Vochtbult op de rug na het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Vochtbult op de rug na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:47

Needje schreef:
Toch vind ik het apart. De bult zit nl op een plek waar het zadel de rug niet hoort te raken.

Zou het kunnen zijn dat het zadel op een andere plek knelt en het vocht 'duwt' naar een plek waar ruimte zit? Dus daar waar het zadel de rug niet raakt.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 08:49

dat is dus ook een van mijn vermoedens pearli!
vandaar mijn zadeluitprobeer actie van een poosje geleden, maar een wijder zadel had hetzelfde effect... maar zoals ik al zei, de speurtocht naar de oorzaak en oplossing is nog niet voorbij!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:20

Heeft je paard er echt last van?
Anders kan het misschien geen kwaad, omdat het ook wel steeds weer weggaat..

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:23

das inderdaad ook nog een vraagstuk... ze reageert er niet op als ik er op duw, maar als je dan in de zijkanten naast de schoft knijpt, krijg je wel degelijk reactie... hoofd omhoog en rug wegdrukken... dezelfde reactie bij de overgang draf-stap... hoewel die nu wel steeds beter gaat onder het zadel... ontspanning en gedragenheid komt nu wel eerder... dus dat is al positief Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:25

Dan zit het probleem dus duidelijk niet op de plek van de vochtbult, maar naast de schoft!
Misschien komt het niet door het zadel, maar is er een ander probleem? Misschien zitten de spieren daar gewoon vast ofzo en krijgt je paard er daardoor last van?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:29

het is allemaal mogelijk pearlie... daarom is het ook een zoektocht en daarom doe ik nu dingen 1 voor 1 om goed te zien wat er helpt en wat niet... als je dingen door elkaar gaat doen, zie je ook door de bomen het bos niet meer en wie je ook niet meer wat er nou geholpen heeft...

daarom rij ik nu ook nog even met bontje... en als ik merk dat Lio makkelijker gaat ontspannen onder het zadel, dan ga ik eens zonder bontje proberen en zien wat er dan gebeurd...

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:37

Sjee meis je bent er maar druk mee! Vervelend voor jullie dat ondanks al je moeite het probleem nu nog niet is opgelost!! Vind het verstandig van je dat je nog geen nieuw zadel hebt gekocht, maar nu eerst eens verder gaat kijken! Heel veel succes en hou me op de hoogte!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 08:20

De osteopaat komt 19 november weer...
Lio is volledig geflipt door het weer, een grote bonk energie, ik hoop dat rijden een optie is deze dagen... longeren was een drama, maar dat was puur gedragsmatig, niet lichamelijk!

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:04

Ik zie nu inderdaad dat je topic nog loopt! Ik hoop dat je snel een oplossing vindt!

Draffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:05

Het is als buitenstaander natuurlijk altijd wat lastig om de situatie goed in te schatten. Maar als ik het zo lees, kunnen het twee dingen zijn. Toch het zadel, waardoor er een dieper gelegen spier teveel druk krijgen en wat aangedaan is en daardoor er een vochtbult onstaat. Dat deze steeds op dezelfde plek zit, geeft ook aan dat het probleem ook op een vaste plaats zit. Juist omdat het zadel er dan ligt, en druk uitoefent, komt er een vochtbult naast de plek waar het zit. Er ontstaat vocht, maar dit wordt als het ware dan weggestuwd door het zadel. En dus zit het naast de plek waar het euvel zit. Met een bontje, verdeel je de druk en daarom is het dan minder.
Wat ook kan, is dat het niet aan het zadel zelf ligt, maar dat je paard een keer een gekke beweging heeft gemaakt en een spier heeft verrekt bij de schoft/schouder, in die buurt. Daar merk je dan niets van, behalve als het zadel er dan opkomt, omdat die dan druk uitoefent. Doordat je toch steeds erop rijdt, geneest de plek niet goed en onstaat er vocht.
Vocht is toch altijd een teken, dat er ergens een blessure is. of is geweest die niet goed hersteld.
Je zou eens kunnen proberen om niet te lang te rijden achter elkaar, met bontje, en voor het rijden de rug en schouderspieren te masseren, als een soort warming up. Dit bevordert ook direct de doorbloeding. Na het rijden ook weer met masseren, als een soort extra cooldown, om de spieren te ontspannen. Door de massage: warm je de spieren vóór, doorbloeding is meteen beter, voor het rijden, en eventuele stijve diepe spieren zijn losser. Na het rijden, ontspan je juist de spieren door de massage, en afvalstoffen worden sneller afgevoert. Dit geeft spieren de kans zich te herstellen. Het zou ook goed zijn, je paard te masseren zonder dat je gaat rijden.
Mocht het dan niet over zijn na een maand, dan hestelt het zich niet omdat de belasting van zadel en jijzelf, net teveel is, waardoor het niet kan herstellen.
Dan is het verstandig, om een week je paard elke dag te masseren, wel te longeren, mee wandelen enz. maar zonder dat je zelf erop zit, met of zonder zadel. Niet rijden dus. Dan geef je zo'n plek de tijd om echt goed te herstellen. Na één of twee weken dan eerst met bontje rijden, en dan pas zonder. Is het probleem dan weg, maar ontstaat bijvoorbeeld na twee weken weer, dan ligt het dus aan het zadel. Een ander zadel proberen, zoals je al hebt gedaan, zal logischerwijs eerst hetzelfde probleem geven, er zit dan immers ergens een blessure en een ander zadel, geeft ook druk.
Want, voor zover ik het nu lees, heb je wel gedacht aan meerdere opties, maar nog niet uitgeprobeert om het een twee weken rust te geven (paard wel bewegen, maar jij er niet op, geen zadel, geen belasting).
Juist door de blijvende belasting, herstelt een eventuele, kleine, spierverrekking, niet of moeizaam.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:12

ga het topic ook even doorlezen, mijn paard heeft dit ook,
ik had eerst ook een slecht passend zadel, maar nu heb ik een die goed ligt, maar ze heeft het nogsteeds, wel een stuk minder, maar het is niet helemaal weg.

met bontje onder het zadel word het wel beter, en is het minder, maar daar schijnt je zadel ook breder van te worden als je die eronder doet Verward
het zal wel flink geiriteerd zijn van het andere zadel, maar nu na 2/3 maan met dat andere zadel moet het toch wel eens weggaan lijkt mij?
* gaat nu topic doorlezen Bloos *

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:45

IngLio schreef:
@crossmonster: ja een drukplek zoals drukplekken normaal ontstaan is het niet... nou heb ik het nadeel dat mijn paard een schimmel is, dus witte haren door drukking kan ik niet ontdekken, maar het is iets inwendigs... maar waardoor... foto's zijn zeker een optie!

Wat ik trouwens nog even wil vermelden is dat als ik longeer met longeersingel of als ik zonder zadel rij, er geen vochtbult verschijnt...
En dan vraag ik in beide situaties ook mijn paard lang, laag, rond...

hier precies hetzelfde, met longeren nergens last van, terwijl die precies op die plek ligt, en terwijl het zadel gewoon op die plek vrij ligt Verward

het is idd geen drukplek althans die van mij is donkerbruin en heb er geen witte haren of afgebroken/geschuurde haren kunnen ondekken...
het is alleen puur dat er vocht in komt. het is de volgende dag wel gewoon weg (hoelang het precies duurt weet ik niet, aangezien ik er niet zolang bij sta totdat het weg is..)

maar vind het dus idd zo vreemd dat het met longeren niet komt, en met het zadel wel, terwijl de ruggegraat gewoon helemaal vrij ligt, en het zadel zo ligt als het hoort te liggen.... Verward

heb er verder ook nog geen DA of iets bij gehad.. wou het eerst even aankijken hoe het met nieuwe zadel werd, wel iets minder dus, maar helemaal weg is het niet

Jorientje schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem.. Na het longeren, vrijspringen, etc. is er geen bult te zien, maar na het rijden wel.. Idd een vochtbult en van dezelfde grootte als TS vermeldde.. Ongeveer een half uur na het rijden, verdwijnt de bult. Hij heeft er geen last van; loopt zelfs lekker Cool Hij kreupelt niet, drukt zn rug niet weg; er verschijnt enkel een bult.. De bult is ook niet pijnlijk en volgens de zadelmaker ligt het zadel goed..
(..)

idem hier...
Ze vind het trouwens nog wel wat moeilijk op rechts de lengtebuiging aan te nemen, dat kan er ook wel wat mee te maken hebben misschien, want de bult zit meestal ook op de ruggegraat en meer aan de rechterkant ervan....

nog een kleine toevoeging, als ik na het rijen kijk naar de zweetplek van het zadel, zie ik dat de ruggengraat helemaal mooi vrij ligt, dus het is ook niet dat hij op een andere plek knelt en daardoor vocht naar die plek duwt zegmaar...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 08:17

ah nog meer lotgenoten! balen magic_lover en marlon!
toch fijn te weten dat er meer mensen/paarden zijn met dit probleem, hoewel het hebben van het probleem opzich natuurlijk flink balen is!

@draffie: mijn paard heeft al verschillende rustperiodes gehad... de eerste keer 2 jaar geleden, toen de bult kwam heb ik niet meer gereden totdat ik mijn nieuwe op maat aangemeten zadel had... toen dus een jaar lang zonder bult kunnen rijden en nu zit die bult er weer...
tussendoor sinds dat de bult er weer zit, heeft mijn paard ook regelmatig vrij gehad, ook 3 weken toen ik op vakantie was...
heb je voor massage niet iets van een cursus nodig? want hoe weet ik nou dat ik op de juiste manier masseer? heb geen idee van hoe de spieren precies lopen... kan ik het dan niet erger maken als ik eigenlijk niet goed weet wat ik aan het doen ben als ik "zomaar" ga masseren?

Kan momenteel weer niet rijden... paardlief heeft een dikke knie rechtsvoor, dus dat moet eerst weer genezen... we stappen nu dus al weer een week... dat kan zomaar nog 2 weken worden (vorig jaar had ze ook z'n knie en dat duurde twee weken voordat het over was)... en dan weer opbouwen aan de longe, zijn we weer 4 weken verder zonder te rijden!
19 nov komt de osteopaat ook weer...

ou maandag les hebben, maar met die knie zeg ik dat maar af... ze loopt er ook niet helemaal lekker mee, beetje kort en houdt vast in de schouder om de knie te ontzien...

Draffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:01

@Inglio,
Wat vervelend dat je paard ook nog een dik been heeft.
Het is erg moeilijk om de situatie te beoordelen vanaf hier. Maar je zegt dat je paard dus eerder zo'n vochtbult heeft gehad, twee jaar geleden en dat hij toen op rust heeft gestaan en dat je pas weer bent gaan rijden nadat je een ander zadel had aangemeten gekregen. Weet je nog hoe lang hij toen op rust heeft gestaan? En is de vochtbult weer op dezelfde plaats als toen? En ben je toen direct volop wezen rijden en werken, of heb je het kalm aan gedaan?
Dat de druk van het zadel te maken heeft met de vochtbult, lijkt me vrij waarschijnlijk. Immers, zonder zadel geen bult.
Ofwel, zonder belasting, geen bult.
Na het nieuwe zaddel, heb je een jaar kunnen rijden zonder problemen en nu wel weer. Dat kan dus toch komen, omdat het zadel inmidels anders ligt en hierdoor een spier belemmert, die twee jaar toch geblesseert is geweest, door wellicht het oude zadel, maar de oorzaak kan best ook een spierverrekking zijn geweest, zonder dat jij daar weet van hebt. Doordat je paard lollig heeft gedaan en bijvoorbeeld een rare beweging heeft gemaakt. Dat kan heel licht zijn, en dus merk je niks aan het paard, maar het is er dan wel en als je het dan gaat belasten, kan er dus een vochtbult optreden.
Stel dat dan die spier zich goed heeft hersteld, maar dat het weefsel vrij stug gebleven is op die plaats, dan kan dat dus vrij gauw weer problemen geven. De plaats blijft gevoelig.
Maar tja, het blijft een beetje gissen, ik zie helaas je paard niet in het echt, dan is het toch vrij makkelijk vast te stellen.
Om het beter uit te leggen: Als jij je schouder flink blesseert, (kapsel van je schouder aangedaan, kleine scheurinkjes en verrekingen, met de omliggende spieren) dan wordt die eerst dik (vocht). Geef je het rust, dan herstelt het wefsel zich wel in drie weken. Maar dan is je schouder nog steeds heel erg blessure gevoelig! Zou je er dan meteen weer volop gebruik van gaan maken, zit je meteen de avond erna weer met een dikke schouder! Dat doe je dus niet, je bouwt het gebruik langzaamaan en voorzichtig op. Want na zoiets, is je schouder erg blessuregevoelig en kan die een 100% belasting niet aan. het weefsel zal wat stugger zijn, de doorbloeding nog wat minder, je spieren zijn een beetje in omvang en kracht afgenomen, en iets langzamer reageren op de elektrische impuls die de beweging van je spier aanstuurt. Ga je dus dan na drie weken meteen rijden met zadel, dan kan je wachten op weer een vochtbult. Vergelijk het maar als je je enkel goed hebt verstuikt! Daar kan het zelfs na een jaar, als je dan een grote belasting hebt, nog gevoelig zijn.
Wat betreft de nassage, je kan echt niet meteen iets zomaar erger maken. Bedenk maar, dat als je stijve schouders hebt en een leek masseert ze een beetje, dat dat toch erg lekker voelt en je schouders toch iets ontspannender zijn. Uiteraard gaat die niet meteen een massage van een half uur op je schouders loslaten. Maar gewoon wat stevig wrijven en duwen, met de volle hand, kan geen kwaad. Zo moet je dat ook bij je paard zien. De schouders met een stevige druk van je hand (met de muis gaat het het makkelijkst) wrijven, met stroken van ongeveer dertig centimeter lang, is prima.
Ik ben zelf gediplomeerd sportmasseur en heb ook nog een applicatie blessurepreventie, dus ik weet er wel wat van. en spieren zijn spieren, of het nu van een paard is of van een mens.
Als jij je been hebt gestoten dan wrijf je er ook even flink overheen, maar denk je toch ook niet van, jee, ik voer een massage uit, beschadig ik het nu niet verder? Dus dat valt wel wat mee hoor.

Weet je trouwens ook waardoor je paard nu een dik been heeft? En is dat het been aan dezelfde kant als waar de bult zit?
En is hij nu stijver in zijn schouder door het dikke been, of was hij daarvoor ook al stijf in zijn schouders?

bandolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:22

Hallo Inglio

Ik zie nu pas dit topic, mijn paard heeft precies het zelfde,
Ik heb 'n poosje 'n meisje bij me gehad, die mijn paard reed,
op 'n gegeven ogenblik, stopte zij er mee, en bij nader inspectie, had mijn paard ook 'n vochtbult, exact achter het zadel, maar wel veel groter dan de foto's die ik hier zie!.
De osteopaat is erbij geweest, zijn wervels liggen over elkaar heen, dus de vochtbult is ontstaan doordat het zadel teveel beweging achterwaart maakte en daardoor te veel druk op de wervels heeft veroorzaakt!
Ik moest de bult twee keer per dag masseren, ik ben nu bijna 3 weken verder, bult zit er nog steeds en is mijns inziens niet kleiner geworden ook!.

Groetjes,
Bandolero

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:24

die bij mijn paard trekt gewoon wel weg na het rijden na een uur of paar uur.... maar hij zit er nogsteeds, en lijkt wel of ie nu toch ook steeds weer wat groter word.....

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:04

Update:

Lio is vandaag weer behandeld door de osteopate. Dit was de 3e behandeling.
Ze vond Lio verbeterd ten opzichte van de vorige keer. Ze had al beter reflexen in de rug Lachen

De zadelmaker is morgen terug van vakantie, dus ik ga hem gelijk bellen.
De osteopate is volgende maand weer bij ons op stal, dus hopelijk kan de zadelmaker dan ook komen!

Verder is mijn paard vandaag voor het eerste rondom beslagen.
Haar voorvoeten staan nu op de 2e set ijzers, achter op de 1e set.
Ze bleek toch erg gevoelig te blijven op blote voeten... eens zien of ze nu makkelijker kan lopen, nu ze ijzers heeft en niet meer in haar lichaam hoeft te compenseren voor haar gevoelige voeten.
Dat zal niet met een week verbeteren, maar met 3 tot 4 weken zal het verschil wel merkbaar worden, ook voor haar zelf, als haar voeten niet meer gevoelig zijn.
Met haar voorvoeten zag ik na 4 weken toch duidelijk verschil... ben dus benieuwd wat achter gaat doen!! of het met het probleem van het topic te maken, weet ik niet, maar wellicht ergens wel...
compenseren voor zere voeten kan natuurlijk best strakke rugspieren opleveren...
goed, we gaan het vanzelf merken!!

-----

@bandolero
balen dat jouw paard het ook heeft.
De bult is bij mijn paard ook wel eens groter geweest dan op de foto's die er nu staan. Bij mijn paard trekt de bult wel weg in een paar uur en komt pas weer terug als ik weer gereden heb. Met een uur of twee a drie is de bult wel weggetrokken.

@magic_lover
hoe gaat het nu met jouw paard?

@draffie
de dikke knie kwam waarschijnlijk door een tik van een ander paard of lompigheid van mijn paard dat ze dr knie tegen het hek heeft gestoten. er zit ook een klein wondje op namelijk.
al met al heb ik sinds de 2e behandeling van de osteopaat slechts 2x kunnen longeren en sindsdien stappen we ivm de knie. die nu nog steeds niet helemaal dun, maar dat zal met een dag of drie wel helemaal over zijn. nu mogen we sowieso weer even alleen stappen ivm de behandeling van de osteopate van vandaag.
zodoende heeft mijn paard dus al heel wat rust gehad, niet bijgezet gelongeerd, niet gereden, geen zadel opgehad, nu al 3 weken alleen maar stappen... voordat we goed en wel weer kunnen gaan denken aan rijden zijn we wel weer 2 weken verder, want na al dit gestap over het erf, bouw ik het eerst weer op met longeren, van niet bijgezet, tot licht bijgezet, misschien met pessoa... dus over een week of twee zit ik pas weer in het zadel.
dan zijn de rugspieren toch wel weer redelijk hersteld van welke blessure dan ook??

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:57

mijn paard gaat het verder wel goed, ze heeft er weinig last van, maar heb wel het idee dat het toch wel wat groter word weer, dan in het begin toen ik mijn nieuwe zadel had....
ze vind het niet erg als je erop drukt ofzo, maar goed kan het niet wezen natuurlijk.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 22:00

precies, dat was ook mijn gedachtengang toen ik dit topic startte... mijn merrie geeft er ook geen snars om als ik er op duw, maar op de lange termijn lijkt het me toch niet goed dat het er zit... dus we moeten er vanaf, nu nog uitvogelen HOE!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:04

ja idd, ben ook heel benieuwd wat het nou precies is en waardoor het komt, maarja het is een beetje als het zoeken van een spelt in een hooiberg heb ik het gevoel Nagelbijten / Gniffelen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:06

IngLio schreef:
dat is dus ook een van mijn vermoedens pearli!
vandaar mijn zadeluitprobeer actie van een poosje geleden, maar een wijder zadel had hetzelfde effect... maar zoals ik al zei, de speurtocht naar de oorzaak en oplossing is nog niet voorbij!!
Als een zadel te wijd is kan het naar links en rechts gaan schuiven waardoor het juist tegen de wervelkolom aandrukt.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 22:08

Hopelijk kan de zadelmaker (maker van m'n huidige zadel) op eenzelfde datum als de osteopaat... mogen ze samen "kickboxen" Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:20

Ik wil me dr eigenlijk niet mee bemoeien, maar is het het hetzelfde zadel als in je andere topic: [HAW] Lio en ik @ dressuurles ?
Ik vindt hier nl je zadel niet passen!!

Bovendien vind ik de foto's die je van die bult hebt geplaatst ook vaag..
Dat donkere zou bezweet zijn, maar waar eindigd dan de voorkant van het zadel?
De zweetplek loopt helemaal door tot op de schouder..
Bovendien vind ik em wel erg smal op de schoft, gekeken vanaf de zweetplekken!!
Het lijkt zo, aan de hand van de zweetplekken een smalle boom, maar gezien haar schoft zou ze toch echt een medium boom nodig hebben..

Nee joh.. als ik zo eens op ga tellen zou je toch eens een andere zadelmaker in de armen moeten nemen.. zadelmakers zijn ook maar mensen en wie weet gaat er een wereld voor je open!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 09:13

@femmefatale1: even verderop in dit topic heb ik geschreven dat dit foto's zijn van toen ik denk ik toch met bontje heb gereden... door al het gewirwar is het voor mij ook moeilijk om het helemaal op een rijtje te houden, maar mijn paard is wel degelijk anders bezweet zonder bontje, dus dit moeten foto's zijn van met bontje...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 07:59

Ik heb eindelijk weer gereden gisteren... de DA zei over de knie dat ze absoluut niet kreupel erop was en dat ik de beweging mocht opvoeren... na een week longeren ben ik er weer opgekropen. Ze liep goed... met bontje gereden... zo'n drie kwartier... geen vochtbult...