IngLio schreef:@crossmonster: ja een drukplek zoals drukplekken normaal ontstaan is het niet... nou heb ik het nadeel dat mijn paard een schimmel is, dus witte haren door drukking kan ik niet ontdekken, maar het is iets inwendigs... maar waardoor... foto's zijn zeker een optie!
Wat ik trouwens nog even wil vermelden is dat als ik longeer met longeersingel of als ik zonder zadel rij, er geen vochtbult verschijnt...
En dan vraag ik in beide situaties ook mijn paard lang, laag, rond...
hier precies hetzelfde, met longeren nergens last van, terwijl die precies op die plek ligt, en terwijl het zadel gewoon op die plek vrij ligt 
het is idd geen drukplek althans die van mij is donkerbruin en heb er geen witte haren of afgebroken/geschuurde haren kunnen ondekken...
het is alleen puur dat er vocht in komt. het is de volgende dag wel gewoon weg (hoelang het precies duurt weet ik niet, aangezien ik er niet zolang bij sta totdat het weg is..)
maar vind het dus idd zo vreemd dat het met longeren niet komt, en met het zadel wel, terwijl de ruggegraat gewoon helemaal vrij ligt, en het zadel zo ligt als het hoort te liggen.... 
heb er verder ook nog geen DA of iets bij gehad.. wou het eerst even aankijken hoe het met nieuwe zadel werd, wel iets minder dus, maar helemaal weg is het niet 
Jorientje schreef:Ik zit met hetzelfde probleem.. Na het longeren, vrijspringen, etc. is er geen bult te zien, maar na het rijden wel.. Idd een vochtbult en van dezelfde grootte als TS vermeldde.. Ongeveer een half uur na het rijden, verdwijnt de bult.
Hij heeft er geen last van; loopt zelfs lekker
Hij kreupelt niet, drukt zn rug niet weg; er verschijnt enkel een bult.. De bult is ook niet pijnlijk en volgens de zadelmaker ligt het zadel goed..
(..)
idem hier...
Ze vind het trouwens nog wel wat moeilijk op rechts de lengtebuiging aan te nemen, dat kan er ook wel wat mee te maken hebben misschien, want de bult zit meestal ook op de ruggegraat en meer aan de rechterkant ervan....
nog een kleine toevoeging, als ik na het rijen kijk naar de zweetplek van het zadel, zie ik dat de ruggengraat helemaal mooi vrij ligt, dus het is ook niet dat hij op een andere plek knelt en daardoor vocht naar die plek duwt zegmaar...