Wormen uit de mond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: Wormen uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:28

Als het echt 5 voor 12 is voor dit veulen, denk ik dat de DA heeft gedaan wat het beste is. Via het bloed werkt het dan gewoon supersnel!! Wel jammer dat jullie meteen roepen dat deze man slecht voor zijn veulen zorgt, aangezien er toch duidelijk wordt aangegeven dat het veulen al 3 wormenkuren heeft gehad. Ik neem aan dat hij dit ook niet zonder overleg zo vaak achter elkaar heeft gegeven.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:31

Volgens mij zegt niemand dat ze denken dat de man slecht voor het dier zorgt, er word alleen gezegd dat via de bloedbaan injecteren zoals beschreven gevaarlijk kan zijn Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:32

wat een verhaal zeg, kan het weer helemaal goed komen met dat veulen of zal die er blijvend schade aan ondervinden ? Ts sterkte met je veulen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:50

Furia schreef:
Volgens mij zegt niemand dat ze denken dat de man slecht voor het dier zorgt, er word alleen gezegd dat via de bloedbaan injecteren zoals beschreven gevaarlijk kan zijn Knipoog

Je mag toch hoop ik aannemen dat een dierenarts weet HOE hij dat moet doen?

Mijn paard is onlangs ook bloedontwormd, niet door de eerste de beste DA..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:20

Hier eventjes een kopie van wat ik in een ander topic heb geschreven (nogmaals)...

Ivomec is inderdaad geen geregistreerd middel voor paarden. 1 op 100 paarden valt acuut dood na toediening van ivomec in de bloedbaan. Het kan ook intramusculair worden gespoten, maar het product is zeer irriterend en dus pijnlijk! Het toedienen van ivomec aan paarden is niet verantwoord en eigenlijk een beroepsfout van de dierenarts als er iets fout gaat.

Ivomec bevat enkel ivermectine. Dat het breedspectrum is, is dus onzin. Larven van de bloedworm en lintwormen worden dus al niet gedood (heb je moxidectine en resp. praziquantel/pyrantel voor nodig). Dat je het één maal per jaar moet doen, klopt al helemaal niet, er wordt geen depot aangelegd waardoor je paard een jaar beschermd is! En als klap op de vuurpijl is ivomec helemaal niet zo effectief als mensen denken. Het heeft maar 65% van de werking van de pastas die wel geregistreerd zijn en bovendien veilig. Samengevat: ivomec is een groot risico, verschillende types van wormen worden NIET afgedood en bovendien blijft 35% van de wormen gewoon leven.

Waarom zou een goede paardenarts het spul wel kunnen spuiten? En een gewone niet? Het blijft even gevaarlijk! EN ik zal zelfs meer zeggen, goede paardendierenartsen spuiten nooit een paard met ivomec. Waarom het dan nog gebruikt wordt? Oudere dierenartsen gebruiken het, omdat er vroeger geen pastas waren, aangepast aan het paard, dus uit gewoonte en onwetendheid. Ten tweede is het veeeeeeeel goedkoper dat de gewone pastas (wat ik geen argument vind, maar sommige mensen vinden dit belangrijk en sommige veeartsen werken graag goedkoop). Ten derde zijn sommigen echt onwetend en denken ze dat een bloedworm ook echt in het bloed zit en dat het logisch is om dan maar rechtstreeks in het bloed te spuiten. Er is maar één worm die effectief in het bloed zit, maar komt weinig voor en bovendien gaat ivomec die wormen maar voor 65% afdoden, nutteloos en gevaarlijk dus. De andere bloedwormen zitten in de darmwand en zijn niet gevoelig voor ivermectine en dus niet voor ivomec. Bovendien wordt een pasta die oraal wordt toegediend, geresorbeerd in de darm, zodat je bloedspiegels krijgt EN de wormen in de darm worden ook afgedood. Twee vliegen in één klap dus. Als je iets in het bloed spuit, kan het paard 1) doodvallen, 2) niet alle wormen worden gedood, 3) slechts 65% van de wormen die gevoelig zijn, gaan dood en 4) het spul komt niet in de darm terecht, waardoor volwassen wormen in de darm gewoon lekker blijven leven.

Conclusie, er is echt geen enkele reden waarom je een paard zou willen ontwormen met ivomec.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:32

Coliena schreef:
Bovendien wordt een pasta die oraal wordt toegediend, geresorbeerd in de darm, zodat je bloedspiegels krijgt EN de wormen in de darm worden ook afgedood. Twee vliegen in één klap dus. Als je iets in het bloed spuit, kan het paard 1) doodvallen, 2) niet alle wormen worden gedood, 3) slechts 65% van de wormen die gevoelig zijn, gaan dood en 4) het spul komt niet in de darm terecht, waardoor volwassen wormen in de darm gewoon lekker blijven leven.

Conclusie, er is echt geen enkele reden waarom je een paard zou willen ontwormen met ivomec.

Ik heb er niet bijzonder veel verstand van, maar kan het niet zijn dat omdat het hier longwormen betreft dat het wel effectiever is dan een pasta? Want wormen die in de longen leven, zullen zich - denk ik - voeden met bloed, of niet? Dan zou het rechtstreeks injecteren in het bloed wel effectief kunnen zijn. (Even buiten beschouwing gelaten het risico van de 1% die dood neervalt. Als het veulen al zodanig verzwakt is dat dit zijn enige redding zou zijn, zou ik er ook voor gaan).

Weet iemand dit?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:36

Ik snap je verwarring, maar dit is echt niet waar. Bovendien zit in ivomec ivermectine, waartegen al een redelijk grote resistentie is bij longwormen. Ze zijn het meest gevoelig aan Fenbendazole en dat zit in panacur. De ivomec gaat weinig tot niks doen, de panacur is veel en veel effectiever! Als je het veulen echt wil helpen, dan moet hij panacur pasta krijgen.

De volwassen wormen zitten in de darm, dus heel belangrijk dat je die meekrijgt. Het zijn de larven die schade veroorzaken in de longen. Je hebt ze beide mee met panacur. Ivomec is gevaarlijk en zal het probleem niet of maar ten dele oplossen. En persoonlijk zou ik zo een ziek veulen, niet nog meer risico laten lopen! Ivomec is nog een extra belasting, niet effectief en bovendien gewoon gevaarlijk. Nogmaals, een goede paardenarts, geeft dit spul nooit.
Laatst bijgewerkt door Coliena op 01-11-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:37

Ok, bedankt voor je reactie. Altijd goed om te weten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 00:09

Ik weet niet wat hij precies gespoten heeft maar ik weet wel dat het géén Ivomec was want dat heb ik gevraagd.

Zodra ik de rekening heb zal ik wel eens kijken hoe het spul heet.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 02-11-07 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:30

nu jan... zet hem maar bij de mijne neer.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:46

heel veel sterkte met het vuelen
ik hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:55

Gatver wat rot voor jou en je veulen.

Ik hoop dat hij/zij er snel bovenop komt

Sterkte

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:40

janderegelaa schreef:
Ik weet niet wat hij precies gespoten heeft maar ik weet wel dat het géén Ivomec was want dat heb ik gevraagd.

ik zou gaan bellen wat hij wel gebruikt heeft en ik neem aan dat hij nog wel bij je veulen komt kijken voor hij de definitieve rekening stuurt ?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:58

janderegelaa schreef:

Misschien is ze dan wel nog niet ontwormd, maar heeft hij een onstekingsremmer gespoten om de schade te beperken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:24

bij één van mijn paarden helpen de pasta ontwormingskuren niet. NA ontworming bleef hij wormen hebben en ook de bloedwormen waren aanwezig waardoor hij ook 9 keer koliek heeft gedaan door de bloedwormen, hij had een bloeding aan het maag darmkanaal enzovoort. Er werd een bloed onderzoek gedaan en is gebleken dat het dus bloedwormen waren die de schade deden ondanks het ontwormen met pasta's. Dus is er over gegaan naar de wormspuit en rechtstreeks in het bloed waarna een week of zes terug een test gedaan werd waardoor hij dus wormvij bleek te zijn. Voor hem dus alleen nog maar ontworming in injectie's.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:29

elsie1 schreef:
bij één van mijn paarden helpen de pasta ontwormingskuren niet. NA ontworming bleef hij wormen hebben en ook de bloedwormen waren aanwezig waardoor hij ook 9 keer koliek heeft gedaan door de bloedwormen, hij had een bloeding aan het maag darmkanaal enzovoort. Er werd een bloed onderzoek gedaan en is gebleken dat het dus bloedwormen waren die de schade deden ondanks het ontwormen met pasta's. Dus is er over gegaan naar de wormspuit en rechtstreeks in het bloed waarna een week of zes terug een test gedaan werd waardoor hij dus wormvij bleek te zijn. Voor hem dus alleen nog maar ontworming in injectie's.

Ik durf te wedden dat je paard nooit een pasta heeft gekregen met moxidectine (equest of equest pramox)? Dan is het logisch dat de bloedwormen niet weggingen. Enkel de volwassen wormen gaan dood met ivermectine. Om de larven in de darmwand (die de koliek veroorzaken) te doden, heb je moxidectine nodig. Dit wil ook zeggen, dat de ivomec, in de bloedbaan gespoten, zeker niet zal geholpen hebben. Het zal hoogstens het grootste gedeelte van de volwassen wormen gedood hebben. Deze leggen ook de eieren, dus logisch dat de wormeitelling niks meer kon detecteren. Maar de larven, die zitten er nog en die gaan nu overwinteren. Je zal geen eieren meer terugvinden tot volgende zomer, als ze terug actief worden. Dus dat pasta's bij jou paard niet werken, is onzin. Je hebt enkel de verkeerde pastas gebruikt. En de ivomec kan niet beter hebben gewerkt, want je hebt hem gewoon identiek hetzelfde product gegeven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:54

Ik lees dat het om een longworminfectie gaat.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of het om wormen gaat die meer bij paarden voorkomen en naar de longen toe zijn gekropen of dat het gaat om longworm die paarden kunnen oplopen als er ezels bij in de weide lopen ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:07

Dat is geen longworm, dat is hartworm,

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:19

zo dat klink niet best
Hoop dat je veulen er weer boven op komt

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:05

meredith schreef:

ons veulen bestaat niet meer. Opgevreten door de wormen en dat om kosten te besparen van de fokker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:11

meredith schreef:
meredith schreef:

ons veulen bestaat niet meer. Opgevreten door de wormen en dat om kosten te besparen van de fokker.

Jee wat erg zeg. Mijn veulen is gisteren voor de 2e keer gespoten en wordt morgen nog een keer behandeld.

Ga je nog stappen ondernemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:14

Ieuw wat een verhaal. Ik ben benieuwd hoe het afloopt (ik hoop goed) En ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor middel de DA nou gegeven heeft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:03

Even een update: het veulen is nu 3 x keer gespoten met Dectomax. We moeten het natuurlijk in de gaten houden, de buik is nog bol en er zit nog een kraakje in de longen. Prognose is dat ie weer 100% goed wordt zegt de DA.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:21

goed nieuws !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:26

Ik ben net pas begonnen met het lezen van dit topic en ben blij met de laatste reactie van de eigenaar! Ben erg blij voor je dat het weer helemaal goed komt met je veulen!
Pfff, wat een ellende soms die viervoeters waar je zo veel om geeft! Heel veel plezier verder en houd je ons verder op de hoogte?