Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
azile schreef:Ik ben blij om toch postieve berichten te lezen van jullie .
Mijn paard heeft ook artrose , in haar rechterbeen .
Na de feestdagen wordt ze op hoefdempend beslag gezet en ze krijgt glucosamine door haar voer .
Citaat:Ik voel me erg schuldig omdat ze dus niet liet zien dat ze kreupel was tot gisteren toen de fysio bij haar was . Ik deed al kalmpjes aan , alleen buitenritjes maar toch ... Ik hoop dat ze er weer bovenop komt , ze is al 18 maar gedraagt zich als een jonge meid .
Het is een fjordenmerrie , raden jullie me ook aan om haar een deken op te doen ? Ze staat namelijk veel buiten , het liefst 24 uur per dag . Of moet ik haar 's nachts naar binnen halen ?
Citaat:Ik ben afgelopen week terug geweest naar de kliniek, mede voor een scan van de pees.
De pees was goed.
Omdat ik vond dat ze de laatste tijd (dit heeft ze elke keer in de winter) erg stijf loopt, wilde ik dit toch ook wat beter laten onderzoeken, ze heeft buigproeven gedaan, ze loopt op beide benen niet kreupel, wel veert ze in 1 kogel minder.
Ik ben erg benieuwd of jullie paarden kreupel lopen op de buigproeven..
Ik moet nu 2 weken op pijnstillers rijden, om te kijken of ze beter gaat lopen, als dit het geval is dan heeft ze dus ergens pijn en gaan ze het verder onderzoeken, ze wist nu niet goed waar ze moest zoeken aangezien ze niet kreupel loopt, alleen stijf.

x_kiimy schreef:artrose = slijtage in het gewricht + energieverlies
krijgen ze door niet goed inrijden en uitrijden na zware inspanning!!
je wist waarschijnlijk al wat het was .. ik weet niet dus zet ik het hier maar even!
xLiesJje schreef:x_kiimy schreef:artrose = slijtage in het gewricht + energieverlies
je wist waarschijnlijk al wat het was .. ik weet niet dus zet ik het hier maar even!
dat wou ik ook net zeggen
Dat is nogal beperkt uitgelegd, maar goed...
xLiesJje schreef:x_kiimy schreef:artrose = slijtage in het gewricht + energieverlies
dat wou ik ook net zeggen

liljebo schreef:Wat dacht je van leeftijd?
Ik heb sinds kort een paard wat hier zijn pensioen gaat doorbrengen. Hij wordt dit voorjaar 20 en werkte in de toeristensektor (rondritjes met toeristen) De eigenaresse wilde hem met pensioen doen, omdat het werk te zwaar werd en hij met dagen wat stijf was in de gewrichten. Vooral een pittige tocht na enkele dagen rust, wat nogal eens voorkwam, was voor hem te zwaar aan het worden. Maar omdat hij toch beweging moet hebben en ik een paard voor rustige buitenritten zocht, is hij bij mij gekomen.
De DA vermoedde dat het artrose was, gezien zijn leeftijd en de verschijnselen. Er is echter geen uitgebreid onderzoek geweest.
Hoe wisten jullie dierenartsen met zekerheid of het artrose was en waar... dus welke testen deden ze/hoe onderzochten ze het.
Ik doe zelf parelli met hem, maar hij was boos/Verzet toen ik hem op de circel (normaal 2 tot 4 rondjes achter elkaar op 1 hand) rustig wilde laten aandraven, Zowel links als rechts. Ook als hij een steil heuveltje af gaat (1 keer gedaan zonder dat ik erop zat-waar hij vandaan kwam waren die er veel dus ik wist het niet)
Bovendien struikelt hij nogal eens, vooral in het begin.
Omdat hij aan de hand op rechte lijn zonder problemen meedraaft (dus zonder verzet of wat dan ook) maar wel wat onregelmatig is in het begin, neem ik aan dat zijn verzet voortkomt uit pijn. Ik weet dat bochten/cirkels bij artrose pijnlijk kunnen zijn en als ik dat merkt stop ik dus meteen.
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om meteen foto's te laten maken omdat het vermoeden van artrose er is, waar zou toch willen weten of het uitmaakt waar het zit ivm wat je kunt doen en wat niet. Ik moet helemaal niets en kan me dus aanpassen aan de mogelijkheden van het paard.
Goede tips zijn dan ook welkom....
Mijn paard liep rechts achter altijd slechter en bekken stond ook vaak scheef die kant op. DA heeft buigproeven gedaan en aan de hand daarvan besloten om rechts achter op de foto te zetten. Daar kwam niks uit dus toen heeft hij een echo van zijn bekken gemaakt. Dan gaan ze dus via de achterkant met zo'n ding naar binnen en kunnen ze het van binnen uit bekijken. Zo is het bij mij paard dus geconstateerd, heb zelf ook gezien dat er wat zat en dat het rechts erger is dan links.