Mijn paard breekt de stal af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Re: Mijn paard breekt de stal af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:38

randie schreef:
Citaat:
Ik voer haar nu ook wortelen bij.

Hier heb ik niemand over gehoord! Dit was bij ons een probleem paarden kregen ook veel wortels bij. En er schijnt dus een stof in te zitten waarvan ze echt druk worden bij grote hoeveelheden, dus meer dan 1 per dag. Bij ons waren de paarden gewoon niet te rijden zo druk en fris..

Sorry dit lees ik nu pas en een beetje offtopic. Goede wortels zijn geen probleem en kunnen in principe onbeperkt gevoerd worden. Zijn de wortels bevroren geweest, gekookt of aan het rotten, dan komen de suikers in wortels vrij en daar worden paarden ziek van. Koliek, hoefbevangenheid of gewoon bommetjes. Onze paarden krijgen dagelijks veel wortels te verstouwen, maar worden er echt niet heet van!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:40

misschien wil ze wel zo graag naar stal omdat ze er voer krijgt..
maar wil ze daarna niet in de stal blijven staan?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:40

Geloof me,het zijn goede wortelen;)
Zodra ze er ranzig uit gaan zien gooi ik ze meteen weg.
En bevriezen krijgen ze geen kans voor,want ze staan binnen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:46

Marigold schreef:
misschien wil ze wel zo graag naar stal omdat ze er voer krijgt..
maar wil ze daarna niet in de stal blijven staan?

Dit zat ik me net ook te bedenken ja.
Zou heel goed kunnen komen omdat ze weet dat er eten is.

Nu wil ik toch ook nog iets kwijt.
Ik wist dat dit weer zou gaan gebeuren,op elke stal deed ze dit in de winter.
Ook op andere pensionstallen dus Arabesk;)

En om dit voor te zijn wilde ik haar in het najaar al dag en nacht buiten houden.
Om haar alvast aan de overgang van het weer te laten wennen voor de winter.
Ik heb lang en kort gepraat hierover met de boer,maar hij wilde het niet hebben.
Hier weet Draak ook alles over,stalgenoot.
Zij wilde haar paard,die nu met pensioen is,ook snachts buitenhouden.
En had mij gevraagd of ik Silaan erbij wilde zetten.

Dit hebben we 1 nacht geprobeerd en ze schijnt de hele boel bij elkaar te hebben gegilt bij het hek omdat ze naar binnen wilde.
En dat terwijl ze met een ander paard buiten stond.
Je zou idd denken dat ze buiten moet staan snachts,maar hierdoor ga je toch weer twijfelen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:50

Maar hoe weet je dat ze naar binnen wilde? Aangezien ze als ze binnen is alles doet om weer naar buiten te komen. Was ze niet aan het roepen naar de rest van de kudde? Dat lijkt me wat logischer als de kudde uit elkaar wordt getrokken om op stal te gaan en er twee achterblijven.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:52

Hoe groot is haar stal eigenlijk en hoe groot is je paard?!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:54

Kan je ook gelijk in hebben,wie weet kom ik zo nog tot een oplossing;)

Volgens mij hangt ze heel erg aan de andere paarden ja,dat wist ik al.

Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond?

Ik zit al rond te kijken op marktplaats ondertussen.
Er staat weer niets bij wat ik zoek.
Want naast een weitje met inloopstal wil ik ook een bak hebben.
Heb volgens mij al iets van 20 telefoontjes gepleegd,ben al vanaf 10 uur aan het rondbellen.
Het allerbeste alternatief zo zzo'n nieuw soort stal zijn.
Waar paarden dag en nacht rond kunnen lopen en eten volgens een systeem (heet dat niet een vrijheidsstal?)
Wist ik er maar 1 in de buurt!

Arabesk,ook van jou zou ik graag je mening horen ipv een opmerking waar ik niets mee kan.
Ik plaats dit niet voor niets hier,wil echt een oplossing vinden;)

*Edit* stal is 3,5 bij 4 en mijn paard is 165m
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 24-11-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:55

hoe ben je de andere winters dan door gekomen?
of molt ze pas sinds kort de stal echt door die kapot te trappen?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:57

Marigold schreef:
hoe ben je de andere winters dan door gekomen?
of molt ze pas sinds kort de stal echt door die kapot te trappen?

Steeds de boel repareren Huilen
En het proberen recht te praten bij de eigenaar en oplossingen te zoeken.
Zit me nu ook te bedenken dat ik mijn handjes dicht mag knijpen met zo'n flexibele stalhouder.....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:57

Danielle_1 schreef:

Ik zou wat anders zoeken waar ze in groepsverband lekker buiten kan blijven! In welke regio zit je? Misschien zijn er in de buurt wel particulieren die er nog wel een paard bij kunnen hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:58

Voelt een beetje aan alsof het een bijzonder intelligente dame is die veel afleiding en geestelijke stimulans nodig heeft.
Hoe vaak werk je met haar? Ga je ook naar buiten zodat ze veel indrukken kan op doen een daardoor zowel lichamelijk als geestelijk meer "moe" is na een dag...?
Ik krijg ook het gevoel dat ze het liefste buiten is, en naar stal rent omdat daar eten te scoren valt.
Zelf heb ik dit tot 2 maal toe meegemaakt; en er definitief voor kiezen een buitenlocatie te zoeken met schuilstal en kleine kudde heeft alles opgelost. En zorgen dat je er niet teveel krachtvoer in stopt. Al weet ik niet hoeveel je met haar werkt, dat is dan even de vraag natuurlijk.
Ik zou overal en nergens advertenties gaan zetten, Marktplaats, Speurders, Marktgrazer, en hier, en op die manier een andere locatie gaan zoeken. Je kunt ook op de fiets stappen of in de auto, en overal gaan aanbellen waar je weilanden ziet. Het klinkt wat raar wellicht, maar op die manier ben ik ook altijd aan mijn land gekomen.
Sommige paarden zijn nu eenmaal niet gelukkig in een stalsetting.... De incidentele keer dat je het nu probeert zal inderdaad misschien wat gegil in de hand werken, want ook dat is ineens weer een hele schakeling.
Een nieuwe situatie zal maken dat het weer een tijdje duurt voordat ze tot rust komt. Maar met voldoende loopruimte, vriendjes en ruwvoer garandeer ik je succes Haha! Zo.... dat klinkt reclame-achtig zeg.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:58

Grobegni schreef:
Danielle_1 schreef:

Ik zou wat anders zoeken waar ze in groepsverband lekker buiten kan blijven! In welke regio zit je? Misschien zijn er in de buurt wel particulieren die er nog wel een paard bij kunnen hebben?

Wist ik het maar.
Ik woon in Leusden,is in de buurt van Amersfoort.
En echt,ik bel en mail me suf.....
Ben zelfs wel eens deuren langs geweest in paardrijke gebieden hier.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:59

Dat ze 's nachts loopt te gillen gaat na een tijdje denk ik vanzelf over, gewoon een kwestie van wennen. En beter gillen dan haar benen kapot slaan lijkt me. En geschoren of niet, je kan haar toch goed inpakken en proberen. Alles beter dan dit. Maatje erbij 's nachts lekker in de paddock. Het lijkt me het proberen waard!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:00

Oke, dat moet in wezen 'ruim' genoeg zijn.

Je zou ook bach-bloesems kunnen geven voor haar hang naar andere paarden!
Bach-remedies voor honden en paarden, Margriet Dudok van Heel.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:01

Ninx schreef:
Voelt een beetje aan alsof het een bijzonder intelligente dame is die veel afleiding en geestelijke stimulans nodig heeft.
Hoe vaak werk je met haar? Ga je ook naar buiten zodat ze veel indrukken kan op doen een daardoor zowel lichamelijk als geestelijk meer "moe" is na een dag...?
Ik krijg ook het gevoel dat ze het liefste buiten is, en naar stal rent omdat daar eten te scoren valt.
Zelf heb ik dit tot 2 maal toe meegemaakt; en er definitief voor kiezen een buitenlocatie te zoeken met schuilstal en kleine kudde heeft alles opgelost. En zorgen dat je er niet teveel krachtvoer in stopt. Al weet ik niet hoeveel je met haar werkt, dat is dan even de vraag natuurlijk.
Ik zou overal en nergens advertenties gaan zetten, Marktplaats, Speurders, Marktgrazer, en hier, en op die manier een andere locatie gaan zoeken. Je kunt ook op de fiets stappen of in de auto, en overal gaan aanbellen waar je weilanden ziet. Het klinkt wat raar wellicht, maar op die manier ben ik ook altijd aan mijn land gekomen.
Sommige paarden zijn nu eenmaal niet gelukkig in een stalsetting.... De incidentele keer dat je het nu probeert zal inderdaad misschien wat gegil in de hand werken, want ook dat is ineens weer een hele schakeling.
Een nieuwe situatie zal maken dat het weer een tijdje duurt voordat ze tot rust komt. Maar met voldoende loopruimte, vriendjes en ruwvoer garandeer ik je succes Haha! Zo.... dat klinkt reclame-achtig zeg.

Slim is ze zeker ja,ook dat wist ik al.
Dat maffe beest krijgt elk stalslot open!
Volgens mij zijn mijn ogen geopent na dit topic.

Dan rest mij nu nog de vraag,kan ik dat zomaar doen?
Haar ineens buiten zetten snachts?
Dit ivm met haar weerstand....
Of ben ik nu weer te soft? Clown

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:02

Kareltje1 schreef:
Dat ze 's nachts loopt te gillen gaat na een tijdje denk ik vanzelf over, gewoon een kwestie van wennen. En beter gillen dan haar benen kapot slaan lijkt me. En geschoren of niet, je kan haar toch goed inpakken en proberen. Alles beter dan dit. Maatje erbij 's nachts lekker in de paddock. Het lijkt me het proberen waard!

Precies wat we gaan doen vannacht;)
Nu nog dat maatje voor haar regelen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:04

als je zorgt dat de dekens goed stevig omzitten,
en de paarden genoeg hooi hebben om zich warm te eten, dan kan ze het wel aan hoor denk ik..
misschien voor het slapen er nog even heen, als ze zich nou wel erg druk maat, en daardoor bezweet is, kan je de onderdeken even verwisselen voor een droge..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:04

Danielle_1 schreef:
Kan je ook gelijk in hebben,wie weet kom ik zo nog tot een oplossing;)

Ik zit al rond te kijken op marktplaats ondertussen.
Er staat weer niets bij wat ik zoek.
Want naast een weitje met inloopstal wil ik ook een bak hebben.
Heb volgens mij al iets van 20 telefoontjes gepleegd,ben al vanaf 10 uur aan het rondbellen.
Het allerbeste alternatief zo zzo'n nieuw soort stal zijn.
Waar paarden dag en nacht rond kunnen lopen en eten volgens een systeem (heet dat niet een vrijheidsstal?)
Wist ik er maar 1 in de buurt!

Arabesk,ook van jou zou ik graag je mening horen ipv een opmerking waar ik niets mee kan.
Ik plaats dit niet voor niets hier,wil echt een oplossing vinden;)

*Edit* stal is 3,5 bij 4 en mijn paard is 165m

Probeer je eisenpakket bij te stellen en verplaats je wensen meer naar de behoeften van je paard.
Zo'n bak is leuk, maar 9 vd 10 mensen die kiezen voor een prettiger situatie voor hun paard zullen moeten accepteren dat er altijd wel iets aan luxe voor zichzelf mist.
Wanneer je weidegang in een gebied met veel paarden-eigenaren vind, zullen er altijd rijbakken in de buurt zijn.
Wanneer je op niets wilt inleveren zal het erg moeilijk worden iets te vinden. Maar houdt er rekening mee dat jouw gemis misschien iets heel moois kan opleveren: een blij en makkelijker paard Haha!
ps: zet ook zelf een advertentie! Werkt echt!!! Soms denken mensen: verrek, ik kan die paar tientjes wel gebruiken. Doen hoor! En anders dus eens op de fiets klimmen, trek de stoute schoenen aan.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:06

Heb net idd een advertentie geplaatst op MP.

Voor mijn paard ben ik op zoek naar een wei met schuil/inloopstal.

Voor mijzelf zou het fijn zijn als het met bak is of in de buurt van het bos.

Ik ben met spoed op zoek,dit omdat mijn paard doodongelukkig is als ze snachts op stal moet staan.

Dit uit ze door de hele boelaf te breken:(

Dus weet u iets in de omgeving van Leusden en Scherpenzeel?

Ik hoor het bijzonder graag!

*Mag ik jullie allemaal erg bedanken voor deze eyeopener?
Soms loop je gewoon vast in je denkbeelden wat betreft goede zorg;)*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:09

ps: natuurlijk was het beter geweest wanneer ze geleidelijk aan de temperaturen had kunnen wennen. Maar het is nu niet zo vreselijk koud. Dus misschien moet je er voor kiezen even niet meer te scheren en haar lekker buiten te zetten met een flinke deken (en misschien nog een extra en/ of dikkere deken wanneer het echt koud wordt). En idd genoeg hooi om de nacht mee door te komen. Het gillen is denk ik ook idd: "hey kudde, waar blijven jullie nou? Wij staan buiten, kom op!" Ipv: "hellup, ik heb kouwe billen, laat me naar binnen!" Haha!

ps @ Danielle: je moet even je advertentie editen en dat stukje eruit halen over stal afbreken. Dat zal ze niet meer doen wanneer ze buiten staat, en het is alleen maar slechte reclame die jouw kansen verkleint.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:10

Ninx schreef:
ps: natuurlijk was het beter geweest wanneer ze geleidelijk aan de temperaturen had kunnen wennen. Maar het is nu niet zo vreselijk koud. Dus misschien moet je er voor kiezen even niet meer te scheren en haar lekker buiten te zetten met een flinke deken (en misschien nog een extra en/ of dikkere deken wanneer het echt koud wordt). En idd genoeg hooi om de nacht mee door te komen. Het gillen is denk ik ook idd: "hey kudde, waar blijven jullie nou? Wij staan buiten, kom op!" Ipv: "hellup, ik heb kouwe billen, laat me naar binnen!" Haha!

Haha,voor niet scheren is het nu al te laat;)
En ik heb een gruwelijk warme onderdeken voor haar,die ze vannacht ook om krijgt.
Komt vast wel goed,hoop ik....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:12

Danielle_1 schreef:
[Volgens mij zijn mijn ogen geopent na dit topic.

Dan rest mij nu nog de vraag,kan ik dat zomaar doen?
Haar ineens buiten zetten snachts?
Dit ivm met haar weerstand....
Of ben ik nu weer te soft? Clown

Gelukkig! En ja, veel te soft Haha! Houd haar goed in de gaten en pak haar goed in. Ze is echt geen suikerklontje Knipoog
Zoals Ninx al zegt, als er veel paardenmensen in de buurt zijn, is het makkelijk om gewoon te vragen of je van hun bak gebruik mag maken. Wellicht tegen een kleine vergoeding voor het onderhoud en de stroom van evt lampen. Hier in de buurt gebeurt dat erg veel! Succes! en houd ons op de hoogte!
(Op MP staat nog best wat weiland aangeboden in een straal van 10 km rondom Leusden!)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:13

Misschien kun je de haren nog even bijelkaar vegen en ze er weer opplakken? Haha!
Moet goed komen zo... leuk dat je elkaar zo toch een beetje een steuntje in de rug kunt geven. Hoop echt dat het je lukt!
Kom je het even vertellen wanneer je land hebt?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 15:14

Had je helemaal gelijk in Ninx;)

Zo is ie nu geworden:

Voor mijn paard ben ik op zoek naar een wei met schuil/inloopstal.
Voor mijzelf zou het fijn zijn als het met bak is in de buurt of op locatie.
Ik ben met spoed op zoek,dit omdat mijn paard doodongelukkig is als ze snachts op stal moet staan.

Dus weet u iets in de omgeving van Leusden en Scherpenzeel?
Ik hoor het bijzonder graag!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:16

Helemaal top Danielle, ik heb al lamme duimen van het duimen voor je Knipoog