens heeft de merrie van een vriendin van mij een infuus gehad met Tildren toen geconstateerd werdt dat ze artrose had. Daarnaast kreeg je dan Radical door haar voer. Toen ze drachtig was, kreeg ze geen Radical meer omdat ze bang was dat het schadelijk was voor het veulen. Ondanks dat ze dus geen Radical meer kreeg heeft ze tijdens de dracht geen last gehad van de artrose.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:30

Radical, ken ik niet. Kan er ook niets over vinden op internet. Heb je er wat meer informatie over?? Alvast bedankt!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:20

Even de jerrycan erbij gepakt. Hier staat als website op ww.jordenshippo.nl. Nog even verder zoeken........ De volgende info staat erbij:
4 BELANGRIJKE VOEDINGSMIDDELEN VOOR EEN OPTIMAAL FLEXIBEL BEWEGINGSMECHANISME.
RADICAL bevat NoBute, M.S.M, Vitamine C & Glucosamine.
Radical is een 100 % natuurlijk vloeibaar supplement dat voor optimale
flexibiliteit van het paardenlichaam zorgt.
RADICAL verbetert het gehele bewegingsmechanisme op natuurlijke wijze, is DOPINGVRIJ !
RADICAL is vloeibaar en geeft een snel resultaat, gemiddeld na 7-10 dagen een
merkbaar resultaat, het is sterk ontstekingsremmend, heeft een pijnstillende werking
en is ondermeer voor paarden met O.C.D., spat, hoefkatrol een uitkomst.
RADICAL heeft geen invloed op het verteringssysteem, de darmen of de maag.
RADICAL IS NIET GESCHIKT VOOR DRAGENDE MERRIES !
DOSERING:
Vóór en na zware arbeid/inspanning, of specifiek probleem : 40 ml. per dag.
Als onderhoudssupplement : 25 ml. per dag
RADICAL is verpakt in een kunststof flacon met maatdosering.

Mijn paard krijgt 20 ml per dag. Ik bestel het altijd via dierenkliniek De Vallie te Woudenberg. Ik krijg er dan een grote dosseerspuit bij. Verder heb ik een aantal klein liter flessen die ik steeds vul vanuit de jerrycan. Deze heb ik overigens ook via De vallei gekregen. Je zou anders ook eens contact met De Vallei kunnen opnemen. Zij willen je vast nog wel meer informatie geven.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:05

Hee bedankt, ga me er verder in verdiepen, die site kende ik ook nog niet.

xLiesJje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:14

x_kiimy schreef:
artrose = slijtage in het gewricht + energieverlies

krijgen ze door niet goed inrijden en uitrijden na zware inspanning!!

je wist waarschijnlijk al wat het was .. ik weet niet dus zet ik het hier maar even!

dat wou ik ook net zeggen

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:31

xLiesJje schreef:
x_kiimy schreef:

je wist waarschijnlijk al wat het was .. ik weet niet dus zet ik het hier maar even!

Rolleyes Dat is nogal beperkt uitgelegd, maar goed...
Ik denk niet dat je de mensen in dit topic, die serieus posten, hoeft uit te leggen wat artrose is bij een paard Nors opkijken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:28

xLiesJje schreef:
x_kiimy schreef:

Wat dacht je van leeftijd?

Ik heb sinds kort een paard wat hier zijn pensioen gaat doorbrengen. Hij wordt dit voorjaar 20 en werkte in de toeristensektor (rondritjes met toeristen) De eigenaresse wilde hem met pensioen doen, omdat het werk te zwaar werd en hij met dagen wat stijf was in de gewrichten. Vooral een pittige tocht na enkele dagen rust, wat nogal eens voorkwam, was voor hem te zwaar aan het worden. Maar omdat hij toch beweging moet hebben en ik een paard voor rustige buitenritten zocht, is hij bij mij gekomen.

De DA vermoedde dat het artrose was, gezien zijn leeftijd en de verschijnselen. Er is echter geen uitgebreid onderzoek geweest.
Hoe wisten jullie dierenartsen met zekerheid of het artrose was en waar... dus welke testen deden ze/hoe onderzochten ze het.

Ik doe zelf parelli met hem, maar hij was boos/Verzet toen ik hem op de circel (normaal 2 tot 4 rondjes achter elkaar op 1 hand) rustig wilde laten aandraven, Zowel links als rechts. Ook als hij een steil heuveltje af gaat (1 keer gedaan zonder dat ik erop zat-waar hij vandaan kwam waren die er veel dus ik wist het niet)
Bovendien struikelt hij nogal eens, vooral in het begin.
Omdat hij aan de hand op rechte lijn zonder problemen meedraaft (dus zonder verzet of wat dan ook) maar wel wat onregelmatig is in het begin, neem ik aan dat zijn verzet voortkomt uit pijn. Ik weet dat bochten/cirkels bij artrose pijnlijk kunnen zijn en als ik dat merkt stop ik dus meteen.

Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om meteen foto's te laten maken omdat het vermoeden van artrose er is, waar zou toch willen weten of het uitmaakt waar het zit ivm wat je kunt doen en wat niet. Ik moet helemaal niets en kan me dus aanpassen aan de mogelijkheden van het paard.
Goede tips zijn dan ook welkom....

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:11

een aantal van de paarden waar ik op les rijd (/ reed) hebben artrose. 1 daarvan, een ruin van dik 170 en ong 17 jaar oud denk ik, heeft redelijk erg artrose. Hij ging altijd voor en na de les 30 min in de stapmolen, en tijdens het rijden ook nog lang instappen, en de eerste 15 min voornamelijk rechtuit rijden. Je kon dan wel echt merken dattie steeds losser werd, en hij vond het rijden ook nog wel leuk. Hij is nu verkocht, en staat toevallig op dezelfde stal als mijn verzorgpaard, en gaat gewoon iedere dag beweging krijgen.
Iedere dag een beetje beweging is beter dan om de dag veel beweging bv. Vooral veel veel stappen, en weinig korte bochten. En ook veel longeren op een grote cirkel, liefste met passoa of dubbele lijnen, zodat ze hun kont goed blijven gebruiken, iets wat onder zadel niet altijd voormekaar te krijgen is met het stadium artrose wat hij heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:45

Ik dacht dat longeren juist slecht was voor een paard met artrose omdat het te gewrichten te zwaar belast (Dezelfde reden waarom longeren ook slecht is voor hele jonge paarden) Overigens loopt mijn paard altijd buiten (Met schuilstal), dus hij beweegt in elk geval altijd.

Hoe is de diagnose bij dat paard gesteld?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:52

Mijn vorige verzorgpony heeft al vanaf zijn 9de jaar atrose hij is nu ongeveer bijna 17.
Er word nu nog regelmatig met hem gelopen, en hij komt elke dag nog even in de paddock in de zomer staat ze dag en nacht op het land, buitenlucht is goed voor de pezen.
in de winter is ze vaak meer kreupel als in de zomer vandaar dat ze in de winter maar 1 of 2x recreatief word gereden en in de zomer vaak stukjes over de weg.
wel weet ik dat er een soort wit spul voor is dat de spieren en pezen wat soepeler maakt maar dit spul kostte 130,- voor een klein bakje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:38

Ja, beweging is het beste. Naast weidegang loop ik ook veel met mijn paard. Soms erop, veel ernaast. Ik heb hem nog niet zo lang en denk ook dat het in de winter wat erger is, vandaar dat ik rustig weer opbouw.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:51

liljebo schreef:
Wat dacht je van leeftijd?

Ik heb sinds kort een paard wat hier zijn pensioen gaat doorbrengen. Hij wordt dit voorjaar 20 en werkte in de toeristensektor (rondritjes met toeristen) De eigenaresse wilde hem met pensioen doen, omdat het werk te zwaar werd en hij met dagen wat stijf was in de gewrichten. Vooral een pittige tocht na enkele dagen rust, wat nogal eens voorkwam, was voor hem te zwaar aan het worden. Maar omdat hij toch beweging moet hebben en ik een paard voor rustige buitenritten zocht, is hij bij mij gekomen.

De DA vermoedde dat het artrose was, gezien zijn leeftijd en de verschijnselen. Er is echter geen uitgebreid onderzoek geweest.
Hoe wisten jullie dierenartsen met zekerheid of het artrose was en waar... dus welke testen deden ze/hoe onderzochten ze het.

Ik doe zelf parelli met hem, maar hij was boos/Verzet toen ik hem op de circel (normaal 2 tot 4 rondjes achter elkaar op 1 hand) rustig wilde laten aandraven, Zowel links als rechts. Ook als hij een steil heuveltje af gaat (1 keer gedaan zonder dat ik erop zat-waar hij vandaan kwam waren die er veel dus ik wist het niet)
Bovendien struikelt hij nogal eens, vooral in het begin.
Omdat hij aan de hand op rechte lijn zonder problemen meedraaft (dus zonder verzet of wat dan ook) maar wel wat onregelmatig is in het begin, neem ik aan dat zijn verzet voortkomt uit pijn. Ik weet dat bochten/cirkels bij artrose pijnlijk kunnen zijn en als ik dat merkt stop ik dus meteen.

Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om meteen foto's te laten maken omdat het vermoeden van artrose er is, waar zou toch willen weten of het uitmaakt waar het zit ivm wat je kunt doen en wat niet. Ik moet helemaal niets en kan me dus aanpassen aan de mogelijkheden van het paard.
Goede tips zijn dan ook welkom....

Mijn paard is 9 dus leeftijd zegt ook niet alles Knipoog Mijn paard liep rechts achter altijd slechter en bekken stond ook vaak scheef die kant op. DA heeft buigproeven gedaan en aan de hand daarvan besloten om rechts achter op de foto te zetten. Daar kwam niks uit dus toen heeft hij een echo van zijn bekken gemaakt. Dan gaan ze dus via de achterkant met zo'n ding naar binnen en kunnen ze het van binnen uit bekijken. Zo is het bij mij paard dus geconstateerd, heb zelf ook gezien dat er wat zat en dat het rechts erger is dan links.
Als ik jou was zou ik wel foto's laten maken. Als ik de vermoedens zou hebben zou ik het persoonlijk wel fijn vinden om te weten waar de artrose zit en ik vind het ook wel zo eerlijk tegenover je paard om zoiets te laten onderzoeken. Wat je nog met je paard kunt doen is wel afhankelijk van waar het zit ja. Ik hoor verhalen over paarden met artrose in de benen die nog gewoon kunnen dressuren en springen (oke er zijn er ook bij die dat niet meer kunnen) maar mijn paard heeft het dus in zijn bekken en is het het verstandigst om daar alleen nog maar mee buiten te rijden. Als het in de hals zit dan kan je er misschien weer wat anders mee. Je zegt dat je niets moet en je aan kan passen maar dan moet je wel weten waaraan je je aan moet passen, nu weet je niet of en waar het zit dus is het lastig aanpassen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:01

Bij mijn inmiddels bijna 14 jarige fjord is in februari 2006 geconstateerd dat hij artrose heeft ( 2/3 op beide voorbenen ) bij hem zit het rond de sesambeentjes. Het enige wat ik doe is hem iedere dag in beweging houden. Hij heeft afgelopen jaar in april zijn 1e endurance wedstrijd met goede waardes en Atjes op zijn benen uitgelopen.

Wat ook wil helpen om het leed wat artrose heet te verzachten is je paard goed op gewicht houden. probeer voer te geven waar zo min mogelijk suiker in zit. Zo staat mijn paardje al ruim 1,5 jaar op pavo liga, hij doet het er super op. De mijne krijgt GEEN supplementen. Hij staat wel op goed beslag, ik heb een hoefsmid die in opleiding is geweest bij van Nassau. Het is echter geen speciaal beslag. Zo lang hij het hier goed op doet ga ik niet te veel rommelen met hem.