Hij is moe en lusteloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Hij is moe en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 12:57

Nee 1 plak want hij kon op zijn vet teren,het losgooi bakkie staat onder water en dat is de reden dat ik rij op hem.Hij moet wel beweging krijgen,ik stap veel en vind hij lekker.Dat bevangen daar heb ik al aan gedacht, en in natural best zit geen suiker is mij verteld.Morgen komt de veearts en gaat een mest en bloedonderzoek doen.Pijn heeft hij niet want dat heeft hij vaker gehad en dat merkte ik dan meteen.hij heeft gewoon weinig energie en is niet voorwaarts, maar dat geeft niet want stappen gaat lekker.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:02

mieske schreef:
marleen_usar schreef:
Gisteren heb ik gereden en dat ging redelijk, gewoon een langzaam tempo.Hoesten doet hij niet maar zelfs als ik naast hem loop gaat zijn neus naar de grond.Dus daar moet inderdaad iets niet helemaal goed zijn.

Dat vind ik zo dom he.. Iedereen adviseert je om niet te rijden. Je paard voelt zich HEEL DUIDELIJK niet goed en toch ga je erop rijden. Sorry hoor, maar daar kan ik met mijn kop niet bij. Ik heb medelijden met je paard dat je hem dat aan doet. En misschien kom ik hard over, maar misschien gaat er dan eens een belletje bij je rinkelen en bel je als de sodemieter de dierenarts en ga je NIET MEER RIJDEN.. Bah wat kunnen sommige mensen een bord voor hun kop hebben zeg Frusty

Nou nou, iets minder mag ook wel..
Rijden kan je op veel verschillende manieren opvatten..
Rijden wil niet per definitie zeggen dat hij zwaar aan het werk moet, maar kan ook een rondje buiten stappen zijn.. met af en toe n beetje warm draven..

Bovendien is een paard stil zetten ook niet goed, zeker als het een mager paard betreft. Een beetje beweging houdt em dan juist warm!

Dat het paardje zich niet lekker voelt, ziet de TS ook wel, en zal hier heus wel rekening mee houden..
Ze moet idd gewoon een DA bellen, en zorgen dat het paardje het niet te koud krijgt.
Verder ook even aan de DA vragen wat je het beste kan voeren.. ivm zijn verleden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:07

Gewoon stappen kan inderdaad geen kwaad, stil zetten daar wordt hij niet beter van.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:11

marleen_usar schreef:
Gewoon stappen kan inderdaad geen kwaad, stil zetten daar wordt hij niet beter van.

Zet er dan bij dat je aan het stappen bent ipv rijden Knipoog
Enne.. lijkt me toch beter om er naast te stappen dan erop, mjah Clown
En ik heb nergens gezegt dat je hem stil moet zetten, maar in sommige gevallen is dat juist wel beter. Dus zolang je het niet weet wat het is kan je ook niet zeggen dat het beter is om te stappen of om hem stil te zetten Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:14

Ik zie dat hij geniet van zijn kleine ritje, dat plezier wil ik hem niet ontnemen.Hij heeft al erg veel kwalen gehad in zijn jonge leven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:18

over de Nature's Best: uit mijn hoofd zit daar 6 of 7 % koolhydraten in waarvan 3 % suikers. En dan vind ik 2 kilo toch wel veel.
Ik voer speciaal voer voor hoefbevangen paarden, met een daarbij een multivitaminen/mineralen supplement.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 13:19

Wat voer jij dan als ik vragen mag?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:39

Natuurlijk mag je dat vragen. Ik voer Spillers, Happy Hoof. Dit is ongeveer gelijk aan het voer van Dodson and Horrel, Safe and Sound. Dit is voor de hoefbevangen merrie.
Momenteel heb ik voor mijn gezonde quarters Subli Zonder en Subli Lucerne. Aan beide produkten is geen melasse toegevoegd.
Dan zit je al gauw op een lager percentage koolhydraten. Ik ben van mening dat we snel te veel suikers geven.

Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik zelf een ontzettende zoetekauw ben en ik het er goed op doe. Ik ben niet te dik, niet te zwaar en heb voldoende energie.
Je moet het dus per paard/persoon bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:43

Is hij dan met stappen ook moe en lusteloos? Ik zou er gewoon naast gaan lopen, lekker een uurtje aan het touwtje gaan wandelen, dan heeft hij beweging en wordt hij niet belast.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:49

romeorowan schreef:
over de Nature's Best: uit mijn hoofd zit daar 6 of 7 % koolhydraten in waarvan 3 % suikers. En dan vind ik 2 kilo toch wel veel.
Ik voer speciaal voer voor hoefbevangen paarden, met een daarbij een multivitaminen/mineralen supplement.

32% suiker + zetmeel volgens Pavo.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:41

En hoeveel van die 32% koolhydraten zijn de suikers?
Ik heb het een paar maanden geleden in een topic ook genoemd, maar eerlijk gezegd weet ik het niet meer.
Wat ik nog wel weet is dat Pavo in mijn ogen niet helemaal juist adverteert met 'suikerarm'.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 02:54

2% suiker. Maar met een totaal van 32% evenveel als bijna alle andere voeders op de markt.
En dit van Pavo "Zeer geschikt voor paarden die de neiging hebben hoefbevangen te worden" vind ik niet bepaald integer.

Maar ja, mooie naam Nature's Best, toch? Wat wil je nog meer? No Cheer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:41

Paardje532 schreef:
Maar ja, mooie naam Nature's Best, toch? Wat wil je nog meer? No Cheer

Stoom uit je oren Breek me de bek niet open. Mensen denken dat ze 'natuurlijk' voer aan hun paard geven, maar als je de inhoud bestudeert verschilt het amper van de gewone bixen en muesli's. Typisch gevalletje van meeliften op bepaalde trends. Boos!

Google bijvoorbeeld eens voor de grap op de woorden paard en natuurlijk.... Wat komt er dan bovenaan te staan Clown

http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... lijk&meta=

De nature's best paardenmuesli...

En als ik dan nog even door mag klagen Vork

Dit is de tekst van hun website

Citaat:
Jouw paard heeft recht op een gezond en natuurlijk paardenleven.

en dat heeft ie natuurlijk meteen zodra ja Pavo's heerlijke natuurbrokjes voert Clown. Fijn van Pavo alle natuurlijke behoeften van een paard samengevat in 1 muesli, knap hoor Ja

Citaat:
Elke dag geniet je samen van de heerlijke natuur. Een beetje natuur zou je graag terug willen vinden in de voerbak.

Ja hooi komt tegenwoordig uit een hooifabriek Clown

Citaat:
Natuurlijke en gezonde grondstoffen zorgen namelijk voor een goede gezondheid.

*duh* sneeuw is over het algemeen wit als deze in de winter valt

Citaat:
Met Pavo Nature’s Best krijgt je paard of pony het beste uit de natuur in de vorm van een heerlijke, gevarieerde muesli.

Gaaaap Slapen Dromen

Citaat:
Pavo Nature’s Best is net zo volwaardig als krachtvoer en vormt naast ruwvoer iedere dag de basis voor een goede gezondheid.

Lees 'Pavo Nature's Best verschilt niet veel van de gewone brokken, er zit dezelfde rotzooi in (soja etc)'

Citaat:
Deze muesli is harmonisch zo afgestemd dat de dagelijkse behoefte zelfs bij kleine porties al dekkend is.
De smakelijke wortelen, de waardevolle structuur van luzerne en het oergraan spelt zorgen voor
een gezonde en stabiele spijsvertering.

De supermarkt verkoopt ook hele smakelijke wortelen en die zijn nog vers ook Pling. Luzerne verkoopt meneer Hartog ook in hele handige zakken. En Oergraan.... oergraan ROFL *ziet holbewoner met knots voor zich*

Citaat:
Je paard of pony zal gedurende de dag langer en actiever bezig zijn met kauwen waardoor de darmflora wordt ondersteund, wat erg belangrijk is.

Ben ik met pavo eens, maar als je je paard langer bezig wil laten zijn met eten, kan je m net zo goed (graszaad)hooi geven. Dat is nog beter ook.

Zo heerlijk, dat lucht op Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:10

Ik heb gegoogeld maar waar vind ik Spillers of dat andere voer? Een zak Subli was voor mij al 60 km rijden.

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:12

wat zei de DA of is die nog steeds niet geweest?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:13

Die komt vandaag,maar ik moet een vervanger hebben voor die natural best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:15

Arabesk, je bent wel een beetje doorgeschoten hoor, je vergelijkt wel appels met peren. Haha!

Natuurlijk is het niet puur natuur, maar waar hebben wij in Nederland puur natuur? Dat beetje straatgras dat vol uitlaasgassen zit? Het koeiengras ontwikkeld in het laboratorium om de koeien zo snel mogelijk zoveel mogelijk melk te laten geven, waar het meeste paardenhooi van komt?

Die prachtige kruidengrasmengels speciaal voor paarden? Haha! onbetaalbare zakken en ik kan het weten Haha! , een aantal kruiden komen niet op, hangt nl van je grond af en sommige woekeren zo erg dat je landje vergeven is en wat schets je verbazing? De paarden moeten het niet eens..., laat je de natuur zijn werk doen, dus geen drijfmest op je wei, want dat is puur natuur, dan heb je op de droge arme zandgronden hier, binnen 2 jaar een prachtige gele bloemetjeswei, JKK dus Boos! .

Dat er in bv Pavo wat wortel, lucerne e.d. zit, is toch een lekker afwisseling van die droge brok? Wortels zijn niet altijd makkelijk aan te komen,vorig jaar helemaal niet, althans niet hier. Een zak lucerne gehaald bij de Welkoop, die uit Frankrijk komt, gruis met wat stokken, valt echt tegen. Dus ook geen succes om wat natuur terug te brengen in je bak.

Van sneeuw kan een paard niet leven Clown Arabesk.

Ik denk dat Pavo zijn best wel doet met het paardenvoer, zeker als je naar de prijsverhouding kijkt.

Had ik laatst een zak Qi gekocht van Equiral, promoot toch ook puur voer te hebben? De prijs 18 euro, toch niet normaal??? Boos! overwegend gepofte granen, welke kan ik niet zien. Laat mij nou bijstaan dat gepofte granen juist niet goed voor paarden is.

Maar alleen hooi, daar ben ik ondertussen ook al achter dat dat niet werkt voor een paard dat elke dag in de vrije natuur gereden wordt, dus een stevige draf kan zetten in vaak vrij rul zand en lekker regelmatig even een rensprintje mag trekken omdat hij dat zo graag doet. Dan moet je voeren anders worden ze graten mager en zijn ze ontzettend snel door hun energie heen.

Voer of voedsel zonder conserveringsmiddelen kun je niet meer indenken. Granen worden ook maar 1 keer per jaar geoogst en op de wereldmarkt gekocht, de goedkoopste is meestal toch de eerste die zijn zakken heeft gevuld en goedkoop is niet altijd puur of mooi. Een zak met granen die aan de uiterste verkoopdatum zit, dus aan het einde van de partij hangt, immers nieuwe oogst staat te wachten, moet je eens openen, lijkt wel stof wat je ruikt, zo muf, bahbah, maar die overschotten worden ook gebruikt, wellicht wel gepoft.. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:21

Citaat:

ik zou even afwachten wat de dierenarts zegt voordat je allerlei advies vanuit hier gaat opvolgen.
we zijn hier geen veeartsen he Knipoog
ander voer zou ik dus even mee wachte,misschien is het helemaal niet nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:23

marleen_usar schreef:

Doe dan maar even zoveel mogelijk hooi en geweekte pulp. Laat zijn bloed trekken en vraag advies. Hij zal wel zeggen gewoon brok van Havens of Pavo, maar dat is aan jezelf. Je zou een goede vitamine en mineralenmix kunnen gaan voeren en dat door de pulp roeren. Ik zal zoeken naar een merk die eigenlijk de beste is, wel duur, maar je doet er lang mee, pb maar als je dat wilt.

Op deze manier zit je even op de veilig modus, zeker met zijn hoefbevangenheid. Dat komt niet altijd door voer, dus vraag je DA er ook naar. Hang een Himalayaliksteen op voor de zouten. Zo kun je je paard een tijdje goed houden en laat dat rijden, geef hem beweging door met hem te gaan wandelen en doe wat longeeroefeningen zonder lijn in de bak. Laat hem veel op adem stappen.

Een mager paard zonder bespiering is niet fijn te rijden, voor het paard maar ook voor jouw. Voor het paard is het ook nog eens heel onprettig om dan iemand op je rug te hebben, immers je zit op zijn botten. Eerst vet en spieren en dan rijden, conditie, vet en spieren kweken zonder er op te gaan zitten. Maar dat weet je zelf toch wel Marleen??? Jij bent zo met dieren en hun geestjes bezig, dat kan je toch wel bedenken?? Ik zal mijzelf schamen als ik op mijn dier in zo een toestand ga zitten...Natuurlijk vind hij het leuk om wat te doen, wat denk je zelf??? Altijd maar weer die saaie paddock en saaie stal??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:25

Ik ga ook iedere dag met hem lopen door het park dus hij ziet genoeg,ik stap op hem omdat ik te moe ben om er een uur naast te lopen.Ik zoek dan ook dringend een bijrijder maar die zijn schaars.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:44

@ Russel ik ben het met je eens. Juist omdat bijna alles nu al kunstmatig is en paarden eigenlijk de meeste kruiden laten staan etc vind ik nature's best ook zo'n onzin. En van hun verkooppraat krijg ik helemaal de kriebels Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:44

Waar woon je? Biedt mij aan, maar wel binnen een reeele afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:46

Arabesk schreef:
@ Russel ik ben het met je eens. Juist omdat bijna alles nu al kunstmatig is en paarden eigenlijk de meeste kruiden laten staan etc vind ik nature's best ook zo'n onzin. En van hun verkooppraat krijg ik helemaal de kriebels Clown

Dat is ook zo. De zak vullen heet dat, maar wat mij nog meer stoort is die ruwe as Clown , dat is pas zakvulling... van die leuke kleine brokjes...

Ik zou het prachtig vinden als ik voer kon vinden dat echt biologisch is, volledig goed voor paarden, want ik ben geen granenmens, lekker is, goed houdbaar, betaalbaar en maagvulling geeft dus een lekkere, leuke voerbeurt is voor paarden.

Mijn paard vind brood het lekkerst, misschien is dat een optie, zelf brood bakken. Clown

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:55

Ik woon in pernis

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:55

pas op met brood, kunnen ze vreselijke koliek van krijgen Scheve mond