Hoeven met echt extreem uitgeholde straal, wat aan te doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Hoeven met echt extreem uitgeholde straal, wat aan te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:09

Die hoeven zijn gewoon veel en veel te lang. Als je er een flink stuk af laat halen ziet het er al stukken beter uit. Niet alleen van de hielen, maar ook van de zool en de hoefwand.

Dan komt die straal ook vanzelf weer terug

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:38

Maar als je dat beesje nu in een keer op sportschoenen zet ipv van de plateauzolen die het dier nu heeft, dan is dat toch ook niet gezond voor zijn pezen en alles erom heen, of zie ik dit verkeerd :-S

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:41

CherokeeChum schreef:
Arabesk schreef:
Die straal is niet wat er mis is.... Die hielen Bloos!. Ik denk dat dit paard hoefbevangen is geweest.

Ik zie veel te lange hielen en overgroeide steunsels. Dit is een werkje voor van nassau of een goede bekapper.

Joh....Geef jij cursus bekappen?
Dit zijn gewoon ernstig verwaarloosde hoeven en in 1 bekapbeurtje op te knappen,rotstraal behandelen en klaar.....no drama Cool
Maarja ik weet er niet zoveel van..Ben pas 25 jaar hoefsmid Rolleyes
Lijkt me toch geen strak plan om dit in 1x op te lossen dan krijgen alle pezen en banden wel een hele harde klap.

Lijkt mij toch echt werk voor een smid die ervaring heeft met dit soort dingen en niet een huis-tuin en keuken smid.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:43

Je kan hier aardig wat aan doen voordat ze er echt last van krijgen hoor. Ik heb er laatst ook een gedaan die er ongeveer zo bij stond en ook helemaal niet lang leek op het eerste gezicht. Die heb ik (bijna) helemaal goed gekregen in 1x en alleen de eerste 10 meter heeft hij ff onwennig gelopen maar daarna liep hij weer als een trein.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:49

Helaas heb ik de andere kant gezien en dat was een paard die ook na 1x bekappen bijna helemaal goedstond maar die toch na een week heel veel last daarvan begon te krijgen. Vaak zit het probleem niet in de eerste meters maar juist in de belasting die later komt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:40

De hoef heeft geen uitgeholde straal, maar extreem hoge verzenen/hoefwanden. Ik zou een heel ervaren hoefsmid of bekapper laten komen, eentje met ervaring met het bekappen van zwaar verwaarloosde hoeven. Op NB-sites zie ik dat het mogelijk is in 1x diverse centimeters rondom eraf te halen, maar het is afhankelijk van waar precies de ware zool zich bevindt. Wanneer eenmaal de straal weer contact kan maken met de bodem, zal die zich vanzelf wel weer ontwikkelen. De eerste bekapping zal het begin zijn van een herstelproces wat tijd zal vergen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:45

Over het effect op de pezen kunnen we nog lang twisten. Maar wat belangrijker is, is wat opala zegt. Het is lastig om de echte zool te vinden nu.

@ TS het is wel interessant om voor en na foto's bij te houden van dit paard.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:48

Ik denk niet dat het nodig is dat je eerst foto's stuurt, hoefsmeden komen dit onderweg wel vaker tegen helaas.
Ik zou gewoon bij je eigen hoefsmid een afspraak maken en vragen of hij deze week nog een plekje heeft.
Na een goede bekapbeurt ziet het er al veel minder erg uit.
Pony ziet er verder inderdaad wat verwaarloosd uit maar ik denk dat je hem er zo weer helemaal bij hebt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:56

Katja schreef:
CherokeeChum schreef:
Joh....Geef jij cursus bekappen?
Dit zijn gewoon ernstig verwaarloosde hoeven en in 1 bekapbeurtje op te knappen,rotstraal behandelen en klaar.....no drama Cool
Maarja ik weet er niet zoveel van..Ben pas 25 jaar hoefsmid Rolleyes

Lijkt me toch geen strak plan om dit in 1x op te lossen dan krijgen alle pezen en banden wel een hele harde klap.
Lijkt mij toch echt werk voor een smid die ervaring heeft met dit soort dingen en niet een huis-tuin en keuken smid.

Ik denk juist dat het paardje er alleen maar op vooruit zal gaan door een flinke bekapbeurt, het zal een opluchting zijn. Het is niet zo dat je rigoreus de stand gaat veranderen qua steil/week of binnendoor/buitenover, er moet gewoon eerst eens een paar cm af rondom. Kom dit wel vaker tegen helaas, maar zo te zien is de hoefkwaliteit zelf wel erg hard (anders was het vanzelf wel afgebroken).
Paar keer goed bekappen en je hebt superhoefjes!

CherokeeChum heeft wel degelijk ervaring met zulke hoefjes, en dat voor een 'huis-tuin en keukensmid' met pas 25 jaar ervaring Rolleyes

Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:08

Idd, het zijn wel harde hoefjes, anders had het er nog veel slechter uit gezien. Stand is niet heel erg raar, dus er hoeft niet veel gecorrigeerd te worden. Hij is alleen extreem lang.

Ik ga helemaal met CherokeeChum en SpikyBlue mee.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:48

Poeh wat een verschillende reacties hier. Maar iedereen bedankt voor het meedenken.
De pony knapt al aardig op dus ik zal gauw een hoefsmid voor hem bellen, degene die ik heb is gediplomeerd, kundig in zijn vak en zeer goed bekend en gewaardeerd hier in de omgeving. Ik denk dat hij hier wel raad mee weet.

Ik zal zeker vorderingsfoto's maken, ben ik zowiezo al volop mee bezig van de pony zelf, dus ook de hoeven zal ik bijhouden met updates.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:52

Fijn dat je ons met foto's op de hoogte gaat houden en ik denk dat het allemaal wel goed komt hoor! Het ziet er wel raar uit maar als hij is bekapt is (meerder malen) dan lijkt het echt wel anders. en de straal zal wel weer aangroeien (die ik toen had, had haast helemaal geen straal meer en dat is ook helemal goed gekomen.)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:44

SpikyBlue heeft mijn ex-verwaarloosde merrietje bekapt. En met super resultaat. Ze had nog kleinere straaltjes als jouw paardje. Kleine straaltjes komt doordat ze de grond niet meer raken, er is verder niets ernstigs aan de hand ermee.

Helaas zijn haar hoefjes wel als het ware omgeknakt omdat ze veel te lang waren geworden, ze liep op haar hielen.. Toen ze aankwam, waren de hoeven bijna 10 centimeter lang, terwijl ze een heel klein pony'tje is. Bij aankomst heeft mijn stalgenoot (ook hoefsmid) er eerst een paar cm afgeknipt, zodat het begin kon worden gemaakt met rechtop lopen. Na 2 weken heeft Marielle haar voor het eerst bekapt, er ging toen ongeveer maar een centimetertje af en een beetje uit de zool, maar niet heel erg veel. Sindsdien liep ze ook helemaal niet meer op haar hieltjes. Na nog eens 2 weken heeft ze haar nog eens bekapt. Er ging nu veel meer zool uit en er kon ongeveer 2 cm van de hoef af en de straal raakte nu voor het eerst weer de grond. 4 weken later was ze weer aan de beurt en de straal was maar liefst 2 keer zo groot geworden! Inmiddels heeft ze prachtige hoefjes, haar stand is perfect en ook de straaltjes zijn super.

Kost dus even wat tijd en geduld en veel bezoekjes van je smid, omdat het niet in 1 keer goedgezet kan worden. Schakel hiervoor wel een professional in en ga niet zelf lopen knutselen.

Zo zijn ze nu in ieder geval, foto'tje van Smidje SpikyBlue Lachen :
Afbeelding

Als je Voor-foto's wil zien, moet je even een gil geven, want de foto's in Willy's topic doen het niet meer omdat het domein waar ze opstonden niet meer bestaat.

hoefsmidlj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:34

Hoi laat je paardje door een goede hoefsmid/bekapper behandelen, de lengte die er van af moet kan je alleen inschatten als je onder een paard staat en het zelfde geld voor de voet- en beenas dat verschild per paard/pony. Maak je geen zorgen dit is iets wat met een beetje aandacht goed komt. Groeten hoefsmidlj Haha! Haha! Pling

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:52

Citaat:
hoefsmidlj schreef:
Hoi laat je paardje door een goede hoefsmid/bekapper behandelen, de lengte die er van af moet kan je alleen inschatten als je onder een paard staat en het zelfde geld voor de voet- en beenas dat verschild per paard/pony. Maak je geen zorgen dit is iets wat met een beetje aandacht goed komt. Groeten hoefsmidlj Haha! Haha! Pling

Ik ga met de heren (en mevrouw Spikeyblue uiteraard) mee.
Gewoon flink achterstallig onderhoud. Zal er na de eerste bekapping al heel anders uit zien. Uiteraard wel voorzichtig zijn met teveel corrigeren.
Lijkt volgens mij veel erger dan het in werkelijkheid is.
Ben ook benieuwd naar de vervolgfoto's.
En belangrijker: heb je de bekapper of smid al gebeld?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:08

Als je de hele hoef in etappes inkort is dat niet echt een aanslag op de pezen. De hele hoef is te lang, niet alleen de hielen/verzenen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:21

Hoe kan iemand zo'n mooie pony zo verwaarlozen... hopelijk kan je eigen smid hier soelaas bieden.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:42

heel logisch dat hij niet lekker loopt, het zijn net een paar stelten. de hoeven zijn veel te nauw daardoor is de zool heel vol en lijken de stralen heel ver weg.
je moet een echt goede smid zoeken, en dan zal het corrigeren van de hoeven nog lang gaan duren.
good luck

joplin_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 05:18

je kan de stralen ook behandelen tegen rotstraal met teer of egyptische zalf en uiteraard een keer kappen veel te lang en scheef

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:06

En....hoe zien ze er nu uit?
Is je paardje inmiddels al bekapt?
Volgens mij zitter er hier een heleboel mensen nieuwsgierig te wachten op de vervolgfoto's.

groet,
Simon

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:37

Sorry dat ik nog niet weer heb gereageerd, met de feestdagen ertussen en thuis wat vreemde omstandigheden ben ik even niet in staat geweest om bokt up te daten.
De hoefsmid is gebeld, die komt volgende week kijken en de eerste behandeling doen.
Tot die tijd heb ik spul wat de straal in betere conditie brengt.

Zodra de smid is geweest plaats ik nieuwe foto's

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:51

Ik ben idd heel benieuwd naar foto's

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:06

SANEX schreef:
Sorry dat ik nog niet weer heb gereageerd, met de feestdagen ertussen en thuis wat vreemde omstandigheden ben ik even niet in staat geweest om bokt up te daten.
De hoefsmid is gebeld, die komt volgende week kijken en de eerste behandeling doen.
Tot die tijd heb ik spul wat de straal in betere conditie brengt.

Zodra de smid is geweest plaats ik nieuwe foto's

En Sanex, we zijn nog steeds heel erg benieuwd. Ik neem aan dat de smid inmiddels al geweest is?
groet,
Simon

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:29

Heb net de foto's weer eens bekeken en mijn handen gaan er vreselijk van jeuken.
Is de smid nou al eens geweest? Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:54

Hallo mensen, sorry dat jullie nog steeds niets verder zijn gekomen. Ik heb momenteel even iets anders aan mn hoofd waardoor ik deze topics wel eens vergeet.

Ik heb wel een update en dat is dat de smid een week later komt dan eerst de planning was. Reden; ik heb een goede smid die van ver weg moet komen, eigenlijk val ik buiten zijn gebied en rijdt hij al om als hij bij me komt (ik hoor daar ook meer voor te betalen maar dat laat hij meestal zitten)
Omdat hij niet alleen Panter, maar ook 4 anderen op stal moet doen vroeg hij me of hij volgende week in 1 keer het hele zwikkie mocht doen, want dan is hij in de buurt. Anders zou hij namelijk deze week Panter doen, en dan een week later de rest. En van mij mag dat. De beste man is zo kundig, joviaal + heeft zo'n goede werking op Bas ( die normaal bang voor bijna elke smid was ), dat ik hem ook tegemoet wil komen zoals hij mij meestal tegemoet komt w.b.t meestal omrijden voor 2 shetten waar vrijwel niks aangedaan hoeft te worden.

Vrijdag de 18e worden Panter's hoeven aangepakt. Hij beweegt in elk geval al een stuk soepeler nou zijn 'vering' niet zo droog meer is. Ik smeer er goedje op en hij staat overdag buiten en snachts op droog stro binnen en nou 'leeft' zn straal wat meer. Is veel zachter geworden, die was keihard namelijk. Op het harde merk je nog steeds dat hij kort loopt en moeite heeft, logisch natuurlijk, op het zachte is er voor hem niks aan het handje. Hij hoeft maar een paar meter over verhard erf naar zn paddockje of weitje te lopen dus dat valt mee.

Ik beloof jullie dat ik de 18e die foto's maak en dat ik ze dan ook plaats. Tot die tijd dus helaas nog even met jeukende handjes blijven zitten Knipoog