Paard krijgt zijn nek niet meer omhoog, neus op de grond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Re: Paard krijgt zijn nek niet meer omhoog, neus op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:56

Toen ik je beginpost las, dacht ik meteen: de schoft.
En uit de foto's blijkt het ook de schoft te zijn.

Ik heb hier niet persoonlijk ervaring mee, maar een vriendin van mij wel. Haar paard had een scheur in de schoft en vertoonde dit gedrag ook.
Paard heeft rust gekregen, niet meer bereden en na een poos kon ze weer actief met haar paardje aan de slag. Maar heeft zeker een half jaar geduurd!

Beterschap!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:59

Helaas kan ik je niet helpen maar ik las je verhaal en wilde je alleen even sterkte wensen, ik hoop voor jullie dat het te behandelen is!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:02

Moet erg naar zijn om te zien. Ik hoop dat je paard gauw beter wordt!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 09:05

Nou mensen, de foto's zijn goed bevonden en daar was niets op te vinden. Maandag a.s. moet ik naar Utrecht en dan gaan ze daar kijken wat ze eraan kunnen doen, maar bij voorbaat hebben ze al aangegeven dat ze waarschijnlijk geen oplossing kunnen vinden. Maar mijn paardje heeft nog wel veel pijn, dus ze MOETEN er gewoon iets aan doen Huilen
Ik hou jullie weer op de hoogte....

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:00

Tjeempie...sterkte ermee. Hoop dat ze wat vinden en dat ze er wat aan kunnen doen!!!

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:05

Ik zou proberen bij Eric Laarakker een afspraak te maken. Toen ik daar stage liep hadden we net zo'n geval. De reguliere artsen konden niet veel doen, hij heeft dat paard toen erg goed geholpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:26

Het duurt wel lang ook he... Arm paard van je... Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:29

Klinkt al iets wat een paard van ons jaren geleden heeft gehad. Dat bleek toen een nekhernia te zijn. Heb alleen geen idee meer wat er aan gedaan is naast pijnstillers en rust maar hij heeft uiteindelijk nog grand prix gelopen dus het is helemaal goedgekomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:30

Aan de ene kant wel fijn dat er op de foto's niets te zien is, maar nu heb je nog geen antwoord.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:46

komt mij heel bekend voor, mijn jaarling is vorige winter onderuit gegaan in de weide (denken we) en eerst mankte ze gewoon wat. Maar opeens zat haar nek vast, ze kreeg hem niet meer omhoog, vooral in de weide na wat grazen kreeg ze hem niet meer omhoog. Als ze dan probeerde te draven mankte ze erg. Na wat gesleur en buigwerk kreeg ik hem weer goed, maar ze had nog altijd pijn. Dit is alleen maar verergerd, ik had de da erbij gehaald en zij noemde het pubergedrag, waarop ik direct van dierenarts veranderd ben, ze hebben foto's genomen, alles was in orde.
De osteopaat is een paar keer gekomen, die sprak van een subluxatie en na wat buig en strek werk was het beter, maar na een dag weer prijs.
We hebben toen een video opgenomen van het moment dat ze haar hoofd niet meer omhoog kreeg en daarmee naar de dierenkliniek geweest, nieuwe foto's genomen, niks gevonden, alles zag er goed uit, subluxatie was uitgesloten! Omdat we nog niks verder wisten en nog altijd met het probleem zaten hebben we een scintigrafie laten doen. En daarop zag je dat er in haar nek, boven de schouderbladen en iets voor de spinaaluitsteeksels thv schoft een zone was die niet in orde was (met scintigrafie kan je een probleem lokaliseren, maar dan weet je nog niet wat het is). Dus op die plaats verder onderzoek, weke delen foto's en echo, maar niks gevonden...
We hebben dan geopteerd voor een therapie waarbij ze op stal moest en oradexon (dexamethasone) krijgen. Na een kuur was er verbetering, maar het was nog niet helemaal over, na nog een kuur was er meer verbetering. Dan mocht ze stilaan weer op de weide.
Nu is haar hoofd goed, ze krijgt haar hals omhoog, maar ze loopt toch niet helemaal zuiver. Als ze verschiet of zo wel, maar als ze gewoon een rustig drafje loopt, loopt ze niet zuiver. Er had mij iemand vertelt dat het zou kunnen zijn dat ze dit opgepakt had daar zolang met pijn te lopen en dat ze nu automatisch die gang opneemt.
Het zal afwachten zijn hoe ze zal zijn onder het zadel, daar kan ik je niks over vertellen...

We hebben dus geen definitieve diagnose, maar we hebben wel het probleem kunnen lokaliseren, ik hoop dat jij meer geluk hebt!
Zeker op verder zoeken zou ik zeggen...

veel sterkte en laat iets weten

dit was mijn topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=739215&hilit=

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:09

Hallo iedereen!
Helaas heb ik in Utrecht zeer slecht nieuws gehad. Er zijn namelijk röntgenfoto's gemaakt en daarop was te zien dat mijn paard erge artrose in zijn nekwervels (6e en 7e wervel) heeft. Helaas is er nog steeds onderzoek naar hoe artrose ontstaat, wat er tegen te doen valt etc. etc. Dus zal mijn paard nu door het leven gaan met een handicap. Ik heb metacam medicijnen voor het geval hij pijn heeft of down is, dan mag ik dit geven. Ook mag ik weer langzaamaan gaan opbouwen met rijden, echter moet ik voornamelijk rechte stukken rijden, weinig stelling vragen of moeilijke oefeningen doen en niet te hoog aan de teugel laten lopen (al met al wordt het rijden dus een stuk saaier Boos! ).
Mocht hij uiteindelijk uitvalverschijnselen (veel struikelen, omvallen, weer vaak vaststaan etc.) krijgen, dan mag ik er niet meer op rijden en is het einde verhaal!!
Dus hopelijk komt het niet zo ver en kunnen we nog lang van elkaar genieten!!
Allemaal bedankt voor jullie steun en medeleven en hele fijne kerstdagen toegewenst!!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:13

Wat erg voor jou en je paard. Vind je het wel wat om nog te rijden? Kan me voorstellen dat dat niet fijn voelt. Hopelijk kun je je paard nog een fijne (pijnvrije ) tijd bieden. Sterkte!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:37

Wat erg zeg! Heel veel sterkte ermee en hopen dat je toch nog een tijd van je paard kunt genieten!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:11

Ontzettend zonde... Ik hoop dat jij en je paard er toch nog het beste van kunnen maken.

Mixtion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:30

Iets vergelijkbaars heb ik ook meegemaakt met mijn paard Athleet destijds.

Ik ben 2 jaar aan het tobben geweest met Athleet. Hij vertoonde een laterale gang (telgang) wat als maar slechter werd. En hij was vaak onregelmatig. Veel onderzoek laten doen maar nooit echt de oorzaak kunnen vinden.

Op een gegeven moment was ik aan het longeren, in draf en toen had hij dus hetzelfde zoals jij ook beschrijft. Met zijn neus over de grond, zo dicht bij de grond dat ik hem na een paar rondjes naar stap vroeg. Hij bleek inderdaad op slot te zitten. Ik wist niet wat ik moest doen en hij keek me echt aan zo van.... ik krijg mijn hoofd niet omhoog. Ik voorzichtig beetje wiebelen, draaien en masseren en na 10 min sprong hij er weer uit. Daarna is het nooit meer gebeurd.

Na ongeveer 2 maanden kwam ik op een dag op stal en wilde hem uit zijn box halen maar hij kwam op 3 benen uit zijn box. Hij bleek atactisch te zijn. Dit probleem bleek uiteindelijk voort te komen uit een artrose in de halswervels.

Het zijn hele moeilijke tijden geweest en ik heb hem moeten laten inslapen.

Ik wil je heel veel succes en stertke wensen en ik hoop ten zeerste dat niets van dit alles jouw paard overkomt.

Een gezond 2008 toegewenst!

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 11:12

Het spannendste moment komt inderdaad pas als ik er weer op ga. Dit vind ik erg eng, want stel dat hij ineens vast komt te zitten tijdens het rijden, dan kunnen we beide over de kop gaan, dus dat wordt wel een spannend tijd, maar goed... we zullen zien Lachen

Allemaal een top 2008 toegewenst!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:40

Mijn eigen gefokt veulen had dat toen ie en jaar of 3/4 was.
Hij was toen niet meer van mij en zijn toenmalige eigenaaresse belde me op dat hij zijn hoofd niet meer omhoog deed en alleen maar rondjes liep.
Ik heb haar gezegd dit te laten onderzoeken zeker toeb hij dit nog een paar keer kreeg.
Maar dat was haar te duur.
Uiteindelijk is ie verkocht, hij is uiteindelijk goedgekeurd en loopt nu in de sport in Zweden.
Ik weet niet of hij ook rontgelogisch is gekeurd.
Dat zou ik wel eens willen weten, maar die meid die hem heeft zegt dat ze van een bekende pief les krijgt en ik neem aan dat ze die paarden toch fatsoenlijk laten keuren.
Maar wat hetis geweest, geen idee.
Jij in ieder geval heel veel sterkte en hopenlijk toch nog veel plezier met je paard.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:13

Heel veel sterkte en succes. Is geen fijne diagnose. Hopelijk kunnen jullie nog wel jaren van elkaar genieten.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:31

Nou mijn paardje wil dus ook niet echt iemand op zijn rug hebben en je ziet gewoon dat hij veel pijn heeft (ene dag is hij super hyper van de pijn, andere dag is hij totaal suf en niet vrolijk). Het gaat dus eigenlijk heel snel bergafwaarts met hem (helaas!).

Ik heb nu de röntgenfoto's opgevraagd van Utrecht en deze wil ik ter beoordeling aan Erwin van Gijtenbeek sturen. Hij zal de foto's dan bekijken met de vraag of homeopathische middelen de pijn van mijn paard weg kunnen halen. Ik ben zelf bang van niet en hoop op een wonder, want anders moet ik mijn paard in laten slapen....

Ik hou jullie weer op de hoogte!!

Nogmaals bedankt voor alle steun...

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:58

...erg jammer dat hij niet opknapt...is Eric Laarakkers niet nog een optie voor je...om evt. de foto's aan te laten zien?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:03

Heel veel sterkte!
Ik hoop voor je dat het langzaam beter gaat, hij minder pijn heeft en dat het wonder boven wonder weer een rijdbaar paardje voor je wordt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:08

Had de uitslag even gemist, dat is wel heel erg ernstig. Ik hoop dat je nog lang plezier van hem mag hebben en dat hij nog lang pijnvrij door het leven mag gaan.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 09:58

Nou in de tussentijd is er een hoop gebeurt. Met de uitslag van de laatste DA kon ik niet veel en kwam op hetzelfde neer.

Aangezien mijn paardje niet meer bereden kan worden, maar aanzienlijk vrolijker werd, had ik besloten om een rusthuis voor hem te gaan zoeken. Dat was erg moeilijk daar hij pas 12 jaar oud is en in zijn hoofd ook nog denkt dat hij alles (bokken, rennen etc.) kan, dus wilt hij blijven spelen met andere paarden. Nou de meeste rusthuizen die ik heb bezocht, waren met veel oudere paarden die geen stap verkeerd deden. Toen dacht ik dus; oliebol, dit is echt toaal niets voor mijn paardje!! Dus maar weer verder zoeken... Tevens ben ik van metacam afgestapt en overgegaan op Proflex, wat aanzienlijk beter/langer werkt en mijn paardje er profijt van heeft.

Gelukkig kreeg ik een reactie op bokt en staat mijn paardje nu op het weiland te genieten met 2 andere paardjes. En geweldig leuk dat hij heeft joh!!
Ik ben super blij dat dit op mijn pad is gekomen en mijn paardje nog lekker lang van zijn leventje kan gaan genieten en ik dus niet de beslissing van euthanasie hoefde te maken.

Hij geniet enorm en is super vrolijk!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:31

Ik heb je hele topic vanaf het begin gevolgd en erg met je mee geleefd.
Wat een opluchting voor je dat hij nu toch nog lekker bij andere paardjes op het land kan staan.
Hopelijk kan hij zo nog vele jaren verder!
Heel veel geluk en we blijven duimen voor hem OK dan!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:09

Wat heerlijk voor jullie allebei dat het zo geregeld is!!!

Geniet nog maar lekker van hem in zijn weitje!